Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 januari 2012, 17:20   #21
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ja, maar tegen welke prijs?

Jij vindt het blijkbaar doodnormaal dat in het Vlaanderen, grondwettelijk ééntalig gebied, er zal recht kunnen gesproken worden "en français". Jij vindt het blijkbaar al evenzeer doodnormaal dat de Brussels-franstalige bemoeizucht in Vlaams-Brabant niet enkel bestendigd, maar zelfs nog uitgebreid zal worden dankzij het beruchte "metropolitaine zone". In feite is het een BHV-bis. En nog steeds zullen de francofieltjes uit Vlaams Brabant naar de Vlaamse politici hun middenvinger kunnen opsteken en komen aandraven met franstalige kieslijsten.
Ik ben een brave vredelievende burger, maar wanneer ik dat allemaal overweeg dan ben ik spontaan geneigd om tegenover de francofone dikkenekken uit de Vlaamse Rand nog véél stugger en onvriendelijker te zijn.
Ten eerste en voor de goede orde: ik vind de ganse Belgische structuur niet 'normaal'. Maar we zitten er wel mee.

Maar dus wat betreft BHV: vergeet niet dat er vandaag een overgrote meerderheid aan Franstaligen daar wonen, en dat de situatie in Brussel en in de rand moeilijk kan genoemd worden 'ééntalig gebied'. Ik begin trouwens te twijfelen of men dat bijvoorbeeld nog in Antwerpen of Mechelen kan zeggen, maar goed, dat is een andere kwestie.

Wat men wel moet doen is blijven hameren op die zaken, verkiezing na verkiezing. De eerste maatregelen zijn in een akkoord gegooid, laten we hier nu verder aan werken in de nabije toekomst, in plaats van alles te bekritiseren en de grond in te boren, met het risico de open deur terug te sluiten en weer eens een eeuw lang 'non' te moeten horen van de Walen.
Oud 25 januari 2012, 17:23   #22
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
U overdrijft een beetje. Toch?
Nee, ik overdrijf niet. Waarom denk je dat de franstaligen opeens wel akkoord gingen met deze splitsing? Niet voor Beke en De Croo hun schoon ogen. Zij beseffen maar al te goed dat ze via deze splitsing een grip kunnen krijgen over vlaams brabant. Op de site van de Mr staat LETTERLIJK te lezen dat deze splitsing een voorbode is voor een uitbreiding van Brussel.

Citaat:
Ik had niet beter gevraagd, maar De Wever heeft zijn kaart overspeeld. Hij had beter moeten weten, of dacht hij echt dat de traditionele partijen hem nog lang waren blijven volgen in zijn mars
Jij vind het maar doodnormaal dat men heel het jaar door heeft zitten verkondigen dat er zonder nva een regering onmogelijk was? En plots kon het opeens wel? En nu zeg je het zelf: men heeft de nva laten vallen! Ik ben blij dat je het zo openlijk toegeeft.

Laatst gewijzigd door matthias999 : 25 januari 2012 om 17:24.
matthias999 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 17:33   #23
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ten eerste en voor de goede orde: ik vind de ganse Belgische structuur niet 'normaal'. Maar we zitten er wel mee.

Maar dus wat betreft BHV: vergeet niet dat er vandaag een overgrote meerderheid aan Franstaligen daar wonen, en dat de situatie in Brussel en in de rand moeilijk kan genoemd worden 'ééntalig gebied'. Ik begin trouwens te twijfelen of men dat bijvoorbeeld nog in Antwerpen of Mechelen kan zeggen, maar goed, dat is een andere kwestie.

