Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 augustus 2011, 09:56   #21
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Een formule voorlezen is het probleem niet. Een probleem stelt zich als iemand de leerstof niet begrijpt en ge tot in het absurde voorbeelden moet beginnen zoeken om ervoor te zorgen dat de formule begrepen (en niet alleen geleerd) wordt.

Maar ik raad u aan het eens te proberen: bijles wiskunde geven aan een Waalse jongere die de leerstof totaal niet begrijpt.
Ikzelf heb nooit lesgegeven in de Franse taal. Maar wel les gevolgd, oa. wiskunde edm, in het Frans.
En ik verschoot daar zelf van hoe begrijpbaar dat dat is, door de combinatie van woord en bord (ja, ik ben oud). (en ik moet ook zeggen dat wiskunde geen probleemvak was voor mij)
En ik heb alleen maar willen zeggen dat de andere vakken naar mijn oordeel moeilijker zijn om in een vreemde taal te geven/volgen.

(en nog of topic: bijles geven aan iemand die de leerstof totaal niet begrijpt, zijn parels voor de zwijnen. Martel kinderen daar niet mee. Steek ze in een andere richting.)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 09:57   #22
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
En, hoe hebben ze het beide geschopt in het leven?
geen idee waar dat Luikse meisje is terechtgdekomen.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 10:23   #23
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Had men onderwijs niet gesplitst, dan had Vlaanden nog iets te zeggen over het onderwijsbeleid in Wallonië.
En omgekeerd natuurlijk . wie weet waar ons Nederlandstalig onderwijs dan zou gestaan hebben.
Oud 8 augustus 2011, 11:38   #24
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ikzelf heb nooit lesgegeven in de Franse taal. Maar wel les gevolgd, oa. wiskunde edm, in het Frans.
En ik verschoot daar zelf van hoe begrijpbaar dat dat is, door de combinatie van woord en bord (ja, ik ben oud). (en ik moet ook zeggen dat wiskunde geen probleemvak was voor mij)
En ik heb alleen maar willen zeggen dat de andere vakken naar mijn oordeel moeilijker zijn om in een vreemde taal te geven/volgen.

(en nog of topic: bijles geven aan iemand die de leerstof totaal niet begrijpt, zijn parels voor de zwijnen. Martel kinderen daar niet mee. Steek ze in een andere richting.)
Kinderen zijn flexibel genoeg om snel die taal aan te leren. Als ze niet beginnen in het middelbaar met in die andere taal te onderwijzen (maar dus al van in de lagere school), denk ik ook niet dat het voor de kinderen zelf een probleem is dat het in een andere taal is.

Ik had het dus voornamelijk over de lesgever, de leerling is maar zo goed als de lesgever het heeft kunnen uitleggen.

Overigens ben ik het niet helemaal eens met het steken in een andere richting. Dat kan gelden voor veranderen van onderwijs (ASO-> TSO of BSO) maar ASO, de plaats waar bvb. het meest wiskundeproblemen denk ik voorkomen, is en blijft algemeen onderwijs. Algemeen in de zin dat je over alles de basis moet weten.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 11:44   #25
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
En omgekeerd natuurlijk . wie weet waar ons Nederlandstalig onderwijs dan zou gestaan hebben.
Wie weet waar we nu gestaan hadden mocht de wereld enkel uit Afrika bestaan hebben.

Ik had het over de realiteit van vandaag: het is gesplitst en een logisch gevolg is dat elke gemeenschap de beslissingen van de andere gemeenschap dan ook respecteert. Wil je er zeggenschap over, dan moet je de bevoegdheid plaatsen waar je er zeggenschap over hébt - meer bepaald het federale niveau.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 8 augustus 2011, 12:16   #26
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
De arrogantie spat er vanaf. U vindt het dus logisch dat Franstaligen de taal van de meerderheid in het land niet moeten studeren, omdat het geen wereldtaal is? Van zulke mensen krijg ik het op mijn heupen. En dan maar wenen dat ze niet slagen voor taalexamens, dat ze geen werk vinden, en dat Vlamingen oververtegenwoordigd zijn op posten waarbij men tweetalig moet zijn.
Ik heb veel meer respact voor mijn Brusselse collega hier op het werk, die zoveel mogelijk nederlands spreekt om het te oefenen, zijn kinderen aanmoedigd het ook te doen, en ze stuurt naar een nederlandstalige jeugdbeweging om daar ook nederlands te oefenen. Zijn verklaring: "Nederlands is in België zeer belangrijk, en het is niet meer dan logisch dat je ten minste de moeite doet om het onder de knieën te krijgen."

