Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 oktober 2011, 21:34   #21
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corse Bekijk bericht
Kan jij mij iets over het Europees neoliberalisme zeggen, indien ieder voor zijn deurtje keerde is heel het straatje schoon, of is kritiek op andere regimes nieuwe mode?

Zelfkritiek siert de mens nietwaar!
Het Europees neoliberalisme is een soort afkooksel van het Amerikaanse kapitalisme.
Niet genoeg afgekookt om alle slechte elementen uit het Amerikaanse systeem (en dat zijn er nogal wat) er uit te halen.
Maar toch genoeg afgekookt om het gros van de bevolking wijs te maken dat dat wel het geval is.

Zwier die Angelsaksische invloeden hier buiten, en werk een plan voor een nieuw sociaal Europa uit.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2011, 21:35   #22
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Neen. Maar moet dat? Er zijn zoveel mensen die schrijven over de nazi's, maar nog niet geboren waren in '45.

Je wil zeggen: je moet er geweest zijn voor je er wat van kan weten.
Wat ik wil zeggen: Het China van voor 1949 bestaat niet meer. Het scheelt niet veel of Maoïsten gaan haast ontkennen dat de mensheid al bestond voor 1949. Alles wat volgens de partij niet kan, wordt ook compleet gebannen.
Je moet er zeker niet geweest zijn om te zeggen dat China vooral is wat Chinezen er van maken.

Op het platteland zie je geen enkele Amerikaanse invloed. Je ziet er ook bitter weinig Amerikaanse dingen. OK, je hebt McDonalds'en overal --- maar dat wordt meer werelderfgoed dan veramerikanisering. En je ziet de ene Gucci winkel na de andere, maar dat weerhoudt Hong Kong er niet van om de beste dim sums ter wereld voor te schotelen.

"Het" China voor 1949 bestond niet. Het is altijd al een amalgaam van culturen geweest. Die veelal blijven bestaan tot nu (Mongolen, Oejgoeren, Tibet &c.), wat je ook in het nieuws hoort over de sterke arm van Beijing. Voor de partij was er de keizer, en voor de keizer was er ... niets. China is altijd geleid geweest vanuit één richting. Democratie zou er rampzalig zijn (kijk naar India, maar dat is een sterk gefedereerd land).

Ik vind je oordeel een beetje voorbarig. Geen mensen zo nationalistisch, op het randje van racistisch, als Chinezen (idem dito Koreanen en Japanners).
Oud 11 oktober 2011, 21:36   #23
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het Europees neoliberalisme is een soort afkooksel van het Amerikaanse kapitalisme.
Niet genoeg afgekookt om alle slechte elementen uit het Amerikaanse systeem (en dat zijn er nogal wat) er uit te halen.
Maar toch genoeg afgekookt om het gros van de bevolking wijs te maken dat dat wel het geval is.

Zwier die Angelsaksische invloeden hier buiten, en werk een plan voor een nieuw sociaal Europa uit.
Ik vind de redenatie een beetje vreemd, vermits "Angelsaksisch" juist zeer Europees is.
Oud 11 oktober 2011, 21:38   #24
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik vind de redenatie een beetje vreemd, vermits "Angelsaksisch" juist zeer Europees is.
Ik heb geen probleem met Britten en Amerikanen, zolang ze zich op hun eigen 'koertje' houden. Het probleem is dat we na WO2 allen Amerikaanse vazalstaten geworden zijn.
Oud 11 oktober 2011, 21:51   #25
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb geen probleem met Britten en Amerikanen, zolang ze zich op hun eigen 'koertje' houden. Het probleem is dat we na WO2 allen Amerikaanse vazalstaten geworden zijn.
Je kunt het ook anders bekijken... Na WO II was de heerschappij van Europa over, en zeker na de dekolonisatie in de jaren '60 was de continuïteit van de Amerikaanse opgang niet meer te stuiten.

De wereld is zeker niet veramerikaniseerd. Latijns-Amerika, Afrika en Azië zijn grotendeels onaangeroerd (vooral bijzonder voor Latijns-Amerika, vermits ze er het dichtst tegen ligt en eveneens een Europese achtergrond heeft). Europa heeft zich echter laten veramerikaniseren na de val van tal van monarchiën, de introductie van parlementaire systemen, het openstellen van handel en grenzen &c. Amerika was al wat de Europeanen konden bekomen. De kiemen komen uit protestantse hardvochtigheid, zelfstandigheid, vrijheid, handelsgeest... Waarden die ook hier zeer hoog werden ingeschat maar nooit bereikt (want zeer aristocratisch, besloten, conservatief, ...). In de jaren '60 begon Europa gewoon meer en meer op Amerika te lijken door ontvoogding &c, en vice versa.

Je kunt daarin paradoxale voorbeelden nemen: bijvoorbeeld hoe de secularisering in Amerika net op dat moment werd teruggedrongen (introductie van "In God We Trust" en het zweren op de Bijbel in gerechtszalen, alsook de invoering van talloze 'feestdagen') en in Europa werd verdergezet.
Oud 11 oktober 2011, 21:51   #26
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen mensen zo nationalistisch, op het randje van racistisch, als Chinezen (idem dito Koreanen en Japanners).
Ik vind dat Chinese nationalisme verre van gezond. Het verdrukt minderheden ten voordele van een steriele en cultuurloze identiteit.

Als het Chinezen nationalisme zo wijd verspreid was/is, waarom verloren de nationalisten dan de oorlog in 1949?