Wat men wel moet doen is blijven hameren op die zaken, verkiezing na verkiezing. De eerste maatregelen zijn in een akkoord gegooid, laten we hier nu verder aan werken in de nabije toekomst, in plaats van alles te bekritiseren en de grond in te boren, met het risico de open deur terug te sluiten en weer eens een eeuw lang 'non' te moeten horen van de Walen.
Dan moeten we maar harder en stugger optreden. De regeringen in de Baltische staten gaan een héél eind verder t.a.v. het Russisch en vegen doodgewoon hun broek aan de internationale kritiek.
Oud 25 januari 2012, 18:00   #24
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dan moeten we dat gebied maar braafjes afgeven aan de franstaligen? De taalwet aan hun laars lappen wordt blijkbaar beloond.

Vlaams Brabant is en blijft vlaams grondgebied, einde discussie.

Laatst gewijzigd door matthias999 : 25 januari 2012 om 18:01.
matthias999 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 18:51   #25
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ja, zo kan je evengoed redeneren dat er in België een overgrote meerderheid aan Nederlandstaligen woont, en heel België dus maar Nederlandstalig moet worden.
Oud 25 januari 2012, 19:01   #26
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Want er zijn veel zaken die ik anders had willen zien, maar 100% haalt men nooit, en hetgeen in de akkoorden staat en ook aan het gebeuren is, dat had ik nooit verwacht.

Een beetje positiviteit mag, zelfs wanneer het niet door N-VA zelf is gestemd.
Zou ik eens mogen vragen wat volgens jou de reden is waarom BHV gesplitst moest worden?
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 19:17   #27
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het alternatief was : geen splitsing en geen hervormingen. Het feit dat BHV na 55 jaar gesplitst wordt en dat er een aantal zaken overgeheveld worden naar de regio's is in ieder geval positief.

En vergeet niet : het is nog maar een begin. De doos is open en over 2 jaar gaan we weer kiezen.
Het alternatief was een propere splitsing en behoorlijke hervormingen volgens homogene bevoegdheidspaketten en met echte responsabilisering, samen met een doortastend sociaal-economisch beleid.

De doos van Pandora is ondertussen al wel volledig opengegaan. Zo blijkt de Waalse regering er al perfect van op de hoogte te zijn hoe ze de overheveling van de hypothecaire aftrek gaan regelen op zo een manier dat Wallonië er beter van wordt. Tot op de Euro nagerekend door Emile Vandervelde. Maar de Vlamingen weten van niets, natuurlijk niet: Beke zal het niet aan Peeters doorvertellen hoe hij zich in 't zak heeft laten zetten.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 19:27   #28
Vigilante VL
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Zou ik eens mogen vragen wat volgens jou de reden is waarom BHV gesplitst moest worden?
Omdat er godverdomme geen Walen op hun eigen lijsten moeten kunnen stemmen tot tegen Affligem en zo nog wat zeteltjes en mandatarissen overal binnen kunnen persen om de Vlamingen te blokkeren en te rollen.
Vigilante VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 19:33   #29
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vigilante VL Bekijk bericht
Omdat er godverdomme geen Walen op hun eigen lijsten moeten kunnen stemmen tot tegen Affligem en zo nog wat zeteltjes en mandatarissen overal binnen kunnen persen om de Vlamingen te blokkeren en te rollen.
De reden dat ik het aan Antoon vroeg is omdat hij blijkbaar van mening is dat de huidige regeling een oplossing voor BHV inhoudt, althans dat het een grote stap in de goede richting was.

Ik ben gewoon benieuwd om te horen wat volgens hem dan wel het probleem was.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 20:40   #30
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Ja, zo kan je evengoed redeneren dat er in België een overgrote meerderheid aan Nederlandstaligen woont, en heel België dus maar Nederlandstalig moet worden.
ja, nee, die kant op werkt de redenatie niet, meneertje... elementaire natuurkunde vergeten te volgen op school?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 21:40   #31
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
Vlaams Brabant is en blijft vlaams grondgebied, einde discussie.
Oh?

Als we zo door gaan zal het net zo 'Vlaams' worden als Duinkerken.

