![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Burger
|
![]() wat is uw punt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Jan van den Berghe:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Fout, Lieven, iedereen weet toch dat de Slag der Gulden Sporen het begin van de Vlaamsche ontvoogdingsstrijd van Vlaamsch-nationalisten tegen de Franstaligen was!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In ieder geval was het zo dat de jongere leden van de Dampierre de dynastieke belangen van hun familie veilig wilden stellen. En zoals u misschien weet of zou moeten weten is het dynastiek belang altijd een mengeling van politieke, ideologische en economische belangen. Als u mij niet gelooft, moet u maar het boek erop nalezen "Het grafelijk geslacht Dampierre en zijn strijd tegen Filips de Schone" van Luykx, indertijd uitgegeven bij het Davidsfonds. De Vlaamse handel was ten andere niet in de eerste plaats gericht op Engeland, maar op heel Europa. Vlaams laken ging door Europa. Wel was het zo dat Vlaanderen en Engeland een gepriviligeerde band hadden, omdat de wol die tot laken werd verwerkt hoofdzakelijk uit Engeland kwam. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Banneling
|
![]() Kijk op uw landkaart, graaf van Dampierre sprak FRANS
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Banneling
|
![]() Los van Brabanders, Namenaars etc... de Guldensporenslag was zelfs geen aangelegenheid van het echte Vlaanderen, maar enkel van het graafschap- niet het hertogdom- Vlaanderen en Frankrijk. De rest is nonsens.
p.s.: met echt bedoel ik niet eens het huidige gewest, maar gewoon de twee provincies. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vandaag proberen ze trouwens nog altijd hetzelfde, zij het langs omwegen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik stelde eerder zelfs dat het grafelijk geslacht van Franse adel was. Maar wat u ook beweert, graaf Gwijde was niet op de Groeningekouter. Die zat immers gevangen in een Frans slot. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En waar ligt dan het "echte" Limburg? En waar lag ergens een hertogdom Vlaanderen? Er heeft nooit zo'n hertogdom bestaan; eens te meer tonen de BUB'ers dat ze niets afweten van de geschiedenis van de gewesten die ze bewonen. De rest is helemaal geen nonsens. Het was immers zo dat de oorlog tegen de Vlamingen paste in een veel groter geheel van veroveringen en uitbreiding van het Franse kroondomein. Door behendige politiek had de Franse koning al een reeks bondgenoten rond zich verzameld: de graaf van Holland en de graaf van Henegouwen (beiden waren Avesnes en heersten over een gebied dat de jure deel uitmaakte van het Duitse Rijk maar de facto in de Franse invloedssfeer kwam te liggen). Brabant waakte over zijn onafhankelijkheid, maar daar wist de Franse koning ook iets op te vinden door een opstandige Godevaart op te jutten en tot deelname aan de Groeningeslag te overhalen (in ruil voor het in leen geven van de stad Gent en latere militaire hulp om de hertog Jan, de regerende hertog van Brabant, van de troon te stoten). Mocht Vlaanderen verloren hebben dan dreigde niet alleen een opslokking van Vlaanderen in het Franse kroondomein, maar ook van de graafschappen Holland en Henegouwen en later ongetwijfeld ook Brabant (en dus ook Limburg dat er deel van uitmaakte). Blijkbaar zien de belgicisten het enorme geopolitieke belang van de veldslag niet in. Ongetwijfeld gewild. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Burger
|
![]() Tss. dat Brabant zou ingenomen zijn als de Franse koning de Guldensporenslag zou hebben gewonnen lijkt mij toch wat te voorbarig.
Brabant lag namelijk in het Heilige Roomse Rijk; een gebied afhandig maken van de Duitse Keizer lijkt mij toch nog wat anders dan opstandige onderdanen een lesje leren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Bravo, bent u daar zelf achter gekomen? Flink zo! Antwerpenaren zijn Brabanders, net als Brusselaars en inwoners van Breda. Belgisch Limburgers zijn historisch gezien zelfs geen Nederlanders, op een schamele 15 jaar na. So what? Feit is dat het moderne Vlaanderen in het binnenland en buitenland algemeen aanvaard is als het Nederlandse deel van den Belziek, door vriend en vijand, en dit zowel staatskundig als sociologisch. Het zijn enkel een hoopje extremisten die via een eng reductionisme Vlaanderen enkel als het oude graafschap zien. Al bij al een fait divers van weinig betekenis.
