![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als je als klein bedrijf dergelijke toeren uithaalt met je schikking van je balans, zit je na een jaar in den bak . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je kunt die ratingbureaus ook laten beëdigen. Als het dan duidelijk is dat ze leugens verkopen, of proberen de markt op oneerlijke manier te beïnvloeden, kun je hun licentie afpakken. Laatst gewijzigd door giserke : 19 januari 2012 om 10:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij gebrek aan oneindig wijze en goede god de vader die alles in juiste banen stuurt, moeten we het maar doen met onze gekke medemens. Citaat:
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Denk je dat een Europees ratingbureau dat zijn licentie moet krijgen van een Europese instantie, het zou aangedurfd hebben om iets over de solvabiliteit van Griekenland te zeggen en zijn licentie te riskeren ? En wil dat zeggen dat je als onbeëdigde geen website mag oprichten waar je je opinie over de solvabiliteit van iemand anders mag uiten ? Censuur ? Nee, toch veel beter dat de markt zelf selecteert wie ze betrouwbaar vindt, nee ? Laatst gewijzigd door patrickve : 19 januari 2012 om 10:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Waar - ik denk - we van mening verschillen is dat u de ratingbureaus als privé-instellingen ziet, terwijl ik ze zie als de 'enige door de instanties gesanctioneerde' ratingbureaus. I.e. ik denk dat hun monopolie voortvloeit uit een stuk traditie maar dat ze ook onder enorme politieke druk staan en veel te nauw verweven zijn met de financiële sector. Als u uw eigen ratingbureau maakt en daarin zegt dat iets volgens u AAA is, dan gaat dat niet voldoen aan de requirements van de ECB, pensioenfondsen enz. Ie ik zie de ratingbureaus niet als een vrije markt economie en dat wil ik 'afschaffen'. Als ik kijk naar het track record van de huidige ratingbureaus dan zouden daar eigenlijk nu criminele onderzoeken moeten bezig zijn. Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 19 januari 2012 om 14:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Banneling
|
![]() Ratingbureaus beroepen zich op vrijheid van meningsuiting om de aanklachten tegen zich te weerleggen. Dat zegt al meer dan genoeg als je daar even over nadenkt. Ze kunnen geen van de andere aantijgingen weerleggen.
Maar ja, gewoonten veranderen is moeilijk. En slechte reclame is duidelijk ook reclame wat nooit hebben de bureaus beter geboerd als na het maken van ongelooflijke blunders en ronduit criminele daden. Het is ook onbegrijpelijk dat zo'n grote instellingen als banken met zoveel menselijk kapitaal en expertise blijkbaar niet in staat zijn zelf uit te maken aan wie ze kunnen lenen en aan we niet. Gewoon meegezogen in een bepaalde manier van werken zo gecreëerd door mensen die aan goudkoorts lijden en maar één doel hebben : de boel manipuleren om hun zak op oneigenlijke wijze te vullen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ratingbureaus zouden gewoon moeten verboden worden. Mensen zijn namelijk wijs en oud genoeg om zelf te beslissen waar ze in kunnen investeren en waarin niet. Ratingbureaus zijn echter een drukmiddel van het kapitalisme om de bevolking onder de duim te houden en hen te dwingen politieke beslissingen te aanvaarden. Ratingbureaus zijn een politiek drukmiddel om de sociale zekerheid van een land te kunnen afbouwen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Rating bureaus zijn een fenomeen, en als er daar vraag naar is, dan bestaan ze. Als er daar geen vraag naar is, dan kwijnen ze weg. Wat er ook meespeelt is "nobody ever got fired for buying IBM". Beslissingsnemers die beslissingen moeten baseren op risico in het kader van hun functie, gaan niet noodzakelijk de volgens HENZELF beste ratio winst/risico aanwenden, maar wel degene die volgens henzelf het gemakkelijkste zal kunnen gebruikt worden als argument tegen hen die twijfels hebben over hun beslissing. Als ik als (goed-betaalde) werknemer in een bank moet beslissen van een lening uit te schrijven, en ik ben er, na mijn eigen onderzoek, van overtuigd dat het een redelijk klein risico (maar niet verwaarloosbaar) is om een lening aan Polleke uit te schrijven, dan ga ik mijn beslissing niet enkel daarvan laten afhangen, maar ook van de vraag in welke mate ik mij zal kunnen verdedigen (in 't bureau van mijn baas bijvoorbeeld) mocht het toch niet goed lopen met Polleke. Zelfs al ben ik ervan overtuigd dat Polleke redelijk solvabel is, als een grote speler verkondigd heeft dat Polleke een investeringsgevaar is, dan ga ik hem die lening niet geven. Want als 't mis gaat zal mijn