Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juni 2004, 20:50   #21
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
Citaat:
de NMBS verdedigt dat dit kan gebeuren en dus moet kunnen!
Absolute volstrekte bullshit en onzin, veiligheid is prioriteit nummer 1 bij de NMBS, veruit de veiligste treinmaatschappij van Europa trouwens als je de statistieken bekijkt.
Geachte, met alle respekt, maar antwoord u niet naast de kwestie? ik besprak namelijk hélemaal niet het 'algemene veiligheidsbeleid' vande NMBS. dat is, zoials u terecht aanhaalt, beter dan op vele andere plaatsen. Mijn kritiek betrof juist dat éne gigantische zwarte gat in dta veiligheidsbeleid, namelijk dat de NMBS het -bij monde van officiele, expliciete en herhaalde verklaringen van haar toenmalige woordvoerder én haar grote baas- stelde dat zij nadrukkelijk niet eiste dat Waalse en Vlaamse verantwoordelijken die met mekaar moeten communiceren ook effectief mekaars taal kunnen spreken.
Dat komt er blijkbaar teveel op neer dat je van een Waal eist dat hij Nederlands kent, en dat is blijkbaar iets waar de NMBS-top, de FGTB, PS, MR en CDH zeer zwaar allergisch aan zijn. Ik hoop dat deze verduidelijking helpt.
Citaat:
Na het incident van Pecrot werd al het personeel, inclusief de treinbegeleiders, intensief getraind op communicatie, en moeten langs beide zijden van de taalgrens nu speciale codes gebruikt worden om specieke situaties door te geven. Ook wordt voor aanwerving een taaltest gehouden, in beide delen van het land. Het enige probleem is dat ouder personeel dat reeds in dienst is en de tweede landstaal niet machtig is of gebrekkig, niet zomaar ontslagen kan worden, maar zij worden wel gestimuleerd om taalcursussen te volgen op kosten van de NMBS.
Ochottekes toch, de arme dutskes van NMBS-werknemers. Sorry, maar de debiliteit van uw argumentatie is wel onstellend groot. Gelooft u dat nu echt zelf? Beseft u niet hoe uw redenering naast de kwestie, lullig, verachtelijk en misprijzend deze redenering is tegenover een MENSENLEVEN? Denkt u nu echt dat de NMBS als één van de allergrootste werkgevers in dit land echt onvoldoende tweetalige mensen vindt voor zo'n verantwoordelijke functies? of is er een ander probleem: dat de NMBS decennialang heeft gediend als parachutelandingsplaats voor 1000-en onbekwame PS, MR- en CDH-apparatchiks en andere pistonnés, en dat er, door de nu reeds onevenredig grote aantal Franstalige ééntaligen, inderdaad moeilijkheden zijn om ze nog te kunnen plaatsen.
Echter: het is het éne of het andere. ofwel zijn er te weinig, en dan moet die syndikale machtsgreep keihard doorbroken worden en NIET MEER OP DE RUG VAN MENSENLEVENS kunnen blijven verder woekeren, ofwel is het gewoon een gebrek aan discipline en eerbied voor een mensenleven, en gebuikt de directie dat slechts als excuus. Wacht maar tot u voor een operatie met de ambulance naar een vastbenoemde chirurg wordt afgevoerd, wanneer blijkt dat dat slechts een bedrieger is die zijn diploma vervalste, en eigenlijk slechts verpleger is. Gat u dan ook voorrang geven aan zijn vaste benoeming, of zal u eisen dat uw leven enkel toevertrouwed wordt aan BEKWAME mensen? bekwaamheid in deze eist dus wel degelijk dat de operationele NMBS-verantwoordelijke( seingevers, dispatchers e;d.) met mekaar kunnen praten.
Citaat:
De splitsing van de NMBS zou betekenen 3 kleine maatschappijtjes, een slechtere communicaite, en zonder twijfel ook privatisatie, en als je kijkt naar het buitenland maakt dat er zowel de stiptheid als de veiligheid niet beter op, noch de betaalbaarheid van het openbaar vervoer.
Hoezo, drie? Operationeel én economisch gezien volstaatn 2. Brussel heeft immers al de MIVB en we moeten nu echt niet voor elke grootstedelijke aglomeratie een eigen spporwegmaatschappeij. Twee is véél beter. dat sluit dan namelijk zéér goed aan bijde werkelijke maatschappelijke, economische (én iverogens ookbij de partijpolitieke realiteit, maar dat zou hierin totaal irrelevant moeten zoijn). Brussel wordt dan best om evidente operationele en logistieke redenen door de Vlaamse én door de Waalse maatschappij voor rollend materiaal bediend, en, zoals de Europese Commissie ook voorschrijft, kan dan bv. elk gewest zijn eigen vaste infrastructuur beheren! tenzij natuurlijk de Waalse onvoldoende waarborgen kan geven voor het respekteren van haar deel vand e nodige afspraken t;a.v. gebruik van de brusselse stations. In dat geval wordt ze, zoals overal elders met slechts en slordig of gevaarlijk werkende maatschappijen, geweerd.

