Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 15 januari 2012, 17:25   #21
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Watt is de eenheid van Vermogen per seconede
Wh (of kwh) is de uitdrukking van energie die dat vermogen verbruikt gedurende een uur.
Bvb: als je een lamp van 1000 Watt aansteekt heb je een vermogen van 1000 Watt (of 1kW). Laat je die één uur branden, dan verbruik je 3600 kWh.
(3600 seconden x 1 kWatt).
Watt = stroom maal spanning
W=I x V
en verder:
Spanning is stroom maal weerstand.
Dus W= I kwadaat maal R
waar is de seconde hier? Je stelt: "Watt is de eenheid van Vermogen per seconede"

Laatst gewijzigd door Mahalingam : 15 januari 2012 om 17:29.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2012, 18:02   #22
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Huis in Oedelem haalt stroom uit eigen stille windturbine

woensdag 16 november 2011 om 09u13

Oedelem - Een man uit Oedelem brengt een alternatief op de markt voor windmolens. Zijn windturbine levert stroom zelfs al is het bijna windstil. De turbine maakt geen geluid en maakt ook geen slagschaduw. Ze is bedoeld om op platte daken te installeren of tegen gevels. De man werkte er zo’n tien jaar aan. Het toestel is al enkele maanden klaar, maar de overheid levert er nu pas de nodige vergunningen voor.

Particuliere windenergie staat bij ons in de kinderschoenen. Misschien komt er met deze Oedelemse windturbine wel een doorbraak. De turbine levert al stroom vanaf een windsnelheid van twee meter per seconde. Dat is op een windstille dag als vandaag. Er is in Belgie meer wind dan zon klinkt het bij de ontwerper.

“We een turbine van 5 kilowatt,” zegt Geert Devisch van Green Energy Solutions. “Die produceert 14500 watt. Dat is vier en een halve keer zoveel als zonnepanelen voor een bedrag van 25.500 euro. Je mag rekenen dat het rendement op zes jaar is afbetaald.”

De turbine geeft geen slagschaduw en trilt niet, en vooral: maakt geen lawaai. Vandaar dat de minister nu de toestemming geeft om ze te vergunnen.

“Dat was het grote probleem. We zijn er al een tijdje mee klaar, maar het kon niet vergund worden. Er is een doorbraak van minister Vandenbossche, een omzendbrief naar de gemeenten waardoor ze wel kunnen worden vergund omdat er geen storende factoren zijn.”

De windturbine is anderhalve meter hoog en heeft een diameter van 90 centimeter. De ontwerper geeft er twintig jaar garantie op omdat ze volgens hem uit bijna onvergankelijk materiaal is gemaakt.
Als ik goed meen is hier een tijdje geleden al een draad over gestart.
Oud nieuws dus.
Oud 15 januari 2012, 21:08   #23
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Als ik goed meen is hier een tijdje geleden al een draad over gestart.
Oud nieuws dus.
Ik heb het ook vernomen , wist het niet ? maar blijft wel interesant.
zeker nu blijkt date vadertje staat de moeial het ook zou vergunnen of toelaten
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2012, 21:12   #24
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Ook mijn eerste gedacht. Nu, 5 kilowatt halen is mogelijk hoor met een 0.9x1.5m turbine... op voorwaarde dat het gemiddeld 90 km/h waait aan het grondoppervlak of zo.

Zever van de bovenste plank dus... de meeste VAWT's van 5 kW die je kan kopen hebben een rotor dwarsoppervlak van ten minste 5 keer zo groot, en staan ook op een redelijk hoge paal gemonteerd. Dat zal al tenminste iets realistischer zijn...
Betaan er dan ook turbines van 7.5 m hoog en 4.5 m diameter ? en op ne paal ?
Oud 15 januari 2012, 21:19   #25
Klarekijk
Banneling

Standaard

[quote=maddox;5932939]Da's een kleintje. Niet voldoende groot om 5kw op te wekken zonder windkracht 8 of meer.

Voor €25000 kan je nog veel electriciteit kopen.