![]() |
![]() |
#32 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U beweert dat het voorbarig is? Welnu, hebt u ooit de geschiedenis gelezen en/of bestudeerd van de uitbreiding van het Franse kroondomein? Ooit gelezen hoe de oostelijke grens van het Franse koninkrijk in de Middeleeuwen heel wat westerlijker lag dan de huidige grens? Waarschijnlijk niet. Ook bent u blijkbaar niet op de hoogte van de bijzonder zwakke positie van de Duitse keizer die eigenlijk slechts een symbool was geworden zonder daadwerkelijke waarde. Dit verklaart ook waarom in het Duitse Rijk de plaatselijke vorsten zo'n macht naar zich toe kunnen trekken en het rijk na verloop van tijd vervalt in honderden zelfstandige rijkjes (tot aan de 19e eeuw zal Duitsland zou blijven!). De Franse koningen echter wisten hun macht niet alleen de consolideren, maar ook uit te breiden. Langzamerhand slagen ze erin hun leenheren in het gareel te steken en ze zelfs uit te schakelen. Daardoor wordt hun kroondomein (= het gebied waar ze absolute macht over hebben) met de jaren fors uitgebreid. Daarenboven slagen ze er ook in gebieden uit het Duitse Rijk los te weken. Meestal volgt men de volgende weg: eerst ontvangt een of andere Franse edelman het gebied van de Duitse keizer in leen, waarna die als absolute heerser over dat gebied begint te heersen. Later slaagt de Franse koning erin die edelman buiten spel te zetten en neemt het gezag over. Zo breidden de Franse koningen hun rijk naar het oosten (dus ten koste van de Duitse keizer) in grote mate. Op die manier slaagden de Franse koningen erin de volgende gebieden van de Duitse keizer afhandig te maken: Vivarais, Valentinois, Dauphiné, Franche-Comté, Barrois, Avignon, Provence, Rijksbourgondië, prinsbisdom Metz. Wat zei u ook alweer? Voorbarig? Leer uw geschiedenis i.p.v. uw eigen hersenspinsels te geloven. Citaat:
Trouwens, u wist ongetwijfeld niet dat de voorganger van koning Filips al actief tussen was gekomen bij dynastieke twisten in de graafschappen Henegouwen, Holland en Vlaanderen, waarvan twee vorstendommen helemaal niet in zijn rijksgebied lagen. De jure lagen Holland en Henegouwen wel in het Duitse Rijk, maar deze vorstendommen lagen volledig in Franse invloedssfeer. De Duitse keizer had er geen enkel feitelijk gezag...[/url] |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar is en blijft belachelijk te stellen dat Vlaanderen niet Vlaanderen is omdat de term in het verre verleden een kleiner gebied bestreek dan tegenwoordig. Dan hebben we ook een probleem met Frankrijk. De grenzen van het middeleeuwse Frankrijk hielden op ten westen van Rhône en Maas. Dat was het oude Francië, waarvan de naam van het huidige "France" afgeleid is. En hebben deze heren belgicisten ooit nagedacht over de consequenties van hun gedachtengoed? Als Vlaanderen Vlaanderen niet is omwille van een of andere historische projectie, moeten dat historische Vlaanderen dan niet weer een deel worden van Frankrijk waarmee het in de Middeleeuwen een leenband had? Wie hier voortdurend pleit voor een "Kleinvlaanderen" op basis van het verleden moet het hele plaatje onder ogen durven te zien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Vreemdeling
|
![]() Het komt mij voor dat alle belgicisten op dit forum zich vastklampen aan strohalmen, nu ja zonder enige argumentatie is het natuurlijk moeilijk een discussie aan te gaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#37 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |||
|
![]() Citaat:
Ik bedoel, ik hoor je ook niet zeggen dat de staat Washington te maken heeft met de stad Washington, toch een logische conclusie van je logica.
