Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 13 juni 2004
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 13 juni 2004 In dit forum kun je debatteren over de verkiezingsuitslagen.

Discussietools
Oud 15 juni 2004, 16:51   #21
benji
Provinciaal Gedeputeerde

benji's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
wie kunnen ze naar voor schuiven als minister, want buiten de Winter loopt er tich niet veel vets rond op het Vlaams niveau bij het Blok?

op welke post gaan die ministers zetelen? alle communautaire zaken en vreemdelingenzaken liggen federaal, en we weten allemaal dat het Blok daar nooit geraakt.
Doorbreek het cordon ,en laat ze meeregeren ,de overlopers zullen zich snel aandienen ,wees daar maar zeker van .
Als er postjes kunnen worden verdeeld komen ze er op af als nen hond op een half pond worst !!
benji is offline  
Oud 15 juni 2004, 16:54   #22
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Ze hebben toch die 10 punten die ze wilden realiseren (desnoods door een minderheidsregering te steunen?)
En ze hebben wel een paar bekwame mensen hoor.
Trouwens, Aelvoet, Dua, Sannen, byttebier, Somers, Freya, Anciaux, Stevaert, Vanderpoorten,... stuk voor stuk ministers die er geen zouden mogen (geweest) zijn.
Het blok moet écht niet onder doen.
Oud 15 juni 2004, 16:58   #23
benji
Provinciaal Gedeputeerde

benji's schermafbeelding

Standaard

Als je moest weten hoeveel er staan te twijfelen om over te stappen naar het blok ,maar die niet durven om in het hoekje van de "racist" gezet te worden .......ik denk zelfs dat de NVA niet zou bestaan ,moest er geen cordon zijn!
benji is offline  
Oud 15 juni 2004, 17:00   #24
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Zet de deur open en als puntje bij paaltje komt, zullen ze NIET meeregeren. Ofwel zal het Blok zelf stellen dat het "teveel water bij de wijn moet doen" of "niet genoeg strategische ministerposten krijgt" of een ander excuus. Ofwel zal blijken dat het bestuursprogramma van het Blok manifest onbeschaafd is... ook in de ogen van de eigen Blok-aanhang.

Dat is een punt waar de top van die partij m.i. te weinig rekening mee heeft kunnen houden: voor de één zal het Blok zeer hard en compromisloos moeten zijn (wat ze nu al continu beloven) en voor de ander moet het Blok zich verder "beschaafd" opstellen (waarmee ze ook al een tijdje bezig zijn). De splijtzwam ligt klaar... zolang er langs de kant geschreeuwd kan worden valt dit niet zo op, maar eens het vuur aan de schenen...

Maar die koers zou voor Leterme neerkomen op een zeer gevaarlijk kansspel met het voortbestaan van de CD&V als inzet. Zeer gevaarlijk en zeer hoog spel ! Ik begrijp waarom hij hier heel zwaar aarzelt en twijfelt.

Maar ja, ik heb zelf gemakkelijk praten he. Als het misloopt komt het niet op mijne kop terecht. Dus... het voordeel van de twijfel voor Leterme.
Oud 15 juni 2004, 17:08   #25
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benji
Als je moest weten hoeveel er staan te twijfelen om over te stappen naar het blok ,maar die niet durven om in het hoekje van de "racist" gezet te worden .......ik denk zelfs dat de NVA niet zou bestaan ,moest er geen cordon zijn!
Moest er geen cordon zijn... Dat wil dus ook zeggen: moest het Blok niet racistisch zijn?

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline  
Oud 15 juni 2004, 18:01   #26
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille

Dat is een punt waar de top van die partij m.i. te weinig rekening mee heeft kunnen houden: voor de één zal het Blok zeer hard en compromisloos moeten zijn (wat ze nu al continu beloven) en voor de ander moet het Blok zich verder "beschaafd" opstellen (waarmee ze ook al een tijdje bezig zijn). De splijtzwam ligt klaar... zolang er langs de kant geschreeuwd kan worden valt dit niet zo op, maar eens het vuur aan de schenen...
De kans dat wat jij zegt waar is is niet onaanzienlijk.
Maar ik denk dat er meer in het blok zit hoor.
De manier waarop ze omgaan met het volk, punten kiezen, propaganda voeren,... is niet voor idioten. En dat lukt niet met 3,5 man.

