![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() Knap
Ik ga niet over de tram beginnen neuten, daar heb ik 10 jaar lang een liefde-haat verhouding mee gehad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik vraag me af wat het resultaat zou zijn als je zou normaliseren naar het aantal jongeren dat effectief auto rijdt.
Toen ik (in België) 18 werd, kon ik niet snel genoeg mijn rijbewijs halen. De hogeschool waar ik later studeerde had een grote parking, en de meeste studenten kwamen met de auto. In Nederland, waar ik later studeerde was dat echter heel anders. Daar had vrijwel geen student een auto. Zeker de helft onder hen had nog geen rijbewijs. Ook gaan studenten in Nederland doorgaans niet elk weekeinde naar huis. Het weekendleven van de studenten speelt ook in de (studenten) stad af, waar je alles met het OV of de fiets doet. In Zwitserland zie ik iets soortgelijks. Daar doen vele jongeren helemaal de moeite niet meer om snel een rijbewijs te halen. Dat komt later wel, als je mischien ooit een auto nodig hebt. Het idee dat een rijbewijs hoort bij volwassen worden is hier zo goed als onbestaande. En dat terwijl de meeste jongeren wel al met 15 beginnen met werken. Je ziet in Zwitserland wel meer jongeren met brommers. Ik zou wel eens de statistieken van bromfietsongevallen willen vergelijken met die van België...
![]() |
#23 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bromfietsongevallen met enkel gewonden is veel te onnauwkeurig en wordt amper geregistreerd in BE, imho. Er waren "22 bromfietsdoden" in Be in 2010. Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 29 december 2011 om 13:24. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() vervolg, voor 2010
bromfietsdoden BE: 22 ; *Nederland: 62 ; * http://statline.cbs.nl/StatWeb/publi...4,9,13-14&VW=T **CH : 4 ** Citaat:
en die worden bij mijn weten nergens geregistreerd, maar bij CH** weet men nooit... ** ![]() Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 29 december 2011 om 21:01. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
|
![]() ![]() ![]() Trouwens, in hoeverre zijn al deze cijfertjes correct, in hoeverre werden de statistieken op dezelfde manier verwerkt. Wordt ook rekening gehouden met het enorm drukke oververzadigde wegennet bij ons in vergelijking in de vaak veel veiligere door kalmere wegen in het buitenland? Men kan blijven neuten. ![]()
![]() |
#26 | |
Minister
|
![]() Citaat:
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En... ook niet zo relevant indien men per (noemer) specifieke inwoners rekent (topicstarter), in principe zijn kalmere wegen zelfs veel dodelijker als drukkere wegen omdat de gemiddelde rijsnelheden navenant dalen. In fileverkeer bvb zullen amper nog doden kunnen vallen. Vele snelheidsbeperkende maatregelen als borden enz... zullen de gemiddelde snelheid niet persé doen afnemen, zeer druk verkeer doet dat altijd, zelfs inhalen is dan soms onmogelijk. (2) Veiligere wegen bij gelijke parameters is natuurlijk altijd beter. (2) Veiligere wegen is nu juist een vd hoofdpunten, dat maakt deel uit van het investeren in algemene verkeersveiligheid in een land. (1) Een druk oververzadigd wegennet zal in de regel meer algemene ongevallen geven maar toch in het totaal navenant minder verkeerdoden hebben. Het beste vergelijk is Vlaanderen <> Wallonie. Vlaanderen is ca. 2,5 maal dichtbevolkter. De veel rustigere wegen in Wallonie hebben doorgaans 20-25 % minder letselongevallen per miljoen inwoners, maar Wallonie heeft wel dubbel zoveel verkeersdoden per 1000 letselongevallen. Daar gaan je kalmere wegen. Dezelfde verhoudingen vinden we ongeveer ook in deelstaten in het buitenland terug, bvb buurstaten Nordrhein-Westfalen en Rheinland-Pfalz. Citaat:
Feit is dat we relatief heel slecht bezig zijn, andere moderne Europese landen tonen dat duidelijk aan. Maar als je dat normaal vind dat onze verkeersveiligheid al slechter is dan de meeste Ex-Oostbloklanden mag je dat. ![]() Bron verkeersbarometer BIVV: Citaat:
