Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 september 2011, 02:09   #21
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Ken je het spreekwoord: het kaf van het koren scheiden?
Extremisten van beide zijden denken van elkaar, dat de ene koren is en de andere kaf. Het is alsof je Karo scheid van wicsz.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2011, 02:24   #22
reinaert68
Gouverneur

reinaert68's schermafbeelding

Standaard

Gaat gij nu aan een veronderstelde bosnische servier uitleggen dat nationalisme en eisen voor gelijke democratische behandeling verwerpelijk zijn?
Oud 9 september 2011, 02:30   #23
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard klopt:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Eigenlijk is er geen probleem, maar is het een opgeklopt politiek probleem, een bliksemafleider waarmee andere problemen achter verstopt kunnen worden.

De "monetaire" perikelen zijn evenzeer politiek gecreëerd.
!!!! Vwala !!!!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2011, 02:34   #24
Pin en Puk
Banneling

Standaard

Zeg Servier, heb jij geen kalashnikovs in overschot vanuit de tijd dat Joegoslavië aan het splitsen was ?
Altijd welkom nu
Pin en Puk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2011, 02:46   #25
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reinaert68 Bekijk bericht
Gaat gij nu aan een veronderstelde bosnische servier uitleggen dat nationalisme en eisen voor gelijke democratische behandeling verwerpelijk zijn?
Vraag hem/haar dat zelf. Hij/zij kent uit ervaring als 2 bevolkingsgroepen niet overeenkomen en hoe het eindigt voor beide bevolkingsgroepen.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2011, 03:42   #26
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karowicsz Bekijk bericht
Ik heb drie jaar in Dusseldorf en vier jaar in Breda gewerkt. Waarom is Wallonie beter?
Indien je wil werken ben je beter af in Vlaanderen, indien je levenslang in een hangmat wil liggen en daarvoor nog geld wil krijgen moet je naar Wallonie gaan.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2011, 04:06   #27
reinaert68
Gouverneur

reinaert68's schermafbeelding

Standaard

Laten we vooral niet overdrijven toch. Blijf maar waar ge wilt, het komt en gaat allemaal naar dezelfde kas.
Oud 9 september 2011, 06:27   #28
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Eigenlijk is er geen probleem, maar is het een opgeklopt politiek probleem, een bliksemafleider waarmee andere problemen achter verstopt kunnen worden.

De "monetaire" perikelen zijn evenzeer politiek gecreëerd.

Maar bij pot en pint, en een beetje goeie wil zijn er geen slechte mensen, Walen noch Vlamingen.

Eneuh, gefelicieerd met uw horizontale woordenboek.
2
Oud 9 september 2011, 06:43   #29
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dag,

Ik ben een Bosnische Serviër en ik ben al drie maanden in België aangekomen. Mijn nonkel heeft hier mooi bedrijf met auto's en vrachtwagens. Ik spreek nog niet heel goed Nederlands maar heb een vriendin nu en wil heel goed integreren want dit vind ik heel belangrijk. Wat is juist het verschillende probleem tussen jullie en walen? Peace
Dat is moeilijk in vijf regels uit te leggen, maar ik probeer toch maar even. België is in 1830 opgericht met de bedoeling de Vlaamse meerderheid in het gareel te laten lopen van de Franstalige minderheid. De Vlamingen zijn sindsdien bezig met te proberen dit te veranderen. Wat je nu in 2011 ziet gebeuren is de ontknoping van deze historische strijd: de Vlamingen zijn het kotsbeu en aanvaarden het Belgische minoriseringssysteem niet meer. Het zal eindigen in ofwel een België waarin de Vlaamse meerderheid het voor het zeggen heeft, ofwel een uiteenbarsten van België in verschillende nieuwe staten.

Ben je bereid wat meer te lezen? Probeer dit dan eens: Vlaamse kwesties (ook in het Engels).

Meer interessante links als inleiding over de Vlaamse kwestie vind je bijeen op http://www.baarlewerkgroep.org/nl/do...eren-uitgelegd.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 9 september 2011 om 06:50.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2011, 06:46   #30
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Vraag hem/haar dat zelf. Hij/zij kent uit ervaring als 2 bevolkingsgroepen niet overeenkomen en hoe het eindigt voor beide bevolkingsgroepen.
Twee "bevolkingsgroepen" die niet overeenkomen.... wat een heerlijke verbloeming van de feiten.
Oud 9 september 2011, 06:52   #31
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Correctie: 'als 2 bevolkingsgroepen niet overeenkomen en de politieke wil er niet is om daar conclusies uit te trekken.'
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2011, 06:58   #32
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dag,

Ik ben een Bosnische Serviër en ik ben al drie maanden in België aangekomen. Mijn nonkel heeft hier mooi bedrijf met auto's en vrachtwagens. Ik spreek nog niet heel goed Nederlands maar heb een vriendin nu en wil heel goed integreren want dit vind ik heel belangrijk. Wat is juist het verschillende probleem tussen jullie en walen? Peace
Een degelijke uitleg moet je hier niet verwachten. Verloren moeite.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2011, 07:44   #33
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Dat is moeilijk in vijf regels uit te , bla...
5 regels is weinig. Maar de machtsverhoudingen in 1830 waren totaal anders.

