Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Moet het RVA vrijwilligerswerk sponseren?
ja 2 20,00%
ja maar -specificeer 0 0%
nee 5 50,00%
nee maar -specificeer 1 10,00%
anders - specificeer 2 20,00%
Aantal stemmers: 10. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 augustus 2011, 20:05   #21
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stormbeest Bekijk bericht
Precies, zo is het. Iemand die dopgeld krijgt en vrijwilligerswerk doet, doet eigenlijk gewoon een job door de staat betaald. Er zijn heel wat beroepen die sowieso door de staat betaald worden. Denk aan leerkrachten, ambtenaren, politie, enz. Deze personen staan als werkend in de statistieken, maar worden toch van belastinggeld betaald, en zijn dus netto-ontvangers van het systeem. Een uitkering krijgen en vrijwilligerswerk doen, heeft economisch hetzelfde resultaat als een job door de staat betaald doen. Het is gewoon loon in een andere verpakking.
Niet helemaal akkoord.
Oud 3 augustus 2011, 20:08   #22
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Het is onnozel dat ge goedkeuring moet hebben van de RVA om vrijwilligerswerk te mogen doen. Vrijwilligerswerk doen betekent niet dat ge daarnaast niet naar werk moet zoeken. Maar dat vrijwilligerswerk kan u wel helpen om sneller aan een job te geraken. En zelfs als het dat niet doet, zie ik niet in waarom ge geen vrijwilligerswerk zou mogen doen op momenten dat ge geen werk hebt.
Er zijn ook heel veel mensen die werken en vrijwilligerswerk doen. Als die werkloos worden, spreekt het toch voor zich dat ze hun vrijwilligerswerk mogen blijven doen? En als die dan wat vaker vrijwilligerswerk doen tijdens hun werkloosheid, wie heeft daar last van? Da's toch alleen maar een goeie zaak?
Oud 3 augustus 2011, 20:08   #23
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Moet het RVA vrijwilligerswerk sponseren?
Natuurlijk niet.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 3 augustus 2011 om 20:09.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2011, 20:14   #24
Stormbeest
Vreemdeling

Stormbeest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Niet helemaal akkoord.
Waarom niet?
Oud 3 augustus 2011, 21:47   #25
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet helemaal akkoord.
IK helemaal niet akkoord.

(doppers hebben geen volwaardig contract als ze vrijwilligerswerk doen, hun arbeidsstatuut in onvergelijkbaar met dat van staatsbeambten en door de staat betaalde werknemers)

Laatst gewijzigd door eno2 : 3 augustus 2011 om 22:00.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2011, 21:49   #26
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Het is onnozel dat ge goedkeuring moet hebben van de RVA om vrijwilligerswerk te mogen doen. Vrijwilligerswerk doen betekent niet dat ge daarnaast niet naar werk moet zoeken. Maar dat vrijwilligerswerk kan u wel helpen om sneller aan een job te geraken. En zelfs als het dat niet doet, zie ik niet in waarom ge geen vrijwilligerswerk zou mogen doen op momenten dat ge geen werk hebt.
Er zijn ook heel veel mensen die werken en vrijwilligerswerk doen. Als die werkloos worden, spreekt het toch voor zich dat ze hun vrijwilligerswerk mogen blijven doen? En als die dan wat vaker vrijwilligerswerk doen tijdens hun werkloosheid, wie heeft daar last van? Da's toch alleen maar een goeie zaak?
De doodsangst van de RVA voor zwartwerk...
Oud 3 augustus 2011, 21:52   #27
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De doodsangst van de RVA voor zwartwerk...
nochtans, als ge bezig zijt met een vrijwilligerscontract, heb je minder tijd om ergens in den duik iets bij te verdienen

Of dacht ge dat als ge uitstapkes doet met kinderen met een handicap dat ze u ineens in 't zwart gaan betalen?
Oud 3 augustus 2011, 21:54   #28
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Natuurlijk niet.
Lapidairheid!
Oud 3 augustus 2011, 21:57   #29
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
nochtans, als ge bezig zijt met een vrijwilligerscontract, heb je minder tijd om ergens in den duik iets bij te verdienen

Of dacht ge dat als ge uitstapkes doet met kinderen met een handicap dat ze u ineens in 't zwart gaan betalen?
Ik niet maar de RVA denkt zo, waarom denk je dat ze speciale toestemming opleggen anders?
Oud 4 augustus 2011, 01:36   #30
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het RVA is helemaal verkeerd!

Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening.

Maar aan Arbeidsvoorziening doen ze helemaal niet.

Het zijn de werkgevers die aan Arbeidsvoorziening doen.

E r zou inderdaad een overheidsinstantie moeten komen die werkelijk aan Arbeidsvoorziening doet. Dwz werk voorzien voor langdurig werklozen in de mate dat de privé-sector tekort schiet. Werk is immers een recht.

