Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 november 2011, 10:24   #21
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Er is blijkbaar wat verwarring over de officiële talen in België.

wat zegt de grondwet ons?

maw, de officiële taal in het Nederlandse taalgebied is het Nederlands, enkel en alleen het Nederlands. Nergens in de grondwet staat dat gelijk welke taal een evenwaardig statuut heeft als het Nederlands, noch dat gelijk welke anderstalige meer rechten moet krijgen dan andere anderstaligen.

De opmerking van De Wever ivm de Marokkaanse rechters was dus zéér terecht. Franstaligen hebben in Vlaanderen evenveel rechten als andere anderstaligen: ze hebben alle rechten behalve het recht om in hun eigen taal bediend te worden door de overheid. Net zoals dat in Wallonië trouwens is, Nederlandstaligen hebben niet meer rechten dan andere anderstaligen.
Moet je er niet nog wat andere wetten bij nemen om volledig te zijn?

Of mogen Nederlandstaligen in Moeskroen niet meer in het Nederlands bediend worden door hun overheid.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2011, 10:28   #22
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Kijk, als je er gewoon een karikatuur wil van maken, houdt de discussie wat mij betreft op, he.
Het is ook een karikatuur.
Als je taalgrenzen oplegt moet je toch ook de grenzen van die taal afbakenen. De streektaal van Voeren wordt door de Vlaamse overheid niet erkend als Nederlands. Dus moeten er duidelijke grenzen zijn van wat Nederlands is en wat niet. 'Pas' staat niet in het groen boekje van de Nederlandse taal. Is volgens mij dan ook geen Nederlands en mag dan ook niet door de overheid gebuikt worden in de betekenis van paspoort.

Of heeft de Vlaamse overheid ergens wettelijk vastgelegd wat 'Nederlands' is dat niet overeenkomt met hetgeen de taalunie bepaalt?

Laatst gewijzigd door pajoske : 2 november 2011 om 10:29.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2011, 10:33   #23
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
In het Nederlandse taalgebied mag enkel de Nederlandse taal gebruikt worden voor de communicatie tussen overheid en burger. Als de politie mijn 'pas' vraagt hoef ik dus niet te reageren?
In principe zou je dat mogen ja, want van ambtenaren van de wet mogen we toch veronderstellen dat ze zich in keurig algemeen Nederlands kunnen uitdrukken.

Maar aan de andere kant, dit is Belgique.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2011, 10:39   #24
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht

Of mogen Nederlandstaligen in Moeskroen niet meer in het Nederlands bediend worden door hun overheid.
Moeskroen is weer zo'n voorbeeld van een ingepikte gemeente. Toen ik er een veertigtal jaar geleden regelmatig bij familie ging logeren, spraken ze daar hoofdzakelijk nederlands. Nooit gesnapt waarom die bij het franse gedeelte werden ingelijfd. Misschien omdat ze aan die mensen vroegen of ze ook Frans kenden?

Zijn er geen faciliteiten voorzien in Moeskroen? Dan mogen ze ook in het Nederlands communiceren, anders kan de overheid daar niet toe verplicht worden.

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 2 november 2011 om 10:41.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2011, 10:40   #25
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is Marokkaans een officiële taal in België?
Neen en het Frans al evenmin in Vlaanderen.
Oud 2 november 2011, 11:11   #26
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
nope, er is er maar 1: de grondwet. en die spreekt niet van officiële talen. dura lex, sed lex.
Tja, van "Vlaanderen" en de "Vlaamse overheid" is ook geen sprake in de grondwet, mogen we daaruit afleiden dat die niet bestaan?
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2011, 11:15   #27
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Leve de Nederlandse Gemeenschap
Oud 2 november 2011, 11:28   #28
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Leve de Nederlandse Gemeenschap
Het is een redelijk foute beslissing geweest om deze benaming te veranderen naar Vlaamse Gemeenschap !
Oud 2 november 2011, 11:31   #29
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Het is een redelijk foute beslissing geweest om deze benaming te veranderen naar Vlaamse Gemeenschap !
het is nog fouter geweest om die samen te laten vallen met het Vlaamse Gewest! wat dachten ze? WIJ gaan eens bezuinigen? een parlement minder! Een alarmbel minder ja! maar ja, waarom zouden we die alarmbel nodig hebben, als de ene een beke zijn broek tot op de enkel hangt komt er nog een kleine Croo helpen om ze helemaal uit te trekken.

