Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 30 januari 2012, 00:23   #21
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
800 mm isolatie ????

Het oxideren van koper is een zeer geringe remmer voor de warmteoverdracht ( kalkafzetting rond het element zou iets anders betekenen , maat een spiraal dat in dood water zit oxideerd niet verder aan koper , te meer dat de oxidatie bij koper een beschermlaag vormt voor het koper , in tegenstelling tot oxidatie bij metaal .

Het buis in buis systeem of buis in een gaine of beschermmantel , heeft een zeer slechte warmteoverdracht wat nadelig is . en het vervangen van een lekkende buis , de buis eruit trekken en er eennieuwe in duwen is een fabeltje , ja ok voor een buisje van 3 meter zonder al te korte bochten , maar eens het er een jaar of twee in zit en langer dan 10 meter , VERGEET HET
Ja dat klopt wel. Koperen buizen oxideren als bescherming en zijn tot nu zowat de enige buizen die enorm lang meegaan.
Hoelang weet ik niet, maar enorm lang. En het werkt zuiverend, dat koper.
Het beste van het beste op de markt.

Iedereen zou zijn waterleiding op koperen buizen moeten hebben, in plaats op hun plastieken rommel.

Laatst gewijzigd door Mambo : 30 januari 2012 om 00:25.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 00:33   #22
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ja dat klopt wel. Koperen buizen oxideren als bescherming en zijn tot nu zowat de enige buizen die enorm lang meegaan.
Hoelang weet ik niet, maar enorm lang. En het werkt zuiverend, dat koper.
Het beste van het beste op de markt.

Iedereen zou zijn waterleiding op koperen buizen moeten hebben, in plaats op hun plastieken rommel.
Ik leg nog heel vaak installaties in koper , en solderen geen probleem.

Weet je , de huidige tendens in centrale verwarming met hun rolletjes , hebben een heel slecht rendement , in renovatie lag ik nagenoeg altijd koper vaste buis en met respect voor helling en geen ezelsruggen maar buikjes om het ontluchten en de doorstroom te optimaliseren . zaken die de jonge garde niet meer kennen . Ik leg zelfs Nu nog cirquits zonder pomp met natuurlijke cirqulatie .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 00:43   #23
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik leg nog heel vaak installaties in koper , en solderen geen probleem.

Weet je , de huidige tendens in centrale verwarming met hun rolletjes , hebben een heel slecht rendement , in renovatie lag ik nagenoeg altijd koper vaste buis en met respect voor helling en geen ezelsruggen maar buikjes om het ontluchten en de doorstroom te optimaliseren . zaken die de jonge garde niet meer kennen . Ik leg zelfs Nu nog cirquits zonder pomp met natuurlijke cirqulatie .
Natuurlijke ciculatie kan denk ik wel een beetje in de meeste gevallen als ik niet te veel mis ben natuurlijk (ben geen loodgieter immers)
Maar het duurt langer.

Nu een circulatie pomp is mede een stroomvreter.
Iets dat de meeste mensen niet beseffen.
Oud 30 januari 2012, 00:46   #24
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Maar als ik vragen mag (zeker weet ik het nu ook weer niet) als men nu eens eens een spiraal in koper of zo onder een glazaldak zou leggen (glazal = zwart glas) zou men denk ik toch wel zelfs in de winter een redelijk opwarming hebben en in de zomer zeker van warm water. Zonder daar een een enorme bunker van een kelder te plaatsen.

Enfin denk ik.
Oud 30 januari 2012, 00:50   #25
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijke ciculatie kan denk ik wel een beetje in de meeste gevallen als ik niet te veel mis ben natuurlijk (ben geen loodgieter immers)
Maar het duurt langer.

