Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juni 2011, 10:47   #21
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Kan hier 100% bij aansluiten. Gister nog gezien tijdens mijn werk.
Stonden te monitoren bij Flight Forum Eindhoven op goede doorstroming vd spits. Hoeveel bellers ik niet gezien heb: man, man, man miserie, miserie (zou Fernand zeggen )
En er nog tussen-kruipers zonder richting omdat ze op laatste moment de afslag pakten, enz...
En ik snap het niet, dat men niet inziet hoe onveilig me zich gedraagt. Da's de essentie trouwens van het hele thema verkeersveiligheid. Het begint bij uzelf, niet de ander.
Zo is het buiten onveilig echt arrogant om u zomaar overal tussen te smijten. Dat geeft enkel aan andere het signaal van, ik ben asociaal en voel mij belangrijker dan jij.

Een goed voorbeeld: ik rijd te hard op het linker rijvak, komt iemand plots achter mij hangen -ik zie zijn snuit bijna in mijn auto verdwijnen- gaat die surfen om te zien waarom ik niet nog harder rijd als ik al rij... en omdat het niet snel genoeg gaat voor hem kapt ie zich maar naar het middenvak zonder richting aan te geven (te vermoeiend blijkbaar) in de hoop mij rechts voorbij te kunnen gaan.
Als ik dat gedrag imiteer ,ook als hij weer zonder pinker zich terug op het linkervak kapt geen rekening houdend met ander verkeer, dan word dat onthaald op arm gezwaai en verwensingen...
Mensen maken fouten en zien die niet van hun eigen maar rekenen andere wel af op fouten die ze zelf maken. En dat is terecht iets om angst van te krijgen of te hebben.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2011, 10:53   #22
Noorman
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Ik denk dat dat enkel is wat jij wil zien, wat jij er van maakt, net als al die andere die gelijkaardige meningen er op na houden.
Een lange sliert rollend materieel dat nogal wat langer en nogal wat groter is dan datgene waar ik me in voortbeweeg, dat is wat ik zie en wat ik er van maak, wat zou jij er van maken ?

Citaat:
En wat het vrachtverkeer betreft, heb dat al in andere threads gezegd;
We kankeren daarop en geven hun vaak de schuld maar vinden het blijkbaar normaal dat we als automobilisten meestal geen rekening met hun houden (afsnijden en liefst zonder richtingsaanwijzers, in dode hoek rijden van hun,..).
En de fouten die we hun aansmeren vaak zelf maken; bellen, eten achter stuur, haar goedleggen/kammen of toilet maken, geen afstand genoeg houden, moe rijden, ongeconcentreerd,... met andere dingen bezig zijn dan rijden dus.
In mijn kindertijd heette dit soort argumentatie : "al wa da ge zegt zijt ge zelf". Natuurlijk dat automobilisten ook fouten maken maar het ging in mijn betoog over files dus ook automobilisten die hun haar kammen, nemen minder plaats in dan vrachtwagens die constant van vak willen veranderen. Afsnijden ? Als den ene "camion" den andere begint in te halen in Ranst dan is m er tegen Herentals voorbij, wanneer zou ge dan afsnijden ?

Citaat:
Ik ontken niet dat er daar ook een aantal cowboys tussen zitten.
't Zou er nog aan mankeren

Citaat:
maar niet meer of minder dan er genoeg cowboys zijn wat personen vervoer of verkeer betreft! En dat kun je niet ontkennen.
Doe ik ook niet, de ene groep neemt alleen meer plaats in dan de andere

Noorman
Noorman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2011, 21:51   #23
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
(...)
Ik snap niet hoe dit achterlijk systeem nog niet is afgeschaft. Zo iets is in Nederland niet mogelijk. En dan dat voorlopig rijbewijs, examen doen zonder nog een meter gereden, belachelijk.
Maja, in Belziek is alles mogelijk. Dus maak jullie borst maar nat, bij de hereniging ist gedaan met rijles van papa.
Als die commissie van het Europees parlement haar werk ernstig zou hebben gedaan, dan zou ze tot de conclusie gekomen zijn dat vrije begeleiding, zoals bij ons, niet beter of niet slechter is dan gelijk welke andere rijopleidingsmethode. Verse chauffeurs maken meer brokken, overal, ongeacht de wetgeving rond rijopleiding.
Er is geen enkele objectieve reden om die vrije begeleiding te verbieden.
Die commissie is niet goed bezig.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2011, 21:57   #24
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denk dan eerder dat we een heel ander OV systeem hebben ook.. want of de auto nu zelf rijd of niet, enige wat er bijna niet meer zal voorvallen zijn ongelukken. Files op zich zijn daar niet met opgelost denk ik.
Akkoord.

