Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 december 2011, 16:51   #21
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Leerbewerker. Een leren lap, een els en een stanleymes hebben is voldoende.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2011, 19:51   #22
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Leerbewerker. Een leren lap, een els en een stanleymes hebben is voldoende.
Dat zou me verwonderen.
BESTAAT DAT nog?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2011, 19:56   #23
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Psycholoog.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2011, 19:59   #24
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Psycholoog.
Moet je daar geen diploma voor hebben?
Oud 11 december 2011, 20:46   #25
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Dat zou me verwonderen.
BESTAAT DAT nog?
Ik ken er zo een.
Maakt riemen, polsbanden, coliers, tassen enz in natuurleder, en moet wel zeggen dat 'm goe zijne stiel kent.

Voor z'n regulier inkomen levert 'm in de week onderhoudsprodukten af aan scholen enzo en in de weekends staat ie met een kraam op beurzen, festivals, meetings ed, zonder diploma, attest of andere administratieve vereisten.
Oud 11 december 2011, 23:28   #26
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ken er zo een.
Maakt riemen, polsbanden, coliers, tassen enz in natuurleder, en moet wel zeggen dat 'm goe zijne stiel kent.

Voor z'n regulier inkomen levert 'm in de week onderhoudsprodukten af aan scholen enzo en in de weekends staat ie met een kraam op beurzen, festivals, meetings ed, zonder diploma, attest of andere administratieve vereisten.
't Is uitzonderlijk. Maar daarmee alleen komt ie dus niet rond. De echte vrije beroepen zijn dood. Scharesliep...

Leerbewerkers zijn meestal schoenmakers, soms gecombineerd met slotenmaker, zoals er een is in Blankenberge.

Laatst gewijzigd door eno2 : 11 december 2011 om 23:28.
Oud 11 december 2011, 23:52   #27
Diego Raga

Standaard

Citaat:
't Is uitzonderlijk. Maar daarmee alleen komt ie dus niet rond. De echte vrije beroepen zijn dood. Scharesliep...
Mja, 't is wel een mooie aanvulling op z'n reguliere inkomen, maar idd, rijk wordt ie er niet van.
Maar ere aan hem, wsl de laatste der Mohikanen.

Citaat:
Leerbewerkers zijn meestal schoenmakers, soms gecombineerd met slotenmaker, zoals er een is in Blankenberge.
Daar kan dat nog iets opbrengen met al die appartementen.

Edoch, het enige échte nog overblijvende vrije beroep waar men de ballen voor moet kennen, lijkt me dat van politieker te zijn of toch te doen alsof men dat is.
Daar hoef je ook geen enkel diploma voor te bezitten, liefst kromme poten hebben en op de juiste momenten ne scheve smoel kunnen opzetten zonder wezenlijk iets te zeggen en de kassa rinkelt al van verre.
Heb ook nog geen enkele van die leeghangers in de goot of in 't kot zien zitten, vandaar.
Oud 11 december 2011, 23:54   #28
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Mja, 't is wel een mooie aanvulling op z'n reguliere inkomen, maar idd, rijk wordt ie er niet van.
Maar ere aan hem, wsl de laatste der Mohikanen.

Daar kan dat nog iets opbrengen met al die appartementen.