Dus ofwel zit er daar een neonazistisch complot achter olv de ongekende nazaten van Hitler en andere nakomelingen van vooraanstaande nazi's.
Of er zitten daar knappe koppen.
Het eerste is wat we dagelijks ingelepeld krijgen.
Het tweede is wat ik denk.

Niemand weet het precies en het is allemaal speculeren, maar gezien de buitenproportionele hetze die ertegen gevoerd wordt, denk ik dat ze gewoon écht bekwaam zijn, en écht het (belgische) establishement kunnen pakken.[/url]
Oud 15 juni 2004, 18:04   #27
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
wie kunnen ze naar voor schuiven als minister, want buiten de Winter loopt er tich niet veel vets rond op het Vlaams niveau bij het Blok?
Annemans, Van Hecke, Van Gaaver, Johan Demol, Morel. En god weet wie nog meer. Als clowns als anciaux, heel groen!, 90% van de VLD of godbetert Flahaut wel kunnen dan kan zelfs een domme VB'er het bezwaarlijk slechter doen imo

Citaat:
op welke post gaan die ministers zetelen? alle communautaire zaken en vreemdelingenzaken liggen federaal, en we weten allemaal dat het Blok daar nooit geraakt.
Postjes genoeg. Ik zou enkel liefst bvb Van Rompuy op begroting hebben. Ik zie niet direct iemand binnen het VB die me kan overtuigen als expert begroting, daarom dat zo'n post beter naar een ervaren CD&V'er zou gaan. De minister-president is best ook geen VB-er. Verder komen ze m.i. voor alle posten in aanmerking. Zeker voor de postjes waarin de relaties met de franstaligen moeten worden onderhouden. Bevoegdheden voor de faciliteiten in vlaams brabant bvb gaan best naar een VB-er.

Het waarom: tweeërlei me dunkt: enerzijds kan je als grootste partij niet enkel zweeppartij zijn. (of gedwongen worden je in die rol te schikken). Vlaanderen heeft ook overduidelijk gemaakt dat ze paars kotsbeu zijn en dan is er ook maar een coalitie, een 'positief alternatief' mogelijk. Het siert het VB dat zij dit inzien

Anderzijds (en dat is mijn persoonlijke mening) voorzie ik dat Elio zoooo kwaad zou zijn met een VB-er in de vlaamse regering (Leo Peeters was al zo vlaamsgezind dat hij nooit meer minister mocht worden van de walen, ga na wat dat bij een VB-er zou geven) dat de communautaire spanningen enorm zullen oplopen en eindigen met het einde van België. (De walen zullen nooit inbinden op iets van enige betekenis). Dit is een goede zaak, de miserie sleept al meer dan 170 jaar aan, tijd om er een einde aan te maken
Rr00ttt is offline  
Oud 15 juni 2004, 18:10   #28
Löwe
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
precies! de overgang van oppermachtigheid en demagogie naar de harde realiteit van besturen zal hen fataal worden. Het enigste obstakel dat daarbij nog in de weg staat zijn de andere partijen: ik denk dat we zelf wel kritisch genoeg zijn om te beseffen dat het niet om "ethische" redenen te doen is, maar enkel om één feit: men weet en wil vermijden dat men zelf mee ten onder gaat met het Blok.
Alleen al ervan uitgaan dat het Blok er niets van zal bakken, maakt "de mensen" nieuwsgierig en bereidt een volgende overwinning van deze partij voor.