Er zal nauwelijks Nederlands worden gesproken, maar jij mag natuurlijk tot het eind van je leven gillen dat het 'Vlaams' is.

Beke had het trouwens wél begrepen zoals iemand in deze draad al droog vaststelde:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Hij begrijpt het zeer goed, hij wil dan ook het beste niet voor Vlaanderen, hij wil gewoon dat de miljarden door de vingers van het CD&V profitariaat blijven glijden.
Zelf begrijp je het niet zo goed geloof ik:

Citaat:
... dat er nog steeds franstalige in halle-vilvoorde kunnen opkomen met hun eigen kieslijst noem ik niet gesplitst, ....
Ehh...Franstaligen kunnen gewoon opkomen waar dan ook in Vlaanderen met een Franstalige kieslijst hoor. Dat kon voor de splitsing, en dat kan na de splitsing.

Ze zullen dat ook doen uiteraard.

Het enige echte tegengif is vernederlandsing van nieuwe bewoners, maar dat vind jouw partij te duur geloof ik.
En ze geloven natuurlijk diep van binnen dat het Nederlands minderwaardig is aan het Frans. Ook dat helpt niet.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 22:24   #32
Dirk A
Minister

Dirk A's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het alternatief was : geen splitsing en geen hervormingen. Het feit dat BHV na 55 jaar gesplitst wordt en dat er een aantal zaken overgeheveld worden naar de regio's is in ieder geval positief.

En vergeet niet : het is nog maar een begin. De doos is open en over 2 jaar gaan we weer kiezen.
Dat is de paradox waarop Elio Di Rupo surft.
Enerzijds moet je het been lang stijf houden eer je iets communautair kan veranderen.
Anderzijds als je lang het been stijf houdt, dan begint de internationale en interne druk van de bevolking zich op te dringen.

Voor Elio Di Rupo en de PS is dit geen paradox, vermits het evenwicht historisch misvormd is in de richting van de Franstaligen. Ook bij het lang stijfhouden van zijn been wint hij, omdat de transfers gewoon blijven doorlopen. Vandaar dat Elio Di Rupo er geen enkel probleem mee had om een week bedenktijd te vragen op het moment dat de spread explodeerde. .
De Franstaligen maken ook gebruik van 2 mechanismen. Ze hebben vooral ontnederlandsing als strategie. De ontnederlandsing wordt op lange termijn toch automatisch vertaald naar politieke macht. Hun tweede strategie is er op gericht om de transfer van Vlaanderen naar Wallonië te bestendigen. Netto heeft beide strategieën als resultaat dat Vlaanderen betaalt voor de uitbreiding van de Franstaligen.
Netto heeft dit ook als resultaat dat het economisch niet goed gaat in Wallonië.

Wat U nog maar een begin noemt is al 181 jaar bezig en drijft de Vlamingen systematisch in een steeds meer ongunstige positie. Al de betonneringen in de grondwet en in bijzondere wetten, zijn een zeer hoge onomkeerbare prijs die later als pasmunt zal gebruikt worden.

Vandaar, het beste - op korte termijn - zou zijn dat de regering valt. Tegen de strategie van de Franstaligen was maar 1 mogelijke tegenstrategie: het been stijf houden en allen aan 1 zeel trekken. Laat dit laatste nu zijn wat Open-VLD en CD&V eigenlijk helemaal niet in gedachten hadden in 2011.
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Dirk A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 22:48   #33
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk A Bekijk bericht
De Franstaligen maken ook gebruik van 2 mechanismen. Ze hebben vooral ontnederlandsing als strategie. De ontnederlandsing wordt op lange termijn toch automatisch vertaald naar politieke macht.
Dat heb je alvast goed gezien.

De ontnederlandsing van gebieden en bewoners in Belgie is geopolitiek het meest fundamentele gegeven in de Belgische geschiedenis.

Citaat:
Tegen de strategie van de Franstaligen was maar 1 mogelijke tegenstrategie: het been stijf houden en allen aan 1 zeel trekken.
Niet dus.

