![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onderwijs bijvoorbeeld. Ik ben niet TEGEN staatsonderwijs, maar meestal is het van bedenkelijke kwaliteit voor de hoeveelheid geld die het kost. Niet dat de leraren "slecht" zouden zijn, maar omdat het een spons is van politiek-ideologische dogma's die allemaal "in de programma's" moeten gestopt worden, omdat er geen aanmoediging is voor de klanten om waar voor hun geld te krijgen en hun investering te laten renderen enzoverder. Als je een gemiddelde verdiener bent, dan betaal je evenveel voor dat zogezegde gratis staatsonderwijs via je belastingen, dan mocht je het uit je eigen zak prive betalen uiteraard. Voor de gemiddelde verdiener zijn alle staatsdiensten contant te betalen. Voor de lagere verdiener is er winst, en voor de hogere verdiener puur verlies om die staatsdiensten met belastingen te kopen. Maar waar het vooral om gaat is dat je diezelfde diensten veel goedkoper via een prive markt zou kunnen kopen. Citaat:
![]() Terwijl we nu veel meer "tol" moeten betalen om ongekozen, soms ongebruikte en vaak slechte kwaliteit terug te krijgen. Maw, ik koop liever prive een BMW (nee, ik heb er gene, het is een manier van spreken), dan dat ik veel meer belastingen betaal opdat men mij dan nadien "gratis" een trabantje komt leveren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Maar ja de uitstraling van het model was iets minder aantrekkelijk. Het was noch thans ook een Duits merk. ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Banneling
|
![]() De voorbije 20 jaar zijn onze rijke vrienden 30% rijker geworden, onze productiviteit stijgt met 1,5 % per jaar! En nog hebben ze nog niet genoeg, ze zullen ons blijven uitpersen en leegmelken tot we er leterlijk bij neervallen.
In 1950 was de verhouding van het salaris van de gemiddelde uitvoerende macht tot het salaris van de gemiddelde werknemer ongeveer 30 tot 1 sinds het jaar 2000 is die verhouding geëxplodeerd tot tussen de 300 a 500 tot 1. Maar volgens sommigen hebben ze nog niet genoeg en moet ons sociaal stelsel maar sneuvelen. Dit is niet de oplossing, elk land heeft schulden en de schulden blijven zich opstapelen! De verhoudingen zijn het probleem zoals ik net aantoonde. De monsterwinsten worden amper belast! Door de lonen die steeds zakken, de maaltijdcheques, de bonussen die ze geven (allemaal om het volk te paaien) verliest men enorm veel geld, geld dat men meer dan nodig heeft om oa de pensioenen te kunnen blijven betalen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Banneling
|
![]() " Alle arbeiders hebben als allereerste plicht , elkaar te steunen in de strijd om het bestaan, en zich niet te laten verdelen door een hoop kluchtspelers "
Smid Lambrecht. Het word tijd om eens boeken zoals " Pieter Daens " opnieuw te lezen, want de rijke aasgieren van vandaag zijn al even inhalig geworden als die van een eeuw geleden. De afbraak van onze moeizaam opgebouwde rechten is in volle gang. Volk, sta op, en schudt het juk af ! Laatst gewijzigd door den dinges : 17 oktober 2011 om 08:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ok, ik ben daar volledig mee akkoord, kwaliteit laat zich betalen, maar vanaf het moment dat je in het hogere kader verzeild geraakt, spreekt men niet meer over 1000 euro meer per maand maar van 10.000 euro om iemand te overhalen om bij iemand anders te gaan werken. en daar zit dus het probleem en dit kan je volgens mij ook niet meer verantwoorden. Dat mensen die verantwoordelijkheid dragen en iets kunnen dat weinig anderen ook kunnen, meer verdienen, volledig akkoord. Talent en inzet moeten beloond worden. Maar de verhoudingen kloppen niet meer, iemand die 200.000 euro per maand verdient, dat kan nooit in verhouding staan met een arbeider die maar 1.200 verdient.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ok, we zien hier duidelijk de voorkeuren. Je bent tenminste consequent, he. Een rokend rammelend karretje zoals een Trabantje verkiezen boven zoiets als een BMW, he. Als je dat soort armoedige voorkeuren hebt, dan kan ik het smachten naar gelijkheid-broederlijkheid-armtierigheid inderdaad wel begrijpen. Het is consistent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het blijft een probleem van onbegrip en jaloezie. Maar zelfs als het dat niet is; wat denk je te veranderen met daar een verbod op te zetten? Dat gaat 's werelds problemen oplossen?
