![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ja, en dan gaat het geweld tegen de minderheden, dat daar al honderden jaren bezig is, ophouden. Als de communisten maar weg zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Leiders als Pol Pot, Stalin, Lenin en Mao interpreteerden Marx zijn werken figuurlijk, en niet letterlijk. Als Marx schrijft dat religie opium voor het volk is, dan is dat zo. Dan nemen we Marx letterlijk. Maar een leider als Stalin nam dat figuurlijk, en dus liet hij religieuze gebouwen slopen en mensen vervolgen. Het meest voorkomende was dat ze "dictatuur van het proletariaat" figuurlijk namen, terwijl het letterlijk zou moeten geweest zijn. Zie je mijn punt? Zie je het verschil? Laatst gewijzigd door Henkerd : 25 juli 2011 om 20:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Zulk ethnisch geweld bestond niet lang geleden ook in Europa en ik spreek dan nog maar over Fransen tegenover Duitsers of Duitsers tegenover Slaven. Het probleem is nationalisme van de haat, in dit geval Han-nationalisme en -imperialisme.
Laatst gewijzigd door Weyland : 25 juli 2011 om 20:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een democratische regering is volgens mij een goede stap in de richting van het respecteren van mensenrechten en andere volkeren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Henkerd : 25 juli 2011 om 20:27. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Banneling
|
![]() Inderdaad. Maar dat kon je ook zien als een van de redenen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mao verheerlijkte de Taiping rebellen, en deed er nog een schepje boven op. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Banneling
|
![]() Nu tengronde:
Belgische para's roosteren kindje boven vuur: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/...angedrag.dhtml |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Probleem is dat mensen zich altijd blindstaren op de uitkomst, en niet op het geklungel in de marge (in beide gevallen: de vele doden). Citaat:
Bovendien is het Chinese platteland nog behoorlijk armoedig. Kan je dan spreken over een 'groots volk'? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat Marxisme niet te beoordelen valt, aangezien het nooit in de praktijk is toegepast.
Ik leef hier op het platteland. Ik zit hier niet bepaald met blote voeten in rijstvelden te ploeteren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Henkerd : 25 juli 2011 om 20:57. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En het draait nu net rond die ontwikkeling, die situaties en die opvoeding. Communisme is schadelijk geweest voor het Chinese volk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je haalt twee variërende ideologieën door elkaar. En om te concluderen dat het communisme schadelijk was voor het Chinese volk zou je tenminste daar een rondreis hebben moeten maken, mensen hun mening erover gevraagd hebben of als socioloog daar werken. And don't forget, iedereen kan over elke stroming zeggen dat het schadelijk was voor hij/zij/dat. Kwestie van sterke onderbouwing en argumentatie. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als we in Chinese context over communisme praten, praten we uiteraard over Maoïsme. Ik haal geen substromingen door mekaar, ik gebruik de overkoepelende term.
Laatst gewijzigd door bgf324 : 25 juli 2011 om 21:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik dat onthouden heb van een medeforummer wiens licentiaatsverhandeling handelde over een aspect uit de ontwikkelingseconomie. Ikzelf heb weinig kaas gegeten van Chinese landbouw uit de vorige decennia. Als ik de posts van een andere medeforummer (voornamelijk maar niet alleen Tomm) lees, dan heb ik al snel de indruk dat er zich in Oost-Europa en de voormalige Sovjet-Unie iets gelijkaardigs moet hebben voorgedaan: die landen boeren nu een pak slechter (ook en vooral op het platteland) dan vandaag. De ietwat spectaculaire kampen en gecentraliseerde repressie die zo makkelijk onze aandacht krijgen zijn nu vervangen door een veel stillere en minder opvallende ellende. Eentje die zich vertaalt in lagere levensverwachtingen en het oprukken van enkele typische derde-wereld-aandoeningen. TBC in Rusland bvb. Wat het Chinese racisme en de communistische 'oorzaken' betreft: het volstaat om in de Filippijnen of in Indonesië te gaan kijken om niet-communistische vormen van gewelddadig racisme tegen Han-Chinezen waar te nemen.
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising. Laatst gewijzigd door Andy : 25 juli 2011 om 22:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Minister-President
|
![]() Ik praat niets goed. Ik tracht aan te tonen dat een voorbeeld zoals dat van de openingsposter niet bewijst dat het racisme of het geweld dat je kan waarnemen in China communistisch van oorsprong is. Of dat het communisme (what's in a name?) dat geweld kanaliseert in bepaalde vormen. Steve_M heeft dat hierboven ook al eens geprobeerd, met even weinig succes denk ik als ikzelf.
Daaruit volgt: als het communisme niet de oorzaak of de kanalisator van dat geweld is, dan heeft het weinig zin datgene wat jij aanwijst als communisme te gaan afschaffen om dat geweld weg te nemen.