Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 30 november 2011, 07:34   #21
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Op de Nederlandse autobaan
moest je je teller constant gadeslaan.
Gedaan met die hinder :
nu mag je ginder
aan topsnelheid in de file staan.

Zelfs aan de files hebben ze gewerkt.
Indien ik naar mijn schoonbroer ga, iets voorbij Schiphol, win ik nu ongeveer 1/2 uur uit ten opzichte van enkele jaren geleden.
Zeker het stuk Utrecht-Amsterdam is geweldig geworden.

20 jaar geleden reed ik over dit stuk (gewoonlijk avondspits) ongeveer 3 uur. Nu amper 2 uur (20 jaar geleden was er een heel stuk zonder snelweg).

Een investering in weginfrastructeer is zeker geen weggegooid geld.
Nederland heeft ingezien dat de mensen de wagen heus nodig hebben, in België denken ze nog steeds dat het een luxeprobleem is.
Oud 30 november 2011, 07:44   #22
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Nederland heeft ingezien dat de mensen de wagen heus nodig hebben, in België denken ze nog steeds dat het een luxeprobleem is.
Het IS een luxeprobleem (als ge het vergelijkt met de andere problemen in deze wereld), maar desondanks een belangrijk luxeprobleem.
Oud 30 november 2011, 12:20   #23
Biggles
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Mooie tekst, AsGardSGO
Inderdaad AsGardSGO.
Dank voor deze verduidelijking en rechtzetting.

Laatst gewijzigd door Biggles : 30 november 2011 om 12:20.
Biggles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2011, 12:22   #24
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Zelfs aan de files hebben ze gewerkt.
Indien ik naar mijn schoonbroer ga, iets voorbij Schiphol, win ik nu ongeveer 1/2 uur uit ten opzichte van enkele jaren geleden.
Zeker het stuk Utrecht-Amsterdam is geweldig geworden.

20 jaar geleden reed ik over dit stuk (gewoonlijk avondspits) ongeveer 3 uur. Nu amper 2 uur (20 jaar geleden was er een heel stuk zonder snelweg).
En hoeveel boetes heb je dan opgelopen ?
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2011, 23:29   #25
PeterCC
Minister

Standaard

Dit gelezen op de site van DS op 15 december?

Citaat:
Toch geen 130 km/u op de snelweg?
Nederland

donderdag 15 december 2011, 03u00

In Nederland is er binnen de gedoogcoalitie ruzie ontstaan over het verhogen van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur. De partijen VVD en PVV zijn kwaad omdat het CDA dwarsligt. Die partij wil een verhoging van de snelheid, maar enkel als de wegen daartoe geschikt zijn. Extra geld om de wegen aan te passen voor de snelheidsverhoging is voor de partij onbespreekbaar.
Ongelooflijk. Een aan waanzin grenzende vorm van hypocrisie.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2011, 08:20   #26
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Er zijn wel meer scheefgetrokken situaties door het belangenspel van de particratie. Op naar directe democratie. Zet de koehandel van de partijen buitenspel !
Oud 24 december 2011, 10:13   #27
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Goh, praktisch gezien mag je hier ook 127.2 km/h rijden eh (120 + 6%)
Dus als de wijzer op 130 staat (afhankelijk van de afwijking) zou je niet geflitst kunnen worden

Laatst gewijzigd door Dronkoers : 24 december 2011 om 10:14.
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2011, 16:29   #28
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
Goh, praktisch gezien mag je hier ook 127.2 km/h rijden eh (120 + 6%)
Dus als de wijzer op 130 staat (afhankelijk van de afwijking) zou je niet geflitst kunnen worden
In BE mag je nu 128,999 kmh rijden, vanaf 129,0 gaat de flits (offic. bron)
In NL mag je nu 127,999 kmh rijden, vanaf 128,0 gaat de flits (offic. bron)

Moest �*n NL de 130 algemeen komen mag je daar 137,999 kmh rijden.
Het is altijd 10 kmh meer hoe je het ook draait of keert.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 december 2011 om 16:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2011, 16:39   #29
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit gelezen op de site van DS op 15 december?

Politieke spelletjes, comme toujours.

Hier zeggen ze wat anders:
http://nos.nl/audio/323969-130-km-ko...neer.html.html

Mss dat de 130 er met enkele maanden vertraging komt, maar komen zal ze, waarom niet ? De gemiddelde snelwegmax in Europa ligt bij zowat 130 kmh, daarbij behoort NL tot de toplanden.