Het China van 1949 bestaat overigens nog voor een klein stukje: in Taiwan.
De landen over de hele wereld zouden de Chinese volksrepubliek niet langer meer moeten erkennen, maar Taiwan moeten steunen.
Oud 11 oktober 2011, 22:04   #27
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind dat Chinese nationalisme verre van gezond. Het verdrukt minderheden ten voordele van een steriele en cultuurloze identiteit.

Als het Chinezen nationalisme zo wijd verspreid was/is, waarom verloren de nationalisten dan de oorlog in 1949?
Oh maar, de communisten zijn even nationalistisch. Enkele jaren ervoor zaten beide partijen overigens gezellig aan tafel. En niemand heeft ooit geprobeerd Taiwan binnen te vallen.

Chiang Kai-sjek heeft overigens een mooi museum in Shanghai. Mooi standbeeld ook. Soldaatjes erbij en zo.

Citaat:
Het China van 1949 bestaat overigens nog voor een klein stukje: in Taiwan.
De landen over de hele wereld zouden de Chinese volksrepubliek niet langer meer moeten erkennen, maar Taiwan moeten steunen.
Wacht even, je was toch tégen veramerikanisering?

Overigens: Taiwan in 1949 was niéts. Enkele dorpen van rijstboeren. Ze hebben zéér hard gewerkt om te komen tot waar ze nu staan. Maar hun eigenaars hebben niet meer legitieme eisen tot China dan de communisten.

Laatst gewijzigd door lombas : 11 oktober 2011 om 22:05.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2011, 01:16   #28
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oh maar, de communisten zijn even nationalistisch. Enkele jaren ervoor zaten beide partijen overigens gezellig aan tafel. En niemand heeft ooit geprobeerd Taiwan binnen te vallen.

Chiang Kai-sjek heeft overigens een mooi museum in Shanghai. Mooi standbeeld ook. Soldaatjes erbij en zo.

Wacht even, je was toch tégen veramerikanisering?

Overigens: Taiwan in 1949 was niéts. Enkele dorpen van rijstboeren. Ze hebben zéér hard gewerkt om te komen tot waar ze nu staan. Maar hun eigenaars hebben niet meer legitieme eisen tot China dan de communisten.
Taiwan is de enige plaats die geen culturele revolutie heeft gekend. Dat hun cultuur daarentegen beïnvloed is door Amerikanen is niet de schuld van de Taiwanners of van Amerikanen, maar net de schuld van de Chinezen.
China kon zonder de burgeroorlog een machtig en niet-geamerikaniseerde staat worden als het de eigenheid had bewaard.
Oud 12 oktober 2011, 06:00   #29
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nogmaals, ik begrijp niet goed waar jij die veramerikanisering van China ziet.
Oud 12 oktober 2011, 10:01   #30
Mam
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus die van Terzake hebben wat uit hun nek zitten lullen?
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2011, 11:44   #31
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht
Dus die van Terzake hebben wat uit hun nek zitten lullen?
Niet geheel, nee.
Oud 12 oktober 2011, 12:06   #32
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het over het verdwijnen van de Chinese cultuur. Eerste door de Maoïsten, die een eigen cultuur introduceerden. Nu dreigt die artificiele cultuur/identiteit nu ook te worden beïnvloed door Amerika.
Oud 12 oktober 2011, 12:10   #33
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Geef dan eerst weer wat volgens jou "de" Chinese cultuur is want volgens mij onderschat je ten eerste de diversiteit binnen China en ten tweede het rigoureuze gebrek aan flexibiliteit van Chinezen om ook maar iets internationaal als niet-Chinees te zien.
Oud 23 oktober 2011, 18:55   #34
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ze zouden beter hier wat aan doen:
http://www.deredactie.be/permalink/1.1138539
Oud 23 oktober 2011, 19:05   #35
Marxmannetje
Banneling

Standaard

Citaat:
Ze zouden beter hier wat aan doen:
http://www.deredactie.be/permalink/1.1138539
Dat filmpje heeft weer zo'n "Zie je wel dat het suckt als de beesten!" mentaliteit en toont aan dat de VRT eigenlijk niet zo links is als eerst werd gezegd.

Overigens, je denkt toch niet dat een land regeren met 2 miljard mensen een makkelijke klus is?
Marxmannetje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2011, 19:17   #36
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marxmannetje Bekijk bericht
Dat filmpje heeft weer zo'n "Zie je wel dat het suckt als de beesten!" mentaliteit en toont aan dat de VRT eigenlijk niet zo links is als eerst werd gezegd.

Overigens, je denkt toch niet dat een land regeren met 2 miljard mensen een makkelijke klus is?
Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat China toch niet het beloofde land is, zoals sommige communisten geloven.
Oud 23 oktober 2011, 19:31   #37
corse
Banneling

Standaard

Wantoestanden in China:

http://www.pala.be/nl/reportage/web-...textielfabriek
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2011, 19:32   #38
Marxmannetje
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat China toch niet het beloofde land is, zoals maoïsten geloven.
Aangepast
Marxmannetje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2011, 19:33   #39
corse
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat China toch niet het beloofde land is, zoals sommige communisten geloven.
Volgens ons prinsje en zijn 300 firma’s die nu in China zijn wel!
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2011, 22:25   #40
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marxmannetje Bekijk bericht
Aangepast
Om een of andere reden klinkt Maoïst nog steeds positief. Terwijl Stalinist dan weer een negatieve bijklank heeft.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be