Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 januari 2012, 15:07   #21
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Ik heb het niet over de RKK, maar over deze waarden in seculiere context.
Correctie: heb JIJ enig idee daarvan? Want dit lijkt eerder een eigen interpretatie die je teleologisch toepast.
Ik durf er niet aan te denken hoeveel het er zijn.
Laten we stellen dat elk kind dat door deze "waarde" dubbel genaaid is, er een te veel is.

Denk je niet?

Laatst gewijzigd door Another Jack : 2 januari 2012 om 15:07.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2012, 15:07   #22
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ook in seculiere context kan deze "waarde" kinderen verminken.
Om jouw gebrek van nuance te imiteren:
Kinderen moeten hun ouders uitschelden.
Citaat:
Wat is dat trouwens: in seculiere context?
*facepalm*
Citaat:
Zijn we dan te tam, te ongeïnspireerd, te volgzaam om heel dat waardenkader in de vuilnisbak te gooien?
Of zijn we al zo geïndoctrineerd door het chrsitianisme, dat we het al niet meer zien?
Of misschien zijn veel christelijke waarden tevens universele waarden? Nee, dat kan niet, ik haat het christendom onvoorwaardelijk. Kijk eens hoe superieur en ontwikkeld ik ben!
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2012, 15:08   #23
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik durf er niet aan te denken hoeveel het er zijn.
Laten we stellen dat elk kind dat door deze "waarde" dubbel genaaid is, er een te veel is.

Denk je niet?
Bewijs eens... of geldt zulks enkel als het in jouw voordeel spreekt?
Oud 2 januari 2012, 15:25   #24
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Bewijs eens... of geldt zulks enkel als het in jouw voordeel spreekt?
Ik moet bewijzen dat er kinderen extra verneukt zijn door het schuldgevoel dat "Eer uw ouders" met zich meebrengt?

Voel jij je nog wel goed?
Oud 2 januari 2012, 15:27   #25
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Om jouw gebrek van nuance te imiteren:
Kinderen moeten hun ouders uitschelden.

*facepalm*
Of misschien zijn veel christelijke waarden tevens universele waarden? Nee, dat kan niet, ik haat het christendom onvoorwaardelijk. Kijk eens hoe superieur en ontwikkeld ik ben!
Dat is nu eenmaal het probleem met universele (absolute?) waarden.
Er is geen nuance mogelijk, anders valt het hele kaartenhuisje in mekaar.
Oud 2 januari 2012, 15:30   #26
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is nu eenmaal het probleem met universele (absolute?) waarden.
Goed dan. Je bent dus tegen de mensenrechten als ethisch relativist. Laat dan ook de specifieke religieuze waarden met rust voor de consequentie.
Citaat:
Ik moet bewijzen dat er kinderen extra verneukt zijn door het schuldgevoel dat "Eer uw ouders" met zich meebrengt?

Voel jij je nog wel goed?
Jij doet een vreemde stelling, haal dan eens een vijftal zaken aan die daar mee te maken hebben...
Oud 2 januari 2012, 15:46   #27
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Goed dan. Je bent dus tegen de mensenrechten als ethisch relativist. Laat dan ook de specifieke religieuze waarden met rust voor de consequentie.
Jij doet een vreemde stelling, haal dan eens een vijftal zaken aan die daar mee te maken hebben...
Ik vind de universaliteit van de mensenrecht een pragmatisch en gerechtvaardigd middel om mensenrechten wereldwijd te garanderen.
Het is echter een middel, geen doel op zich.

Ik begrijp dat jij de afschuwelijke gevolgen van die "Eer uw Ouders" mantra niet kan onderkennen.
Jij hebt waarschijnlijk prima ouders en daar is uiteraard niets mis mee.
Wat je vergeet, niet wil zien of waartoe je nog niet in staat bent is het besef dat generaties lang godsvrezende kinderen en zelfs volwassenen misbruikt werden door hun ouders.
Zij die reageerden kregen te horen van de goegemeente (als ze al geloofd weren) "Het zijn en het blijven uw ouders".
De emmer stront werd dus steeds 2x op hun kop geledigd.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 2 januari 2012 om 15:46.
Oud 2 januari 2012, 15:47   #28
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vind de universaliteit van de mensenrecht een pragmatisch en gerechtvaardigd middel om mensenrechten wereldwijd te garanderen.
En ze zijn gestaafd op universele waarden. Dus erg inconsequent van je.

