Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 14 november 2011, 10:45   #21
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strangeloof Bekijk bericht
Ik ben niet noodzakelijk voor separatisme, vandaar.
U kan daar best eens het programma van de NVA op nalezen, dat is genuanceerder dan wat de concurrerende partijen daarover vertellen.

Men wil in dat programma ook geen separatisme, maar een geleidelijke verschuiving van een aantal bevoegdheden naar Vlaanderen, en een aantal naar Europa, net tot op het punt dat het Belgische politieke niveau overbodig wordt.

Op dat moment kan er eventueel nog een Belgie bestaan, maar Vlaanderen zal er voor haar beleid niet meer afhankelijk van zijn.

Nationalisme wordt wel eens vaker als scheldwoord gehanteerd, maar stel jezelf eens de vraag waarom je tegen separatisme bent? Allicht omdat je identificeert als Belg, en dat is bij uitstek een nationalistische gedachte.
Nyquist is offline  
Oud 14 november 2011, 10:45   #22
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
De feiten wijzen toch wel uit dat N-VA wel degelijk een separatistische partij is. Het enige alternatief dat ze hebben geformuleerd op de nota EDR is sloganesk met een blanco blad beginnen te onderhandelen over artikel 35 en over confederalisme.
U hebt duidelijk nooit nota BDW gelezen.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 14 november 2011, 10:50   #23
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strangeloof Bekijk bericht
vrijevlaming: uw argumentatie staaft mijn visuele voorstelling van het probleem - Vlaanderen en Wallonië zijn twee scoutsjongens die aan elkaar gebonden zijn aan hun linker (Wallonie) en rechter (Vlaanderen) been door het touw 'Brussel'. Ze hebben beide 1 doel: vooruitgaan. Alleen, Vlaanderen wil naar rechts, Wallonie naar links (andere GPS software). Als gevolg van deze twee diametrale wensen, eindigen we waar we begonnen zijn: status quo, allebei met de neus in de grond.

Als ieder zijn eigen weg gaat, komen we misschien allebei terecht waar we willen zijn.
Als Vlaanderen echt rechts zou zijn dan hadden ze al lang een federale regering met Vlaamse meerderheid en een Franstalige minderheid met de MR ( of stukskes van de MR).

Wallonië aan zijn lot overlaten door af te scheuren is geen rechts idee. Integendeel. Het zou betekenen dat je een schuldenaar die weigert mee te werken aan een plan om op termijn zijn schulden terug te betalen maar verder zijn huurhuis laat verkommeren.

Als Wallonië verder verzinkt in een sociaal-economisch kerkhof zullen uiteindelijk wel gehaaide investeerders ( BRIC landen, Qatar, ...) daar investeren in vastgoed.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 14 november 2011, 10:52   #24
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
U hebt duidelijk nooit nota BDW gelezen.
Ik begrijp niet waarom men steeds opnieuw deze vraag stelt. Ik heb de nota gelezen. Ik heb ook de catilinarische redevoeringen gelezen en die zijn evenals de nota BDW politieke gescheidenis.

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
Oud 14 november 2011, 10:53   #25
Shadowke

Standaard

Citaat:
Als Vlaanderen echt rechts zou zijn dan hadden ze al lang een federale regering met Vlaamse meerderheid en een Franstalige minderheid met de MR ( of stukskes van de MR).

Wallonië aan zijn lot overlaten door af te scheuren is geen rechts idee. Integendeel. Het zou betekenen dat je een schuldenaar die weigert mee te werken aan een plan om op termijn zijn schulden terug te betalen maar verder zijn huurhuis laat verkommeren.

Als Wallonië verder verzinkt in een sociaal-economisch kerkhof zullen uiteindelijk wel gehaaide investeerders ( BRIC landen, Qatar, ...) daar investeren in vastgoed.
hahahaha!
Wallonië zal juist sneller zijn heil zoeken tot la grande patrie omdat het al half-Frankrijk is.
Shadowke is offline  
Oud 14 november 2011, 10:54   #26
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ik begrijp niet waarom men steeds opnieuw deze vraag stelt. Ik heb de nota gelezen. Ik heb ook de catilinarische redevoeringen gelezen en die zijn evenals de nota BDW politieke gescheidenis.
maar je steunt wel degelijk de PS.
heb je soms een PS-lidkaart en probeer je hier zand te strooien in de ogen van de Vlamingen i.o.v. de PS?
Shadowke is offline  
Oud 14 november 2011, 10:55   #27
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Je bedoelt, als de MR echt liberaal zou zijn. De Vlaamse partijen zouden geen enkel bezwaar hebben met dat scenario.
Nyquist is offline  
Oud 14 november 2011, 10:58   #28
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pixelpower Bekijk bericht
Beste Strangeloof,

