Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 23 augustus 2011, 12:48   #21
freelancer
Banneling

Standaard

Zolang er gras is... is er hoop...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2011, 16:13   #22
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chan Bekijk bericht
u voorbereiden doe je op voorhand

zorg voor een goed gevuld brandhoutkot
start de moestuin
zorg voor een voorraadkast voeding
koop goud en zilver
...

regenwatertonnen plaatsen
artikelen voor waterzuivering
generator met benzinevoorraad
issoleer je huis
zonneenergie
koop fietsen
etc etc etc je kan het niet gek genoeg bedenken
Zijn er werkelijk mensen die dit doen?

Ik weet, de kans op hyerinflatie zit er in. Maar zullen de regeringsleiders ons werkelijk laten omkomen (en pakweg 3000 euro vragen voor een brood)?
Ik hoop toch dat men wat vroeger ingrijpt.

Al kan zelfvoorzienend denken en zijn nooit kwaad natuurlijk. Zelf wil ik zo snel mogelijk overschakelen op zonnepanelen en liefst ook altijd zeker zijn van een voldoende voorraad water (al is het regenwater).
Oud 23 augustus 2011, 16:16   #23
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Als je wil overleven in zo'n scenario is er eigenlijk maar één zaak die echt van tel is en dat is een netwerk uitbouwen van mensen die elkaar kunnen bijstaan, onafhankelijk van de mainstream-circuits.
Wie denkt in zijn eentje te kunnen overleven in zijn beveiligde (?) bevoorraadde bunkertje komt bedrogen uit.
Dat denk ik ook.

Dit is ook hoe veel Amerikanen de crisis te lijf gaan.
Probleem is dat er dan wel vertrouwen moet zijn, samenhorigheid en banden onderling.

Alles hangt maar van de situatie af, op een moment dat er echt problemen zijn lijkt het me ook geen goed idee om aan de grote klok te hangen welke voorraden je nog allemaal in je huis liggen hebt. :-/
Oud 23 augustus 2011, 16:25   #24
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht

Ik weet, de kans op hyerinflatie zit er in. Maar zullen de regeringsleiders ons werkelijk laten omkomen (en pakweg 3000 euro vragen voor een brood)?

Al kan zelfvoorzienend denken en zijn nooit kwaad natuurlijk. Zelf wil ik zo snel mogelijk overschakelen op zonnepanelen en liefst ook altijd zeker zijn van een voldoende voorraad water (al is het regenwater).
Als er hyperinflatie is en een brood kost 3000 euro, dan is een uurloon misschien ook 3000 euro. Dat is nu eenmaal 'hyperinflatie'. Dat veroorzaakt niet direct dat we broden niet meer kunnen kopen (maar indirect, door de economische calculatie problemen.)
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2011, 16:34   #25
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Als er hyperinflatie is en een brood kost 3000 euro, dan is een uurloon misschien ook 3000 euro.
Dat is wel een heel grote 'misschien'.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2011, 16:37   #26
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is wel een heel grote 'misschien'.
Nee, niet echt. Toch niet in eerste instantie.

Voor de zoveelste keer: 'hyperinflatie' is (in eerste instantie) dat de ratio tussen goederen en geld enorm is veranderd; i.e. veel meer geld dan goederen. Dat betekent echter dat er wel nog atlijd evenveel goederen zijn (en dus een vergelijkbare productieve capaciteit in de samenleving). Dus het probleem zal niet in eerste instantie zijn om de goederen 'te verdelen' door middel van het marktproces; lonen en prijzen zullen relatief gelijk stijgen. (Sommigen zullen verliezen, anderen winnen, maa rniet dat heel de samenleving ineens pokke arm is en geen brood kan kopen.)

Het grotere probleem is als de inflatoire oorzaken aanblijven waardoor dat het niet zozeer is dat een brood ineens 3000 euro kost, maar dat er een soort van sneeuwbaleffect is; waardoor calculatie onmogelijk wordt en er dus aan kapitaalsconsumptie wordt gedaan, waardoor de productieve mogelijkheden verder worden geerodeerd.