Citaat:
Ik begrijp dat jij de afschuwelijke gevolgen van die "Eer uw Ouders" mantra niet kan onderkennen.
Jij hebt waarschijnlijk prima ouders en daar is uiteraard niets mis mee.
Wat je vergeet, niet wil zien of waartoe je nog niet in staat bent is het besef dat generaties lang godsvrezende kinderen en zelfs volwassenen misbruikt werden door hun ouders.
Geef dan eens bewijs dat er last ondervonden wordt van de waarde "Eer uw ouders"?
Oud 2 januari 2012, 15:53   #29
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
En ze zijn gestaafd op universele waarden. Dus erg inconsequent van je.

Geef dan eens bewijs dat er last ondervonden wordt van de waarde "Eer uw ouders"?
Je hebt gelijk Albrecht.
Al die door ouders verminkte en misbruikte kinderen hebben daar helemaal geen last van gehad.
Ze hebben er in tegendeel van genoten en werkten goed mee uit respect dat ze hun ouders schuldig waren.

Over die mensenrechten Albrecht: er zijn universele waarden die volgens mij wel waarde hebben, alleen vind ik er weinig waardevolle terug in de christelijke waarden.
Oud 2 januari 2012, 16:03   #30
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Je hebt gelijk Albrecht.
Al die door ouders verminkte en misbruikte kinderen hebben daar helemaal geen last van gehad.
Ze hebben er in tegendeel van genoten en werkten goed mee uit respect dat ze hun ouders schuldig waren.
Ik vroeg je nu al meerdere malen om bewijs. Je blijft dat ontlopen. Ik vroeg niet naar jouw eigen subjectieve interpretaties.
Citaat:
Over die mensenrechten Albrecht: er zijn universele waarden die volgens mij wel waarde hebben, alleen vind ik er weinig waardevolle terug in de christelijke waarden.
Vereer naast mij geen andere goden.
Artikel 18
Een ieder heeft recht op vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst;dit recht omvat tevens de vrijheid om van godsdienst of overtuiging te veranderen, alsmede de vrijheid hetzij alleen, hetzij met anderen zowel in het openbaar als in zijn particuliere leven zijn godsdienst of overtuiging te belijden door het onderwijzen ervan, door de praktische toepassing, door eredienst en de inachtneming van de geboden en voorschriften.
Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want Ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast Mij. Voor de schuld van de ouders laat Ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze Mij haten; maar als ze Mij liefhebben en doen wat Ik gebied, bewijs Ik hun Mijn liefde tot in het duizendste geslacht.
Misbruik de naam van de HEER, uw God, niet, want wie Zijn naam misbruikt laat Hij niet vrijuit gaan.
(In Vlaamse versvorm wel -> Zweer niet ijdel)
Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er in leeft, en op de zevende dag rustte Hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.
Artikel 24

Een ieder heeft recht op rust en op eigen vrije tijd, met inbegrip van een redelijke beperking van de arbeidstijd, en op periodieke vakanties met behoud van loon.
Toon eerbied voor uw vader en uw moeder. Dan wordt u gezegend met een lang leven in het land dat de HEER, uw God, u geven zal.
Artikel 29

Een ieder heeft plichten jegens de gemeenschap, zonder welke de vrije en volledige ontplooiing van zijn persoonlijkheid niet mogelijk is.
Pleeg geen moord.
Artikel 3

Een ieder heeft het recht op leven, vrijheid en onschendbaarheid van zijn persoon.
Pleeg geen overspel.
Geen mensenrecht, want strafrecht.
Steel niet.
Artikel 17
Een ieder heeft recht op eigendom, hetzij alleen, hetzij tezamen met anderen.
Niemand mag willekeurig van zijn eigendom worden beroofd.
Leg over een ander geen valse getuigenis af.
Geen mensenrecht, want strafrecht.
Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort.’
Artikel 17
Een ieder heeft recht op eigendom, hetzij alleen, hetzij tezamen met anderen.
Niemand mag willekeurig van zijn eigendom worden beroofd.