Je bent zeker niet alleen. Mijn hele familie zit vol van mensen in jouw situatie. Ikzelf hoor daar niet bij. Ik stemde deze keer al op N-VA (maar vroeger ook op VLD).

Velen van hen hadden nog nooit gedacht aan stemmen op een andere partij, zo overtuigd waren ze, van dat liberaal gedachtengoed. Maar nu hoor ik hen zeggen dat volgende keer hun stem naar de N-VA gaat, inderdaad omdat ze zich verraden voelen. Net zoals jij.

Ik voorspel barre tijden voor O-VLD. Ik denk niet dat dit nog omkeerbaar is. Zeker niet met woorden (wat ook hun boodschap zal zijn bij volgende verkiezingen; het zal worden geïnterpreteerd and leugens, of op zijn minst "onbetrouwbaar"), dus blijven alleen daden over.

Mvg,

J.
Het is inderdaad geen evidentie dat een sociaal-liberale partij in ons land overal de kiesdrempel haalt. Dit spreekt wel degelijk het verhaal tegen dat Vlaanderen rechts stemt. Dit is niet zo.

Ook in de toekomst ziet men dat steeds meer en meer mensen afhangen van de overheid voor hun inkomen. Al dan niet rechtstreeks. Als ze dan stemmen voor de powers-that-be wil dit helemaal niet zeggen dat ze rechts stemmen.

Wat is er trouwens rechts aan de kindpremie, geen sanering van Arco, geen sanering van budgetten lokale overheden, geen gezag van de gewesten over begrotingen lokale overheden en het loonakkoord voor de Vlaamse ambtenaren ?

Oud 14 november 2011, 10:59   #29
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Je bedoelt, als de MR echt liberaal zou zijn. De Vlaamse partijen zouden geen enkel bezwaar hebben met dat scenario.
Daarom dat ik het ook heb over stukskes van de MR. Er zijn binnen de MR wel degelijk voldoende liberalen te vinden om in te stappen in dat scenario.

Oud 14 november 2011, 11:01   #30
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
maar je steunt wel degelijk de PS.
heb je soms een PS-lidkaart en probeer je hier zand te strooien in de ogen van de Vlamingen i.o.v. de PS?
Tsun Tzu. Know your enemy. Het is geenszins omdat ik hier de strategie van de PS toelicht dat ik er een lidkaart van heb.

Oud 14 november 2011, 11:01   #31
Shadowke

Standaard

Citaat:
Daarom dat ik het ook heb over stukskes van de MR. Er zijn binnen de MR wel degelijk voldoende liberalen te vinden om in te stappen in dat scenario.
die ook voor voorstander zijn van het kartel met het FDF zeker?
of salon-liberalen zoals Reynders en Michel?
Shadowke is offline  
Oud 14 november 2011, 11:04   #32
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
hahahaha!
Wallonië zal juist sneller zijn heil zoeken tot la grande patrie omdat het al half-Frankrijk is.
Dat is achterhaald. Frankrijk heeft sinds 2008 sterk protectionistische reflexen getoond bij de aanpak van de bankencrisis.

Hun AAA rating is wel degelijk in gevaar. Het past geenszins in hun chauvinistische reflex om 'les petits Belges' te gaan steunen als dit hun rating in gevaar brengt.

Frankrijk is na België het volgende PIIGS land.

Oud 14 november 2011, 11:04   #33
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De feiten wijzen toch wel uit dat N-VA wel degelijk een separatistische partij is. .
Onzin. Dan hadden we nooit zo lang meeonderhandeld en gingen we nog bezig geweest zijn, moest men ons er niet uitgegooid hebben.
vrijevlaming is offline  
Oud 14 november 2011, 11:04   #34
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik begrijp niet waarom men steeds opnieuw deze vraag stelt. Ik heb de nota gelezen.
Dus wanneer u het separatisme als enige alternatief voorhoudt voor de nota Di Rupo bent u gewoon oneerlijk? Genoteerd.
Nyquist is offline  
Oud 14 november 2011, 11:05   #35
Shadowke

Standaard

Citaat:
Dat is achterhaald. Frankrijk heeft sinds 2008 sterk protectionistische reflexen getoond bij de aanpak van de bankencrisis.