Citaat:
Maar waarom zouden we geen rijbewijs meer nodig moeten hebben? Vertrouwen op technologie is niet verkeerd maar dat wil toch niet zeggen dat deze de absolute controle moet krijgen?
Ik moet geen bakker zijn om een brood te bakken.
Mijn broodmachine doet dat voor mij.
Rijden van A naar B is eigenlijk niet zo moeilijk en kan veel beter door machines gedaan worden dan dat wij dat kunnen.
Net zoals robotten ook veel beter repetitief werk kunnen doen en met veel minder fauten (sic).

Citaat:
een aanvulling of gelijke maar niet meer dan dat. Of zijn we plots niet meer in staat onze eigen verantwoordelijkheid te nemen? Hmm dat laatste is beetje overbodige vraag wat mij betreft als ik zie hoe anderen zich op de weg bewegen...
Exact
Oud 25 juni 2011, 21:58   #25
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Als die commissie van het Europees parlement haar werk ernstig zou hebben gedaan, dan zou ze tot de conclusie gekomen zijn dat vrije begeleiding, zoals bij ons, niet beter of niet slechter is dan gelijk welke andere rijopleidingsmethode. Verse chauffeurs maken meer brokken, overal, ongeacht de wetgeving rond rijopleiding.
Er is geen enkele objectieve reden om die vrije begeleiding te verbieden.
Die commissie is niet goed bezig.
Ze willen het niet afschaffen, maar extra cursussen inrichten voor ouders die hun kinderen (of andere familieleden) willen leren rijden.
Dat lijkt me geen overbodige luxe, toch?
Oud 25 juni 2011, 21:59   #26
Alboreto

Standaard

Citaat:
En ik snap het niet, dat men niet inziet hoe onveilig me zich gedraagt. Da's de essentie trouwens van het hele thema verkeersveiligheid. Het begint bij uzelf, niet de ander.
Zo is het buiten onveilig echt arrogant om u zomaar overal tussen te smijten. Dat geeft enkel aan andere het signaal van, ik ben asociaal en voel mij belangrijker dan jij.

Een goed voorbeeld: ik rijd te hard op het linker rijvak, komt iemand plots achter mij hangen -ik zie zijn snuit bijna in mijn auto verdwijnen- gaat die surfen om te zien waarom ik niet nog harder rijd als ik al rij... en omdat het niet snel genoeg gaat voor hem kapt ie zich maar naar het middenvak zonder richting aan te geven (te vermoeiend blijkbaar) in de hoop mij rechts voorbij te kunnen gaan.
Als ik dat gedrag imiteer ,ook als hij weer zonder pinker zich terug op het linkervak kapt geen rekening houdend met ander verkeer, dan word dat onthaald op arm gezwaai en verwensingen...
Mensen maken fouten en zien die niet van hun eigen maar rekenen andere wel af op fouten die ze zelf maken. En dat is terecht iets om angst van te krijgen of te hebben.
So true, jammer genoeg.
Oud 25 juni 2011, 22:49   #27
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Alsof een rijbewijs nog niet duur genoeg is ...
Voil�*
Oud 25 juni 2011, 22:59   #28
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ze willen het niet afschaffen, maar extra cursussen inrichten voor ouders die hun kinderen (of andere familieleden) willen leren rijden.
Dat lijkt me geen overbodige luxe, toch?
Welke cursussen zouden dan toegevoegde waarde kunnen leveren?
En bewezen in de praktijk, niet conform één of ander politiek correct principe.
Oud 25 juni 2011, 23:19   #29
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
(...)
(...)
Ik rij ondertussen al ruim 30 jaar rond op onze wegen en dit is mij voor zover ik me dat herinner nooit overkomen. Wellicht omdat ik op het linkervak sneller rijd dan op het midden- of rechtervak zodat iemand achter mij niet op het idee komt om mij rechts in te halen.

Misschien moet je maar gewoon van dat linkervak afblijven.
Oud 27 juni 2011, 10:40   #30
AsGardSGO
Minister

Standaard

Citaat:
Ik rij ondertussen al ruim 30 jaar rond op onze wegen en dit is mij voor zover ik me dat herinner nooit overkomen. Wellicht omdat ik op het linkervak sneller rijd dan op het midden- of rechtervak zodat iemand achter mij niet op het idee komt om mij rechts in te halen.