Nu een circulatie pomp is mede een stroomvreter.
Iets dat de meeste mensen niet beseffen.
Het kan natuurlijk moeilijk in een klasiek gelijkvloers vilaatje , maar als je twee a drie verdiepen hebt en een dakof zolder is het perfect mogelijk , zonder te veel horizontale stukken . Ik hou er van om dergelijk zaken toe te passen. de snelheid van het water is niet echt bepalend voor de goede werking van een CV . De dunne kunststof buisjes vol met kronkels en heuveltjes des te meer , in ieder heuveltje kan zich een luchtbel vormen die zich moeilijk verplaatst en de doorstroom en kapaciteit sterk afremd , dat heb je niet met stijve buizen die je in helling plaats . hoe beter de ontluchting van je buizenstelsel hoe beter het rendement van je cv . maar daar is vakmanschap voor nodig en dat schrijven de ingeneurs niet in hun boekskes hé
Oud 30 januari 2012, 00:54   #26
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het kan natuurlijk moeilijk in een klasiek gelijkvloers vilaatje , maar als je twee a drie verdiepen hebt en een dakof zolder is het perfect mogelijk , zonder te veel horizontale stukken . Ik hou er van om dergelijk zaken toe te passen. de snelheid van het water is niet echt bepalend voor de goede werking van een CV . De dunne kunststof buisjes vol met kronkels en heuveltjes des te meer , in ieder heuveltje kan zich een luchtbel vormen die zich moeilijk verplaatst en de doorstroom en kapaciteit sterk afremd , dat heb je niet met stijve buizen die je in helling plaats . hoe beter de ontluchting van je buizenstelsel hoe beter het rendement van je cv . maar daar is vakmanschap voor nodig en dat schrijven de ingeneurs niet in hun boekskes hé
Ontluchting op zolder, oude stijl.
Jawel zeer goed.
Ken er ergens de basis van maar niet de definitie.

Mensen die het kennen zouden les moeten gaan geven nu het nog kan.
Ze zoeken die mensen.
Oud 30 januari 2012, 00:57   #27
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar als ik vragen mag (zeker weet ik het nu ook weer niet) als men nu eens eens een spiraal in koper of zo onder een glazaldak zou leggen (glazal = zwart glas) zou men denk ik toch wel zelfs in de winter een redelijk opwarming hebben en in de zomer zeker van warm water. Zonder daar een een enorme bunker van een kelder te plaatsen.

Enfin denk ik.
Onder een glasplaat is maar even efficient dan onder een zinken dakplaat , Ik vind zelfs zinken daken met staande naad zeer mooi . als je serpantain ( spiraal ) vlak onder je zinken dakvlak ligt heb je heel gauw opwarming maar in de winter en vele sombere dagen en zeker snachts niet genoeg . vandaar dat we een enorme buffer warm water aanleggen om velkkeloos warmte in voorraad te hebben wanneer we ze maar nodig hebben . Is er een zonnige dag in de winter dan is dat meegenomen. vandaar dat we de circulatiepomp bedienen met twee thermostaten en als de themperatuur onder het dak 5 graden warmer is dan onze waterbuffer in de kelder, slaat de pomp aan .
Oud 30 januari 2012, 01:03   #28
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

q
Citaat:
Onder een glasplaat is maar even efficient dan onder een zinken dakplaat , Ik vind zelfs zinken daken met staande naad zeer mooi . als je serpantain ( spiraal ) vlak onder je zinken dakvlak ligt heb je heel gauw opwarming maar in de winter en vele sombere dagen en zeker snachts niet genoeg . vandaar dat we een enorme buffer warm water aanleggen om velkkeloos warmte in voorraad te hebben wanneer we ze maar nodig hebben . Is er een zonnige dag in de winter dan is dat meegenomen. vandaar dat we de circulatiepomp bedienen met twee thermostaten en als de themperatuur onder het dak 5 graden warmer is dan onze waterbuffer in de kelder, slaat de pomp aan .
Mja maar zink is natuurlijk iets dat door tijd aangetast wordt. En het moet goed geplaatst zijn. (ik ben bv gediplomeerd zinkbewerker dak o.a. + nog wat andere zaken)..en glas heeft denk ik althans toch meer mogelijkheden en opwarming ook.

Kan bovenop zink trouwens met een afneembaar deksel. Wat bij zink minder kan.
Oud 30 januari 2012, 01:08   #29
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Ontluchting op zolder, oude stijl.
Jawel zeer goed.
Ken er ergens de basis van maar niet de definitie.