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 2 november 2011 om 11:31.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2011, 11:32   #30
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Welk zijn de grenzen van Nederlands in het Nederlandstalig gewest? Wat is wettelijk Nederlands en wat niet?
Is sacoche Nederlands?
Ik mag dus een klacht indienen tegen de overheid omdat bij mijn BTW-aangifte een foutmelding in het Engels (geen officiële taal in België) op mijn computerscherm verscheen?.
Oud 2 november 2011, 11:34   #31
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Kijk, als je er gewoon een karikatuur wil van maken, houdt de discussie wat mij betreft op, he.
Je bedoelt eigenlijk dat je er niks tegen kan inbrengen. Je beseft dat de grote leider(s) zelf karikaturen zijn. Je beseft hoe belachelijk en idioot die hele taalkwestie eigenlijk is.
Oud 2 november 2011, 11:38   #32
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je bedoelt eigenlijk dat je er niks tegen kan inbrengen. Je beseft dat de grote leider(s) zelf karikaturen zijn. Je beseft hoe belachelijk en idioot die hele taalkwestie eigenlijk is.
De grote leider(s) mag je van mij steken waar je wil. Ik bepaal zelf mijn politieke lijn en dat je al met dergelijke hopeloze argumenten moet komen aandraven doet mij nog eens extra twijfelen aan jouw ernst.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2011, 12:00   #33
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welk zijn de grenzen van Nederlands in het Nederlandstalig gewest? Wat is wettelijk Nederlands en wat niet?
Is sacoche Nederlands?
Ik mag dus een klacht indienen tegen de overheid omdat bij mijn BTW-aangifte een foutmelding in het Engels (geen officiële taal in België) op mijn computerscherm verscheen?.
Je begint weer wat te zeveren. Wat bedoel jij met "grenzen" van het Nederlands in het Nederlandstalig gewest? "Wettelijk" Nederlands wordt in de grondwet niet omschreven, net zomin als "wettelijk" Frans. In elk geval mag je ervan overtuigd zijn dat er een feitelijke consensus bestaat omtrent hetgeen daaronder valt. En voor Vlaanderen is dat het AN. En neen "sacoche" is geen Nederlands en geen enkele Vlaming zal het zijn zijn/haar hoofd halen om dat in een officiële tekst te gebruiken. Jeezes, wat een vraag!

Wat uw foutmelding in het Engels betreft, ik kan er ook niet aan doen dat de software grotendeels vanuit het Engels tot ons is gekomen.
Oud 2 november 2011, 12:04   #34
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In het Nederlandse taalgebied mag enkel de Nederlandse taal gebruikt worden voor de communicatie tussen overheid en burger. Als de politie mijn 'pas' vraagt hoef ik dus niet te reageren?
Zeg pipo, kun je nog wat meer onnozel doen ja? Die politie zal trouwens jouw "pas" niet vragen, maar wel de identiteitskaart.
Oud 2 november 2011, 12:06   #35
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens jou misschien, maar voor een héél groot percentage van de Vlamingen is dat helemaal niet "belachelijk". Leer ermee leven, punt.
Oud 2 november 2011, 12:10   #36
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat is trouwens helemaal niet belachelijk. Zo'n 5900 taalgemeenschappen in de wereld ervaren dagelijks hoe reëel een taalconflict kan zijn.
Vlamingen nemen hun verworvenheden voor veel te vanzelfsprekend.
Oud 2 november 2011, 12:44   #37
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Tja, van "Vlaanderen" en de "Vlaamse overheid" is ook geen sprake in de grondwet, mogen we daaruit afleiden dat die niet bestaan?
het is niet omdat er in de Belgische grondwet geen sprake is van het Engels, dat het Engels niet bestaat hé.
Oud 2 november 2011, 12:46   #38
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is sacoche Nederlands?
grenzen van Nederlands? dat lijkt me niet echt Nederlands, wat bedoel je daar juist mee?

de grenzen van het Nederlandstalig taalgebied echter, kan je vinden in de grondwet, die blijkbaar voor jou van geen tel zijn.

communiceert de overheid naar jou toe met woorden als "sacoche" in officiële mededelingen? heb je daar een bron van?

was je BTW-aangifte (officieel document) in het Engels of enkel een melding op de website (niet-officieel)?
Oud 2 november 2011, 12:47   #39
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht

om volledig te zijn, idd er zijn uitzonderingsmaatregelen in de faciliteitengemeentes, maar de Franstaligen trekken zich daar niets van aan.
Oud 2 november 2011, 13:02   #40
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Maar wel in België.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be