Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 16 oktober 2011, 15:01   #21
WetIsWet
Gouverneur

WetIsWet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
En uw uitspraak is daarvan een voorbeeld?

Kom Schoofzak, geen rethorische spelletjes. Neem nu de favoriete grootbank van de Vlaams-nationalisten, KBC. Die heeft een schuld van 302 miljard €, deel dat door 11 miljoen Belgen en je zit aan een schuld van 27.500 per Belg. Quasi even groot als de staatsschuld waar we jaren over gedaan hebben om hem zo op te bouwen. Maar dat moet allemaal op zeer korte termijn er zijn, want als alle KBC klanten niet aan hun centen kunnen, valt de economie stil.

Doe eens een test: probeer aan 27000€ te raken op een maand tijd buiten je normale inkomsten. Dat gaat niet. Die garantie, hoe groot ze ik is, dient enkel voor brave Belgen als u te sussen, zoals een stuk zeep vorm de gaskamers. (Godwin, maar dat kan me niet schelen)
Vito, man, gij denkt er net zo over als ik. Al die blabla over staatsgaranties en dergelijke meer is praat voor de vaak. Indien het erop aan komt dan is de staat op slag failliet want we hebben niet genoeg eigen kapitaal om een dergelijke klap op te vangen.

Toen ik dat een paar dagen geleden echter in "de regimegazet" aka "de standaard" postte werd ik zonder meer in de ban geslagen. Blijkbaar mag men dat niet publiek vertellen

Laatst gewijzigd door WetIsWet : 16 oktober 2011 om 15:02.
WetIsWet is offline  
Oud 16 oktober 2011, 15:32   #22
kameleon
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WetIsWet Bekijk bericht
Vito, man, gij denkt er net zo over als ik. Al die blabla over staatsgaranties en dergelijke meer is praat voor de vaak. Indien het erop aan komt dan is de staat op slag failliet want we hebben niet genoeg eigen kapitaal om een dergelijke klap op te vangen.

Toen ik dat een paar dagen geleden echter in "de regimegazet" aka "de standaard" postte werd ik zonder meer in de ban geslagen. Blijkbaar mag men dat niet publiek vertellen
Ben jij echt geband daarvoor van De Standaard ?
kameleon is offline  
Oud 16 oktober 2011, 15:37   #23
WetIsWet
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Ben jij echt geband daarvoor van De Standaard ?
Ik zou niet weten waarvoor anders. Ik gaf een aantal opsommingen van getallen (BNP, aantal klanten van Dexia, gemiddeld saldo op de spaarrekeningen, ...) en beide kanten van de balans komen duidelijk niet hetzelfde uit. Een droge wetenschappelijke analyse dus, maar blijkbaar niet in dank afgenomen.
Oud 16 oktober 2011, 15:42   #24
kameleon
Minister

Standaard

Trek het u niet aan. Coene heeft zelf toegegeven dat België failliet is. Dexia is gered om het geld van de spaarders veilig te stellen, niet om de bankiers te steunen. Dat betekent dus dat indien ze Dexia lieten failliet gaan, de borg van de overheid voor €100.000 euro per persoon niet van kracht was.
kameleon is offline  
Oud 16 oktober 2011, 16:17   #25
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WetIsWet Bekijk bericht
Ik zou niet weten waarvoor anders. Ik gaf een aantal opsommingen van getallen (BNP, aantal klanten van Dexia, gemiddeld saldo op de spaarrekeningen, ...) en beide kanten van de balans komen duidelijk niet hetzelfde uit. Een droge wetenschappelijke analyse dus, maar blijkbaar niet in dank afgenomen.
Dat lijkt mij heel weinig waarschijnlijk.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 16 oktober 2011, 20:14   #26
WetIsWet
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Dat lijakt mij heel weinig waarschijnlijk.
Een kopij van het berichtje staat hier ook op het forum in de thread over Dexia. Ik vind er niets fout aan, maar kan het fout interpreteren he. Kort samengevat komt het er op neer dat als je er optimistisch van uit gaat dat Dexia 100000 rekeningen heeft (ze spreken zelf van 8 miljoen klanten) en dat maal de gemiddelde spaarrekening doet van 18561 euro je uit komt op 18.5 miljard. Ik wou zelfs de berekening niet doen met meer realidtische cijfers. Het was nu al erg genoeg.
Oud 16 oktober 2011, 20:35   #27
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Die €100.000 is een grap, iedereen weet dat er geen bankgarantie. De Belgische staat kan dit niet aan en ik denk dat geen enkele staat dit kan, maar wij zeker niet.

En het nieuwe is?

Ik heb indertijd smakelijk gelachen toen Leterme aankondigde dat er niet €20.000 maar €100.000 gegarandeerd werd. Hij had even goed €100.000.000 kunnen zeggen. Maar dat ging misschien niemand meer geloofd hebben.

