![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Minister-President
|
![]() Welke zijn die 2 andere want ik heb die nota niet gelezen.
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat is je standpunt nu ? - Brussel als één gewest ? - Of Brussel onder cobeheer zoals nu als gevolg van de halfslachtige staatshervormingen ? - Of eventueel met een variatie van de huidige rol van de gemeenschappen, de gewesten en de gemeenschapscommies ? Jouw standpunt, met alle respect, is nog niet zozeer van tel. Het is vooral het standpunt van de Vlaamse partijen dat te vaag is. Vaag hebben de partijen zelf geen éénsgezind uitgesproken standpunt over Brussel. Het standpunt van de PS en CdH is overduidelijk.
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
|
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het Groot Metropolisch dinges hoe noemde hij het ook. En zo ge wilt, de "federale kieskring". Waar het op neerkomt is dat er een geografisch continuum moet bestaan waar er SPECIALE RECHTEN bestaan, en voldoende. Zo kan men stellen voor de internationale gemeenschap dat dat geen "zuiver vlaanderen" is, maar wel degelijk "tweetalig gebied" NET ZOALS BRUSSEL. Dat volstaat. Nadien kan men dan een referendum of wat dan ook organiseren binnen dat gebied + Brussel over welke keuze ze maken bijvoorbeeld. Gezien de sterke franstalige meerderheid in brussel, overtreft dat natuurlijk alle gestem in de korridor, en de "keuze" is gemaakt.
![]() |
#24 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik heb altijd gezegd dat wat ik wil afbouwen, het federale niveau is, en niet het LAND Belgie. Om bovenstaande reden. Hoe het precies moet, dat weet ik niet, en er zijn verschillende mogelijkheden. Ik zou kunnen begrijpen dat men daarover bakkeleit. Wat ik niet kan begrijpen is dat men niet akkoord gaat met verregaande (enfin, totale) autonomie van de deelgebieden waar er geen "overlap" is.
![]() |
#25 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 24 juli 2011 om 20:20. |
|||
![]() |
![]() |
#26 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
#27 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik zou zeggen dat het nog open ligt. Er zijn vele mogelijkheden, en je zou kunnen verwachten dat dat constructief kan uitgewerkt worden. Je kan natuurlijk een totaaloplossing voorstellen, maar 't kan zijn dat die om een of andere reden voor de andere onaanvaardbaar is, terwijl die totaaloplossing ook anders kan. Bijvoorbeeld: je zou aan de Brusselaars (zoals aan alle andere Belgen) subnationaliteiten kunnen toekennen en beschouwen dat de Brusselaars (dus mensen met een FR of een NL subnationaliteit) allemaal "buitenlanders" zijn in het "Brussels gebied". Dan kan iedere deelstaat zorgen voor zijn onderdanen in Brussel via consulaten in het Brusselse voor alles wat persoonsgebonden is. Je zou dan voor het niet-persoonsgebondene een "raad van beheer" van het "Brusselse naamloze vennootschap" kunnen hebben, met als aandeelhouders en financiers de twee deelstaten die zeggenschap hebben ter hoogte van hun financiele implicatie. Als beide deelstaten evenveel betalen voor Brussel, hebben ze elk 50% van de stemmen in de Algemene Vergadering. Betaalt er ene meer, dan heeft hij meer. Die beheerraad beslist dan over de niet-persoonsgebonden aangelegenheden (wegen, infrastruktuur....). Verder kunnen de deelstaten ook natuurlijk antennes hebben en dingen doen (ik denk aan de universiteiten bijvoorbeeld). Wat men ten alle prijze moet vermijden is dat Brusselse conflicten door de deelstaten moeten gearbitreerd worden want dan is het weer prijs. Nee, de persoonsgebonden dingen zijn totaal gescheiden want men is ofwel verbonden met de ene ofwel met de andere. En de infrastruktuur en zo wordt beslist door de beheerraad die gekozen is door de AV, met vertegenwoordigers gezonden door de deelregeringen a ratio van hun financiele bijdrage. De V en FR die in brussel wonen, stemmen voor hun respectieve deelstaten zoals het "buitenlanders" betaamd. Er zou geen democratische struktuur zijn in Brussel zelf, gewoon een beheerraad die gestemd wordt door de VL en FR deelregeringen. De fiscaliteiten blijven bepaald door de deelregeringen (ttz, een brusselse vlaming betaalt belastingen in Vlaanderen, en een Brusselse franstalige betaalt belastingen in Wallonie). idem voor sociale zekerheid en zo, ze hangen elk af van hun deelregeringen. Maar dat is maar 1 verzinsel he. Je kan er andere bedenken.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 24 juli 2011 om 20:48. |