"Gij zult niet teveel snoepen" zei moeder tegen Fonske
"Waarom niet, mama?" zei Fonske
"Daarom, dat is slecht voor u" zei de moeder
De volgende dag had de snoepwinkel op de hoek heel mooi verdiend aan Fonske.
Löwe is offline  
Oud 15 juni 2004, 18:22   #29
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Citaat:
Annemans, Van Hecke, Van Gaaver, Johan Demol, Morel. En god weet wie nog meer. Als clowns als anciaux, heel groen!, 90% van de VLD of godbetert Flahaut wel kunnen dan kan zelfs een domme VB'er het bezwaarlijk slechter doen imo
wat hebben Morel en Van Gaever politiek al bewezen? Allebei amper een jaar in de partij, deelgenomen aan wat lokale VB-debatjes en klaar om als minister te zetelen
bovendien, je zegt: "bezwaarlijk slechter", vergeet niet dat de verwachtingen van de kiezers heel hoog zullen liggen. "Anders dan de anderen", remember.
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline  
Oud 15 juni 2004, 18:26   #30
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
wat hebben Morel en Van Gaever politiek al bewezen? Allebei amper een jaar in de partij, deelgenomen aan wat lokale VB-debatjes en klaar om als minister te zetelen
bovendien, je zegt: "bezwaarlijk slechter", vergeet niet dat de verwachtingen van de kiezers heel hoog zullen liggen. "Anders dan de anderen", remember.
Wat hebben sp-a en VLD al bewezen? Dat ze er niks van bakken en enkel met de eigen carrière bezig zijn. Liever een kans op beterschap dan de zekerheid dat het op dit niveau verdergaat.

En nee, mijn verwachtingen liggen niet spectaculair hoog. Ik verwacht enkel dat ik politici krijg die hun programma proberen uit te voeren ipv politici die hun eigen programma vergeten zijn de seconde dat de verkiezingen voorbij zijn.

En btw, sommige N-VA'ers die al helemaal niks bewezen hebben te kunnen (buiten wat schelden op het VB), want zelfs nog nooit op eigen kracht verkozen geraakt, zouden dan wel meer geschikt zijn dan een Van Gaever of zo zeker? lol
Rr00ttt is offline  
Oud 15 juni 2004, 18:32   #31
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Cyperken's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Wat hebben sp-a en VLD al bewezen? Dat ze er niks van bakken en enkel met de eigen carrière bezig zijn. Liever een kans op beterschap dan de zekerheid dat het op dit niveau verdergaat.

En nee, mijn verwachtingen liggen niet spectaculair hoog. Ik verwacht enkel dat ik politici krijg die hun programma proberen uit te voeren ipv politici die hun eigen programma vergeten zijn de seconde dat de verkiezingen voorbij zijn.
Het probleem is dat elke partij zich plots centrum-gezind ging voordoen tijdens de verkiezingscampagnes met als gevolg dat de kaarten nogal raar geschud zijn over héél vlaanderen. Dat was één ding waarin ik Vera Dua moest volgen tijdens het kopstukkendebat op VRT: "het succes van het vlaams blok is dat ze duidelijk zijn naar de kiezers toe!". De traditionele partijen gaan steeds vage voorstellen en beloftes naar voor brengen met de gedacht 'stem op ons en iedereen is tevree!' maar zo werkt het nu eenmaal niet. Dat bepaalde partijleden hun draai er niet meer in terugvinden is te begrijpen. En het blok? speelt als een wolf in schaapskleren en dat doen ze goed...
Cyperken is offline  
Oud 15 juni 2004, 19:46   #32
lievendr
Provinciaal Gedeputeerde

lievendr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

)
toch iemand die namen noemt. maar morel is nieuw, van hecke ne annemans zitten niet ih Vlaams parlement. Van Gaever kan me niet overtuigen maar dat is persoonlijke visie.
lievendr is offline  
Oud 15 juni 2004, 19:48   #33
lievendr
Provinciaal Gedeputeerde

