![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() Zolang er gras is... is er hoop...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik weet, de kans op hyerinflatie zit er in. Maar zullen de regeringsleiders ons werkelijk laten omkomen (en pakweg 3000 euro vragen voor een brood)? Ik hoop toch dat men wat vroeger ingrijpt. Al kan zelfvoorzienend denken en zijn nooit kwaad natuurlijk. Zelf wil ik zo snel mogelijk overschakelen op zonnepanelen en liefst ook altijd zeker zijn van een voldoende voorraad water (al is het regenwater).
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
|
![]() Citaat:
Dit is ook hoe veel Amerikanen de crisis te lijf gaan. Probleem is dat er dan wel vertrouwen moet zijn, samenhorigheid en banden onderling. Alles hangt maar van de situatie af, op een moment dat er echt problemen zijn lijkt het me ook geen goed idee om aan de grote klok te hangen welke voorraden je nog allemaal in je huis liggen hebt. :-/
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, niet echt. Toch niet in eerste instantie.
Voor de zoveelste keer: 'hyperinflatie' is (in eerste instantie) dat de ratio tussen goederen en geld enorm is veranderd; i.e. veel meer geld dan goederen. Dat betekent echter dat er wel nog atlijd evenveel goederen zijn (en dus een vergelijkbare productieve capaciteit in de samenleving). Dus het probleem zal niet in eerste instantie zijn om de goederen 'te verdelen' door middel van het marktproces; lonen en prijzen zullen relatief gelijk stijgen. (Sommigen zullen verliezen, anderen winnen, maa rniet dat heel de samenleving ineens pokke arm is en geen brood kan kopen.) Het grotere probleem is als de inflatoire oorzaken aanblijven waardoor dat het niet zozeer is dat een brood ineens 3000 euro kost, maar dat er een soort van sneeuwbaleffect is; waardoor calculatie onmogelijk wordt en er dus aan kapitaalsconsumptie wordt gedaan, waardoor de productieve mogelijkheden verder worden geerodeerd. Dan is er een groot probleem.
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en voor de waarde van uw beleggingen een lening aangaan zodat je de banken bij hun lepels hebt
whoami#Warondysinfo https://euvsdisinfo.eu/ ![]() https://ground.news/ ![]() ![]() https://euromaidanpress.com/2024/01/...uhansk-oblast/ https://www.newsnow.co.uk/h/World+Ne...kraine?type=ln Laatst gewijzigd door brother paul : 23 augustus 2011 om 16:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Europees Commissaris
|
![]() Overleven?
Mijn leningen betaal ik dan met een paar percentjes van mijn inkomen (nu 1/3) dat de index volgt. Voor mijn part mag er gerust een inflatie komen van 100% gedurende een aantal jaar. Op voorwaarde dat het de economie niet totaal ontwricht natuurlijk... |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Banneling
|
![]() Men kan nog altijd een sterfput aanleggen en... als het echt nodig is ► er in springen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is geen enkele hyperinflatie 'ooit' waar het niet zo is gebeurd (de Weimarrepubliek als voornaamste voorbeeld; iedereen ging werken en zijn loonv ertienvoudigde (of meer) per dag.) De werkloosheid zou in eerste instantie wil stijgen (veel frictionele werkloosheid) daar sommige bedrijven wel degelijk failliet gaan gaan en het moeilijk wordt om investeringen te heralloceren, doordat de economische calculatie functie die daarvoor super belangrijk is volledig verloren gaat bij zo'n zware inflatie. Natuurlijk gaat de samenleving als geheel verarmen - omdat er aan kapitaalsconsumptie gedaan zal worden, samen met het uitstellen van het consumeren van aangekochte consumptiegoederen (dus niet 'sparen', wat wel positief zou zijn). Maar het zou een proces zijn en niet van de ene op de andere dag. Het is overigens heel eenvoudig vanuit de overheid om zo'n proces tegen te houden. Hyperinflatie is altijd en overal een overheids gecreëerd proces.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 23 augustus 2011 om 17:32. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Banneling
|
![]() Auto verkopen, garage afbreken en aardappelen planten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Banneling
|
![]() Als de patatten dan bevriezen zit men natuurlijk met de gebakken patatten...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ha ik moet zeggen mijn grootvader had zo achter de oorlog een boerhof gekocht, en dat bleek toen 30jaar later zijn beste belegging geweest te zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat klopt. (Ik denk trouwens dat ik niets anders heb beweerd? Gewoon iets verduidelijkt hoe het proces zou verlopen.)
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
|
![]() We kennen in België wel het prijzen-indexatiesysteem maar ... dat loopt altijd achterop hé.
Op de positieve werking van concurrentie zou ik niet rekenen AH. Mensen zullen maar wat graag voor die prijs gaan werken, als er geen andere optie is. ![]()
![]() |
![]() |
#39 |
Gouverneur
|
![]()
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ex-voorzitter IMF (1973-1978), de Nederlander Johan Witteveen:
Financial Crisis Is Too Big for Developed World to Cope, Ex-IMF Head SaysWat Witteveen eigenlijk zegt is dit: "de deficitlanden kunnen deze crisis niet aan / de surpluslanden moeten over de brug komen / of het loopt mis".