Daarnaast is er nog de Bergrede, die tot inspiratie diende van velen, ook niet-Christenen zoals Ghandi en andere niet-gelovige volgers van Tolstoj.

Laatst gewijzigd door Albrecht : 2 januari 2012 om 16:03.
Oud 2 januari 2012, 16:04   #31
Another Jack
Banneling

Standaard

Albrecht,

Ik ken veel jongeren die totaal verneukt zijn door hulpverleners die onbewust de "Eer uw ouders"-mantra hoog hielden. Kinderen die hulp nodig hadden werden terug naar hun beulen gestuurd, onder het mom van "het zijn toch uw ouders"
Wereldvreemde mensen die het verschil niet zagen tussen hun idealbeeld "brave mama-papa-kindje" en de werkelijkheid.

Ook kinderen van gescheiden ouders zijn het slachtoffer van deze mantra. Biologische mama's en papa's die zich hierdoor ontologisch gerechtvaardigd zien hun kinderen te gebruiken en te misbruiken.

Kom wat meer buiten, Albrecht.
Cursussen antropologie lezen is interessant, de onderbuik van de samenleving zelf eens verkennen, dat is pas antropologie.
Oud 2 januari 2012, 16:06   #32
Another Jack
Banneling

Standaard

Ik mag al deze verneukte kinderen (waarvan er nu al veel volwassenen bij zijn) niet op het forum bij naam noemen, Albrecht.
Begrijp je dat?
Oud 2 januari 2012, 16:07   #33
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ken veel jongeren die totaal verneukt zijn door hulpverleners die onbewust de "Eer uw ouders"-mantra hoog hielden. Kinderen die hulp nodig hadden werden terug naar hun beulen gestuurd, onder het mom van "het zijn toch uw ouders"
Wereldvreemde mensen die het verschil niet zagen tussen hun idealbeeld "brave mama-papa-kindje" en de werkelijkheid.

Ook kinderen van gescheiden ouders zijn het slachtoffer van deze mantra. Biologische mama's en papa's die zich hierdoor ontologisch gerechtvaardigd zien hun kinderen te gebruiken en te misbruiken.
Ik vraag om bewijzen. Krantenberichten en studies waar specifiek de schuld wordt gelegd bij die waarde. Niet om anekdotes die je zelf interpreteert.
Citaat:
Kom wat meer buiten, Albrecht.
Ik vroeg alzeker niet om nog meer ongegronde verwijten, die je niet eens kunt staven zoals gewoonlijk.
Citaat:
Cursussen antropologie lezen is interessant, de onderbuik van de samenleving zelf eens verkennen, dat is pas antropologie.
Antropologie is alzeker niets voor jou. Met een bekrompen mentaliteit van "ik religie haten want ik slim zijn" kun je in de antropologie niks beginnen.
Oud 2 januari 2012, 16:31   #34
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vraag om bewijzen. Krantenberichten en studies waar specifiek de schuld wordt gelegd bij die waarde. Niet om anekdotes die je zelf interpreteert.

Ik vroeg alzeker niet om nog meer ongegronde verwijten, die je niet eens kunt staven zoals gewoonlijk.
Antropologie is alzeker niets voor jou. Met een bekrompen mentaliteit van "ik religie haten want ik slim zijn" kun je in de antropologie niks beginnen.
Waarden op zich zijn ongevaarlijk, het zijn de mensen die ze bij hoog en laag als universeel verkondigen die gevaarlijk zijn, maar ze beseffen dat zelf zelden.