Dan is er een groot probleem.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 23 augustus 2011, 16:47   #27
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht

ale dus mijn dieseltank van 3000liter gevuld aan 0.6euro, een waterput waar ik gratis water uithaal, mijn dak met 10k panelen, en fietsen geen probleem, misschien een EV smartje kopen en rijden op zonnenenergie, windomolentje installeren om extra batterij op te laden, passiefhuisje ga ik nog bouwen, ja waarom niet in feite mij voorbereiden op hyperinflatie, dus moestuintje aanleggen met serre, voorraad zaad kopen van tomaten, komkommers, en suikerboontjes, belgacom abonnement opzeggen,

en voor de waarde van uw beleggingen een lening aangaan zodat je de banken bij hun lepels hebt

Laatst gewijzigd door brother paul : 23 augustus 2011 om 16:54.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2011, 16:50   #28
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Overleven?

Mijn leningen betaal ik dan met een paar percentjes van mijn inkomen (nu 1/3) dat de index volgt. Voor mijn part mag er gerust een inflatie komen van 100% gedurende een aantal jaar. Op voorwaarde dat het de economie niet totaal ontwricht natuurlijk...
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2011, 17:18   #29
freelancer
Banneling

Standaard

Men kan nog altijd een sterfput aanleggen en... als het echt nodig is ► er in springen...
Oud 23 augustus 2011, 17:23   #30
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, niet echt. Toch niet in eerste instantie.

Voor de zoveelste keer: 'hyperinflatie' is (in eerste instantie) dat de ratio tussen goederen en geld enorm is veranderd; i.e. veel meer geld dan goederen. Dat betekent echter dat er wel nog atlijd evenveel goederen zijn (en dus een vergelijkbare productieve capaciteit in de samenleving). Dus het probleem zal niet in eerste instantie zijn om de goederen 'te verdelen' door middel van het marktproces; lonen en prijzen zullen relatief gelijk stijgen. (Sommigen zullen verliezen, anderen winnen, maa rniet dat heel de samenleving ineens pokke arm is en geen brood kan kopen.)

Het grotere probleem is als de inflatoire oorzaken aanblijven waardoor dat het niet zozeer is dat een brood ineens 3000 euro kost, maar dat er een soort van sneeuwbaleffect is; waardoor calculatie onmogelijk wordt en er dus aan kapitaalsconsumptie wordt gedaan, waardoor de productieve mogelijkheden verder worden geerodeerd.

Dan is er een groot probleem.
Waaruit moet precies volgen dat de lonen relatief gelijk zullen stijgen?
Oud 23 augustus 2011, 17:31   #31
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waaruit moet precies volgen dat de lonen relatief gelijk zullen stijgen?
Wel; het is waarschijnlijk een lelijk woord maar 'concurrentie'. Ik zou geen poot meer verzetten als ik voor 8 uur te gaan werken niet eens een brood zou kunnen kopen. Veel mensen zouden van gelijkaardige slag zijn, dus om te zorgen dat je personeel uberhaupt nog opduikt, ga je hogere lonen moeten aanbieden.

Er is geen enkele hyperinflatie 'ooit' waar het niet zo is gebeurd (de Weimarrepubliek als voornaamste voorbeeld; iedereen ging werken en zijn loonv ertienvoudigde (of meer) per dag.)

De werkloosheid zou in eerste instantie wil stijgen (veel frictionele werkloosheid) daar sommige bedrijven wel degelijk failliet gaan gaan en het moeilijk wordt om investeringen te heralloceren, doordat de economische calculatie functie die daarvoor super belangrijk is volledig verloren gaat bij zo'n zware inflatie.

Natuurlijk gaat de samenleving als geheel verarmen - omdat er aan kapitaalsconsumptie gedaan zal worden, samen met het uitstellen van het consumeren van aangekochte consumptiegoederen (dus niet 'sparen', wat wel positief zou zijn). Maar het zou een proces zijn en niet van de ene op de andere dag.

Het is overigens heel eenvoudig vanuit de overheid om zo'n proces tegen te houden. Hyperinflatie is altijd en overal een overheids gecreëerd proces.

