![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Minister-President
|
![]() dubbel
Laatst gewijzigd door satiper : 11 november 2011 om 18:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het is hier reeds gezegd, het wordt dan wel een kwestie van inbinden. En het is net dat wat tegen de menselijke natuur (zelfs dierlijke natuur) ingaat. We zijn praktisch allemaal op zoek naar meer of beter (kijk maar eens in je eigen hart of er echt niets meer op het verlanglijstje staat). We (de overgrote meerderheid) zijn zeker niet op zoek om al ons bezit zo snel mogelijk kwijt te raken. Jezus was een uitzondering hierop en mss zijn er nog wel enkele uitzonderingen hierop die algemeen minder bekend zijn geraakt. Het blijven echt wel witte raven diegenen die streven naar volledige onthechting. De overdonderende meerderheid zoekt dus naar meer ipv minder. Dat geldt zowel voor de dakloze die streeft naar onderdak als voor de multimiljonair die streeft naar wat hij nog niet heeft. Mss lijkt het voor deze laatste iets moeilijker om nog nieuwe doelen te vinden, maar de praktijk bewijst dat het ook voor deze groep mensen nog steeds lukt om hoger te mikken. Ik vind het jammer dat men bijna altijd dit oergegeven gewoon negeert bij de bespreking van deze problematiek. Het is een beetje alsof je tegen vissen zou zeggen dat er een hele wereld open ligt voor hen als ze maar zouden afleren te ademen via hun kieuwen. Ik weet dat ik het hiermee vrij extreem stel maar ik geloof echt dat het bij de menselijke natuur hoort om naar beter te streven. Meer is natuurlijk niet noodzakelijkerwijze beter maar ook dat is een programatie waar we niet lijken te kunnen aan ontsnappen. Ik vind het prima dat mensen proberen om de mensheid op dit vlak tot een meer rationeel verantwoorde ingesteldheid over te halen (is het bezit van die derde auto echt een noodzaak, .... enz). Maar zolang het niet lukt. Zolang de mens is wie hij is, lijkt het me het best om te streven naar een wereld waar de mensen die er zijn, een zo gelukkig mogelijk leven hebben. Een wereld waar de meerderheid op het scherp van de snee leeft lijkt me niet erg bevorderlijk hiervoor. Op plaatsen waar de honger begint te knagen wordt de strijd om het bestaan op de meest gruwelijke manier gevoerd. Mensen groeperen zich in clans en proberen te overleven door anderen te plunderen, beroven of zelfs te doden. Verre van het ideaal lijkt me. Niet dat het in de salons van de superrijken altijd pijs en vree is. Ook hier vinden gevechten plaats, maar meestal zijn de gekwetsten hier enkel gekwetst in hun trots of eer. Ook niet ideaal maar toch verkieselijk boven het geweld van de arena van bloed en tranen. De discussie zou dus niet moeten gaan over met hoeveel we theoretisch wel op deze bol kunnen gestapeld worden. De discussie zou moeten zijn is: "Bij welk aantal mensen dat op onze aarde gelijktijdig kan wonen is de kans op geluk voor ieder individu het grootst". Het is tenslotte naar dit geluk dat elk mens streeft. Dit geluk voor zoveel mogelijk mensen bereiken zou dus het doel van ieder levend mens moeten zijn. Om dit doel te bereiken kan je beter met een strategie werken die rekening houdt met de aard van de mens ipv ertegen in te gaan. Je kan maw met een model werken waarbij je niemand nog een auto laat bezitten om toch nog enkele miljarden meer plaats op aarde te bieden. Je kan ook met een model werken waarbij je ieder zijn auto gunt maar dan ook bijgevolg moet vaststellen dat dit slechts houdbaar is met enkele miljarden mensen minder. Zolang we niet tot de onthechte staat (verlichting?) gekomen zijn is dat de keuze die we moeten maken. Als we de onthechte staat wel weten te bereiken is deze volledige discussie ook achterhaald. Daar we op dat ogenblik niets meer verlangen is er ook geen verlangen meer naar voortplanting, sex of kinderen. Laatst gewijzigd door satiper : 11 november 2011 om 19:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik vrees dat we er niet veel mee opschieten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat neemt niet weg dat je op dit vlak wel enkele algemene principes zal kunnen terugvinden en een soort grootst gemene deler kan terugvinden. Niemand zal zich hier wellicht helemaal in terugvinden maar het zal mss wel voor de meesten als zeer acceptabel overkomen. Zo zal bvb een meerderheid kiezen voor voldoende gezonde lucht, water, voedsel, onderdak als ze moeten kiezen tussen dit en het tegengestelde. Voor heel veel dingen kan je zo voorspellen wat de voorkeur van de meerderheid zal inhouden. Voor al deze zaken kan je al streven om al deze dingen te proberen te realiseren voor zoveel mogelijk mensen. Voor zaken die minder duidelijk zijn (vb voorkeur voor japanse of duitse wagens) hoef je geen actie te ondernemen. Het hoeft maw allemaal zo moeilijk niet te zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maw als men mensen vraagt wat hen gelukkig maakt ben ik er vrij gerust in dat er ruimte zal zijn voor een grote verscheidenheid aan planten en dieren. De mens als individu staat doorgaans niet extreem niet vijandig tov de verschillende mede aardbewoners. De mensheid in zijn geheel heeft naarmate de aantallen toenemen wel een meer en meer vernietigend effect op zijn mede aardbewoners. De mensheid is de som van het totaal aantal individuen maar is in tegenstelling ermee niet bewust (je zou de mensheid kunnen vergelijken met een op hol geslagen machine) Het kan idd wat eigenaardig lijken dat de som een ander resultaat geeft dan wat je opbasis van de inhoud van de samenstellende delen zou verwachten. Of we alleen recht hebben om te bestaan is eerder een vraag voor een opperwezen lijkt me. Persoonlijk gun ik het liefst ook andere wezens zo veel mogelijk mogelijk geluk in hun bestaan toe. Vandaar ook de wenselijkheid tot een zo harmonieus mogelijke samenstelling van een leefwereld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Banneling
|
![]() Och, al zouden we een biljoen mensen kunnen voeden, het gaat toch nooit gebeuren.