Het oude RVA zou dan "Controle Orgaan Werklozen" genoemd kunnen worden (C.O.W.). Een veel passender benaming.

Ondertussen kunnen ze al beginnen met vrijwilligerswerk voor werkzoekenden te coördineren, organiseren, promoten.
Het deel van werkelijk nuttig werk dat de RVA nog doet is zo klein geworden.
Oorspronkelijk was dit een nobel initiatief maar is ook voor de criminele wet van moderne economie ten prooi gevallen.
Zo is in feite hun echte functie idd geworden tot een dictatorische organisatie door de overheid gesteund in het houden van controles op werklozen en het op amerikaanse wijze met mensenlevens te spelen.
Organisaties waar mensen zoals bv. Savatage perfect in passen of uit ontspruiten.

Maar inderdaad vrijwilligerswerk is iets waar hun tentakles niet in thuis horen. Een statuut voor die mensen en zoals vermeld terugbetaling van gemaakte kosten in relatie tot het vrijwilligerswerk en de lading is gedakt toch? meer prul er rond maken is dan ook niet relevant.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 07:34   #31
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stormbeest Bekijk bericht
Precies, zo is het. Iemand die dopgeld krijgt en vrijwilligerswerk doet, doet eigenlijk gewoon een job door de staat betaald. .
wie 40u/w vrijwilligerswerk doet zal maandelijks geen 1300 euro dop krijgen, 13e maand etc

en het is erg dat we zover gekomen zijn dat bepaalde takken niet zonder vrijwilligers kunnen om hun dagelijkse werking te verzorgen
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 07:39   #32
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
wie 40u/w vrijwilligerswerk doet zal maandelijks geen 1300 euro dop krijgen, 13e maand etc

en het is erg dat we zover gekomen zijn dat bepaalde takken niet zonder vrijwilligers kunnen om hun dagelijkse werking te verzorgen
Ik doe ook vrijwilligerswerk naast mijn gewone job. Ik krijg hier geen cent voor, hoogstens één keek per jaar een traktatie.

PS: Ik moet er ook geen geld voor krijgen, maar als de één betaald wordt en de ander niet, dan zullen er velen, zeer velen afhaken hoor.
Oud 4 augustus 2011, 10:45   #33
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toen ik nog solliciteerde, heb ik mijn vrijwilligerswerk vermeld op mijn CV en merkte al gauw dat mijn CV met meer interesse werd bekeken dan voorheen. Er werden dikwijls vragen gesteld over mijn vrijwilligerswerk.
Of men er echt een job door zal vinden is niet 100 % zeker, maar het is wel zeker dat het een goede indruk geeft als men ziet dat de sollicitant tijdens zijn werkloosheid zich nuttig maakt en via het vrijwilligerswerk ook in zekere mate blijft mee evolueren.
Oud 4 augustus 2011, 10:52   #34
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik doe ook vrijwilligerswerk naast mijn gewone job. Ik krijg hier geen cent voor, hoogstens één keek per jaar een traktatie.

PS: Ik moet er ook geen geld voor krijgen, maar als de één betaald wordt en de ander niet, dan zullen er velen, zeer velen afhaken hoor.
Idem. En die traktaties zijn ook plezant
Via mijn éne vrijwilligersjobke kan ik een keer gaan eten, via mijn andere krijg ik een cadeaucheque om op te kopen bij de plaatselijke middenstand.

Ik heb echter "nee, maar" geantwoord omdat ik sinds een groot half jaar een derde jobke heb bijgenomen. Ik doe alle secretariaatswerk van een vereniging waar ik ook lid van ben. Het neemt veel tijd in beslag maar ik doe het graag.
Nu moet ik in september een cursus van 2 dagen gaan volgen ivm dat secretariaatswerk. In principe vind ik dat niet erg omdat ik vind dat alles waar men iets van bijleert, goed is. Het betekent echter dat ik niet het reisje kan doen wat ik einde september wou gaan doen (het is nog niet geboekt, dus kosten heb ik er niet door) maar ik vind dat doodjammer en daar mocht wat mij betreft toch iets tegenover staan.
Oud 4 augustus 2011, 12:24   #35
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
, maar als de één betaald wordt en de ander niet, dan zullen er velen, zeer velen afhaken hoor.
Daar ben ik niet van overtuigd. De motieven om zich te engageren binnen het vrijwilligerswerk kunnen nogal verschillen van de motieven bij het zoeken naar een betaalde job.
De RVA hoeft zich niet te bemoeien met het vrijwilligerswerk.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 12:36   #36
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hoort links en rechts, maar meestal rechts, dat werklozen moeten verplicht worden gratis te werken. Goedkope slavenarbeid dus.
Een overheid mag je wel een job aanbieden als je zelf geen job vindt. Daar is niets mis mee. Ik zie dan ook niet in waarom een overheid je geen wederdienst mag vragen voor de werklozensteun die je ontvangt.
Oud 4 augustus 2011, 12:49   #37
freelancer
Banneling

Standaard

Men zou een wet moeten stemmen dat meer dan 40 u/week onbetaald vrijwilligerswerk verboden wordt...
Behoudens uitzonderingen natuurlijk...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 22:14   #38
eno2
Banneling

Standaard

Is het nu echt teveel gevraagd dat ze ipv vrijwilligerswerk door doppers via speciale toelatingen in te perken, ze dat gaan stimuleren?

