![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 13 juni 2004 In dit forum kun je debatteren over de verkiezingsuitslagen. |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Als er postjes kunnen worden verdeeld komen ze er op af als nen hond op een half pond worst !! |
|
![]() |
![]() |
#22 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ze hebben toch die 10 punten die ze wilden realiseren (desnoods door een minderheidsregering te steunen?)
En ze hebben wel een paar bekwame mensen hoor. Trouwens, Aelvoet, Dua, Sannen, byttebier, Somers, Freya, Anciaux, Stevaert, Vanderpoorten,... stuk voor stuk ministers die er geen zouden mogen (geweest) zijn. Het blok moet écht niet onder doen.
#23 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Als je moest weten hoeveel er staan te twijfelen om over te stappen naar het blok ,maar die niet durven om in het hoekje van de "racist" gezet te worden .......ik denk zelfs dat de NVA niet zou bestaan ,moest er geen cordon zijn!
|
![]() |
![]() |
#24 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Zet de deur open en als puntje bij paaltje komt, zullen ze NIET meeregeren. Ofwel zal het Blok zelf stellen dat het "teveel water bij de wijn moet doen" of "niet genoeg strategische ministerposten krijgt" of een ander excuus. Ofwel zal blijken dat het bestuursprogramma van het Blok manifest onbeschaafd is... ook in de ogen van de eigen Blok-aanhang.
Dat is een punt waar de top van die partij m.i. te weinig rekening mee heeft kunnen houden: voor de één zal het Blok zeer hard en compromisloos moeten zijn (wat ze nu al continu beloven) en voor de ander moet het Blok zich verder "beschaafd" opstellen (waarmee ze ook al een tijdje bezig zijn). De splijtzwam ligt klaar... zolang er langs de kant geschreeuwd kan worden valt dit niet zo op, maar eens het vuur aan de schenen... Maar die koers zou voor Leterme neerkomen op een zeer gevaarlijk kansspel met het voortbestaan van de CD&V als inzet. Zeer gevaarlijk en zeer hoog spel ! Ik begrijp waarom hij hier heel zwaar aarzelt en twijfelt. Maar ja, ik heb zelf gemakkelijk praten he. Als het misloopt komt het niet op mijne kop terecht. Dus... het voordeel van de twijfel voor Leterme.
#25 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#26 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar ik denk dat er meer in het blok zit hoor. De manier waarop ze omgaan met het volk, punten kiezen, propaganda voeren,... is niet voor idioten. En dat lukt niet met 3,5 man. Dus ofwel zit er daar een neonazistisch complot achter olv de ongekende nazaten van Hitler en andere nakomelingen van vooraanstaande nazi's. Of er zitten daar knappe koppen. Het eerste is wat we dagelijks ingelepeld krijgen. Het tweede is wat ik denk. Niemand weet het precies en het is allemaal speculeren, maar gezien de buitenproportionele hetze die ertegen gevoerd wordt, denk ik dat ze gewoon écht bekwaam zijn, en écht het (belgische) establishement kunnen pakken.[/url]
![]() |
#27 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Het waarom: tweeërlei me dunkt: enerzijds kan je als grootste partij niet enkel zweeppartij zijn. (of gedwongen worden je in die rol te schikken). Vlaanderen heeft ook overduidelijk gemaakt dat ze paars kotsbeu zijn en dan is er ook maar een coalitie, een 'positief alternatief' mogelijk. Het siert het VB dat zij dit inzien ![]() Anderzijds (en dat is mijn persoonlijke mening) voorzie ik dat Elio zoooo kwaad zou zijn met een VB-er in de vlaamse regering (Leo Peeters was al zo vlaamsgezind dat hij nooit meer minister mocht worden van de walen, ga na wat dat bij een VB-er zou geven) dat de communautaire spanningen enorm zullen oplopen en eindigen met het einde van België. (De walen zullen nooit inbinden op iets van enige betekenis). Dit is een goede zaak, de miserie sleept al meer dan 170 jaar aan, tijd om er een einde aan te maken ![]() |
||
![]() |
![]() |
#28 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() "Gij zult niet teveel snoepen" zei moeder tegen Fonske "Waarom niet, mama?" zei Fonske "Daarom, dat is slecht voor u" zei de moeder De volgende dag had de snoepwinkel op de hoek heel mooi verdiend aan Fonske. |
|
![]() |
![]() |
#29 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() bovendien, je zegt: "bezwaarlijk slechter", vergeet niet dat de verwachtingen van de kiezers heel hoog zullen liggen. "Anders dan de anderen", remember.
![]() |
![]() |
#30 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En nee, mijn verwachtingen liggen niet spectaculair hoog. Ik verwacht enkel dat ik politici krijg die hun programma proberen uit te voeren ipv politici die hun eigen programma vergeten zijn de seconde dat de verkiezingen voorbij zijn. ![]() En btw, sommige N-VA'ers die al helemaal niks bewezen hebben te kunnen (buiten wat schelden op het VB), want zelfs nog nooit op eigen kracht verkozen geraakt, zouden dan wel meer geschikt zijn dan een Van Gaever of zo zeker? lol ![]() |
|
![]() |
![]() |
#31 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#32 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#33 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ken enkel de Vlaams Blok mandatarissen die af en toe op tv te zien waren vermits ik geen Vlaams Blokker ben en me nooit echt verdiept heb in die partij. FDW valt voor mij direct af maar Annemans en Van Hecke lijken mij minstens zo bekwaam als Marino Keulen of Patricia Ceysens.