![]() |
![]() |
#39 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat is kunstmatig? België is een typisch voorbeeld van een natiestaat, net als Frankrijk trouwens. Niet het volk is het leidend en grondend beginsel van de staat, maar wel de staat op zichzelf. Hierbij staat het Frans staatsdenken regelrecht tegenover het Duits romantisch volksdenken (beide ontstaan in de 19e eeuw). In Duitsland is het idee van het volk, waarvan de taal als de voornaamste cultuuruiting wordt beschouwd, het stuwend principe achter de natiebouw. Daarbij is het historisch element minder belangrijk dan de actuele beleving, m.a.w. het is een organisch, levend nationalisme. In een dergelijk nationalisme wordt het door de geschiedenis gedwongen samenleven van verschillende taalgroepen als onnatuurlijk aangevoeld, omdat de taal nu eenmaal de allerbelangrijkste cultuuruiting is van een volk. In het kielzog van deze grote Duitse beweging ontstonden bijna overal in Europa nationalistische bewegingen, meer bepaald in Noorwegen, Hongarije, Italië, Finland en ook Vlaanderen. Vandaar dan ook de grote leuze van de Vlaamse Beweging in de 19e eeuw: "De taal is gans het volk." Ongetwijfeld een wat beperkte definitie met de nodige onvolmaaktheden, maar toch een basiselement dat niet zomaar te ontkennen valt. Daarom acht(te) men in de Vlaamse Beweging de Belgische staat als onnatuurlijk, mede ook door de stroeve en onwillige houding van diezelfde staat wanneer het aankwam op veranderingen. Het Belgisch en Frans nationalisme is wezenlijk een staatsnationalisme dat een volk probeert te vormen vertrekkend van een staat, terwijl het Germaans nationalisme een staat vormt op basis van volkse aspecten (zwaar steunend op taal en gemeenschappelijke cultuur). Daarom wordt het staatsnationalisme als dwingend en dus onnatuurlijk aangevoeld (kijk maar eens op welke onderdrukkende manier de Franse staat met haar niet-Franstalige minderheidsvolkeren omgaat), terwijl bij het volksnationalisme dat probleem zich niet stelt (alle leden van de te vormen staat hebben één wezenlijk element gemeen, nl. de taal). Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Burger
|
![]() Aha, de Vlaams-nationalisten hangen een volksnationalisme aan, gebaseerd op afkomst en taal. We weten allemaal tot wat dat kan leiden: beklemtonen van het eigene en uitstoten van wat wordt beschouwd als "volksvreemd". Zo'n nationalisme is exclusief en agressief en moet met alle krachten worden bestreden.
Dat is nu het verschil met het staatsnationalisme van bijvoorbeeld Frankrijk, de Verenigde Staten of België. Staatsnationalisme is inclusief en tolerant: iedereen die deel wil uitmaken van de samenleving wordt aanvaard, ongeacht zijn afkomst. Dat dit kunstmatig zou zijn houdt geen steek. Een staat is namelijk volgens het staatsnationalisme een groep mensen die besluit een gemeenschap te vormen (voluntarisme). Dat deze gemeenschap niet "organisch" is gegroeid zou in de romantische 19de eeuw nogal wat weerklank vinden, maar is heden ten dage volledig achterhaald. Dat niet iedereen vrijwillig een deel vormt van zo'n staat is waar. De Duitssprekende Belgen bijvoorbeeld werden in 1919 bij België gevoegd zonder dat hen iets werd gevraagd. Maar toch beschouwen wij hij hen als Belgen, ook al spreken ze een taal die tot voor 1919 niet gesproken werd in België. U ziet: het Belgisch staatsdenken is inclusief, wat niet van het Vlaams-nationalisme kan worden gezegd. Dat is de reden waarom ik staatsnationalisme nog kan begrijpen, terwijl ik walg van volksnationalisme. Vergis u niet, mijn verdediging van staatsnationalisme tegenover volksnationalisme betekent niet dat ik Belgicist ben. Maar ik vind dat als we willen samenleven met andere volkeren (bijvoorbeeld in Europa) we eerst eens moeten proberen samen te leven in België. |
![]() |
![]() |