[/b][/u]
Rudi Dierick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 20:51   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
bron?
koopkracht, he!
http://www.cbs.nl/nl/publicaties/pub.../index1226.pdf
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 20:54   #23
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Dat is een onderwerp voor het internationale forum...

De NMBS heeft niets in de doofpot gestoken, alles werd in alle openheid naar buiten gebracht. ....
Hoezo? Ze ontkende radikaal, expliciet en herhaaldelijk dat het in dit soort omstandigheden evident is dat technisch-operationele verantwoordelijkheden met mekaar kunnen praten. Wat u beweert ruikt naar idelogische betweterij. Uw argumentatie is radikaal strijdig met het feit dat o.a. Schouppe, toenmalig hoofd vande NMBS die onbekwaamheid tot wederzijds, vlotte en professionele communicatie én erkende, én goedpraatte.

Schaam u maar ten aanzien van die DODEN die er, wanneer er aan de NMBS-top zo géén verstikkend-conservatieve, belgicistische houding had bestaan, hoogstwaarschijnlijk niet waren gevallen. Schandalig is dat, uw misprijzen in deze.
Oud 11 juni 2004, 20:57   #24
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
bron?
koopkracht, he!
http://www.cbs.nl/nl/publicaties/pub.../index1226.pdf
da's van 1997
het staat zelfs nog in guldens

en het gaat over armoedegrenzen
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 20:58   #25
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudi Dierick
De lopende gerechtelijke vervolging en de strafrechtelijke verantwoordelijkheid voor dit dodelijke accident is een pijnlijke illustratie van de kosten en de tragische gevolgen van het huidige belgicistisme.

Met deze term 'belgicisme' verwijs ik naar een ideologie en bijhorende bestuurscultuur waarin het voortbestaan van dat B'se staatsverband én van de Franstalige privileges daarin, met inbegrip van het niet moeten respecteren van het Nederlands en van Vlamingen, de facto voorrang krijgt op alle overwegingen van democratie of goed bestuur.

Wat blijkt: er zijn méérdere factoren die alle noodzakelijk waren voor het accident: zonder deze was er 'hoogstwaarschijnlijk' géén accident geweest, en evenmin die onnodige doden. Het verkeerd geplaatste sein in Waver is daarbij van technische orde. Zonder dat had de treinconducteur gezien dat hij niet doormocht. Na zijn start reed hij even verderop door een 'rood licht'. Een ontegensprekelijke menselijke fout, maar eigen aan de menselijke natuur en dus nooit 100% vermijdbaar. Daarom ook zijn er technische beveiligingen van zéér uiteenlopende soorten nodig én systematisch toegepast. Daarna gebeurde er echter nog een derde fout: de ééntalig-Franstalige seingever die de nakende ramp ontdekte, was te laat om de stroomvoorziening van die trein uit te schakelen, en, 1000x erger, slaagde er niet met zijn Nederlandstalige collega in Leuven te waarschuwen! Beiden waren namelijk ééntalig, én -politieke uiterst relevant- de NMBS verdedigt dat dit kan gebeuren en dus moet kunnen!

