![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En nu we toch bezig zijn, Illusions667, in welke zin is het voorschrift om anderen goed te behandelen een vorm van "eigenbelang"? Of wacht, alle altruïsme is eigenlijk een vorm van egoïsme... gaan we die eeuwige paradox weer vanonder het stof halen?
![]() |
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Er zijn nog altijd mensen die denken dat het NT de morele maatstaven lager gelegd heeft, het tegendeel is waar... De lat ligt ontzettend hoog, zelfs nog een heel stuk hoger; gelukkig is er nog zoiets als het concept van de vergeving voor de zonden anders zou "de hemel" wel eens een lege kamer kunnen zijn.
![]() |
![]() |
#26 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Trouwens, ongeacht of dit zo is... de Christelijke opvoeding heeft (vooral in West- en Noord-Europa) wel gewerkt op basis van dreigementen. En dit is waarom in West- en Noord-Europa, sinds het verval van de kerkelijke macht, het Christendom stilaan aan het verdwijnen is. Het is inderdaad zo dat altruistisch Christendom ooit bestond. De catharen waren een prachtig voorbeeld hiervan, voordat die door de Franse staat met steun van het Vaticaan werden uitgeroeid. Ik ben mij niet bekend met een moderne vorm van Christendom die oprecht altruistisch is. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() @IlluSionS667:
Vooraf: ik wil hier geen reklame maken voor het christendom he... Ik heb geen enkele bekeringsdrang, en probeer niemand van één of ander groot gelijk te overtuigen. Ik geloof overigens niet dat je mensen zomaar tot het geloof kan "overtuigen", maar dat is een heel ander verhaal. Lees maar eens welke houding Jezus aanneemt t.a.v. de Farizeërs; mensen die "het woord Gods" tot op de letter naleven en dus -perfect logisch- ervan uitgaan dat ze op die manier recht de hemel zullen binnenwandelen "langs de grote poort". Ik zou hier een resem bijbelcitaten kunnen produceren (de Willebrord ligt hier naast me), maar daarmee zou ik toegeven aan een zeer kwalijke praktijk: het gebruiken van de Bijbel als een groot citatenboek. Je hebt gelijk dat "angst" en "dreiging" vaak als techniek gebruikt is om mensen in de pas te doen lopen... En dat is een zeer slechte -zelfs regelrecht onchristelijke- praktijk. Maar dit is zeer zeker niet veralgemeend geweest (altans niet in de tijd dat ik school liep). Het altruïsme kan je weldegelijk vinden in tal van parochies (niet alle, dat geef ik grif toe) en monastieke orden. Men moet er natuurlijk ook voor open willen staan en kennis willen maken. Er wordt tegenwoordig ontzettend snel geoordeeld en veroordeeld op basis van vooroordelen. De Catharen, da's een heel boeiend verhaal met heel veel meanders: de Kerk heeft daar een vuile rol in gespeeld, zoals wel vaker gebeurde wanneer wereldlijke macht en kerkelijk gezag de handen in elkaar sloegen. Of het christendom aan het verdwijnen is, durf ik heel sterk te betwijfelen. Uit mijn eigen ervaring merk ik juist een voorzichtige heropleving; binnen mijn geloofsgemeenschap ontmoeten we steeds meer "nieuwe gezichten". Mensen die eens "komen kijken" waar het allemaal om draait... en daar begint het vaak. Het is een algemene trend hoor... Respect voor het niet-menselijke leven... Tja, daar gaapt inderdaad een "leemte". Maar om nu meteen richting Boeddhisme te rennen om daar een antwoord te vinden... Het is wel zo dat we steeds moeten blijven nadenken over de wereld, het leven en de rol die we daarin hebben te spelen. En in die context stoort het mij ook wel dat sommigen denken dat de wereld hun speeltuin is... en daar nog argumentatie voor halen uit de Bijbel. Je hebt daar inderdaad een punt.