En iedereen kan wel eens een typfout maken.

PS: Doe die pverdaad aan smiley's weg in je post, je komt dan immens infantiel over (maar je posts in het algemeen zijn eigenlijk in mijn ogen al enorm infantiel geschreven, en vol naïef gezever.)
Jij moet beginnen met te leren lezen wat er staat.
Om te beginnen:
1) als ik Franstalig was...
2) als ik de keuze had...
3) ik werk internationaal en ben viertalig.
4) mijn zoon is 6 talig werkt als vertaler-tolk, spreekt Nederlands, Frans,Duits,Engels,Spaans en Portugees.

Arrogant vind ik mensen, die een ganse taalgroep een andere taal willen opdringen.
Infantiel vind ik mensen die onverdraagzaam zijn.
:twiste d:
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 12:47   #27
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Had men onderwijs niet gesplitst, dan had Vlaanderen nog iets te zeggen over het onderwijsbeleid in Wallonië.
Sedert het onderwijs is gesplitst, behoort het niveau v.h. Vlaams onderwijs tot de top v.d. GANSE wereld !
Het Waalse schommelt ergens tussen de 21ste en 30ste plaats...

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 13:19   #28
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Sedert het onderwijs is gesplitst, behoort het niveau v.h. Vlaams onderwijs tot de top v.d. GANSE wereld !

We staan niet op nummer 1 hoor. En da's natuurlijk maar mijn mening, maar als wetenschapsgerelateerd student vind ik dat we in Vlaanderen zelfs helemaal niet op wereldniveau zitten qua exacte wetenschappen. (Sommige wel hoor, daar niet van).

Het is overigens niet alleen mijn vaststelling, ook mijn professoren hebben al dikwijls verteld dat studenten steeds minder kennis hebben wanneer men aan de universiteit komt; sommige nieuwere vakken (zie o.a. burgerlijk ingenieur met zijn vak 'wiskundige basistechniek') worden zelfs ingevoerd om het gebrek aan voorkennis op te vangen.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 8 augustus 2011, 13:39   #29
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht

Denk je?
Volgens mij is het niveau van het Vlaamse onderwijs gedaald sinds de splitsing. Op het ogenblik van de splitsing was het onderwijs in Vlaanderen nog voor een groot deel in handen van de katholieken. Dat onderwijs had een hoog niveau, enerzijds door de inzet van geestelijken allerhande (van keukenhulp tot directeur) aan een lage kostprijs. Anderzijds door de vele financiële middelen die ze verkregen van de katholieke gemeente via tombola, inzameling in de kerk enz.
Het feit dat in Vlaanderen het percentage katholiek onderwijs veel hoger was dan in Wallonië verklaart de statistieken die aangeven dat onderwijs in Vlaanderen gemiddeld beter is/was dan in Wallonië.
Dat is dus geen verdienste van de Vlaamse overheid. En heeft dus niks te maken met Vlaamse bevoegdheid voor onderwijs sinds de 70er jaren.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 13:45   #30
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is overigens niet alleen mijn vaststelling, ook mijn professoren hebben al dikwijls verteld dat studenten steeds minder kennis hebben wanneer men aan de universiteit komt; sommige nieuwere vakken (zie o.a. burgerlijk ingenieur met zijn vak 'wiskundige basistechniek') worden zelfs ingevoerd om het gebrek aan voorkennis op te vangen.
Datzelfde vertelde mij een assistent van KULeuven. Proffen die klagen dat ze niet meer dezelfde leerstof kunnen geven dan pakweg 5 jaar geleden omdat de meerderheid van de studenten dat niet meer aankunnen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 14:29   #31
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Dat klopt, en is deels te wijten aan een iets te ver gaande methodiek in het middelbaar om nadruk te leggen op zaken beleven, bespreken, en iets te weinig op klassiek aanleren. Het is populair om te zeggen dat "domweg van buiten blokken" zinloos is. Maar de waarheid is altijd genuanceerder. Wie hoger onderwijs wil volgen, moet nu eenmaal ook in staat zijn om grote hoeveelheden feitenkennis te blokken. Pure encyclopedische kennis.
Ik zou het in mijn eigen studententijd nooit hebben willen toegeven, maar het is waar dat de scholieren uit de klassieke richtingen zoals latijn daar een flink stapje voor hebben.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 14:36   #32
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Dat klopt, en is deels te wijten aan een iets te ver gaande methodiek in het middelbaar om nadruk te leggen op zaken beleven, bespreken, en iets te weinig op klassiek aanleren. Het is populair om te zeggen dat "domweg van buiten blokken" zinloos is. Maar de waarheid is altijd genuanceerder. Wie hoger onderwijs wil volgen, moet nu eenmaal ook in staat zijn om grote hoeveelheden feitenkennis te blokken. Pure encyclopedische kennis.
Ik zou het in mijn eigen studententijd nooit hebben willen toegeven, maar het is waar dat de scholieren uit de klassieke richtingen zoals latijn daar een flink stapje voor hebben.
Naar ik vernam is het niet enkel vanbuiten blokken waar het schoentje knelt, maar ook gewoon intuïtief werken, eerst nadenken en dan pas doen. Nu ja, niet dat ik het zelf vastgesteld heb, als kind van mijn tijd ...

Maar ik vraag mij af of het Vlaamse onderwijs nog altijd aan de top zit. Want dat zou betekenen dat het onderwijs op wereldvlak achteruit aan het gaan is

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[

Laatst gewijzigd door gehuigert : 8 augustus 2011 om 14:37.
Oud 12 augustus 2011, 15:09   #33
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

De (zogezegde) reden dat Vlamingen Frans moeten leren, is dat het Frans een wereldtaal is (soms ook omdat het een landstaal is, maar dat blijkt het Nederlands dan niet te zijn, uitgaande van deze redenering) . Dan vraag ik mij toch af hoe het komt dat ik als leerling van het ASO (middelbaar onderwijs), meer Frans (3 uur/week) dan Engels krijg (2 uur/week).
Ik dacht en denk nog steeds dat het Engels eerder de wereldtaal is dan het Frans, doch krijg ik 3 uur per week Frans voorgeschoteld.

Het Frans is dan toch superieur aan andere talen?

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.

Laatst gewijzigd door Lavox : 12 augustus 2011 om 15:10.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2011, 15:13   #34
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
De (zogezegde) reden dat Vlamingen Frans moeten leren, is dat het Frans een wereldtaal is (soms ook omdat het een landstaal is, maar dat blijkt het Nederlands dan niet te zijn, uitgaande van deze redenering) . Dan vraag ik mij toch af hoe het komt dat ik als leerling van het ASO (middelbaar onderwijs), meer Frans (3 uur/week) dan Engels krijg (2 uur/week).
Ik dacht en denk nog steeds dat het Engels eerder de wereldtaal is dan het Frans, doch krijg ik 3 uur per week Frans voorgeschoteld.

Het Frans is dan toch superieur aan andere talen?
En uw Engels is van bedroefdere kwaliteit dan uw Frans na uw middelbaarse carrière? Of ga je bij die redenering op basis van uren een beetje voorbij aan het feit dat Engels veel meer in ons dagelijks leven al aan bod komt zodat daar minder aandacht aan besteed kan worden op school?