Dat Annemans en Van Hecke vandaag in het federale parlement zitten lijkt me ook geen probleem gezien er onder paars een stoelendans plaatsgreep in de Vlaamse regering van maar liefst 19 politici.
#35 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik ben wel de allerlaatste die de kopstukken van het Blok een gebrek aan intelligentie zal verwijten. En als intelligente mensen zien zij maar al te goed in dat hun kiespubliek ontzettend divers is: gaande van overtuigde hard-liners over gedesillusioneerden op zoek naar een antwoord tot proteststemmers die uit berekening kiezen voor het Blok (eens een experimentje wagend). En bij al die groepen (er zijn er nog veel meer) leven heel uiteenlopende verwachtingen. De één geniet van het harde, compromisloze standpunt en droomt luidop van massale deportaties met vloten C-130's. De ander staat klaar om desnoods gewapenderhand de Vlaamsche belangen te verdedigen. En weer een ander hoopt dat het met het Blok in het bestuur een heel stuk gematigder (doch vastberaden) zal gaan. Een andere groep hoopt stilletjes dat het Blok nooit in een bestuur moet terechtkomen en/of wanneer dat toch gebeurt, dat het zich finaal in de vernieling zal regeren en/of dat er altijd nog de veiligheid is onder de vorm van de meer "vertrouwde" regeringspartner.
Al die verwachtingen voldoen... Neen, da's onmogelijk. En dat weten de kopstukken heel goed. Teveel water in de wijn om toch maar mee te regeren en een deel van de achterban stapt op omdat het blok zich zou bezondigen aan "postjesjagerij" en z'n principes verkoopt voor een bord linzen. Al te radikaal uit de hoek komen en plein public schrikt de meer gematigde vleugel af en het Blok verliest een behoorlijk pak stemmen en/of wordt de coalitie uitgejaagd. Slachtofferrol spelen zal dan ook veel moeilijker zijn onder de hagel van weldegelijk gefundeerde kritiek. Het Blok als schandknaap... ondenkbaar. Te weinig Vlaams zou de flaminganten de kast opjagen. Te veel zou een zeer groot deel van de kiezers schokken; want het separatisme... ach zovelen beseffen zelfs niet eens dat het Blok hun België en "hun monarchie" wil opdoeken. Opnieuw verlies dus... Nee, zolang het BLok als "Blok" opkomt en zichzelf dus niet moet opheffen en hervormen, kan het niet anders dan met de zweep in de hand langs de kant staan schreeuwen en roepen. Zolang kan het Blok haar geniale, maar oh zo perfide communicatiestrategie uitwerken. Aanklagen en "klare" oplossingen aanbieden die eigenlijk verre van "klaar en concreet" zijn. Ik heb ze hier nog niet gehoord, die concrete beleidslijnen van het Blok... Wat het politiek personeel betreft... Altijd dezelfde vier, vijf namen circuleren; de namen van de mensen die namens de partij "mogen" spreken. En van die kopstukken zitten er een aantal in een functie die hen niet toelaat om in een Vlaamse regering te stappen. Dus vergeet Annemans en VanHecke... Als ik de staat van dienst van de verkozenen bekijk en zo ruwweg eens tegen het licht hou, dan wil ik ze zelfs nog het voordeel van de twijfel geven... maar ministrabel????? I don't think so.
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zowat de helft van wat er vandaag in de Vlaamse én de federale regering zit is evenmin 'ministrabel'.
In elke partij heb je verschillende strekkingen. De VLD is pas een bont allegaartje geworden om toch maar 'de grootste volkspartij' te kunnen worden. Vivant sluit daar het rijtje. De N-VA zit bij de CD&V. Spirit en groenen bij de SP-A. Je argumenten slaan dus op alle partijen. Als men dat toch zo overtuigd is dat dit het einde zou zijn van het Vlaams Blok, wat houdt hen dan nog tegen?
#37 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik zal het simpel stellen: Feit: FDW heeft het initatiefrecht geclaimd en eist minstens betrokken te worden bij de formatie. Dat wil zeggen dat het Blok een voorstel wil doen. Feit: Het Blok heeft nog geen enkele concrete beleidslijn of maatregel voorgesteld binnen de beleidsdomeinen van de Vlaamse regering. Niet in de pamfletten, niet in het programma en niet in de debatten. Buiten wat heel algemene principes waarmee het eigenlijk aansluit bij zowat alle centrum-rechtse partijen... Stoere slogans, harde (vaak terechte) kritiek, maar geen constructieve voorstellen. Feit: Het Blok heeft een aantal verkozenen in het Vlaams Parlement; wie van die verkozenen is ministrabel? Met welke "teamleden" zou Leterme moeten gaan samenwerken en welke beleidsdomeinen wil het Blok dan claimen? Logische vraagstelling toch? Antwoorden "dat de anderen het ook niet goed doen" is m.i. hier bijzonder zwak. Als dat het enige is waartoe het Blok in staat is, dan hoeft het zelfs niet eens aan te kloppen bij de formateur...
![]() |
#38 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#39 | |
Europees Commissaris
|
![]() de Vexille is weer nagels met koppen aan het slagen, zelfs Knuppel zal het moeten toegeven. nog een ander nefast gevolg van de overwinning van het Blok: maar liefst 32 parlementsleden, dat is gigantisch veel, waarvan waarschijnlijk een 25-tal complete nietsnutten (cf. rapport van de Standaard dat neit subjectief kan genoemd worden aangezien FDW één van de hoogste scores haalde met 7/-onderscheiding)
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Anderzijds vraag ik mij af hoeveel overlopers er zouden zijn moest het cordon er niet zijn. Voor de rest deel ik uw mening. |
|
![]() |