Effe terugspringen naar 1814. Napoleon kreeg zijn blauw oog bij waterloo. Frankrijk een trap in de ballen. Het bijna verenigde Franse Europa moest uit elkaar getrokken worden, om de Pruisen , Russen en Britten te vrijwaren van toekomstige herrijzenissen van Napoleon-imitatoren.

Om het hele gebeuren zo snel mogelijk in kannen en kruiken te gieten, gaven de winnaars een paar departementen aan Nederland, en de Elzas (Alsace) aan de Duitse staten.

De Nederlanden waren nog volop aan't teren op hun gouden eeuw, en de coloniën in't verre oosten gaven dat kleine europese landje een diplomatieke slagkracht die die van de Russen of de Fransen evenaarden , en de Britten serieus deden twijfelen.

Frankrijk, snakkend naar de Bonapartese glorie, maar wetende dat openlijke oorlog hun elkaar in de rug stekende vijanden terug zou verenigen, gebruikte een iets achterbakse strategie.

1) Prins Frederik van Nederland, die van thuis uit Franstalig was (de Nederlandse adel was toen Franstalig) werd opgevreeën door Franse agigatoren, met beloftes van almacht en oneindige roem.
2) De zuidelijk Nederlandse industrielen, die hun geld en middelen uit de startende steenkool en staalindustrie, in wat nu Wallonië is, haalden, werden eveneens door de franse agigatoren bespeeld.
3) De adel der zuidelijke nederlanden kreeg eenzelfde behandeling.
4) De opstand in Brussel was een uit de hand gelopen witte mars. Gedirigeerd door Franse agigatoren.
5) Franse legereenheden rukten op om de "onderdrukte Belgen" te gaan verlossen. Deze legereenheden zijn tot in de buurt van Turnhout opgerukt,

Maar toen begonnen de Britten ,Russen en Pruisen zich diplomatiek te roeren. Die kregen in't snuitje dat Frankrijk aan't mikken was op de capaciteiten van wat nu België is. Antwerpen als belangrijke havenstad . Luik als beginnende industriele metropool, Lotharingen voor het ijzererts.
Het plan om de Nederlandse prins als "de facto" franse gouverneur te installeren werd daardoor getorpedeerd, en de kans om de Nederlanden op termijn helemaal in te lijven.

Frankrijk trok zijn kak in, en wat gekonkel later was het Frankensteinstaatje België geboren. Een verarmde Saksen Coburger die stilaan zijn functie aan't britse hof aan't verliezen was kreeg de kans (als 3de keuze) om zijn zakken te gaan vullen.

Laatst gewijzigd door maddox : 9 september 2011 om 08:00.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2011, 07:50   #34
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zeg altijd tegen haar dat mensen niets kunnen veranderen waar ze geboren zijn maar ik vind ook wel veel van die jonge araben hebben geen respect voor niks. Mijn vriendin is ook helemaal niet rascistisch maar zegt altijd dat walen van de vlamingen profiteren maar kan nooit uitleggen welke manier?
Ik veronderstel dat U een belgicist bent die wat gaat uitdagen...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2011, 08:07   #35
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Dag,

beste hoax
Ik vertoef nu +/- 16 jaar veel tijd met Russen (ook een slavische taal). Zoals u de voltooide tijden en voltooide deelwoorden gebruikt (zonder een enkele fout)na, volgens u, 3 maand, rest mij maar een besluit of u bent superintelligent of een bedrieger ( en laat me met mijn slecht karakter voor 1000% inzetten op het laatste)
Oud 9 september 2011, 08:11   #36
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Ik veronderstel dat U een belgicist bent die wat gaat uitdagen...
Waar precies lees jij een provocatie in zijn post?
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2011, 08:18   #37
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Er is geen probleem tussen Vlamingen en Walen. We komen opperbest overeen. Hét probleem is Brussel (1) en een aantal politiekers die zich proberen recht te houden door profileringsdrang.