Immers, zij hebben goede ouders en vinden dat deze respect verdienen: daar is niets mis mee, ikzelf behoor tot deze gepriviligieerden.
Maar dan komt het Kantiaanse kantje (sorry voor de woordspeling) naar boven, men wil perse van een singuliere situatie een algemene wet maken.
Dan pas loopt het fout.
Oud 2 januari 2012, 16:39   #35
Another Jack
Banneling

Standaard

Waarom ben ik nu bekrompen?
Omdat ik de christelijke waarden niet waardevol vind?
Ik haat religie niet, ik vind het een interessant curiosum doorheen de menselijke geschiedenis.
Als antropoloog moet je trouwens elke mens even neutraal als afstandelijk benaderen, ook zij die , net als Jack, niet uwe bollenwinkel geloven.
Oud 2 januari 2012, 16:41   #36
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom ben ik nu bekrompen?
Omdat ik de christelijke waarden niet waardevol vind?
Ik haat religie niet, ik vind het een interessant curiosum doorheen de menselijke geschiedenis.
Een substantieel deel van jouw berichten hier zijn haatberichten tegen religie, Kerk en Paus.
Citaat:
Als antropoloog moet je trouwens elke mens even neutraal als afstandelijk benaderen, ook zij die , net als Jack, niet uwe bollenwinkel geloven.
Ik ben geen antropoloog, noch zijn antropologen verplicht om zulks te doen buiten hun werk.
Oud 2 januari 2012, 16:41   #37
rogier van damme
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Dat heeft te maken met kerkrecht en de kerkelijke moraal.
Als dat de moraal is van de kerk, dan is het er triest mee gesteld: een negenjarig verkracht meisje zou dan eerder moeten sterven, dan dat ze mag overleven door abortus te laten uitvoeren. Kun jij zelf dat standpunt onderschrijven? Kun jij je daar achter scharen?
rogier van damme is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2012, 16:45   #38
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rogier van damme Bekijk bericht
Als dat de moraal is van de kerk, dan is het er triest mee gesteld: een negenjarig verkracht meisje zou dan eerder moeten sterven, dan dat ze mag overleven door abortus te laten uitvoeren.
De Katholieke leer stelt het kind boven de moeder. Er moet sowieso altijd een keuze gemaakt worden, de moeder of het kind.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rogier van damme Bekijk bericht
Kun jij zelf dat standpunt onderschrijven? Kun jij je daar achter scharen?
Waarom moet ik dat doen? Ik tracht de waarheid te verdedigen. Ik ben zelf al minstens een jaar agnost.
Oud 2 januari 2012, 16:46   #39
rogier van damme
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Omdat ie vasthield aan het kerkelijk recht, zoals zijn job is?
Maar als dat kerkelijk recht immorele feiten toelaat, dan moet hij daar toch iets aan veranderen? Als er één iemand in staat is de kerk een beetje meer menselijkheid te geven, dan is het toch wel de paus, zeker? Maar blijkbaar wil hij dat niet. Het leven van een 9-jarig slachtoffer van een verkrachting is hem minder waard dan zijn principes.

Uw opmerking over "uit de context gerukt" is hol. Het is een feit waar je niet omheen kunt, het is een feit waarmee ik aan wil tonen dat de kerk op gebied van menselijkheid niets aan anderen te leren heeft. Christus was veel humaner dan de paus en zijn volgelingen nu.
rogier van damme is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2012, 16:48   #40
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Een substantieel deel van jouw berichten hier zijn haatberichten tegen religie, Kerk en Paus.
Ik ben geen antropoloog, noch zijn antropologen verplicht om zulks te doen buiten hun werk.
Dat klopt, zolang er wantoestanden heersen waarvan de fundamenten zich in religieuze gronden bevinden, zal ik het blijven aanklagen.
En het materiaal is blijkbaar onuitputtelijk.
Daarom haat ik nog niet de mensen die deze "fundamenten" kost wat kost willen in stand houden.

Sorry, ik dacht dat je antropologie studeerde.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 2 januari 2012 om 16:49.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be