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 12 augustus 2011, 15:16   #35
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
En uw Engels is van bedroefdere kwaliteit dan uw Frans na uw middelbaarse carrière? Of ga je bij die redenering op basis van uren een beetje voorbij aan het feit dat Engels veel meer in ons dagelijks leven al aan bod komt zodat daar minder aandacht aan besteed kan worden op school?
Ik denk dat het net een groot probleem is. Vele leerlingen denken perfect Engels te kunnen spreken vanwege die grote aanwezigheid, maar ze bakken er niet veel van.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2011, 15:18   #36
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Ik denk dat het net een groot probleem is. Vele leerlingen denken perfect Engels te kunnen spreken vanwege die grote aanwezigheid, maar ze bakken er niet veel van.
Ik stel enkel vast dat mensen met wie ik samen zat op het middelbaar er geen probleem mee hebben om op uitwisseling te gaan naar Amerika, naar Engeland, en andere landen waar Engels gesproken wordt, terwijl toen de leerkracht Frans vroeg "waarom overweeg je niet naar Frankrijk te gaan?" er geantwoord werd "ik kan mij niet uitdrukken in het Frans". En dat na 8 jaar Frans gehad te hebben.

Voor mij hoeven mensen niet perfect een taal te spreken na een middelbaar. Ze moeten er zich wel in kunnen uitdrukken om mee te draaien in een dagelijks leven (en zo die taal te perfectioneren).

Ik denk trouwens niet dat er velen op deze aardbol leven die ook maar één taal perfect beheersen.
http://www.gva.be/Archief/guid/utrec...9-05aeaf4a6c0a

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[

Laatst gewijzigd door gehuigert : 12 augustus 2011 om 15:20.
Oud 12 augustus 2011, 15:22   #37
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zal zo ongeveer op dezelfde lijn zitten, al vind ik het Engels vele malen bruikbaarder.

Bwa, ik kijk wel vaker Engels dan Franse films, alleen let ik niet zo vaak op de vertaling ervan. Voor de rest stelt het contact met Engels niet zoveel voor. Op talloze gameservers spreek ik vaker Frans dan Engels (afhankelijk van het spel). Op andere vlakken kan ik me niet direct inbeelden welk contact dit dan wel mag zijn...

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.

Laatst gewijzigd door Lavox : 12 augustus 2011 om 15:24.
Oud 12 augustus 2011, 15:26   #38
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik stel enkel vast dat mensen met wie ik samen zat op het middelbaar er geen probleem mee hebben om op uitwisseling te gaan naar Amerika, naar Engeland, en andere landen waar Engels gesproken wordt, terwijl toen de leerkracht Frans vroeg "waarom overweeg je niet naar Frankrijk te gaan?" er geantwoord werd "ik kan mij niet uitdrukken in het Frans". En dat na 8 jaar Frans gehad te hebben.
Idem hier, maar ze logen hier zichzelf voor. Ze kunnen juist de basis met veel fouten en een rotslecht accent, en ik zat in een talenklas.

Citaat:
Voor mij hoeven mensen niet perfect een taal te spreken na een middelbaar. Ze moeten er zich wel in kunnen uitdrukken om mee te draaien in een dagelijks leven (en zo die taal te perfectioneren).
Een verschrikkelijk slechte uitspraak en massaal veel basisfouten gaat geen goede indruk geven.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2011, 15:30   #39
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onze schoolreis ging naar Londen, een hamburger bestellen lukte nog net ja

Oud 12 augustus 2011, 15:33   #40
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Idem hier, maar ze logen hier zichzelf voor. Ze kunnen juist de basis met veel fouten en een rotslecht accent, en ik zat in een talenklas.

Een verschrikkelijk slechte uitspraak en massaal veel basisfouten gaat geen goede indruk geven.
Bij mijn vakantiejob moest ik samenwerken met een Hongaar. Ik had eerlijk gezegd tientallen keren liever zijn Engels (dat echt wel grappig klonk) dan dat hij zich zou houden bij het Hongaars... Aan de universiteit had ik les van een Zuid-Amerikaan die hier zijn doctoraat kwam maken. Hij sprak in zijn zinnen Engels, Spaans en Nederlands door elkaar. Dat het voor taalliefhebbers niet zo leuk is, kan ik inkomen.

Maar in de gewone wereld, denk ik dat mensen nog altijd veel liever een basis met veel fouten en rotslecht accent hebben, dan geen basis hebben.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be