Misschien moet je maar gewoon van dat linkervak afblijven.
Als jij al 30 jaar rondrijd met de wagen dan zou je zo'n uitspraken niet doen.
niet dat jij niet 30 jaar rond rijd met de wagen he. In tegenstelling; jij zou de evolutie net meer dan ik ,met mijn 14jaar, moeten zien en objectieve conclusies moeten trekken.

Maar als ik dus 140 of 160 rij op het linkervak en er komt iemand in mijn gat hangen dan moet ik maar van het linkervak blijven? Want ik zal niet zonder reden tegen 90 op het linkervak rijden he maar ja jij meende het wel in mijn plaats te weten.
- Albert Einstein
Oud 27 juni 2011, 10:58   #31
AsGardSGO
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Noorman Bekijk bericht
Een lange sliert rollend materieel dat nogal wat langer en nogal wat groter is dan datgene waar ik me in voortbeweeg, dat is wat ik zie en wat ik er van maak, wat zou jij er van maken ?

In mijn kindertijd heette dit soort argumentatie : "al wa da ge zegt zijt ge zelf". Natuurlijk dat automobilisten ook fouten maken maar het ging in mijn betoog over files dus ook automobilisten die hun haar kammen, nemen minder plaats in dan vrachtwagens die constant van vak willen veranderen. Afsnijden ? Als den ene "camion" den andere begint in te halen in Ranst dan is m er tegen Herentals voorbij, wanneer zou ge dan afsnijden ?

't Zou er nog aan mankeren

Doe ik ook niet, de ene groep neemt alleen meer plaats in dan de andere
Noorman
Ik maak er van wat ik zei: al het rollend materieel hoort bij onze economie of is het gevolg ervan en ook het stijgende aantal daarvan is zowel losstaand als samenhangende geen goede zaak.
Echter het is een realiteit waar we of met moeten leven of we zorgen dat de noodzaak van al dat rollend materieel verdwijnt.

Wat uw kindertijd-argument betreft dat gaat niet op; we discussieren hier over zaken en het is nu eenmaal zo dat bepaalde dingen met elkaar verbonden zijn dus bepaalde argumentatie zit misschien niet goed maar dan is dat maar zo.

Maar we zijn het eens; laat ons niet de vinger wijzen naar een kant maar erkennen wat we moeten erkennen en dat zowel hetvrachtvervoer als het personenvervoer enorm gestegen is en dat voor structurele en ongevallen files (kom effe niet op een ander woord ervoor) zorgt.
Ofwel moet daar iets aan gedaan worden ofwel moeten we onze kop er bij neerleggen of dus stoppen met klagen en vinger wijzen, sorry maar dat is wat we op het moment aan het doen zijn. Of zo ervaar ik het ,onder andere, toch.
- Albert Einstein
Oud 27 juni 2011, 11:24   #32
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als jij al 30 jaar rondrijd met de wagen dan zou je zo'n uitspraken niet doen.
niet dat jij niet 30 jaar rond rijd met de wagen he. In tegenstelling; jij zou de evolutie net meer dan ik ,met mijn 14jaar, moeten zien en objectieve conclusies moeten trekken.

Maar als ik dus 140 of 160 rij op het linkervak en er komt iemand in mijn gat hangen dan moet ik maar van het linkervak blijven? Want ik zal niet zonder reden tegen 90 op het linkervak rijden he maar ja jij meende het wel in mijn plaats te weten.
Pas het verkeersreglement toe. Je moet steeds zo rechts mogelijk rijden.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2011, 12:43   #33
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ja Steve, maar misschien is hij in de jaren zeventig geboren, en moest alles LINKS gebeuren.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2011, 19:37   #34
Alboreto

Standaard

Citaat:
Welke cursussen zouden dan toegevoegde waarde kunnen leveren?
Er is heel veel.
Opfrissingscussus van de laatste wijzigingen, kijktechnieken, defensief rijden, opleidingstechnieken,... er is zo veel.