Wel , ik ben een beetje verbaast , als je de constructie ziet op de foto van zo'n toterende turbine is dat behoudens roulementen en een zeer goed uitgeballanceerde as vrij eenvoudig van constructie , dat kan nooit 25000 € kosten
ik vermoed als je het proffesioneel installeerd dat er wel degelijk materiaal moet gebruikt worden van generator tot omvormer en batterijset . Ik vraag me af of men een dergelijke installatie kan bouwen maar er 3 of 4 turbines aanhangen , dat moet toch meer rendement kunnen halen .
Oud 15 januari 2012, 21:41   #26
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Da's een kleintje. Niet voldoende groot om 5kw op te wekken zonder windkracht 8 of meer.

Voor €25000 kan je nog veel electriciteit kopen.

Wel , ik ben een beetje verbaast , als je de constructie ziet op de foto van zo'n toterende turbine is dat behoudens roulementen en een zeer goed uitgeballanceerde as vrij eenvoudig van constructie , dat kan nooit 25000 € kosten
ik vermoed als je het proffesioneel installeerd dat er wel degelijk materiaal moet gebruikt worden van generator tot omvormer en batterijset . Ik vraag me af of men een dergelijke installatie kan bouwen maar er 3 of 4 turbines aanhangen , dat moet toch meer rendement kunnen halen .
25.000 euro is idd veel voor zo'n eenvoudige constructie.

Met de natte vinger:

Ijzer: 500 euro. Plooi- en laswerk: 500 euro. Roulementen: 500 euro.
Betonnen sokkel om dat ding op te monteren: 500 euro.
Electronische benodigdheden: 4000 euro
Electrische kabel 60 cm diep ingraven en aansluiten op homenet: 1000 euro.
Allé, 'k gooi er nog 3000 euro bij voor bijkomende kosten van weet ik veel.
Samen maakt dat 10.000 euro per stuk.

Doe mij maar een stuk of 2 van die dynamo's, patron.

Laatst gewijzigd door Diego Raga : 15 januari 2012 om 21:42.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2012, 22:01   #27
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

'k heb dat klipje nog eens bekeken.
Ik denk dat de bouwer ervan wou zeggen dat zijn installatie hetzelfde doet als een set zonnepanelen van €25000.

Maar dan nog, VEEL te optimistisch.
En je blijft aanhikken tegen de wispelturigheid van de weergoden. Ge zet uw wasmachine aan, en de wind gaat liggen halverwege de cyclus. Tof.
Oud 15 januari 2012, 22:10   #28
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En je blijft aanhikken tegen de wispelturigheid van de weergoden. Ge zet uw wasmachine aan, en de wind gaat liggen halverwege de cyclus. Tof.
Oud 15 januari 2012, 22:13   #29
giserke
Banneling

Standaard

Ik ben echt benieuwd wat die 3 molens op het dak van Renson langs de E17 opbrengen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2012, 22:17   #30
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wasmachine met temperatuur op 30°C =300W verbruik (onze A+ machine, gemeten met de juiste apparatuur)

150W is haalbaar voor een gewone persoon. Topwielrenners haren spurts tot 750W.

Veel hamsters in veel radjes....
Oud 15 januari 2012, 22:59   #31
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Ja ja ja Zo ne fiets maar dan een tandem voor 300 man in de gevangenisse . eindelijk geven ze iets terug
Oud 15 januari 2012, 23:02   #32
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
'k heb dat klipje nog eens bekeken.
Ik denk dat de bouwer ervan wou zeggen dat zijn installatie hetzelfde doet als een set zonnepanelen van €25000.

Ik ken niets van elektriciteit . Als je generator stroom verwekt en een batterij laad ,maar met batterijen kan je nooit 230 Volt aanmaken ?
Oud 15 januari 2012, 23:12   #33
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ken niets van elektriciteit . Als je generator stroom verwekt en een batterij laad ,maar met batterijen kan je nooit 230 Volt aanmaken ?
wek gewoon direct AC op en dump de batterijen. Los in het net terugduwen.
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2012, 23:13   #34
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2012, 23:28   #35
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
wek gewoon direct AC op en dump de batterijen. Los in het net terugduwen.
Als het net het niet meer wil?

Denkt U dat het zo simpel is om effe een gascentrale van't net af te gooien omdat het 10 minuten hard genoeg waait?

Hetgeen wat gaat gebeuren is dat voor enkele seconden de netspanning omhoog gaat, of als de electronica van de omvormers goed is, dat er gewoon niks terug op't net geduwd word.
Oud 15 januari 2012, 23:37   #36
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een zonnepaneel leverd ook maar gelijkspanning, en dat maar per paneel met een paar volt.