Als ik 2 Duitse aangrenzende deelstaten vergelijk is die verhouding dodelijkheid/letselongeval ~ identiek. Maar Wallonie (202 inw/km²) heeft qua aantal letselongevallen/inwoner wel een vergelijkbaar Duits niveau (met Rheinland-Pfalz, 203 inw/km²) bereikt; terwijl Vlaanderen (456 inw /km²) daar nog heel ver van verwijderd is nl ~ 35 % teveel tov Nordrhein -Westfalen (524 inw/km²), ook met de bevolkingsdichtheid rekening gehouden. Samengevat: Vlaanderen doet amper iets aan de ongevaloorzaken, of men ´kan beweren´ dat de Walen de voorzichtigere chauffeurs zijn... Wallonie heeft een enorme sprong gemaakt bij de weekendongevallen: Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 30 december 2011 om 13:35. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Banneling
|
![]() Laten we nog maar wat camera'tjes bijplaatsen en nog maar wat meer controles doen en misschien dat er in 2013 nog enkele procenten doden bijgekomen zijn
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb een treinhalte op 5-10 minuten fietsen (afhankelijk van de wind). Valt goed mee, maar als het regent en hard waait is het wel wat minder fijn. Zo geraak is dus in Leuven. Probleem is wel: inkopen. Da's wat langer fietsen, en je moet alles ook nog meekrijgen... op dat vlak gebruiken mijn ouders de auto. Maar het kan ook anders: terug kruidenierszaakjes of lokale supermarktjes enzo... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() het probleem is tweeledig.
Enerzijds hebben wij zeer domme verkeersregels, die alhoewel rechtvaardig lijken steevast leiden naar gevaarlijke situaties. Zeggen tegen voetgangers je moet achter de aanstormende vrachtwagen niet kijken, jij hebt voorrang is gewoon zeer gevaarlijk. Zeggen tegen fietsers als die een rondpunt naderen, niet letten op het rondrijdend verkeer hoor jij hebt voorrang dan is dat zeer gevaarlijk. Anderzijds lijken wij onze opgroeiende landgenoten geen verantwoordelijkheidbesef bij te brengen doorheen de opvoeding. Wij slagen er steeds meer en meer in om alle gevolgen van ons eigen gedrag af te schuiven op iets of iemand anders. Bijv: u rijdt zonder te kijken een rondpunt op en wordt aangereden door een vrachtwagen die rechts ging afrijden en u, wat perfect mogelijk is, niet gezien had op die, nog geen, seconde dat u in zijn spiegels kwam; wij leggen de fout dan bij die vrachtwagenbestuurder terwijl een gezonde mens die al fietsend een rondpunt nadert eerst kijkt naar het gemotoriseerd verkeer en hoe dit zich gedraagt; die fietser had aangeleerd kunnen worden om begrip op te brengen voor de medemens en rekening zou kunnen houden met zijn omgeving. Daarnaast zouden verplichte lessen nederigheid aan elke beginnende bestuurder van motorvoertuigen gegeven mogen worden; arrogant agressief gedrag is; volgens mij, de meest voorkomende reden van een ongeval.
![]() |
#31 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Waar staat dat in onze verkeersregels? Citaat:
En waar staat dat ook weer in onze verkeersregels? Citaat:
Dat is ook wat ik Micele en Paul verwijt. Volledig akkoord.
![]() |
![]() |
#32 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
30 jaar terug zag je geen fiester ostentatief naast een wachtende vrachtwagen gaan staan zodanig dat die niet langer rechts in kan draaien; neen, die fietser had respect voor de vrachtwagenbestuurder en kon begrip opbrengen voor een mammoet op de weg, nu dankzij de reclamefilmpjes voor de zwakke weggebruiker doen die dat niet meer. Ik heb in dergelijke reclamefilmpjes bij invoeren van de voorrangsregel voor zwakke weggebruikers, nergens gezien dat het misschien veiliger is als de zwakke weggebruiker tijdens het uitoefenen van zijn rechten toch ook een klein beetje oplet voor de eigen veiligheid. Altijd maar 'u hebt gelijk want u bent in uw recht'. Ik vind dat zo gezond niet.