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 23 augustus 2011 om 17:32.
Oud 23 augustus 2011, 17:35   #32
eno2
Banneling

Standaard

Auto verkopen, garage afbreken en aardappelen planten.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2011, 17:42   #33
freelancer
Banneling

Standaard

Als de patatten dan bevriezen zit men natuurlijk met de gebakken patatten...
Oud 23 augustus 2011, 17:50   #34
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Als de patatten dan bevriezen zit men natuurlijk met de gebakken patatten...
ha ik moet zeggen mijn grootvader had zo achter de oorlog een boerhof gekocht, en dat bleek toen 30jaar later zijn beste belegging geweest te zijn.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2011, 18:03   #35
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel; het is waarschijnlijk een lelijk woord maar 'concurrentie'. Ik zou geen poot meer verzetten als ik voor 8 uur te gaan werken niet eens een brood zou kunnen kopen. Veel mensen zouden van gelijkaardige slag zijn, dus om te zorgen dat je personeel uberhaupt nog opduikt, ga je hogere lonen moeten aanbieden.

Er is geen enkele hyperinflatie 'ooit' waar het niet zo is gebeurd (de Weimarrepubliek als voornaamste voorbeeld; iedereen ging werken en zijn loonv ertienvoudigde (of meer) per dag.)

De werkloosheid zou in eerste instantie wil stijgen (veel frictionele werkloosheid) daar sommige bedrijven wel degelijk failliet gaan gaan en het moeilijk wordt om investeringen te heralloceren, doordat de economische calculatie functie die daarvoor super belangrijk is volledig verloren gaat bij zo'n zware inflatie.

Natuurlijk gaat de samenleving als geheel verarmen - omdat er aan kapitaalsconsumptie gedaan zal worden, samen met het uitstellen van het consumeren van aangekochte consumptiegoederen (dus niet 'sparen', wat wel positief zou zijn). Maar het zou een proces zijn en niet van de ene op de andere dag.

Het is overigens heel eenvoudig vanuit de overheid om zo'n proces tegen te houden. Hyperinflatie is altijd en overal een overheids gecreëerd proces.
Dus zelfs met loonstijging (die wellicht steeds achterop zal hinken) zal er een serieus probleem zijn. Hyperinflatie is hoe dan ook niet bepaald een wenselijk scenario.
Oud 23 augustus 2011, 18:29   #36
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus zelfs met loonstijging (die wellicht steeds achterop zal hinken) zal er een serieus probleem zijn. Hyperinflatie is hoe dan ook niet bepaald een wenselijk scenario.
Dat klopt. (Ik denk trouwens dat ik niets anders heb beweerd? Gewoon iets verduidelijkt hoe het proces zou verlopen.)
Oud 23 augustus 2011, 18:39   #37
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat klopt. (Ik denk trouwens dat ik niets anders heb beweerd? Gewoon iets verduidelijkt hoe het proces zou verlopen.)
Ik heb niet beweerd dat je iets anders beweerd hebt ik vroeg gewoon die verduidelijking, waarvoor dank.
Oud 23 augustus 2011, 19:33   #38
Groentje-18

Standaard

We kennen in België wel het prijzen-indexatiesysteem maar ... dat loopt altijd achterop hé.

Op de positieve werking van concurrentie zou ik niet rekenen AH.
Mensen zullen maar wat graag voor die prijs gaan werken, als er geen andere optie is. (Loonafspraken tussen landen) Zeker mensen die buiten de Belgische grens wonen...
Oud 23 augustus 2011, 21:31   #39
donzigschaap
Gouverneur

donzigschaap's schermafbeelding

Standaard

En de staat slaat terug:

http://www.networkworld.com/communit...e-domestic-ter
Oud 23 augustus 2011, 23:05   #40
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Ex-voorzitter IMF (1973-1978), de Nederlander Johan Witteveen:
Financial Crisis Is Too Big for Developed World to Cope, Ex-IMF Head Says
23 aug 2011
A new fund could tap the currency reserves of China, Japan, the Middle East and European nations such as Germany, he said. It “would allow the fund to borrow large amounts from all surplus countries and so provide temporary financing even for a big country such as Italy,” the former official said.
Wat Witteveen eigenlijk zegt is dit: "de deficitlanden kunnen deze crisis niet aan / de surpluslanden moeten over de brug komen / of het loopt mis".

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be