Tegen de strategie van de Franstaligen bestáát helemaal geen tegenstrategie aan Nederlandstalige kant.
Een tegenstrategie behelst per definitie de vernederlandsing van bewoners in Vlanderen en Brussel.

Maatregelen om dit te bewerkstelligen worden niet geimplementeerd als ze al worden voorgesteld. Niet door de NVA, niet door de rest.

Voor een tegenstrategie is geen eensgezindheid noodzakelijk (al zou het handig zijn) , maar op de eerste plaats een partij (en) mét zo'n strategie.

Maak we even wakker als ie er is.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 25 januari 2012 om 22:49.
Oud 25 januari 2012, 23:13   #34
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Dat heb je alvast goed gezien.

De ontnederlandsing van gebieden en bewoners in Belgie is geopolitiek het meest fundamentele gegeven in de Belgische geschiedenis.
Inderdaad. Deze beweging is:
- bewust (politiek van de Franstalige partijen)
- onbewust (ontbreken van politiek van de Vlaamse partijen)
- onderbewust (natuurlijke afkeer van Franstaligen voor het Nederlands)
- berustend (Nederlandstaligen berusten in verfransing van Brussel en rand)

Citaat:
Niet dus.

Tegen de strategie van de Franstaligen bestáát helemaal geen tegenstrategie aan Nederlandstalige kant.
Een tegenstrategie behelst per definitie de vernederlandsing van bewoners in Vlanderen en Brussel.

Maatregelen om dit te bewerkstelligen worden niet geimplementeerd als ze al worden voorgesteld. Niet door de NVA, niet door de rest.

Voor een tegenstrategie is geen eensgezindheid noodzakelijk (al zou het handig zijn) , maar op de eerste plaats een partij (en) mét zo'n strategie.
Je hebt hier volledig gelijk. Er is geen echte tegenstrategie. Ook N-VA heeft geen middenlange of lange termijn visie op dit vlak. Ze verwachten op korte termijn een aantal zaken drastisch om te draaien. Maar deze strategie heeft in het verleden niet veel bewezen.
Het valt mij trouwens op hoeveel mensen berusten in de verfransing van Brussel en de rand. Ze redeneren dan "laat die randgemeenten aansluiten, ze zijn toch verloren"

Citaat:
Maak we even wakker als ie er is.
Om de 1 of andere reden denk ik niet dat je tot de categorie van de berustenden behoort.
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Oud 25 januari 2012, 23:22   #35
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het valt mij trouwens op hoeveel mensen berusten in de verfransing van Brussel en de rand. Ze redeneren dan "laat die randgemeenten aansluiten, ze zijn toch verloren"
Niet zo gek natuurlijk.
Dit gezien de afkeer/angst (al dan niet heimelijk) van veel witte autochtone Vlamingen tov 'vreemde' medeburgers.

Daar ben je voor een pak natuurlijk wél mooi vanaf als je Brussel-Halle-Vilvoorde weggooit.
Oud 25 januari 2012, 23:40   #36
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het programma van De Wever had nooit kunnen worden uitgevoerd, zoveel is zeker. Of u het graag heeft of niet, Wallonië bestaat nog steeds, België bestaat nog steeds, en we moesten samen een regering maken.
Je draait oorzaak en gevolg om. Belgie bestaat nog steeds omdat ze per se een regering moesten maken. Hadden ze hun kazak niet gedraaid, dan waren we er nu misschien vanaf.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2012, 23:55   #37
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Niet zo gek natuurlijk.
Dit gezien de afkeer/angst (al dan niet heimelijk) van veel witte autochtone Vlamingen tov 'vreemde' medeburgers.