Hun AAA rating is wel degelijk in gevaar. Het past geenszins in hun chauvinistische reflex om 'les petits Belges' te gaan steunen als dit hun rating in gevaar brengt.

maar la France gaat wel 100 miljard besparen en interne staatshervormingen doen.
Shadowke is offline  
Oud 14 november 2011, 11:07   #36
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
.

Als N-VA met een deftig alternatief had aangekomen op de nota EDR dan werd er nu niet op deze basis onderhandeld.

i.
Onzin. Het alternatief als basis voor onderhandelen was er: de nota BDW, die door alle Vlaamse partijen & de vlaamse opiniemakers als een evenwichtig en aanvaardbaar compromis aanvaard werd. Alleen vond de PS het niet nodig om die te lezen en was Di Rupo al na een uur bezig met hem op emotionele wijze af te schieten (wat een verschil met BDW die op onderbouwde manier zijn commentaar gaf op de nota EDR, met het nodige cijfermatieraal)
vrijevlaming is offline  
Oud 14 november 2011, 11:15   #37
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
die ook voor voorstander zijn van het kartel met het FDF zeker?
of salon-liberalen zoals Reynders en Michel?
De vraag voor elke partij is hoe je stemmen kan halen. Ik heb inderdaad nog maar weinig liberale geluiden gehoord van het FDF.

Je hebt maar de helft van de MR zetels nodig als je een Vlaamse meerderheidsregering wil maken.

Het is echter een spijtige zaak dat toen de MR in 2007 de grootste partij van Wallonië was met niet gekozen heeft voor een onverwijlde oplossing van het communautaire en volop gekozen heeft op een focus op het sociaal-economische en de nodige hervormingen op lange termijn. De PS zat toen maar mee in de regering omdat ze anders niet aan de nodige zetels kwamen voor het communautaire aspect, waar de PS & CdH gewoon de boel eindeloos kon traineren.

Als de MR enkel een zuivere sociaal-liberale partij wordt dan halen ze in Wallonië nog minder zetels dan de Open VLD in Vlaanderen.

Oud 14 november 2011, 11:17   #38
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
Onzin. Het alternatief als basis voor onderhandelen was er: de nota BDW, die door alle Vlaamse partijen & de vlaamse opiniemakers als een evenwichtig en aanvaardbaar compromis aanvaard werd. Alleen vond de PS het niet nodig om die te lezen en was Di Rupo al na een uur bezig met hem op emotionele wijze af te schieten (wat een verschil met BDW die op onderbouwde manier zijn commentaar gaf op de nota EDR, met het nodige cijfermatieraal)
Dan had de N-VA de nota BDW moeten herwerken tot een aanvaardbare nota voor alle partijen. Dit lijkt me echter nog al hoog gegrepen. Ze zouden beter focussen op een sociaal-economische aanpak van de problemen van ons land. Daarvoor is geen bijzondere 2/3 meerderheid nodig.

Oud 14 november 2011, 11:18   #39
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat niet natuurlijk niet het feit tegenspreekt dat Franstalig België mentaal gezien wel degelijk in Frankrijk leven.
Oud 14 november 2011, 11:19   #40
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onzin. Dan hadden we nooit zo lang meeonderhandeld en gingen we nog bezig geweest zijn, moest men ons er niet uitgegooid hebben.
Geen onzin. Ik laat je het zelf argumenteren:

Citaat:
Het alternatief als basis voor onderhandelen was er: de nota BDW, die door alle Vlaamse partijen & de vlaamse opiniemakers als een evenwichtig en aanvaardbaar compromis aanvaard werd. Alleen vond de PS het niet nodig om die te lezen en was Di Rupo al na een uur bezig met hem op emotionele wijze af te schieten (wat een verschil met BDW die op onderbouwde manier zijn commentaar gaf op de nota EDR, met het nodige cijfermatieraal)
For the record: de nota BDW heeft geen sociaal-economische thema's.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be