baas zeggen: "zeg eens kieken, iedereen zegt dat Polleke onsolvabel is, en gij schrijft die een lening uit ??". Mijn eigen overwegingen zullen niet overtuigen versus die van een grote speler. Ook al heb ik gelijk. Als ik dat besef, zal ik dus handelen volgens de opinies van die grote speler, want die zijn *verdedigbaar*. Het werkt ook andersom. Als, volgens een groot rating bureau, Polleke heel veilig is, en ik heb uitgevist dat het een groot risico is, dan kan het mij niet schelen: ik schrijf hem zijn lening uit. Hij zal op zijn snuit gaan, maar mijn baas kan mij niks aanwrijven, mijn verdediging is: "zelfs dat groot ratingbureau vond Polleke solvabel, en ik pretendeer niet van het beter te weten". Ik zal mijn bonus voor de lening krijgen en niemand zal mij kwalijk nemen dat mijn bank dat geld kwijt is - ook al wist ik goed dat dat ging gebeuren. Dat maakt dat op den duur, als je reputatie als ratingbureau groot genoeg is, je door zelf-vervullende voorspellingen de markt begint te maken. Ook al is dat je bedoeling niet. Het legt ook uit waarom er zoveel vraag naar rating bureaus is. De vraag komt er eigenlijk van al die beslissingsnemers die zich ergens moeten verantwoorden. Het is veel gemakkelijker om zich op een externe geloofwaardige bron te baseren ; dat is veel gemakkelijker verdedigbaar ; dan om zijn eigen onderzoek te verdedigen. Het gaat er hem niet om om dat onderzoek te DOEN, het gaat hem erom om een verdedigbaar standpunt te hebben. En als dat extern gekocht kan worden, is dat een stuk veiliger voor de beslisser, dan als hij zijn eigen - zelfs veel betere - studie en beslissing moet verdedigen. Laatst gewijzigd door patrickve : 20 januari 2012 om 08:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
te zot om lost te laten |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
(Mensen die goed werk leveren in ratingbureaus kunnen onmiddellijk pakken meer verdienen bij banken of andere financiële instellingen wat ook gebeurt. Het is dan ook éénrichtingverkeer qua jobhuppen : bureau --> bank en nooit omgekeerd) Uw vergelijking gaat ook helemaal niet op. Ratingbureaus hebben meer weg van een auditbureau in handen van producenten maar ingehuurd door een consumentenorganisatie met luie domme te dik betaalde mensen. Het is vooral (en dat wijst psychologisch onderzoek uit) omdat al die bankmensen zoveel verdienen dat ze liefst zo weinig mogelijk verantwoordelijkheid dragen. Dat veel verdienen bezorgt een pak stress en maakt inert. Laat die een pak minder verdienen en ze gaan beter met verantwoordelijkheid omgaan en hun werk beter en zelf doen. ![]() Tussen haakjes : ik pleit niet voor het verbieden Maar ik zie wel geen echte behoefte aan ratingbureaus. De vergelijking met het vogeltje in de mijn gaat ook niet op. Banken zijn evengoed in staat om te oordelen. Moeten ze wel opletten met hoe hun bonussysteem werkt. Citaat:
Doet me denken aan de ambtenarij. Die problemen met verantwoordelijkheid zorgen dat alles te traag verandert. Weer een voorbeeldje van hoe de problemen bij publieke en private bedrijven amper verschillen. En blijkbaar krijgen ze in de private bedrijven dat probleem ook niet opgelost. Want de oplossingen creëren alleen grotere problemen. De slagaders in het economische lichaam blijven dus maar beter publiek lijkt me. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maw, wat er mis gaat, is niet het ratingbureau of de bank moesten die als "entiteiten" werken, maar wel de functie van de beslissingsnemer in de bank, die zijn eigen agenda heeft, en niet die van de bank, van de klant, of van wie dan ook. Hij optimiseert zijn eigen verhouding winst (dik loon) / risico (verantwoordelijkheid). Een beetje raar dat ze dat in de bankwereld niet weten ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enfin, ergens het midden houden tussen wat juist "is", en wat de meeste mensen denken dat juist is. Voldoende afwijking in de voorspellingen van "de grote massa" om enig belang te behouden, en toch niet teveel om niet ongeloofwaardig over te komen. Maw, uw klanten naar de mond praten, maar toch hier en daar een beetje daarvan afwijken in de juiste richting, zodat ze geregeld een "waaw ze wisten het!" ervaring hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Diegenen die een ratingbureau nodig hebben om te beslissen tot kopen of verkopen zijn degenen die het laatst reageren alias de grootste verliezers. Ratingbureaus zouden beter verdwijnen, of ten minste hun privileges. Ze geven de valse indruk dat er controle is terwijl de realiteit is dat ze gewoon deel uit maken van het clubje centrale planners met buiten beeld alle handen op één buik.