Ik denk dat de discussie eerder gaat hoeveel % van de snelwegen 130 kmh wordt en wanneer juist. In een eerder bericht stond iets van 60 % van de snelwegen, maar dan moeten ze extra borden (of dynamische) zetten op de andere 40 %. Wie weet wordt wel 75% % van de NL-snelweg 130 kmh; sparen ze een hoop borden uit na elke oprit.

De partijen VVD en PVV is voorstander van zoveel mogelijk 130 kmh in te voeren, de CDA wil eerst dat die snelwegen die verhoogd worden eerst wat veiliger worden vooraleer vlot te worden. CDA "eerst veilig dan vlot".
De discussie gaat over ca. 20 % van de snelwegen, waar nog extra wat geinvesteerd moet worden (wslk extra randbeveiliging)

Waren ze dan nu-voordien niet meer veilig ?
In Nederland valt amper 1 dodelijk ongeval per jaar door toedracht 1, te hoge snelheid op de snelweg met 120 kmh-limiet, dit volgens hun statistieken, ik vraag me echt af waar die CDA het over heeft.

Citaat:
http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/pp...3Dde%26LO%3Dde
2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
2 0 1 1 3 0 0 0 1 2
10 dodelijke ongevallen op 10 jaar...

Laatst gewijzigd door Micele : 24 december 2011 om 16:53.
Oud 30 december 2011, 18:40   #30
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een poll in Nederland over de gewenste Vmax op de snelweg, wslk allemaal autobestuurders (mss en-of moto) die regelmatig op de snelweg (mee)rijden.
Tja, voor wie anders is die Vmax daar van belang ?

- Lijkt me duidelijk met in´t totaal 72 % voor 150-160 kmh**,
daarvan een meerderheid van 55 % voor de 160 kmh, en dat met > 6000 stemmen, is niet zomaar een onder-ons-polletje hé.

- Slechts 10 % stemmen voor 120 kmh of minder.

Citaat:
Definitief: kamer vertraagt 130 km/u [en uitslag poll]Gepost op 23-12-2011
...]

Wij vroegen u, de reaguurder, middels onze gepatenteerde autoblog-poll, wat volgens u een redelijke Vmax zou zijn. Met een absolute meerderheid van de stemmen kwam hier 160 km/u per uit. En aangezien de ab-bezoeker een volstrekt realistische representatieve afspiegeling van de samenleving is, bellen we Schultz even, of ze op de borden die bij de grens komen de ’3′ even in een ’6′ wil veranderen. 160 is per slot van rekening beter. Bedankt!

http://www.autoblog.nl/definitief-ka...u-uitslag-poll
Die minstens 150 tot 160 kmh** komt overigens netjes overeen met het berekend resultaat uit een (wetenschappelijk) symposium uit Oostenrijk (9/2002) over de optimale max-snelheid op een autosnelweg naargelang men de prioriteiten legt op verscheidene kosten, de 4 hoofdkosten waren: rijtijdkosten, ongevalkosten, brandstofverbruikskost, emissiekosten.
- daar was het - in het "kontrastscenario" - ook op de snelweg tot 150 kmh Vmax, en zelfs tot 160 kmh Vmax naargelang men de prioriteit meer op tijd dan op milieu legt; bij 150 kmh was de prioriteit tijd = milieu in het plaatje totale kosten.
- afgerond 130 kmh-limiet was (toen) quasi de economisch beste limiet (uiteraard waren de gemiddelde brandstofprijzen - en zuinigheid voertuigen - in 2002 wat anders als nu)

Citaat:
http://www.oeamtc.at/?id=2500,1099459,,/url
14. Symposium "Die optimale Pkw-Geschwindigkeit"

ÖAMTC AKADEMIE-Studie bestätigt österreichische Tempolimits

Jede Pkw-Fahrt verursacht von der Fahrgeschwindigkeit abhängige Kosten. In erster Linie handelt es sich dabei um Fahrzeitkosten, Unfallkosten, Kraftstoffkosten und Schadstoffkosten.
Dies war der Ausgangspunkt für die im Auftrag der ÖAMTC AKADEMIE vom Vorstand des Institutes für Verkehrsplanung der Technischen Universität, Prof. Dr. Peter Cerwenka erstellten Studie "Die optimale Geschwindigkeit auf Österreichs Straßen".

In der Studie werden die optimalen Geschwindigkeiten in Bezug auf die vier genannten Kostenkomponenten errechnet, und zwar für die Pkw-Antriebsarten Otto-Motor und Diesel-Motor sowie für die Straßenkategorien Ortsgebiet, Freiland und Autobahnen.