Dit word opgevangen door de dure omvormer.

De omvormer zorgt ervoor dat de laag voltage gelijkstroom uit de zonnepanelen niet alleen 240V word, en een beetje meer, want als het voltage van de omvormer lager is dan dat van't net, word er niks geleverd, maar ook 50 hertz, en met dezelfde golfvorm als die van't net.

Als daar iets mis gaat, en je leverd die stroom met de faze verschoven aan't net.... laat ons het een kortsluiting noemen die geld gaat kosten.
Oud 15 januari 2012, 23:42   #37
Diego Raga

Standaard

Hoe zit dat eigenlijk met die Tesla-generator ?
Werkt da nu of ni ?
Oud 15 januari 2012, 23:42   #38
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Als het net het niet meer wil?

Denkt U dat het zo simpel is om effe een gascentrale van't net af te gooien omdat het 10 minuten hard genoeg waait?

Hetgeen wat gaat gebeuren is dat voor enkele seconden de netspanning omhoog gaat, of als de electronica van de omvormers goed is, dat er gewoon niks terug op't net geduwd word.
Dat is inderdaad wat ik venomen heb , vele burgers doen enorme investeringen om energie te produceren , in de zomer , heb je volop energy uit je panelen en een klein verbruik , de maatschappij krijgt een overaanbod en bijgevolg kan ze uwe rommel niet verkopen en zal ze uw slimme omvormer uitsluiten te leveren . U hebt Uw dure investering gedaan en u zal niets meer leveren . bovendien zonnetje om 23 uur, U gaat binnen en steekt het licht aan , ennnnnnnn U mag het raden , U tellertje loopt en U betaalt .

mooie investering die niet rendabel is ha ha . Ik denk dat een windturbine dan enkel om het licht aan te houden eveneens ook te duur is .
Oud 15 januari 2012, 23:48   #39
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Een zonnepaneel leverd ook maar gelijkspanning, en dat maar per paneel met een paar volt.

Dit word opgevangen door de dure omvormer.

De omvormer zorgt ervoor dat de laag voltage gelijkstroom uit de zonnepanelen niet alleen 240V word, en een beetje meer, want als het voltage van de omvormer lager is dan dat van't net, word er niks geleverd, maar ook 50 hertz, en met dezelfde golfvorm als die van't net.

Als daar iets mis gaat, en je leverd die stroom met de faze verschoven aan't net.... laat ons het een kortsluiting noemen die geld gaat kosten.
He Maddox . een stom idee ? stel dat je met een windturbine een generator aandrijft die 12 of 24 vold leverd . je gebruikt die 24 volt om een motor van 24 volt te laten draaien , en die moter van 24 volt drijft een generator aan waar je 230V mee aanmaakt , vrachtwagenbatterijen van 24 volt is niet een gigantische kost , om je 24 volt moter te laten draaien als het windstil is . wat denk je. en je trekt U van het net niets aan .
Oud 15 januari 2012, 23:49   #40
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad wat ik venomen heb , vele burgers doen enorme investeringen om energie te produceren , in de zomer , heb je volop energy uit je panelen en een klein verbruik , de maatschappij krijgt een overaanbod en bijgevolg kan ze uwe rommel niet verkopen en zal ze uw slimme omvormer uitsluiten te leveren .
De "maatschappij" moet zelfs niks doen. Als de netspanning te hoog wordt, gaat een goeie omvormer de hele hernieuwbare energie-installatie afsluiten van't net. Vandaar dat U me regelmatig ziet typen dat men beter van't net af kan gaan, en overschotten zelf op slaat.

Citaat:
U hebt Uw dure investering gedaan en u zal niets meer leveren . bovendien zonnetje om 23 uur, U gaat binnen en steekt het licht aan , ennnnnnnn U mag het raden , U tellertje loopt en U betaalt .
Tja, hangt er van af hoeveel U al teruggeleverd hebt.

Citaat:
mooie investering die niet rendabel is ha ha . Ik denk dat een windturbine dan enkel om het licht aan te houden eveneens ook te duur is .
Zonder de subsidies nog steeds niet rendabel, en al helemaal niet op milieutechnisch vlak. Je kan het best vergelijken met een B2 bommenwerper die een tent van 3 talibarbies bombardeerd.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be