Kortom: geschoolde en verantwoordelijke seingevers/dispatchers (of wat hun juiste functietitel ook is) die omwille van het LEVEN van de treinreizigers vlot met mekaar zouden moeten praten, en wiens collega's in alle andere taalgrensovergangen in de EU overal mekaars taal minstens kunnen verstaan, of, in geval van luchtverkeer, die allen éénzelfde taal moeten spreken, die moeten in het Belgique-�*-la-papa (synoniem voor het belgicisme) blijkbaar nog steeds niet met elkaar kunnen spreken.

Mensenlevers zijn dus blijkbaar verregaand ondergeschikt aan de Franstalige onverdraagzaamheid en aan weigering van PS, MR en CDH om deze evidente méértaligheid van de dienst op te leggen aan Franstaligen. Respect voor Vlamingen en voor het Nederlands -want op politiek vlak zijn het enkel die Franstalige partijen die de objectief noodzakelijke méértaligheid in deze functies arrogant afwijzen, niet de Vlaamse- is zo'n taboe in de belgicistische politieke, rechterlijke en bestuurscultuur dat er NOOIT één zware fout in deze veroordeeld werd, zelfs al kostte die fout mensenlevens. En inderdaad: de advokaten van de slachtoffers focussen op de technische fouten van de NMBS om schadevergoeding te bekomen. Ze hopen manifest niet dat de rechter met die even kolossale fout in de taalpolitiek van de NMBS rekening zal houden.

Is deze bestuurlijke inferioriteit van het belgicistische bestel géén dwingende reden waarom de twee deelstaten vééééél meer bevoegdheden, autonomie, verantwoordelijkheid én eigen financiele middelen moeten krijgen? Moet er dus geen bing-bang komen zoals Luc van den Brande en Van Rompuy het voorstellen? Moeten we daarom ook niet in brussel dringend een subnationaliteit invoeren én gedeelde voogdij van de twee grote deelstaten over die territoriale grootstedelijke taken die niet aan de 2 gemeenschappen toegewezen kunnen worden? Moet een Vlaamse co-voogdij ook niet éénzijdig néén kunnen zeggen aan die brusselse ziekenhuizen die nog wel zorgen aan niet-Franstaligen willen aanbieden, maar het vertikken doe zorgen ook in beide talen aan te bieden?

Of zijn de doden van Pécrot en andere soortgelijke ongevallen en mismeesteringen (in bv. de Brusselse ziekenhuizen) de 'onvermijdelijke' prijs voor wat doorgaat als zogenaamde communautaire pacificatie?
ah komaan, je gaat me toch niet vertellen dat die gast in leuven niet snapte dat er iets verkeerd was, zeker?
ik snap niet dat jullie een drama op zo'n perverse manier durven uit te buiten
Jegt u ons dat eens nader uit. Als ik me goed herinner oefenden de twee betrokken seingevers/dispatchers (of wat hun juiste functietitel ook is) EXACT dezelfde functie uit. Ze moeten dus aan dezelfde reglementair vastgestelde bekwaamheids- en opleidingseisen voldoen? Waarom zou de Vlaming vande twee dan wel frans moeten verstaan, maar de Waal van de twee geen Nederlands? Kortom, waarom zou wel een tweetaligheid vereist zijn van de Vlamingen en NIET van de Waal?

geen wonder dat u zo'n degoutante, verwerpelijke en essentieel racistische mening onder een schuilnaam publiceert.
Oud 11 juni 2004, 20:58   #26
Hingis
Schepen

Hingis's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Hingis
Standaard

Deze zaak is triestig volgens mij. Hoe kan de NMBS mensen engageren die niet tweetalig zijn ? Da's volledig hun schuld. Volgens mij moeten iedereen die voor het NMBS werken, volledig tweetalig zijn anders geen job voor de mensen die niet tweetalig zijn. Da's m'n oplossing voor zulke rampsituaties te voorkomen.
Oud 11 juni 2004, 21:02   #27
DSCH
Vreemdeling