![]() |
![]() |
#33 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik vind zelfs dat het wat verminderd is sedert de campagnes in de scholen over de dode hoek. Spijtig genoeg nog niet genoeg. Citaat:
Ik heb die regel nog nooit gezien en er even min voorrangsfilmkes van gevonden. Citaat:
Ik ben dan ook voor het nemen van eigen verantwoordelijkheid. En dan maakt het me niet uit of ge voetganger, fietser, bromfietser, autorijder of vrachtwagenchauffeur zijt.
![]() |
![]() |
#34 |
Vreemdeling
|
![]() Goh, we hebben gewoon veel te veel en veel te drukke autowegen. Dat zal er ook geen goed aan doen. En de laatste maanden moeten de budgetten snel opgesoupeerd worden en waren er tot voor kort overal wegenwerken, de ene al nuttelozer dan de andere...
Oké, je komt zoiets niet zoveel tegen, maar tot voor kort was het in Blankenberge bijvoorbeeld niet veel beter... Om maar te zwijgen over de bordenoverlast langs Vlaamse wegen. Was er geen politicus die daaromtrent een website had opgezet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
misschien de wegcode nog eens bekijken? ![]() 40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven. (=> dat leidt dus naar mensen die simpelweg het zebrapad opspringen en het aankomend verkeer moet maar zien dat het kan stoppen). Nu bij 'voetgangers' staat ook wel dat zij met de nodige zorg moeten oversteken doch ik ken plaatsen waar voetgangers/fietsers een omgekeerde driehoek straal negeren omdat het merendeel (en ook de aankomende automobilsten vertragen en stoppen) vindt dat zij via een zebrapad oversteken en dus vervalt al de rest.
![]() |
![]() |
#36 |
Banneling
|
![]() Laten we nog wat camera'tjes plaatsen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alboreto is soms wat wereldvreemd, vergeef het hem. Hij blijft natuurlijk ook daardoor persoonlijke verwijten sturen die op niets baseren. Ik zal onzen Alboreto nog eens wat ophelderen wat mensen dagelijks voor onzin kunnen lezen (ook op het net) die helemaal niet stroken met de wegcode. Geen wonder dat het aantal doden bij de voetgangers met 12 % gestegen is in 2010. Schooldirecties zijn daar soms nog erger in (die verspreide schoolfolder vind ik vooreerst niet terug op het www) waar ze netjes uitleggen aan de ouders/kinderen dat ze quasi voorrang genieten tov vd sterke weggebruiker in een zone 30, zeker daar waar verkeersplateaus liggen op de schoolwegen voor over te steken) ![]() ![]() ![]() even googlen wat ik nog zo vind: (google op "rechten vd fietsers / voetgangers " http://www.google.be/search?sourceid...an+voetgangers ) Citaat:
![]() Citaat:
![]() Deze is ondertussen toch al van het net gehaald, wel door toedoen van een e-mail naar de FOD Mob, en dat voor verscheidene onzin-sites, bij deze heeft het geholpen, maar de meeste andere blijven staan... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Mss deze oproep lanceren: ![]() Citaat:
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 3 januari 2012 om 14:28. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
![]() Citaat:
Ik heb het ook eens moeten opzoeken (dankzij de link van micele) want het is bij mij ook al een hele tijd geleden, maar er staat zelfs het tegenovergestelde in van wat gij zegt. Citaat:
Maar ik begrijp wel wat ge bedoelt. Ook veel voetgangers hebben, net zoals automobilisten een vrij selectieve interpretatie van het verkeersreglement, maar zeggen dat die interpretatie in de wet staat is m.i. een brug te ver.
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) Laatst gewijzigd door Alboreto : 3 januari 2012 om 19:31. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
|
![]() Ah, onzen Micele gaat weer ad hominem.
Weer geen argumenten meer jongen? ![]()