Edoch, het enige échte nog overblijvende vrije beroep waar men de ballen voor moet kennen, lijkt me dat van politieker te zijn of toch te doen alsof men dat is.
Daar hoef je ook geen enkel diploma voor te bezitten, liefst kromme poten hebben en op de juiste momenten ne scheve smoel kunnen opzetten zonder wezenlijk iets te zeggen en de kassa rinkelt al van verre.
Heb ook nog geen enkele van die leeghangers in de goot of in 't kot zien zitten, vandaar.
Meestal een paar masters, die politiekers
Oud 12 december 2011, 00:26   #29
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Meestal een paar masters, die politiekers
Stevaert, Freddy Thielemans ?
Tapkranen en portierklinken, ja, maar nen deftigen diplom ?
Oud 12 december 2011, 11:01   #30
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Psycholoog.
Citaat:
Moet je daar geen diploma voor hebben?
Ja.
Je kan je wel afvragen of je niet beter af bent met een goeie vriend(in) met zekere levenservaring.
Psychologen zijn er voor cliënten die om wat voor reden ook alle sociale contacten verloren hebben, en dus geen beroep kunnen doen op een netwerk.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2011, 11:06   #31
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Men spreekt van vrije beroepen, maar welke beroepen zijn er inderdaad nog echt vrij? Zonder diploma- attesten- opleidings- vereisten? Zonder overheids-goedkeuring? Dat zullen er niet veel zijn. Hot Marijke's misschien?
Je verwart activiteiten op zelfstandige basis met vrije beroepen. Uitoefenaars van vrije beroepen kunnen zich beroepen op erelonen. Daar hoort de postitutie niet bij.
Oud 12 december 2011, 11:07   #32
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Stevaert, Freddy Thielemans ?
Tapkranen en portierklinken, ja, maar nen deftigen diplom ?
Steve is done, too naive, not convoluted enough
Oud 12 december 2011, 11:38   #33
Hot Marijke
Staatssecretaris

Hot Marijke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Men spreekt van vrije beroepen, maar welke beroepen zijn er inderdaad nog echt vrij? Zonder diploma- attesten- opleidings- vereisten? Zonder overheids-goedkeuring? Dat zullen er niet veel zijn. Hot Marijke's misschien?
Een vrij beroep is een beroep dat erelonen in rekening kan brengen: dokters, advocaten, notarissen, architecten. Personen die wel degelijk serieuze studies achter de rug hebben en diploma's die vereist zijn om hun beroep uit te oefenen.

Mijn beroep is helemaal niet vrij, wettelijk bestaat het zelfs niet, het wordt in België gedoogd. Maar ik ben nu volop bezig om de legalisering van de prostitutie te bekomen zodat wij als sekswerkers ook een statuut krijgen, een volwaardig pensioen en alle sociale rechten.

Dit valt echter niet onder deze draad. Ik kom er wel op terug als er vorderingen zijn. Nog veel succes met jullie discussie over vrije beroepen.

Hot Marijke

A Day without Sex is a Day without Sunshine
Hot Marijke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2011, 11:52   #34
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hot Marijke Bekijk bericht
Een vrij beroep is een beroep dat erelonen in rekening kan brengen: dokters, advocaten, notarissen, architecten. Personen die wel degelijk serieuze studies achter de rug hebben en diploma's die vereist zijn om hun beroep uit te oefenen.

Mijn beroep is helemaal niet vrij, wettelijk bestaat het zelfs niet, het wordt in België gedoogd. Maar ik ben nu volop bezig om de legalisering van de prostitutie te bekomen zodat wij als sekswerkers ook een statuut krijgen, een volwaardig pensioen en alle sociale rechten.

Dit valt echter niet onder deze draad. Ik kom er wel op terug als er vorderingen zijn. Nog veel succes met jullie discussie over vrije beroepen.
Vrije beroepen zijn beroepen die voor iedereen toegankelijk zijn. Derest is vicieuze taalverdraaiing.
Nog veel succes met de legalisering. Persoonlijk ben ik ertegen en ik vind dat de hoerenlopers moesten beboet worden. Een beroep doen op verboden beroepen is ook niet altijd goed en niet iedereen moest daar altijd vrij in zijn.
PS Als je gedoogd wordt,dan ben je behoorlijk vrij, niet? Mijn beroep wordt niet gedoogd.