lievendr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Maar ik denk dat er meer in het blok zit hoor.
De manier waarop ze omgaan met het volk, punten kiezen, propaganda voeren,... is niet voor idioten. En dat lukt niet met 3,5 man.
er is een hemelsbreed verschil tussen campagne voeren, oppositie voeren (waar n-va beter in was) en het beleid daadwerkelijk voeren.
lievendr is offline  
Oud 15 juni 2004, 20:07   #34
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ken enkel de Vlaams Blok mandatarissen die af en toe op tv te zien waren vermits ik geen Vlaams Blokker ben en me nooit echt verdiept heb in die partij. FDW valt voor mij direct af maar Annemans en Van Hecke lijken mij minstens zo bekwaam als Marino Keulen of Patricia Ceysens.
Dat Annemans en Van Hecke vandaag in het federale parlement zitten lijkt me ook geen probleem gezien er onder paars een stoelendans plaatsgreep in de Vlaamse regering van maar liefst 19 politici.
Oud 15 juni 2004, 20:33   #35
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

Ik ben wel de allerlaatste die de kopstukken van het Blok een gebrek aan intelligentie zal verwijten. En als intelligente mensen zien zij maar al te goed in dat hun kiespubliek ontzettend divers is: gaande van overtuigde hard-liners over gedesillusioneerden op zoek naar een antwoord tot proteststemmers die uit berekening kiezen voor het Blok (eens een experimentje wagend). En bij al die groepen (er zijn er nog veel meer) leven heel uiteenlopende verwachtingen. De één geniet van het harde, compromisloze standpunt en droomt luidop van massale deportaties met vloten C-130's. De ander staat klaar om desnoods gewapenderhand de Vlaamsche belangen te verdedigen. En weer een ander hoopt dat het met het Blok in het bestuur een heel stuk gematigder (doch vastberaden) zal gaan. Een andere groep hoopt stilletjes dat het Blok nooit in een bestuur moet terechtkomen en/of wanneer dat toch gebeurt, dat het zich finaal in de vernieling zal regeren en/of dat er altijd nog de veiligheid is onder de vorm van de meer "vertrouwde" regeringspartner.

Al die verwachtingen voldoen... Neen, da's onmogelijk. En dat weten de kopstukken heel goed. Teveel water in de wijn om toch maar mee te regeren en een deel van de achterban stapt op omdat het blok zich zou bezondigen aan "postjesjagerij" en z'n principes verkoopt voor een bord linzen. Al te radikaal uit de hoek komen en plein public schrikt de meer gematigde vleugel af en het Blok verliest een behoorlijk pak stemmen en/of wordt de coalitie uitgejaagd. Slachtofferrol spelen zal dan ook veel moeilijker zijn onder de hagel van weldegelijk gefundeerde kritiek. Het Blok als schandknaap... ondenkbaar. Te weinig Vlaams zou de flaminganten de kast opjagen. Te veel zou een zeer groot deel van de kiezers schokken; want het separatisme... ach zovelen beseffen zelfs niet eens dat het Blok hun België en "hun monarchie" wil opdoeken. Opnieuw verlies dus...

Nee, zolang het BLok als "Blok" opkomt en zichzelf dus niet moet opheffen en hervormen, kan het niet anders dan met de zweep in de hand langs de kant staan schreeuwen en roepen. Zolang kan het Blok haar geniale, maar oh zo perfide communicatiestrategie uitwerken. Aanklagen en "klare" oplossingen aanbieden die eigenlijk verre van "klaar en concreet" zijn. Ik heb ze hier nog niet gehoord, die concrete beleidslijnen van het Blok...

Wat het politiek personeel betreft... Altijd dezelfde vier, vijf namen circuleren; de namen van de mensen die namens de partij "mogen" spreken. En van die kopstukken zitten er een aantal in een functie die hen niet toelaat om in een Vlaamse regering te stappen. Dus vergeet Annemans en VanHecke... Als ik de staat van dienst van de verkozenen bekijk en zo ruwweg eens tegen het licht hou, dan wil ik ze zelfs nog het voordeel van de twijfel geven... maar ministrabel????? I don't think so.
Oud 15 juni 2004, 20:43   #36
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zowat de helft van wat er vandaag in de Vlaamse én de federale regering zit is evenmin 'ministrabel'.