Gesetzliche Tempolimits sind im allgemeinen aus Gründen der Verkehrssicherheit, historisch tradiert, an den technischen Standards im Straßenbau und in der Automobiltechnik angepasst oder auch an Bestimmungen der Nachbarländer orientiert, entstanden. ...]

Ermittlung einer Optimalgeschwindigkeit heranzuziehen und präsentiert damit ökonomisch gerechtfertigte Tempolimits. Ergebnis der Studie: Die Optimalgeschwindigkeit liegt für Otto-Pkw im Ortsgebiet bei 49 km/h, auf Freilandstraßen bei 75,8 km/h und auf Autobahnen bei 124,7 km/h, für Diesel-Pkw im Ortsgebiet bei 48,8 km/h, auf Freilandstraßen bei 75,9 km/h und auf Autobahnen bei 128,4 km/h.

Neben diesem Standard-Szenario weist die Studie aber auch noch einige Kontrast-Szenarien auf, je nachdem, ob man beispielsweise den Zeitfaktor oder die Umwelt höher oder niedriger bewertet. Da liegt dann die Extrem-Bandbreite zwischen knapp über 20 km/h im Ortsgebiet und rund 160 km/h auf Autobahnen. Wenn die gesellschaftliche Werthaltung Zeit- und Umweltkosten hoch ansetzt, dann liegen die optimalen Geschwindigkeiten bei rund 60 km/h im Ortsgebiet, rund 100 km/h auf Freilandstraßen und etwa 150 km/h auf Autobahnen. ...]
(deelnemende wetenschappers (ook met C.V) en diverse "verkeerskundigen" zie pdf.infomappe in de link)

Citaat:
http://www.autoblog.nl/archive/2011/...-op-de-snelweg

In de toekomst overal 160 km/u op de snelweg
Gepost op 27-08-2011

Dit jaar is Nederland begonnen met het verhogen van de maximumsnelheid (op enkele snelwegen) van 120 km/u naar 130 km/u. Dat is leuk, maar zet natuurlijk nog niet heel veel zoden aan de dijk. Het liefst rijden we nog ff een tikkie harder op de snelweg. Maarrr als je daar over begint dan krijg je allemaal vervelende argumenten naar je hoofd als: “Dat is slecht voor het milieu!” of “Dat is onveilig!“. Prima dat is misschien nu zo, maar over enkele jaren kunnen we volgens mij prima 160 km/u (of harder) rijden. Laat me het even uitleggen.
Eigenlijk is het heel simpel. Waarom mogen we niet hard rijden op de snelweg en zijn er allemaal “80 km zones”? Dat komt door allemaal geneuzel over Co2, roet deeltjes, geluidsoverlast en ander gezwam. Prima, wil ik best accepteren, maar dan moeten die milieu fundamentalisten ook zo eerlijk zijn om straks toe te staan dat wij met 160 km/u in onze geluidsarme elektrische auto over de snelweg blazen. Zo’n elektrische auto stoot geen vervuilende stoffen uit, heeft geen lawaaiige verbrandingsmotor en ook het geluid van autobanden wordt steeds minder. Het “milieu argument” is wat mij betreft dus geen obstakel meer om over enkele jaren met 160 km/u over de snelweg te blazen.
Het andere veel gehoorde argument om ons niet zo hard te laten rijden is: veiligheid. De moderne auto’s waar wij ons momenteel in voortbewegen zou (wellicht) niet veilig genoeg zijn om een crash op hoge snelheid te overleven. Een beetje een non-argument in mijn ogen, want in Duitsland gaat het prima en ook in Oostenrijk is jaren geleden al gebleken dat de snelheid prima omhoog kan naar 160 km/u. En daarnaast worden auto’s tegenwoordig steeds veiliger. En dan heb ik het niet alleen over de constructie van auto’s (dwarsbalken blabla) of airbags, maar ook over elektronische hulpmiddelen zoals adaptive cruise control, lane departure assist en systemen die waarschuwen voor een naderende aanrijding.
Dat soort systemen zaten ooit alleen op de S-Klasse’s en 7 Series van deze wereld maar komen tegenwoordig ook al naar kleine auto’s zoals een Volkswagen up!.
Wat mij betreft kunnen we over een jaartje of 10-15 dus prima 160 km/u rijden op de Nederlandse snelwegen. Wat denken jullie?