Dat geloof je toch zelf niet? Stel dat Deutsche Bank failliet gaat, zelfs een Belgische afdeling (naar Duits recht), heeft meer dan 11 miljard euro op haar balans staan, trek er de 337 miljoen eigen kapitaal vanaf en je zit nog altijd met een schuld van 10,88 miljard euro. In theorie zou iedere Duitser wel die €133 kunnen betalen, maar zal dat gebeuren? Duitsers betalen voor een "Belgische" bank?
Daar geloof ik ook niets van. Het FSMA gaat dat nooit goedkeuren.
peter1962 is offline  
Oud 16 oktober 2011, 20:46   #28
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Op welke basis is deze bank dan veiliger ?
Ik weet alleen dat zij zeggen dat ze ethisch beleggen.
Rabobank heeft (had ?) een triple-A rating.
Ik weet niet op welke basis die rating bureaus dat plots verlagen, voor zover ik weet hebben zij nooit meegedaan aan de beleggingen in Lehman en dergelijke.
Geen paniek, Rabobank is een bijzonder solide bank. En inderdaad, die hebben nooit CDO's gekocht vandaar dat ze in 2008 nooit in de problemen zijn geraakt.
Nu gaat het echter meer over de waardering van obligaties en het effekt daarvan op de euro. We dreigen in een systeem crisis te geraken. Rabo heeft daar als individuele bank geen schuld aan.

Stel jezelf de volgende vraag : wat is de staatswaarborg van 100.000 euro per rekening waard ? Antwoord : zoveel als je zelf wil geloven. Ik bedoel daarmee : een staat zoals belgie KAN dat financieel niet. De steun is belangrijk om andere redenen. Ze toont aan de haaien op de financiële markt dat het land vastberaden is de boel niet naar de kloten te laten gaan en maatregelen zal nemen.
Als een bank kapseist, dan volgt nationalisering, of een direkte overname door een andere en meestal grotere bank.

De beste garantie, is de balans van de bank. Als een bank een stevige banlansstructuur heeft kun je op je twee oren slapen. Rabobank heeft die overigens.
peter1962 is offline  
Oud 18 oktober 2011, 13:55   #29
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Neen. Omdat deze bank niet meedoet aan dubieuze beleggingen.
Welke bank is dan volgens u het veiligst ?
Als die bank de waarheid spreekt, dan behoort ze mogelijks tot de groep 'veiligen'.

Maar jij sprak van 'de veiligste'.

Waarom is ze de allerveiligste dan wel ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 18 oktober 2011, 14:01   #30
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En uw uitspraak is daarvan een voorbeeld?

Kom Schoofzak, geen rethorische spelletjes. Neem nu de favoriete grootbank van de Vlaams-nationalisten, KBC. Die heeft een schuld van 302 miljard €, deel dat door 11 miljoen Belgen en je zit aan een schuld van 27.500 per Belg. Quasi even groot als de staatsschuld waar we jaren over gedaan hebben om hem zo op te bouwen. Maar dat moet allemaal op zeer korte termijn er zijn, want als alle KBC klanten niet aan hun centen kunnen, valt de economie stil.

Doe eens een test: probeer aan 27000€ te raken op een maand tijd buiten je normale inkomsten. Dat gaat niet. Die garantie, hoe groot ze ik is, dient enkel voor brave Belgen als u te sussen, zoals een stuk zeep vorm de gaskamers. (Godwin, maar dat kan me niet schelen)
Ik verdedig de KBC niet, maar:

toen ik pas mijn huis kocht, had ik ook een torenhoge schuld. Verdeeld over mijn huisgenoten ... bla bla ....

ik bedoel maar: de KBC of een andere bank gaat niet zo vlug aan geen enkele euro van haar schuld niet meer aangeraken ...

Ik herhaal dat ik die banken niet steun of verdedig. Integendeel, ik vind dat er een flink aantal mensen moeten veroordeeld worden tot meerdere jaren gevangenisstraf en schadevergoeding, wegens oplichting.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 18 oktober 2011, 15:04   #31
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
...
Ik herhaal dat ik die banken niet steun of verdedig. Integendeel, ik vind dat er een flink aantal mensen moeten veroordeeld worden tot meerdere jaren gevangenisstraf en schadevergoeding, wegens oplichting.
Dat flinke aantal mensen zijn vooral de politici, die de zogenaamde verzorgingstaat tot stand gebracht hebben.
Dankzij de drukpers kon men naar believen geld drukken zonder enige tastbare waarborg zoals vroeger bijvoorbeeld met goud en/of zilver. Bovendien werd de tering niet naar de nering gezet, waardoor die staten steeds meer moesten lenen bijvoorbeeld onder de vorm van overheidsobligaties, die ze dan de banken via bepaalde wetten verplichtten aan te kopen.

De kruik ging zolang te water als het mogelijk was de bevolking meer te belasten om deze schulden af te lossen. Nu dit laatste steeds moeilijker wordt en steeds minder opbrengt, de bevolking wordt immers armer en de bedrijven vluchten, komt men in nauwe schoentjes terecht.
De landen met de hoogste schulden komen uiteraard het eerst ten val zeker als ze zelf geen valabele economie hebben zoals Griekenland. Dit laatste land is gewoon bankroet, had nooit tot de euro mogen toegelaten worden en heeft hiervoor de nationale rekeningen vervalst. De politici wisten dit en in hun schadelijke economische onkunde of eerzucht hebben ze dit toegelaten.
Zij dienen te hangen.
fcal is offline  
Oud 18 oktober 2011, 18:11   #32
freelancer
Banneling

Standaard

Ik vertrouw zelfs mijn tuinbank niet meer...
freelancer is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be