![]() |
#28 | ||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() @IlluSionS667
Wel, je bent dus vertrouwd met het christendom, dus heb je ergens nog een Bijbel onder het stof liggen... Eén van de meest complexe teksten uit het NT is Mattheus 5-7; waar een aantal zeer essentiële boodschappen worden meegegeven. Onder andere ook het belang van oprechtheid, en de verantwoordelijkheid die zich verlegt naarmate je "rijker van geest" wordt. Hier ligt voor mij een essentieel gedeelte van de geloofsfilosofie (puur persoonlijk hoor...) Schermen met bijbelse teksten vind ik onzin; ik heb de Bijbel al vele malen gelezen en ben tot de conclusie gekomen dat je eigenlijk geen enkel stuk buiten z'n context k�*n begrijpen. Oudtestamentische teksten kan je heel gemakkelijk gebruiken (misbruiken) om de gruwelijkste misdaden goed te praten, zolang je slaafs vasthoudt aan de letterlijke interpretatie en de context van één en ander negeert. Om die reden hou ik me ver van discussies waar met Boeken en versregels wordt gegooid en geslingerd... Beschouw het bovenstaande als een grote uitzondering. ![]() Zoals ik reeds zei, het indoctrineren met "angst" en "dreiging" is niet veralgemeend in het onderwijs. Het is niet omdat jij daar een zeer slechte ervaring in gehad hebt, dat het overal zo loopt... Ik praat over een tijd toen jij nog net niet geboren was (God, ik word oud...), maar ook over vandaag in wat ik vaststel bij de opvoeding van mijn dochtertje... Dus ik blijf wel "bij de tijd"... Als ik zou vaststellen dat er op school zo'n aanpak zou heersen, dan haalde ik haar daar stante pede weg! En altruisme is niet iets wat we doen "omdat God het ons opdraagt"... Je kan het zo "rationaliseren", maar dat is niet de manier waarop we dat aanvoelen. Alleen over dat onderwerp kan je oeverloos lange threads volpennen... dus laat het voorlopig volstaan dat ik hier je mening absoluut niet deel. Ook waar je het hebt over vergelijkingen tussen christendom en boedhisme... ben ik het niet eens met jouw analyse. Het komt me over dat je toch nog eens grondig je kennis over de christelijke boodschap moet oppoetsen (misschien buiten de "filter" die jouw plaatselijke kerk(gemeenschap) daarop plaatst). Opnieuw een onderwerp waarmee je enkele threads rijkelijk kan vullen. Mensen zijn inderdaad op zoek, en anders dan jij ben ik in levende lijve nog geen enkele overtuigde adept van wicca, asatru of satanisme tegengekomen. Atheïsten en agnosten des te meer, maar die reken ik niet meteen tot de "zoekende" mensen. Wat die wicca / asatru betreft, ik heb daar wel wat literatuur over geconsulteerd en het komt me over dat de link met de oude godsdiensten of overtuigingen waarnaar ze verwijzen toch bijzonder zwak is. Druïdisme alleen al is iets wat in vanuit een stukje wetenschappelijke research gruwelijk misplaatst vind. Je weet toch wat voor "toffe jongens" die Druïden waren? Je weet toch hoe ze ten tijde van de Romeinse zuivering in Zuid-Engeland als beesten tekeer gingen? Zelfs al klopt de geschiedschrijving maar voor 10% en kunnen we voorbijgaan aan 70% van het gevonden archeologisch materiaal, dan nog blijkt dat het uitroeien van die cultus een enorme verrijking moet geweest zijn voor de lokale bevolkingen. Ik zou je nu de bal kunnen terugkaatsen en de vraag stellen naar de authenticiteit van die wicca / asatru... hoe wetenschappelijk is dat allemaal. En hoe knoop je spiritueel aan bij een "dode" religie?
![]() |
#32 | |||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
- http://www.runestone.org - http://www.thetroth.org/ Ook zeer interessant in de visie van sociaal darwinisten als Varg Vikernes en Boyd Rice op het Noorse religie. Wat betreft wicca, kan ik u enkel gelijk geven. Citaat:
Maar het is echter een feit dat deze volkeren in oorlogen verwikkeld waren. Tot op de dag van vandaag is oorlog een gegeven dat in elke cultuur voorkomt. Citaat:
Ik beschouw mijn eigen overtuiging als de grootste gemene deler van de vier hierboven genoemde. De wetenschap spreekt mijn geloof op geen enkele wijze tegen. In tegendeel, ze biedt een aanvulling. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De geschriften waarnaar ik verwijs zijn NIET christelijk van inslag; het zijn geschriften van de Romeinse legercommandanten en geschiedschrijvers die uit eerste hand hun wedervaren met de Druïden in Zuid Engeland beschrijven. Van Christelijke vooringenomenheid kan je hen alvast zeer zeker niet beschuldigen. En ik wil die rapporten dan nog met een zeer grove korrel zout nemen. Het druïdisme, zoals wetenschappelijk onderzocht, is niks om naar uit te kijken. Er zijn talloze varianten van, maar telkens kwam het neer op een gruwelijk terroriseren van de plaatselijke bevolking. Eigenlijk hebben ze ongewild in de kaart van de Romeinse overheersers gespeeld: dan nog liever de Romeinen dan de Druïden... De Vikings... een ontzettend boeiend volk; inderdaad schromelijk verkeerd ingeschat door de klassieke geschiedschrijving. Een tiental jaar geleden was ik helemaal verkocht aan de studie van hun cultuur en gewoonten. Maar... over hun geloofsovertuigingen is eigenlijk zeer weinig geweten. En dan meestal nog uit vaak zeer onbetrouwbare bronnen. Feit is dat het een volk was dat op meer dan één vlak schromelijk verkeerd is ingeschat. Barbaars? Helemaal niet! Maar misschien is het wel die vaak romantische visie op die stoere Noormannen in hun vervaarlijke longboats die sommigen heeft aangezet tot een soort reconstructie? Ik heb afwisselend in de stad en op "den buiten" gewoond en heb zeer zeker de invloed van de christelijke gemeenschappen heel sterk ondervonden. In mijn tijd was het idd. "not done" om niet gevormd te worden en was het inderdaad niet ongebruikelijk om misdienaar te worden. De vraag is echter: waarom ziet u precies die zaken als iets nefast?
![]() |
![]() |
#35 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik wil weten waar staat geschreven dat "wie niet in mij gelooft, niet behouden blijft"... Da's een belangrijke distinctie toch.
![]() |
![]() |
#36 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||