Laatst gewijzigd door Micele : 30 december 2011 om 19:09.
Oud 30 december 2011, 19:08   #31
Descartes Jr
Banneling

Standaard

lijkt mij zo'n poll over loonsverhoging, exclusief gehouden bij EU-ambtenaren.
Oud 30 december 2011, 19:13   #32
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
lijkt mij zo'n poll over loonsverhoging, exclusief gehouden bij EU-ambtenaren.
Is ook niet meer als logisch hé, "de anderen" mogen niet op de snelweg...

Bij 150 of 160 max is er natuurlijk veel minder kassa-kassa mogelijk voor de staat.

Die vandaag 120-130 rijden hoeven dan helemaal niet meer op struikrovers loeren als ze eens duidelijk willen inhalen zonder conflictverhogend dodehoekgesukkel.

En iedereen mag natuurlijk zijn relax snelheid van voordien rijden ook als het maar met 90 kmh tussen de camions superzuinig "rijden" is...

Laatst gewijzigd door Micele : 30 december 2011 om 19:22.
Oud 30 december 2011, 19:21   #33
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Waarom ?
Welke huisvader wil 160/u rijden ?

Deze poll werd dus uiteraard niet gehouden onder huisvaders. Wel onder overmoedige jeugd en niets-ontziende snelheidsduivels.
Oud 30 december 2011, 19:24   #34
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welke huisvader wil 160/u rijden ?
Is dat relevant bij een snelheidsLIMIET ?

Citaat:
Deze poll werd dus uiteraard niet gehouden onder huisvaders. Wel onder overmoedige jeugd en niets-ontziende snelheidsduivels.
Natuurlijk zijn vele huisvaders ook autobestuurders, en een limiet is geen opgelegde/verplichte snelheid hé, zelfs geen aanbevolen snelheid.

Daarbij kunnen hogere limieten de gemiddelde gereden snelheid zelfs doen dalen, vb Denemarken in 2004.
http://www.vejdirektoratet.dk/dokume...nt&objno=78281

Laatst gewijzigd door Micele : 30 december 2011 om 19:27.
Oud 30 december 2011, 19:40   #35
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Is dat relevant bij een snelheidsLIMIET ?

Natuurlijk zijn vele huisvaders ook autobestuurders, en een limiet is geen opgelegde/verplichte snelheid hé, zelfs geen aanbevolen snelheid.
Tuurlijk niet, maar als ik als huisvader aan zo'n poll deelneem, dan kruis ik zeker nooit die 160/u aan.

Niet de snelheidsLIMIET is relevant, wel de vraag die je stelt aan welke doelgroep.

Wat was overigens je doelgroep ? De kijkers van Top Gear ?

Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 30 december 2011 om 19:41.
Oud 30 december 2011, 20:10   #36
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tuurlijk niet, maar als ik als huisvader aan zo'n poll deelneem, dan kruis ik zeker nooit die 160/u aan.
Jij niet neen, maar ik als 2-voudige opa kruis wel 160 kmh aan.

Jij bent toch niet bij de zelfs 3 % of 175 "niets ontziende snelheidsduivels" die 80 kmh-snelheid voor de snelweg aangekruist hebben ?

Zoals je ziet zijn er 28 % zeker geen TOP GEAR kijkers (130 limiet of minder).
Citaat:
Niet de snelheidsLIMIET is relevant, wel de vraag die je stelt aan welke doelgroep.
De vraag heb ik geciteerd:
Citaat:
Wij vroegen u, de reaguurder, middels onze gepatenteerde autoblog-poll, wat volgens u een redelijke Vmax zou zijn.
Heb je die poll- en polluitslag wel een beetje bekeken ?
Het gaat ook enkel over de snelweg hé in de discussie over de toekomstige 130 limiet die er gaat komen.

Die vraag is heel duidelijk in die simpele "evenwichtige" poll, en je kunt zelfs kiezen tussen 3 snelheidslimieten (veel) lager en gelijk aan 120 kmh, en 3 limieten boven de 120 kmh, spijtig dat ze het bij 160 kmh max limiet hielden, deze lijkt me overigens eerder op een Poll voor online-"Kerk en Leven" met die onrealistische 80 en 100 kmh.

Citaat:
Wat was overigens je doelgroep ? De kijkers van Top Gear ?
Jij lijkt wel wat gehersenpoeld door snelheid zeker ?

De kijkers van Top Gear verwachten dan als Pollkeuzes een minimum max-snelheid 160 kmh en tot onbeperkte snelheid zoals in Duitsland of eiland Man toegepast wordt.