In elke partij heb je verschillende strekkingen. De VLD is pas een bont allegaartje geworden om toch maar 'de grootste volkspartij' te kunnen worden. Vivant sluit daar het rijtje. De N-VA zit bij de CD&V. Spirit en groenen bij de SP-A.
Je argumenten slaan dus op alle partijen.

Als men dat toch zo overtuigd is dat dit het einde zou zijn van het Vlaams Blok, wat houdt hen dan nog tegen?
Oud 15 juni 2004, 21:51   #37
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Zowat de helft van wat er vandaag in de Vlaamse én de federale regering zit is evenmin 'ministrabel'.

In elke partij heb je verschillende strekkingen. De VLD is pas een bont allegaartje geworden om toch maar 'de grootste volkspartij' te kunnen worden. Vivant sluit daar het rijtje. De N-VA zit bij de CD&V. Spirit en groenen bij de SP-A.
Je argumenten slaan dus op alle partijen.

Als men dat toch zo overtuigd is dat dit het einde zou zijn van het Vlaams Blok, wat houdt hen dan nog tegen?
Kijk, da's nu weer het klassieke Blok-discours dat we in alle debatten, spreekbeurten en pamfletten keer op keer horen wanneer er een concrete vraag gesteld wordt. Verwijzen naar de "anderen" en afgeven op hoe "slecht" de andere partijen wel niet zijn...

Ik zal het simpel stellen:

Feit: FDW heeft het initatiefrecht geclaimd en eist minstens betrokken te worden bij de formatie. Dat wil zeggen dat het Blok een voorstel wil doen.

Feit: Het Blok heeft nog geen enkele concrete beleidslijn of maatregel voorgesteld binnen de beleidsdomeinen van de Vlaamse regering. Niet in de pamfletten, niet in het programma en niet in de debatten. Buiten wat heel algemene principes waarmee het eigenlijk aansluit bij zowat alle centrum-rechtse partijen... Stoere slogans, harde (vaak terechte) kritiek, maar geen constructieve voorstellen.

Feit: Het Blok heeft een aantal verkozenen in het Vlaams Parlement; wie van die verkozenen is ministrabel? Met welke "teamleden" zou Leterme moeten gaan samenwerken en welke beleidsdomeinen wil het Blok dan claimen?

Logische vraagstelling toch?
Antwoorden "dat de anderen het ook niet goed doen" is m.i. hier bijzonder zwak. Als dat het enige is waartoe het Blok in staat is, dan hoeft het zelfs niet eens aan te kloppen bij de formateur...
Oud 15 juni 2004, 22:11   #38
Löwe
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
vergeet niet dat de verwachtingen van de kiezers heel hoog zullen liggen. "Anders dan de anderen", remember.
Dat is waar...
Löwe is offline  
Oud 16 juni 2004, 00:17   #39
Seba
Europees Commissaris

Standaard

de Vexille is weer nagels met koppen aan het slagen, zelfs Knuppel zal het moeten toegeven. nog een ander nefast gevolg van de overwinning van het Blok: maar liefst 32 parlementsleden, dat is gigantisch veel, waarvan waarschijnlijk een 25-tal complete nietsnutten (cf. rapport van de Standaard dat neit subjectief kan genoemd worden aangezien FDW één van de hoogste scores haalde met 7/-onderscheiding)
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline  
Oud 16 juni 2004, 00:28   #40
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Persoonlijk vind ik FDW de minst bekwame van de top.
Anderzijds vraag ik mij af hoeveel overlopers er zouden zijn moest het cordon er niet zijn.
Voor de rest deel ik uw mening.
Bobke is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be