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik bedoel maar, de eigenaar(s) van het bedrijf zijn akkoord gegaan dat men HUN geld gebruikt om daar zoveel hoge lonen mee te betalen, en die hoge kaders zijn er blijkbaar ook akkoord mee om zo een hoge lonen te krijgen. Daar zijn dus mensen die met elkaar een vrij akkoord gevonden hebben over dingen die van hen zijn en hen aangaan. Waarom doen ze dat ? Moet je hen vragen. Gaat het iemand anders wat aan ? Nee natuurlijk niet, dat zijn de affaires niet van zij die niet mede eigenaar zijn van dat bedrijf, he. Het is niet omdat mijn buurman zijn loodgieter een in mijn opinie gekke hoge prijs betaalt om hem twee kranen te installeren, dat mij dat aangaat, zou ik denken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
dat een bedrijfsleider tot 30-40 keer meer verdient dan zijn werknemers, daar heeft echt niemand problemen mee hoor, hij zal ook 30-40 keer meer risico en verantwoordelijkheid nemen. maar 300 keer meer? dat heeft niets meer met risico en verantwoordelijkheid te maken. en al zeker niet als zo iemand jaar na jaar zijn bedrijf verlies laat krijgen en toch nog superbonussen krijgt. maw, hij doet zijn werk slecht maar hij wordt daar niet op afgerekend. vergeet niet dat we in een samenleving wonen waar iedereen met iedereen te maken krijgt en waar het gewone volk ook een stem heeft.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
het probleem is niet dat die mensen hoge lonen krijgen, het probleem is dat zeer veel bedrijven in problemen komen oa dankzij die hoge lonen maar dat die mensen er nog eens bonussen bijkrijgen ondanks dat ze hun bedrijf kapot gemaakt hebben. maw, er is een bepaalde kaste in deze maatschappij die met alles wegkomt, die fouten maken �* volonté, die onverantwoorde risico's nemen waardoor er nu honderdduizenden mensen hun job kwijt zijn. Dat een topmanager superbonussen krijgt als het goed gaat, ok, ik gun het hem/haar. maar dat diezelfde manager ook nog eens superbonussen krijgt als het minder gaat en zelfs bij faillissement, dat gaat er bij al veel minder in. Als maatschappij kan je het niet maken dat er aan de ene kant mensen staan die alles hebben en aan de andere kant mensen hebben die steeds minder hebben, zeker niet als dat de fout is van de eerste categorie. Dan ga je niet alleen onbegrip en woede oproepen, maar ga je ook je eigen economie uit balans brengen. Zeker onze huidige economie die sterk afhankelijk is van massaconsumptie. Hoe minder de mensen verdienen, hoe minder producten ze kunnen kopen, hoe meer bedrijven er in problemen komen, enz enz. en op een gegeven moment komt de onderlaag van die superrijken ook in gevaar. mss zal er op dat moment gereageerd worden, maar tegen dan zullen er veel van honger gestorven zijn in de echte onderlaag. of denk jij dat dit scenario in Griekenland onmogelijk is, dat er mensen van honger gaan sterven?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom zou dat niet kunnen: '300 keer'? Welke 'norm' heb je daarvoor? Maar zelfs dan nog; wat gaat jouw dat aan hoeveel iemand anders verdient waar jij geen zaken mee hebt? Of vind je dat iedereen mag beslissen over wat 'teveel' is qua lonen? Want dat is redelijk totalitair. Misschien democratisch, maar ook totalitair.
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
als je weet dat die topkaders tot 500 keer meer verdienen dan een gewone werknemer, kan ik me er toch iets bij voorstellen dat die meerkost tov 50 keer meer verdienen, kan doorwegen, niet? bij winst gaat het altijd over kosten en opbrengsten, als je rubriek "loonkosten" te zwaar doorweegt door oa die superbonussen mag je toch afvragen waarom die superbonussen nogmaals worden uitbetaald terwijl er langs de andere kant mensen ontslagen worden.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. Laatst gewijzigd door vlijmscherp : 17 oktober 2011 om 09:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
nog eens, ik ben totaal niet jaloers op mensen die tot 500 keer meer verdienen als mij, maar dan moet er wel 500 keer meer risico en verantwoordelijkheid aan verbonden zijn. En dat is nu niet zo, integendeel zelf. of ken jij 1 bedrijfsleider die tot de bedelstaf is veroordeeld door een foute beslissing?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Hint: het heeft eigenlijk niet met 'hoge lonen' op zichzelf genomen te maken.
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
niet alles is zuivere economie, weet je, we werken ook nog met mensen, maw met gevoeligheden, met bepaalde normen en waarden, die mss niet de jouwe zijn, maar daarom niet minder van tel zijn. hoe je het draait of keert, we gaan het met z'n allen met minder doen, de vraag is hoe je dat het best verdeelt en organiseert. Of je zorgt ervoor dat de hoogste klasse in deze wereld het nog beter heeft en je hoopt dat dit ervoor zorgt dat de lagere klasses het daarmee ook beter hebben, wat mij utopisch lijkt. of je zorgt dat iedereen het met minder moet doen en je riskeert dat er dan effectief minder welvaart in z'n totaliteit komt en dat dus alweer die lagere klasses de dupe zijn. hoedanook, de lagere klasses zullen het betalen, maar in het tweede scenario heb je op z'n minst de hoop dat er iets aan gedaan hebt en de schijn van rechtvaardigheid. Dat is mss geen term dat in jouw economische boeken komt, dat kan zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() als dat geld voor iets anders goed wordt besteed en als dat een beslissing is van een meerderheid van de bevolking? ja tuurlijk, waarom niet? wat zou ik daar tegen moeten hebben?
![]() |
![]() |