SECRET SERVICE TEAM HERCULES ![]() 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS ![]() Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Banneling
|
![]() Ik denk wanneer een rating bureau een partner heeft die belegd in aandelen . en als die zaakjes wil doen dat die zegt, he mister rating ik heb goesting om te kopen van X , geef hem ne keer ne flinke klap . en dat rating zegt tegen de belegger Verpatst uw aandelen van Y maar hé we gaan hem over drie dagen eens goe laten zakken door wat slecht te voorspellen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Om op de berichten van Erw en Klarekijk te reageren, van zodra een rating bureau voldoende "reputatie" heeft om door een groot deel van de marktspelers gehoord te worden, zijn zijn voorspellingen en ratings self-realiserend. Je luistert dus beter als investeerder naar dat ratingbureau want hun rating zal de markt BEPALEN.
Als ze een lagere rating toekennen, en de meeste investeerders luisteren ernaar, dan zullen ze van die asset afwillen, en zal die asset INDERDAAD zakken in prijs. Hierdoor wordt de reputatie van het rating bureau nog versterkt: ZE HADDEN GELIJK ! Denk je het beter te weten door je eigen analyse, dan zal je op je snuit gaan als je ingaat tegen de rating van het rating bureau. Onafhankelijk van de realiteit van de economische situatie. Rating bureaus met grote reputatie zijn opiniemakers, en markten zijn opinie meters. En hoe beter die rating bureaus hun eigen gemaakte opinies voorspellen hoe groter hun reputatie wordt. Zo een situatie is een volledig vrij effect van een vrije markt situatie waar we in een niet-optimale situatie terecht komen. Zoals speculatieve bellen en andere. Het maakt deel uit van de complexe dynamiek van markten, en het gaat in tegen de naieve kijk dat markten naar evenwichten streven. We hebben hier een instabiliteit, want vroeg of laat leidt dat tot een probleem natuurlijk. Assets zullen totaal verkeerd toegewezen worden door deze divergentie, tot dat tot een zwaar probleem leidt, en gans het spel op zijn snuit gaat, en het rating bureau zijn reputatie kwijt speelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik vermoed ook - maar ben geen expert ter zake - dat de overheden ook wettelijke vereisten aan bvb pensioenfondsen opleggen, die die fondsen verplichten om zich op de ratings van de grote ratingbureaus te richten. Ken je een vrije markt sector gekenmerkt door zoveel epic fails maar tegelijkertijd zo weinig verandering in de belangrijke marktspelers? En dit gedurende decennia? Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 21 januari 2012 om 15:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Dus ja waarom niet, laat er nog maar eentje bij, kan niet rap genoeg gaan en we kunnen niet genoeg helpen om het naar de knoppen te laten gaan.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Europees Commissaris
|
![]() Wel, het ziet ernaar uit dat het europees ratingbureau er aan komt (bron: De Tijd).
Enkele punten uit het artikel:
Dat ziet er niet slecht uit, volgens mij. Heel positief is dat het agentschap blijkbaar zijn inkomsten halen bij de mensen die de ratings gebruiken - in tegenstelling tot 'de drie', die hun inkomsten vooral halen bij de bedrijven die beoordeeld worden. En met een aansprakelijksheidsgarantie erbovenop. Dus ofwel wordt het een succes, ofwel zal het heel snel failliet zijn... Laatst gewijzigd door gertc : 21 januari 2012 om 20:07. |
![]() |
![]() |