Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 16 augustus 2011, 19:17   #21
Fredo
Burgemeester

Fredo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Je spreekt jezelf tegen: je zegt dat er vandaag tegenover 2000 geen inflatie is omdat die niet groter is dan de inflatie tussen 1990 en 1980. Er is wel degelijk inflatie. De realiteit is dat we al zeker vijftig jaar aan nodeloze inflatie lijden.

Ik zeg niet dat er geen inflatie is, ik zeg dat ze sinds de invoering laag en stabiel is. Ik zeg niet dat het prijsniveau stabiel is, maar de inflatie.
Fredo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2011, 19:47   #22
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
waaarom denk je dat die exchange rate aangepast moet worden?
Omdat die door de vrije markt bepaald zal worden, he, en omdat, zolang er vrije circulatie van de verschillende "Euro's" in Europa zal zijn (ttz, dat een Belgische winkelier vrij kan beslissen dat hij betaald wil worden in zeg maar, Deense of Duitse maar geen Spaanse of Franse Euro's), de sterke munten de zwakke volledig uit de markt zullen pushen.
De munten die voorzienbaar het onderspit zullen delven, en de Belgische hoort daar natuurlijk bij vanwege de hoge staatschuld en de politieke impasse, zullen dus een hyperdepreciatie ondergaan omdat iedereen er van af wil, en niemand er nog in wil betaald worden, wat een zelf-versterkend effect zal hebben.

Maar 't kan natuurlijk ook zijn dat men weeral nationale monopolies gaat opleggen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 16 augustus 2011 om 19:49.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2011, 20:08   #23
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fredo Bekijk bericht

Ik zeg niet dat er geen inflatie is, ik zeg dat ze sinds de invoering laag en stabiel is.
Als je de officiële cijfers maar niet gelooft. De prijzen zijn ongeveer verdubbeld op tien jaar tijds.
Citaat:
Ik zeg niet dat het prijsniveau stabiel is, maar de inflatie.
Wat de échte inflatie laat zien: de geldgroei komt neer op een verdrievoudiging op tien jaar. Prijsstijgingen vormen geen goede afspiegeling van de inflatie.
Oud 16 augustus 2011, 20:21   #24
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Als er dan ooit terug gaat overgestapt worden naar oude munten, wie zal dan de (begin)rate bepalen? Het land zelf? Of de internationale markten?

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2011, 22:30   #25
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

je kan als land eender welke beginrate kiezen. Je kan kiezen dat 10 euro a frank wordt of omgekeerd. De beginratio is volledig vrij en irrelevant.

Het is het proces daaarna dat relevant is en waar je quasi geen invloed op hebt.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2011, 23:32   #26
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Wordt als referentie voor die grootte van de economie dan het BNP gebruikt? Of zijn er betere karakteriseringen voor de groottes van economieën?
Geen idee hoe de wisselkoers naar de euro precies bepaald werd, maar het is duidelijk dat dit ook een groot politiek spel was (met enorme belangen).

Voornamelijk de Nederlanders en de Duitsers zijn terzake nogal genaaid geweest als ik me goed herinner. (I.e. de wisselkoers die zij kregen voor hun guldens en marken was eigenlijk te laag).

Nochthans zou je simpelweg op de markt kunnen afgaan ook. Neem simpelweg de bestaande wisselkoersen tussen de munten en vertrek van daar.

In andere richting is wat moeilijker, en zal evident wel een vlottende ipv een vaste koers zijn. Of dan die munt apprecieert of deprecieert tov de euro zal afhangen van over welk land het gaat maar evengoed over welke landen er nog wel in die Euro zitten.

In die zin is het idee van een Noord- en Zuid-europese Euro dat soms opgeworpen wordt waanzin. Het zou de zuid-europese landen opzadelen met een uiterst zwakke munt én ze zouden nog steeds hun lmonetair beleid niet nationaal kunnen voeren. Een zuid-europese euro heeft volgens mij 0.0 overlevingskansen voor zelfs maar de korte termijn.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be