De wereld zal altijd oneerlijk blijven, altijd zullen er mensen omgaan van de honger. En altijd zal de kleding die jij koopt door kinderhanden worden gemaakt. Deal with it. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dit ideaal aantal mensen is volgens mij een stuk lager dan hetgeen nu het geval is. Zaak dus om een geleidelijke afbouw van de aantallen te bepleiten en stimuleren. Zeg nooit, 'nooit' Slavernij was ooit de norm, akkoord het bestaat nu nog steeds maar het is zeker niet meer algemeen aanvaard, wel integendeel. Evolutie gaat dus vaak traag, maar vooruitgang is niet uitgesloten. Het komt alleen maar neer op het maken van de juiste keuzes. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Slavernij is niet meer algemeen aanvaard, omdat we geen slaven meer nodig hebben. De mensheid is niet goed. Ook jij en ik niet, teminste ik ga er niet van uit dat jij naar van die speciale winkels gaat, waar kleding niet wordt gemaakt door kinderhanden (zoals ik al aangaf). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Naarmate er meer schurken zijn is de kans op een negatieve evolutie van de hele mensheid natuurlijk waarschijnlijker en omgekeerd ook. Soms is er evolutie zonder dat er een noemenswaardige verschuiving in goed en slecht is. Het hebben van veel kinderen werd meestal als iets zeer positief (goeds) gezien. Ik denk ook niet dat het hebben van veel nazaten getuigt van een kwade inborst (eerder onwetendheid). Het klopt ook dat ik niet elk kwaad bestrijd of elk goed initiatief steun. Is gewoon fysiek onmogelijk. Ook hier moet een mens keuzes maken. Ik heb hier een in mijn ogen logische keuze gemaakt. Overbevolking is een bronprobleem waaruit verschillende andere afgeleide problemen ontstaan. Als men succes heeft om dit bronprobleem op te lossen zal men automatisch een verbetering krijgen op heel veel (de meeste) andere problemen die de mensheid teisteren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Daarom kies ik ervoor om niet goed te doen in de vorm van goede doelen enz. Niet goed doen is namelijk fysiek perfect mogelijk. En dat is niet hypocriet, mensen die het ene goede doel steunen en het andere niet. Daar walg ik van. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En onderscheid maken tussen goede doelen is niet hypocriet, het is juist menselijk. Het ene goede doel help je omdat je het meisje/de jongen die de steun vraagt leuk vind, het andere help je niet omdat je niet tegen de smoel van de PR-man/vrouw op TV kan. Heel normaal en menselijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je moet echter ook de goede kanten opzoeken, en dan vindt je veel vreugde en geluk dat word opgebouwd met kleine zaken. En kinderarbeid is minimaal aan het worden, juist omdat de mensheid goed is en geen misbruiken en uitbuiting meer duld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Banneling
|
![]() Nee, ik houdt mij niet bezig met hypocriete mensen in het echte leven.
Maar op zo,n forum als dit kom je ze weer tegen, dusja dan denk ik wel even bij mijzelf hoe triestig mensen eigelijk zijn. Maar in het echte leven loop ik met een grote boog om dat soort mensen heen. Wanneer iemand tegen mij begint aan te lullen hoeveel die gegeven heeft aan goede doellen, dan lach ik hem of haar eerst uit, rol ik even met mijn ogen en ga ik weg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar ik sta dan liever boven dat normale en menselijkheid. En dat het menselijk is maakt het nog niet niet hypocriet. Dus ik snap heel je punt eigelijk niet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je bewijst hier dat je nick goed gekozen is en de waarheid geen onrecht aandoet.
|
![]() |
![]() |