(1) Brussel was een oer-Vlaamse stad (Broekzele aan de Zenne) welke in de loop van de laatste eeuwen geleidelijk aan ingepalmd werd vanuit het zuiden door Franstaligen én (vooral de laatste decennia) door Vlaams-onkundige EU- en andere burgers welke zich in de periferie van Brussel gingen vestigen. Ze kochten er grond (van Vlaamse boeren die veel geld aan verdienden) en vestigden er zich confortabel zonder zich aan te passen aan de taal van de streek. Gevolg : heethoofden �* la FDF beweren vandaag dat die gemeenten 70% Franstalig zijn (ze vergeten natuurlijk dat daar ook veel Engels, Spaans, Pools, Duits, Turks, Marokkaans, ... gesproken wordt) en dat Bruxelles Francophone dus maar moet uitgebreid worden met die gemeenten. Hierdoor wordt het communautaire evenwicht en de grondwettelijke vrede van België (11 Mio inwoners) bedreigd door een hoopje (150.000) ééntalige bourgeois uit de rand rond Brussel, vertegenwoordigd door een clowneske Ma(i)n(gain)ak.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2011, 08:20   #38
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Descartes, da's ook een goeie samenvatting.
Oud 9 september 2011, 08:21   #39
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Mijn update-versie van ons Belgisch volkslied :

La Belgitude

ons dierbaar Belgie,
van oudsher zo labiel,
verzeilt nu stilaan
tussen wurg en hang

want valse lieden
van politieke stiel
belagen 't ernstig
door profileringsdrang

de splijtzwam Brussel
gekneld tussen gewesten
barst uit de voegen
van het staatsbestel

zodat de taalgrens
nu toch ten langen lesten
alweer ten prooi is
aan 't communautaire spel

want zie hoe Walen
Vlaamse kiesgrond ambiëren
terwijl de grondwet
hen dat lang ontzegt !

om toch in ruil
hiervoor te capituleren
wordt de Vlaamse oen
met veel plezier geknecht

voor 't schone postje
dat mogelijk ligt te blinken
verkoopt die streber
zijn rechten en zijn eer

maar als eerlang
de Zenne weer gaat stinken
verblijft de Vlaming
met de gebakken peer

Descartes Jr
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2011, 10:14   #40
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dag,

Om te beginnen vermelden dat het probleem politiek is. Er is geen vijandschap op het persoonlijke niveau. Bvb.: doorgaans kan een Vlaming nog steeds aan tafel zitten met een Waal zonder veel problemen. (Belangrijke nuance!)

Het probleem draait vooral om taal:
De Franstalige politieke partijen voelen zich cultureel superieur tegenover de Vlamingen. (de 'superieure' Franstalige cultuur). België is ingedeeld in taalgebieden: Franstaligen vinden het heel normaal dat een Vlaming Frans spreekt in Wallonië maar hebben het er heel moeilijk mee dat een Vlaming vraagt dat een Franstalige op zijn beurt ook de taal van het Vlaamse landsgedeelte respecteert.

Veel Franstaligen vestigen zich in de Vlaamse gemeenten rond Brussel. Franstaligen vinden daarom dat zij het recht hebben deze gemeenten te annexeren. Omgekeerd vinden zij wel dat Franstalige gemeenten waar veel Vlamingen wonen gewoon Franstalig en Waals dienen te blijven.

Verder hebben de Franstalige partijen ook weinig respect voor de grenzen van de deelstaten. (Lees geen respect voor de grenzen van het Vlaamse gewest).

Vlamingen passen zich doorgaans heel vlot aan aan de taal van de streek wanneer zij zich vestigen in het Franstalige landsgedeelte. Omgekeerd hebben Franstaligen heel vaak niet de wil om zich aan te passen aan de taal van de streek wanneer zij zich vestigen in het Nederlandstalige taalgedeelte. Wanneer daarop gewezen wordt door Vlamingen wordt dat vaak afgedaan als 'racistisch', wat het ongenoegen over dit gebrek aan respect voor de indeling in taalgebieden alleen maar groter maakt.

Daarom is er aan Vlaamse kant het gevoel dat er continue gemeten wordt met twee maten en twee gewichten: Vlamingen zijn wel solidair met het sociaal-economisch zwakkere Wallonië en Brussel maar zien daar weinig respect tegenover wat betreft hun taal. Dat ongenoegen vertaalt zich in een groeiend succes van de Vlaamsnationalistische partij N-VA.

Verzachtende omstandigheden voor de gewone Franstalige in de straat is wel dit: de Franstalige media maken graag een karikatuur van het Vlaamse standpunt door Vlaanderen voor te stellen als rechts of conservatief. Daardoor is er weinig interesse van de gewone Franstalige om het Vlaamse standpunt beter te leren begrijpen. Verder ben ik geneigd te denken dat het voor veel Franstaligen, als sprekers van een wereldtaal, ook moeilijk is om zich in te leven in de sprekers van een kleinere taal als het Nederlands. (Dat is geen excuus voor het Franstalige superioriteitsgevoel maar maakt het wel meer begrijpelijk).
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be