Citaat:
En bewezen in de praktijk, niet conform één of ander politiek correct principe.
Zolang we het niet proberen in de praktijk gaan we het ook nooit weten.
Oud 27 juni 2011, 19:38   #35
Alboreto

Standaard

Citaat:
Hij schreef dat hij dat niet doet zonder reden, dus...
Oud 10 juli 2011, 11:11   #36
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Mama en papa terug naar rijschool?

dinsdag 21 juni 2011Auteur: (KBA)
Als het van Europa afhangt, wordt het ook in België moeilijker om een rijbewijs te halen. De commissie Mobiliteit van het Europees Parlement stemt vandaag over richtlijnen die de minimumeisen voor kandidaat-bestuurders én hun begeleiders voor heel Europa dezelfde maken. ‘Voor België betekent dat: verstrengen', zegt Jeroen Smeesters van Federdrive, de federatie van autorijscholen. ‘Want het enige wat ons land verplicht, is dat de kandidaat-bestuurder een tijdje een voorlopig rijbewijs heeft en meedoet aan een examen. Hij of zij moet in principe voordien geen meter gereden hebben.'

Ook de eisen voor rij-instructeurs worden verstrengd, net als die voor ‘de mama en de papa' die zoon of dochter willen leren rijden.
Het is de bedoeling dat ze zelf een bijscholing moeten volgen voor ze les mogen geven. ‘Nu is het risico te groot dat je je eigen fouten op je kinderen overdraagt', zegt Smeesters. De commissie benadrukt wel dat de kosten voor het verkrijgen van een rijbewijs niet te hoog mogen oplopen.

‘Bij het rijexamen volstaat het niet te controleren of de kandidaat het verkeersreglement kent en een aantal manoeuvres kan uitvoeren', zo staat het in de richtlijnen die Europa vandaag goedkeurt. Alle lidstaten moeten kandidaat-bestuurders ook evalueren op hun houding in het verkeer en bekijken of ze ecologisch kunnen rijden.
http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=NS3BLJ5O

Ik snap niet hoe dit achterlijk systeem nog niet is afgeschaft. Zo iets is in Nederland niet mogelijk. En dan dat voorlopig rijbewijs, examen doen zonder nog een meter gereden, belachelijk.
Maja, in Belziek is alles mogelijk. Dus maak jullie borst maar nat, bij de hereniging ist gedaan met rijles van papa.
Money, money money, it's so funny, in a rich man's world...
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2011, 12:41   #37
Ruukwiends
Vreemdeling

Standaard

Ze zoude mensen med een rèèbewèès moete verpliechten om na twientig jaar opnieuw een theoretisch examen af te legge, om te testen ofda ze 't verkeersreglement nog genoeg kenne.
Ruukwiends is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2011, 09:05   #38
AsGardSGO
Minister

Standaard

Citaat:
In die opvatting heeft niemand wat te zoeken op het linker rijvak, niet tegen 70km/u, niet tegen 200km/u juist?

Weet ge ik ben al dat goedgepraat en zich in het wijwatervat kronkelende pogingen ertoe stilaan beu. zeker als deze komen van asociale irrationele wegmisbruikers die minstens enige zelfbewustzijn missen.
En dat is niet per definitie op iemand hier speciaal maar algemeen, los van de discussie hier.

Ik poog een zo goed mogelijk chauffeur te zijn, met anderen rekening te houden en defensief te rijden. Dat anderen dat niet doen moeten zij dan maar weten en de gevolgen er maar van dragen. Wie daar niet met kan leven die moet maar eens dringend zichzelf herevalueren lijkt mij en niet op anderen afgeven.
- Albert Einstein

Laatst gewijzigd door AsGardSGO : 20 juli 2011 om 09:17.
Oud 26 juli 2011, 03:37   #39
AsGardSGO
Minister

Standaard

Citaat:
In die opvatting heeft niemand wat te zoeken op het linker rijvak, niet tegen 70km/u, niet tegen 200km/u juist?

Weet ge ik ben al dat goedgepraat en zich in het wijwatervat kronkelende pogingen ertoe stilaan beu. zeker als deze komen van asociale irrationele wegmisbruikers die minstens enige zelfbewustzijn missen.
En dat is niet per definitie op iemand hier speciaal maar algemeen, los van de discussie hier.

Ik poog een zo goed mogelijk chauffeur te zijn, met anderen rekening te houden en defensief te rijden. Dat anderen dat niet doen moeten zij dan maar weten en de gevolgen er maar van dragen. Wie daar niet met kan leven die moet maar eens dringend zichzelf herevalueren lijkt mij en niet op anderen afgeven.
Vreemd nog geen reactie hier meer op? Niemand die dat nog verder af tracht te breken of zijn verdere (on)gelijk wil halen? geen betweters meer?
- Albert Einstein
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be