Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 27 november 2011, 13:33   #21
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Hou nu eindelijk eens op met je kortzichtigheid!!!!!!

De opgewekte energie is een afvalproduct van deze installatie.
En dan ? Als een industrieel proces warmte genereert als 'afvalproduct' (sic), wat weerhoudt het u dan om daarmee stroom op te wekken ?

Citaat:
Ze verdient haar geld als afvalverwerkend bedrijf.

466 000 ton huisvuil + opmenging * 135€/ton = 62.100.000 €/jaar plus opgewekte groene stroom en grijze stroom dat die installatie van 180.000.000€ opbrengt. De installatie is dus binnen de 3 jaar terugverdient.
Uw berekening is volledig van de pot gerukt. En dit omwille van:

Die 180 miljoen is enkel capex, uw berekening houdt geen rekening met opex kosten (operationele kost). Of denkt u echt dat de afvoer van (zware metalen bevattende) bodemas en vliegas, de kost van actieve kool, ongebluste kalk voor de rookgaswasser, ammoniak voor SCR-filters, het vervangen van de mouwenfilters, en wat weet ik voor andere zooi (personeel bijv)... allemaal gratis is ?

Als vergelijking met uw 'rekencijfers': In 2010 draaide de volledige Indaver groep slechts 25 miljoen euro.

Laatst gewijzigd door Aurora_Borealis : 27 november 2011 om 13:35.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2011, 13:33   #22
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door snowseals Bekijk bericht
de instalatie kost inderdaad 180miljoen euro
is toch wervelend bed ? indaver hun oude instalatie was een fluid bed
of zit ik mis ?
aan groenestroomcertificaten alleen zal het langer duren
eer men deze terug verdiend heeft! maar als je de stortprijs voor aanlevering restafval 135€/ton vervuild slib 275€/ton
daarbovenop telt ? is dit toch vrij snel terugverdiend?
Sorry voor de spraakverwarring: fluid bed = wervelbed. De oude installaties van Indaver zijn van het roosteroven of draaitrommeloventype

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door snowseals Bekijk bericht
we hebben een tijdje geleden navraag gedaan om bij ons een verticale zuil windmolen te plaatsen welke niet mocht
nu komen er op onze hallen inverter tech zonnepanelen voor kostprijs van 500000€
als ik het goed heb levert dit +- 70000€ certificaten per jaar op
gedurende 20jaar
ik heb hier vraagtekens bij ????
wie gaat daarvoor opdraaien
Troost u, u bent niet de enige die hier vraagtekens bij stelt. Als ik dagdagelijks met de wagen rondrijd en zie hoe grote loodsen van bedrijven volgelegd worden met PV panelen dan word ik ook nijdig. De particulieren met zonnepanelen wordt veel verweten (dat ze zorgen voor een toename van de elektriciteitsprijs), maar de echte schuldigen zijn diegene met een groot dakoppervlak zoals bedrijven.
Van sommigen bedrijven is het zelfs zo dat de zonnepanelen op hun dak meer oplevert dan het product dat er gemaakt wordt onder 'dat dak'. Andere bedrijven kunnen zelfs nu hun dak 'verhuren'.

Laatst gewijzigd door Aurora_Borealis : 27 november 2011 om 13:44.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2011, 14:06   #23
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
En dan ? Als een industrieel proces warmte genereert als 'afvalproduct' (sic), wat weerhoudt het u dan om daarmee stroom op te wekken ?

Uw berekening is volledig van de pot gerukt. En dit omwille van:

Die 180 miljoen is enkel capex, uw berekening houdt geen rekening met opex kosten (operationele kost). Of denkt u echt dat de afvoer van (zware metalen bevattende) bodemas en vliegas, de kost van actieve kool, ongebluste kalk voor de rookgaswasser, ammoniak voor SCR-filters, het vervangen van de mouwenfilters, en wat weet ik voor andere zooi (personeel bijv)... allemaal gratis is ?

Als vergelijking met uw 'rekencijfers': In 2010 draaide de volledige Indaver groep slechts 25 miljoen euro.
Je komt hier af met 25.000.000€ gedraaid te hebben in 2010 door Indaver.
Dit terwijl enkel Antwerpen reeds meer betaalde in 2010 om zijn afval te mogen binnen brengen bij Indaver.

Laten we hier dan nog eens de verdiensten uit het oud ijzer bij tellen.

31.895.000kg aan 0.30€/kg

En de verdiensten uit oude plastic 2.607.000kg aan 0,25€/kg niet vergeten.
Plus de verdiensten uit bodemsaneringen die in de miljarden lopen even bij halen, het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat Indaver slechts 25 miljoen euro omzet draaide in 2010.

Dat Indaver slechts 25.000.000€ netto belastbare winst draaide zal ik niet ontkennen, Electrabel draaide in 2010 0€ belastbare winst.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2011, 15:27   #24
snowseals
Burger

snowseals's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je komt hier af met 25.000.000€ gedraaid te hebben in 2010 door Indaver.
Dit terwijl enkel Antwerpen reeds meer betaalde in 2010 om zijn afval te mogen binnen brengen bij Indaver.

Laten we hier dan nog eens de verdiensten uit het oud ijzer bij tellen.

31.895.000kg aan 0.30€/kg

En de verdiensten uit oude plastic 2.607.000kg aan 0,25€/kg niet vergeten.
Plus de verdiensten uit bodemsaneringen die in de miljarden lopen even bij halen, het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat Indaver slechts 25 miljoen euro omzet draaide in 2010.

Dat Indaver slechts 25.000.000€ netto belastbare winst draaide zal ik niet ontkennen, Electrabel draaide in 2010 0€ belastbare winst.
metaal verbrand = 0,15 per kg
plastic word nog zelden gerecycleerd en zeker niet bij sleco
sleco zal inderdaad kosten hebben maar zon instalatie heeft een lange levensduur
sita- indaver zou de instalatie terugverdienen in 6 jaar
de overige geschatte 9jaar zijn 75% winst

de belastbare winst van electrabel voor 2010 was 808 miljoen euro
daarvoor betaalde ze 35 miljoen euro belastingen 4,3%
omwille dat de overheid nog een groot deel van de aandelen van electrabel bezit +-35%
gdf suez heeft aandelen rekeningen bij dexia achter de hand ? wanneer zei deze verplaatst naar een andere bank is belgie morsdood en zal nooit meer opstaan
dus degenen die vorige week intekenden op staats obligaties ?
lopen zware risico's
gdf suez is een reus die vele financiele markten recht houd
dus ze hebben een extreem veel macht waar dan ook
sita , fabricom gti , eandis .... allemaal gdf suez

verdraagzaamheid is een mooi ding!

Laatst gewijzigd door snowseals : 27 november 2011 om 15:45.
snowseals is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be