Ze kunnen al beginnen met het gewoon toe te laten.

Betaald zwartwerk blijft toch evengoed strafbaar en verboden...

Mensen verbieden van bij te werken tout court, op straffe van verlies van uitkering, dat is al erg genoeg.

Maar bovendien verbieden om GRATIS bij te werken, dat is nu eens echt repressief en wraakroepend.

Dat is gewoon zeggen: jij hebt niks meer te betekenen voor de maatschappij, we willen je nog niet voor niks zien een bijdrage doen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 4 augustus 2011 om 22:19.
Oud 4 augustus 2011, 22:31   #39
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Een overheid mag je wel een job aanbieden als je zelf geen job vindt. Daar is niets mis mee. Ik zie dan ook niet in waarom een overheid je geen wederdienst mag vragen voor de werklozensteun die je ontvangt.
Als u bedoelt dat de overheid mag eisen dat een werkloze vrijwilligerswerk gaat verrichten, dan hebt u het mis.
Vrijwilligerswerk is gèèn vrijwilligerswerk als het niet 100 % vrijwillig gebeurt. Dat is de logica zelve.
Ik ben een groot voorstander van vrijwilligerswerk maar degene die eraan begint, moet dat uit zichzelf doen, gewoon omdat hij/zij er zin in heeft. Anders krijgt men een soort PWA-jobs zonder financiële compensatie en dat kan nooit de bedoeling zijn. Het gaat dikwijls om werk waar veel motivatie voor nodig is en die is er niet zo gauw er een verplichting aan te pas komt.
Ik wil er wel even aan toevoegen dat hoe meer ik met vrijwilligerswerk bezig ben, hoe meer ik de indruk krijg dat België een groot probleem krijgt als alle vrijwilligers vanaf morgen ermee ophouden.
Oud 5 augustus 2011, 07:56   #40
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Als u bedoelt dat de overheid mag eisen dat een werkloze vrijwilligerswerk gaat verrichten, dan hebt u het mis.
Vrijwilligerswerk is gèèn vrijwilligerswerk als het niet 100 % vrijwillig gebeurt. Dat is de logica zelve.
Ik ben een groot voorstander van vrijwilligerswerk maar degene die eraan begint, moet dat uit zichzelf doen, gewoon omdat hij/zij er zin in heeft. Anders krijgt men een soort PWA-jobs zonder financiële compensatie en dat kan nooit de bedoeling zijn. Het gaat dikwijls om werk waar veel motivatie voor nodig is en die is er niet zo gauw er een verplichting aan te pas komt.
Ik wil er wel even aan toevoegen dat hoe meer ik met vrijwilligerswerk bezig ben, hoe meer ik de indruk krijg dat België een groot probleem krijgt als alle vrijwilligers vanaf morgen ermee ophouden.
Zoals ik al in een eerdere posting vermeldde, de motieven om aan vrijwilligerswerk te doen kunnen verschillen:
Senioren stellen vast te worden geconfronteerd met een overschot aan vrije tijd, en een gebrek aan sociaal contact, en willen hun laatste jaren niet slijten tussen vier muren en zich afvragen welk weer het morgen zal zijn. Vrijwilligerswerk wordt een vorm van vrijetijdsbesteding.
Bij jongeren vermoed ik dat vooral ideologische motieven een rol spelen.

Werklozen, en dan vooral wie werklozensteun ontvangt, bevinden zich in een andere positie. Ze ontvangen een bezoldiging uit solidariteit, omdat ze geen werk vinden of omdat ze totaal ongeschikt zijn arbeid uit te voeren.

Ik begrijp dan ook de argwaan van een overheid tegenover bezoldigde werklozen die aan vrijwilligerswerk (met de nadruk op werk) doen, want wie vrijwilligerswerk buitenshuis kan uitvoeren is misschien ook wel in staat om buitenshuis reguliere arbeid te verrichten tegen een financiële compensatie waar alle partijen ook hun sociale lasten betalen.

Dus neen, ik veronderstel niet dat een overheid mag eisen dat je vrijwilligerswerk uitvoert. Een overheid mag wel vaststellen dat je in staat bent arbeid te verrichten, en mag desnoods eisen dat je voor je werklozensteun een tegenprestatie levert. Daar is niets mis mee.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be