Laatst gewijzigd door eno2 : 12 december 2011 om 11:53.
Oud 12 december 2011, 19:11   #35
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vrije beroepen zijn beroepen die voor iedereen toegankelijk zijn. Derest is vicieuze taalverdraaiing.
Nog veel succes met de legalisering. Persoonlijk ben ik ertegen en ik vind dat de hoerenlopers moesten beboet worden. Een beroep doen op verboden beroepen is ook niet altijd goed en niet iedereen moest daar altijd vrij in zijn.
PS Als je gedoogd wordt,dan ben je behoorlijk vrij, niet? Mijn beroep wordt niet gedoogd.
Waarom moeten wie beroep doet op prostitutie worden beboet ? Ik heb de indruk dat je nogal afgunstig bent.
Marijke heeft gelijk. De job wordt enkel gedoogd. Het wordt zelfs niet aanvaard als zelfstandig beroep. Laat staan beschouwd als vrij beroep inclusief ereloon.
Eno2. Wat is dat beroep van u dan eigenlijk ? Levenslang werkloze op de kap van de staat, door een erkende handicap, maar die je toch de tijd laat om het internet af te schuimen ? Zo begrijp ik het toch. Dan vind ik de job van prostituée toch iets eerbaarder waar vraag en aanbod geldt, ook al rekenen ze ooit wat ereloon aan.

Laatst gewijzigd door Rudy : 12 december 2011 om 19:13.
Oud 12 december 2011, 22:50   #36
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hot Marijke Bekijk bericht

Dat is maar den dele juist.
Iedereen die een zekere intellectuele inbreng heeft gemaakt, kan en mag ereloon vragen.
Bv een technicus die een bepaald bouwplan heeft gemaakt of een handwerker die een bepaald stuk zelf heeft ontworpen mag en kan een ereloon vragen. Ook al is het een reproductie.
Een boekhouder mag voor zijn werk ook een ereloon vragen.
Het is een misverstand dat dit enkel voor hogere studies is weggelegd.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2011, 22:56   #37
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Je verwart activiteiten op zelfstandige basis met vrije beroepen. Uitoefenaars van vrije beroepen kunnen zich beroepen op erelonen. Daar hoort de postitutie niet bij.
Vrije beroepen zijn beroepen zonder btw nr. Enkel een ondernemingsnummer.
Het verschil zit hem hier ; BE OF GEEN BE VOOR HET NUMMER. En je kan er maar beter op letten want als je een factuur maakt naar een vrij beroep moet je de BTW ONTVANGEN. En naar een gewoon beroep is het ; medecontractant.

Mensen die een vrij beroep hebben proberen dat altijd te omzeilen omdat ze dan geen BTW betalen !
En wie het vergeet...heeft ze zelf aan zijn been!

Vrije beroepen zijn dus beroepen vrij van handel hoofdzakelijk. Zoals dokters en dergelijke.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2011, 22:38   #38
eno2
Banneling

Standaard

Waarzegster
Oud 14 december 2011, 09:01   #39
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil even bevestigen of in herinnering brengen, dat dit klopt (behalve dat van die erelonen; die beoefenaars noemen hun lonen graag zo, maar anderen doen dit ook al ...).

De bewoording 'vrij beroep' is niet volgens een wiskundige logica te begrijpen.

Een zelfstandige werkt "vrij", hij heeft geen baas ... bla bla ...

Maar de zogenaamde 'vrije beroepen' zijn een speciale vergaarbak voor een aantal bijzondere beroepen, zoals ze hierboven al opgesomd zijn.

(voor wie nog een ouderwetse papieren telefoonboek heeft: ze staan met hun telefoonnummers apart vooraan gebundeld ...)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2011, 10:27   #40
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Notaris.
Rechten plus notariaat. En dan stage lopen. Dan examens. En dan passen in de numerus clausus. Dan ben je pas kandidaat-notaris.

En dan kan je notaris worden door een kantoor over te nemen of je te associëren.

Vrij beroep, misschien wel, maar niet vrij toegankelijk. Zelf de nodige opleidingen volstaan niet.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be