Daar ben je voor een pak natuurlijk wél mooi vanaf als je Brussel-Halle-Vilvoorde weggooit.
Klinkt niet zo heldhaftig. Laten we hopen op een wijziging hierin de volgende jaren. Brussel is in ieder geval een leuke stad.
Afkeer/angst is volgens mij het gevolg van vooroordelen, enkele hopeloos onbuigzame gevallen niet te na gelaten natuurlijk.
Oud 26 januari 2012, 00:54   #38
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Klinkt niet zo heldhaftig. Laten we hopen op een wijziging hierin de volgende jaren.
IJdele hoop.

De Franstalige ziet een vreemdeling als een opportuniteit, de Vlaming ziet een vreemdeling als een bedreiging.

Dat is een fundamenteel andere houding/instelling.
Oud 26 januari 2012, 03:54   #39
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
IJdele hoop.
De Franstalige ziet een vreemdeling als een opportuniteit, de Vlaming ziet een vreemdeling als een bedreiging.
Dat is een fundamenteel andere houding/instelling.
Dat is te kort door de bocht. De franstalige is baas in België. De gewone franstalige burger moet niets hebben van de huidige instromende ongenode vreemdelingen. Ze moesten ook niets hebben van de Vlamingen, die indertijd immigreerden in Wallonië. In dit laatste geval hebben de franstalige politici het zo aan boord gelegd dat de taalvrijheid in Wallonië beperkt bleef tot het Frans. T.a.v. de vreemdelingen gaan franstalige politici ook nu steeds de uit van de primauteit van het Frans. (cultuur en taal).

De gewone nederlandstalige burger moet net als zijn franstalige collega niets hebben van die ongenode immigranten. De nederlandstalige politici en dan vooral de linkse variëteit (SP.A, Groen ...) denkt door allerlei culturele en taalkundige toegevingen deze potentiële nieuwe kiezers voor zich te kunnen winnen. Ze gaan hierin veel verder dan de franstaligen en gelijken hierin enigzins op de Nederlanders (PVDA, GroenLinks ...), waar dergelijke toestanden ook bestaan. De andere nederlandstalige politici, uitgezonder VB en ook wel N-VA en LDD) vertonen in dit opzicht een weifelende eerder passieve houding.

Op nationaal vlak wordt een en ander volop uitgespeeld zoals u stelt. Alleen geldt de zwakke weinig assertieve houding van de nederlandstalige politici niet alleen voor de zogenaamde nieuwe Belgen maar ook voor het eigen volk. Dit fenomeen wordt ten volle benut door de franstaligen.
Er lijkt toch verandering op komst. De invloed van het internet wordt nog onderschat.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2012, 08:28   #40
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://www.knack.be/nieuws/belgie/wo...0034316457.htm

Je ziet dat onze Wouter Beke het verstand heeft van Markske van Fc De kampioenen, nog steeds begrijpt hij niet dat het communitair akkoord waar hij aan meegewerkt heeft nefast is voor de vlamingen en vooral voordelig is voor de franstaligen en de brusselaars.

Zou hij het wel ooit begrijpen dat hij Vlaanderen verkocht heeft + er nog een hoop geld bovenop gegeven heeft??

The Electric Minister, Muyters, heeft dat verstand niet eens. En hij zal het nooit krijgen ook niet. Daarvoor is hij al veel te oud. Beke nam zijn verantwoordelijkheid, de regering kwam, er en alles draait weer. België is dan ook moelijk klein te krijgen. Want alles blijft zijn gang gaan, zelfs als we een jaar geen regering hebben door de schuld van die NVA.

Zo zei Anne Leclecq, directeur van het Agentschap van de schuld (De Morgen 21 Januari):
"Ik herinner me een sessie in het voorjaar in Londen. Niemand kon begrijpen dat ons land bleef draaien, ondanks het feit dat we geen regering hadden."

Dat is nochtans niet zo moeilijk te begrijpen mevrouw Leclercq. Het is heel eenvoudig:
'Sterk merk, dat België van ons!'

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 26 januari 2012 om 08:45.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be