Al de lezers van die autoblog vermoed ik, of weet je auto/moto´s zijn enkel die voertuigen die niet begrensd mogen rondrijden op de snelweg.
Maar jij leest dus niet wat ik geciteerd heb.
Citaat:
En aangezien de ab-bezoeker een volstrekt realistische representatieve afspiegeling van de samenleving is, ...
Met ab-bezoeker zijn de bezoekers van die website bedoelt.
Lijkt me op het eerste zicht een neutraal degelijke (auto)verkeerswebsite, OV en asobakken komt ook aan bod. Dus redelijk druk bezocht, ik zou graag eens een vergelijkbare poll zien met + 6000 stemmen.

http://www.autoblog.nl/archive/category/asobakken/

Laatst gewijzigd door Micele : 30 december 2011 om 20:35.
Oud 30 december 2011, 21:14   #37
Descartes Jr
Banneling

Standaard

als dit al een poll zou zijn : 130/u.

Maar dit komt mij hier redelijk amateuristisch over. Typisch voor snelheidsduivels.
Oud 30 december 2011, 21:36   #38
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
als dit al een poll zou zijn : 130/u.
OK.
Citaat:
Maar dit komt mij hier redelijk amateuristisch over. Typisch voor snelheidsduivels.
Wat heb jij toch weer met die irrelevante "snelheidsduivels" ?
Precies of die zich een limiet aantrekken; hun keuze staat er dus helemaal niet bij. Heb je toch al lang gemerkt.

btw, jouw 130 Vmax is aan de hogere kant van het gemiddelde 123,33 kmh van al de pollkeuzes (740/8 = 123,33... kmh).

Dus als jij de gemiddelde autorijdende Belg representeert is die poll nog niet zo amateuristisch gemaakt als ze overkomt.

De gemiddelde snelwegrijdende Nederlander is trouwens (veel) minder als de Belg Vmax-snelheidsverwend, daarom verschiet ik ook wat van die 55 % 160 kmh-keuzes. Had natuurlijk graag het aantal jaren rijervaring erbij geweten.

Nederland had vroeger doorgaans 10 �* 20 kmh lagere limieten als in Be, de laatste 5 jaren is het omgekeerd.

Nederland had nl 15 jaar lang amper 100 kmh Vmax op zijn snelweg (´73-´88), dat moet zowat het absoluut laagterecord geweest zijn in Europa (tesamen met de DDR ).

Laatst gewijzigd door Micele : 30 december 2011 om 21:38.
Oud 30 december 2011, 21:53   #39
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
(...)
Nederland had nl 15 jaar lang amper 100 kmh Vmax op zijn snelweg (´73-´88), dat moet zowat het absoluut laagterecord geweest zijn in Europa (tesamen met de DDR ).
Niet dat ik daar toen in de praktijk veel van gemerkt heb. Die 100 werd nooit ernstig genomen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2011, 22:38   #40
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet dat ik daar toen in de praktijk veel van gemerkt heb. Die 100 werd nooit ernstig genomen.
Idd, de politie wist ook dat die 100 kmh totaal absurd was. Ze reden zelf 120 op de teller en grepen zelfs niet in als ze langzaam ingehaald werden.
De Politie heeft namelijk zelf jarenlang bijde overheid geklaagd dat die 100 kmh niet handhaafbaar was en totaal geen draagvlak had.
Maar de limiet was wel 100 kmh op papier...

In UK is het trouwens ook zo met de 70 mph op de autosnelweg, bekeuren doen ze daar pas een stukje boven de 80 mph. De (flits)politie houdt daar wel degelijk rekening met de omstandigheden, ook op de minder snelle wegen.
In de bebouwde kom is wat anders, daar gelden enkel de toleranties (vanaf 2 mph correctie).

Als je met een rustige verkeersstroom op het derde vak tot 80 mph of 130 kmh onopvallend meerijdt met ruime veiligheidsafstand valt dat nog onder "Patrol officers discretion".

zie enforcement tolerance bij UK
Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_by_country

3–14 km/h(2-9 mph) dependent on limit and jurisdiction[fn 32]. Patrol officers use own discretion (normally 10% + 2mph).

[fn 32]:
... or 10% + 2 mph tolerance (upper limits, IE these are the minimum speeds that will attract penalty), with no clear information on which level is in place in each jurisdiction.

Patrolling police officers not using static speed traps are free to make their own judgments depending on traffic, road conditions and driver behaviour - speeds in excess of 80 mph are often left unchallenged on free flowing trunk routes, but dangerously swift yet technically legal driving can still be prosecuted under separate statutes (dangerous driving, undue care and attention, etc), e.g. 60 mph on that same road in traffic and freezing fog. (Unofficial data)

Laatst gewijzigd door Micele : 30 december 2011 om 22:43.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be