DSCH's schermafbeelding

Standaard

Ware het niet dat volledig tweetalige mensen helaas niet abunderen!
Oud 11 juni 2004, 21:03   #28
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hingis
Deze zaak is triestig volgens mij. Hoe kan de NMBS mensen engageren die niet tweetalig zijn ? Da's volledig hun schuld. Volgens mij moeten iedereen die voor het NMBS werken, volledig tweetalig zijn anders geen job voor de mensen die niet tweetalig zijn. Da's m'n oplossing voor zulke rampsituaties te voorkomen.
moest die kerel in leuven enig gevoel voor vertantwoordelijkheid gehad hebben, dan was dit nooit gebeurd
maar neen, hij vond het nodig de waal te treiteren om zijn gebrek aan nederlands
je gaat me trouwens niet vertellen dat je niet weet dat er iets verkeerd is, ook al "begrijp" je geen frans
Oud 11 juni 2004, 21:04   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
da's van 1997
het staat zelfs nog in guldens

en het gaat over armoedegrenzen
Excuses. Ik heb de verkeerde verwijzing gegeven, maar jammer genoeg vind ik nu de bron van het door mij geraadpleegde pdf-document niet meer terug. Het gaat om een artikel dat in 2001 in "Het Laatste Woord" verscheen, met als titel "Wie is rijk? Wie is arm?" geschreven door Patrick Develtere.

In de eerste alinea wordt gesproken over de koopkracht (cijfers 2001). Daarin staat Denemarken op de zesde plaats staat, gevolgd door België. De andere landen zijn respectievelijk Luxemburg (1), Verenigde Staten (2), Ierland (3), IJsland (4), Noorwegen (5), Denemarken (6), Zwitserland (7), Nederland (8) en Oostenrijk (9).
Oud 11 juni 2004, 21:06   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens mij moeten iedereen die voor het NMBS werken, volledig tweetalig zijn anders geen job voor de mensen die niet tweetalig zijn.
Waarom moet een arbeider die verantwoordelijk is voor koppelen en ontkoppelen twee talen kennen?

Waarom moet een loketbediende in Roeselare twee talen kennen?

Waarom moet de schoonmaker in het station van Brugge twee talen kennen?
Oud 11 juni 2004, 21:07   #31
Hingis
Schepen

Standaard

Citaat:
Citaat:
moest die kerel in leuven enig gevoel voor vertantwoordelijkheid gehad hebben, dan was dit nooit gebeurd
maar neen, hij vond het nodig de waal te treiteren om zijn gebrek aan nederlands
je gaat me trouwens niet vertellen dat je niet weet dat er iets verkeerd is, ook al "begrijp" je geen frans
Als die van Leuven begreep wat de Waal zei aan hem dan vind ik dat idd onverantwoord.
Oud 11 juni 2004, 21:07   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
O ja, het zijn weer de Vlamingen die het gedaan hebben... Het Franse "Herrenvolk" kan natuurlijk niets misdoen.
Oud 11 juni 2004, 21:11   #33
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Als die van Leuven begreep wat de Waal zei aan hem dan vind ik dat idd onverantwoord.
ook al begrijp je hem niet, dan hoor je toch meteen dat er iets aan de hand is en haal je er iemand bij die het wel verstaat

en waarom mag de bevolking niet weten wat er exact gezegd is?
Oud 11 juni 2004, 21:13   #34
Hingis
Schepen

Standaard

Citaat:
Citaat:

ook al begrijp je hem niet, dan hoor je toch meteen dat er iets aan de hand is en haal je er iemand bij die het wel verstaat