||
![]() |
![]() |
#28 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
2
![]() |
#29 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Er werd, zoals je zei, ook een vergelijking gemaakt met Kosovo, waar hij vond dat vlamingen eisen stellen gebaseerd op geschiedenis en niet op de werkelijkheid. Hij voegt er nog aan toe dat Vlaanderen internationaal wel begrip heeft voor de diskriminatie in het verleden. Maar dat het in het buitenland lijkt alsof Vlaanderen nu reageert door franstaligen en andere talen te verdrukken bij de taalgrens. Laatst gewijzigd door Niks : 24 juli 2011 om 21:54. |
|
![]() |
![]() |
#30 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We hebben gezien hoeveel indruk zijn "eisen" maken aan den overkant. En niet zij, maar hij, heeft schrik van verkiezingen, zou ik denken. Ze hebben hem rap wandelen gestuurd met zijn eisen. Voor de "beleefdheid" hebben ze hier en daar iets aangepast, ze hebben niks laten vallen, en duidelijk gezegd dat alles terug op tafel komt. Ze hebben zijn vraag om eerst BHV te splitsen naast zich neergelegd (enfin, Elio heeft hem blaaskes wijsgemaakt, en toen dat den dag daarop niet waar bleek te zijn deed Woeterke of er niks gebeurd was). Of is zijn oplossing van blijven te palaveren, zo komen er geen verkiezingen, maar ook niet te tekenen, zo is 'em gene postjespakker ? Als het DAT is, dan is 'em brillianter dan ik dacht (enfin 't is wat ik in 't begin dacht dat een mogelijkheid was, maar als ik dan de reacties zag van de FR, en van hem, dan geloofde ik er niet meer in). Dan wilt hij BDW imiteren, maar alleen, zonder BDW erbij, om zich kunnen te profileren. Alleen denk ik dat-em daar de karure niet voor heeft en dat de FR, die een blok vormen, hem rap gaan gaarkoken.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 25 juli 2011 om 12:30. |
|
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
|
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De openbare wegenwerken zijn reeds een volledige homogene bevoegdheid van het Brussels hoofdstedelijk gewest. Als ze dit willen privatiseren ( zoals vb de liefkenshoektunnel) dan kunnen ze dat. Het is dat vrij aan de andere gewesten om hierin te participeren.
|
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij de Franstaligen hebben ze wel meer een consensus met de richting dat ze op willen met Brussel en bovendien maken ze de Brusselaars daar ook voor warm.
|
![]() |
![]() |
#35 |
Minister-President
|
![]() Ze kunnen ontslag nemen uit de ontslagnemende regering.
#36 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Resultaat is wel dat de franstalige politieke partijen met 45% van de vlamingen niet meer wenst te onderhandelen. Een verzwakte CD&V die de brui zou geven aan de onderhandelingen is een quasi garantie dat er 50% van de vlamingen zijn waar ze niet meer wensen mee te onderhandelen, en dat wordt uiteraard problematisch. Wouter heeft hem bijgevolg zodanig kwetsbaar gemaakt, dat het argument "als je denkt dat wij moeilijk zijn, dan mag je het gerust met nva proberen", behoorlijk sterk is. Vraag is of hij bereid is op basis van dat argument heel veel in de wacht te slepen, en telkens op diezelfde nagel te blijven kloppen. In dat opzicht is de uitspraak van Laurette best begrijpbaar, de franstalige partijen doen er best aan de CD&V niet nog te verzwakken. De toekomst zal het uitwijzen. |
|
![]() |
![]() |
#37 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Resultaat is wel dat de franstalige politieke partijen met 45% van de vlamingen niet meer wenst te onderhandelen. Een verzwakte CD&V die de brui zou geven aan de onderhandelingen is een quasi garantie dat er 50% van de vlamingen zijn waar ze niet meer wensen mee te onderhandelen, en dat wordt uiteraard problematisch. Wouter heeft hem bijgevolg zodanig kwetsbaar gemaakt, dat het argument "als je denkt dat wij moeilijk zijn, dan mag je het gerust met nva proberen", behoorlijk sterk is. Vraag is of hij bereid is op basis van dat argument heel veel in de wacht te slepen, en telkens op diezelfde nagel te blijven kloppen. In dat opzicht is de uitspraak van Laurette best begrijpbaar, de franstalige partijen doen er best aan de CD&V niet nog te verzwakken. De toekomst zal het uitwijzen. |
|
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#39 | ||