Vraag het maar aan de NMBS... Maar toch, tweetaligheid zou moeten verplicht worden als ge wilt werken voor de NMBS of andere publieke sectoren.
Oud 11 juni 2004, 21:14   #35
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
O ja, het zijn weer de Vlamingen die het gedaan hebben... Het Franse "Herrenvolk" kan natuurlijk niets misdoen.
je moet niet in een slachtofferrol kruipen als er doden gevallen zijn
dat is pervers

als ik jouw in het swahili probeer te vertellen dat er een kudde ontstemde neushoorns op hol geslagen is, en er kunnen mensen sterven, zul jij weten dat er iets verkeerd is, ook al versta je (wellicht) geen swahili

als je wat gevoel voor verantwoordelijkheid hebt, ga je mij niet treiteren en er iemand bijhalen die me wel verstaat

en dit heeft trouwens niks met vlaanderen te maken, maar met die ene persoon in leuven
Oud 11 juni 2004, 21:18   #36
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Vraag het maar aan de NMBS... Maar toch, tweetaligheid zou moeten verplicht worden als ge wilt werken voor de NMBS of andere publieke sectoren.
omdat duidelijk is dat de kerel in leuven totaal onverantwoord gedrag vertoond heeft, en de federale overheid wou de rust bewaren, daarom

in buitenlandse kranten stond anders wel te lezen dat de leuvenaar enkel interesse had in het treiteren van de waal, hij deed geen moeite om te begrijpen wat er aan het gebeuren was
Oud 11 juni 2004, 21:18   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar toch, tweetaligheid zou moeten verplicht worden als ge wilt werken voor de NMBS of andere publieke sectoren.
Dat vind ik helemaal niet. In Vlaanderen moet het personeel Nederlands spreken; in Wallonië Frans; in de Duitstalige gemeenten Duits; in Brussel Nederlands en Frans.

Slechts bij taalgrensoverschrijdende taken is twee- of drietalig personeel nodig.

Een loketbediende in het station van Tielt moet geen Frans kennen. Een schoonmaakster van de toiletten in het station van Menen ook niet.
Oud 11 juni 2004, 21:27   #38
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DSCH
Ware het niet dat volledig tweetalige mensen helaas niet abunderen!
Geachte, me dunkt is dit toch wel een snuifje te simplistisch. in mijn lokale Delhaize in Etterbeek beweerde de filiaaldirecteur en zijn adjunct dat ook. Ze vonden zogenaamd niet voldoende tweetalige kassiersters en ander winkelpersoneel.

Toen ik hen evenwel vroeg waarom de Colruyt enkele 100-en meter verder er dan wel in slaagde om wel tweetalig of minstens heel beleefd en behulpzaam ééntalig personeel te vinden, toen gaven ze met een dikke glimlach ruiterlijk toe dat tweetaligen vinden niet de echte moeilijkheid is, maar wel om de mensen duidelijk te stellen dat de norm tweetaligheid is, en dat er van de eventuele ééntaligen dus ezigen inzet voor bijscholing én sowieso universele beleefdheid en behulpzaamheid verwéacht wordt. Die directeur voegde er ook aan tgoe dat hij van de centrale directie van Delhaize géén enkele medewerking, laat staan budgetje voor organisatie van taalcursussen mag verwachten.

Goede wil en respect, dat is de kern.
Oud 11 juni 2004, 21:28   #39
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Hmm...

beide waren in de fout volgens de tekst,

maar het is wel de schuld van de Waal...

ga nog wat met de blokjes spelen...
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2004, 21:28   #40
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:
Maar toch, tweetaligheid zou moeten verplicht worden als ge wilt werken voor de NMBS of andere publieke sectoren.
Dat vind ik helemaal niet. In Vlaanderen moet het personeel Nederlands spreken; in Wallonië Frans; in de Duitstalige gemeenten Duits; in Brussel Nederlands en Frans. Slechts bij taalgrensoverschrijdende taken is twee- of drietalig personeel nodig. Een loketbediende in het station van Tielt moet geen Frans kennen. Een schoonmaakster van de toiletten in het station van Menen ook niet.
Volledig mee akkoord.

En, als de Franstalige politici blijven weigeren, om Vlaanderen ook in dit dossier dat respect te betonen dat OVERAL ELDERS IN EUROPA de norm is, zijnde wederzijds respect, dan moet er maar eens héél stevig verder gesplitst worden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be