Mensen die het kennen zouden les moeten gaan geven nu het nog kan.
Ze zoeken die mensen.
Ha , Vroeger werkte men met een open expantievat op zolder , dat was nog een andere story , leuk , maar een enorm warmteverlies .

Natuurlijke cirqualtie bekomt men door met een stijgleiding van een behoorlijke diameter recht naar boven te gaan , zo hoog mogelijk . en je radiatoren in het naar beneden komen bedienen met een iets dunnere leiding.
Je bron warmt het water beneden op , en eenvoudig weg door het feit dat warmte stijgt , begint het water te circuleren , het warme stijgende water duwt boven het afkoelende water gewoon naar beneden en het water afgekoelde in de rasiatoren zakt , om opnieuw door je warmtebron te worden opgewarmt , en opnieuw gaat stijgen. simpel .
Oud 30 januari 2012, 01:14   #30
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
q

Mja maar zink is natuurlijk iets dat door tijd aangetast wordt. En het moet goed geplaatst zijn. (ik ben bv gediplomeerd zinkbewerker dak o.a. + nog wat andere zaken)..en glas heeft denk ik althans toch meer mogelijkheden en opwarming ook.

Kan bovenop zink trouwens met een afneembaar deksel. Wat bij zink minder kan.
Zo leuk je bent een collega ik heb ook mijn opleiding van Zinkwerken gedaan en ben 25 jaar zelfstandig . de zink van vroeger ging ook 50 jaar mee kijk maar naar de daken in Parijs, vanop de eifeltoren zie je honderden zinken daken, maar nu met de zuren en uitlaatgassen is dat slechter , en anderzijds is de gepatineerde zink of cobalt , zwarte of quartszink wel een duurzaammateriaal.
Oud 30 januari 2012, 01:14   #31
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ha , Vroeger werkte men met een open expantievat op zolder , dat was nog een andere story , leuk , maar een enorm warmteverlies .

Natuurlijke cirqualtie bekomt men door met een stijgleiding van een behoorlijke diameter recht naar boven te gaan , zo hoog mogelijk . en je radiatoren in het naar beneden komen bedienen met een iets dunnere leiding.
Je bron warmt het water beneden op , en eenvoudig weg door het feit dat warmte stijgt , begint het water te circuleren , het warme stijgende water duwt boven het afkoelende water gewoon naar beneden en het water afgekoelde in de rasiatoren zakt , om opnieuw door je warmtebron te worden opgewarmt , en opnieuw gaat stijgen. simpel .
Tja dat zie je niet meer of nog zelden.
Ik weet nu niet wat een circulatie pomp aan stroom verbruikt?
Misschien is het nieuwe beter dan het oude?

Ik weet het simpelweg ook niet.

Laatst gewijzigd door Mambo : 30 januari 2012 om 01:14.
Oud 30 januari 2012, 01:20   #32
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo leuk je bent een collega ik heb ook mijn opleiding van Zinkwerken gedaan en ben 25 jaar zelfstandig . de zink van vroeger ging ook 50 jaar mee kijk maar naar de daken in Parijs, vanop de eifeltoren zie je honderden zinken daken, maar nu met de zuren en uitlaatgassen is dat slechter , en anderzijds is de gepatineerde zink of cobalt , zwarte of quartszink wel een duurzaammateriaal.
Er zijn steeds meer toepassingen mogelijk dat wel.

Maar ja het is en blijft een ambacht die door steeds minder mensen uitgeoefend word.
Heden ten dage worden alle goede ontwikkelingen in dergelijke teniet gedaan door steeds goedkopere oplossingen.
Veel dakwerkers kunnen steeds minder met zink werken en trachten hun klanten dan maar epdm als zijnde de oplossing aan te bieden, inclusief dakgoten in epdm.
Het blijft bergaf gaan.
Door onkunde.

Laatst gewijzigd door Mambo : 30 januari 2012 om 01:22.
Oud 30 januari 2012, 01:26   #33
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:

Dat is ingenieurstudie en die neem ik vor wat ze waard zijn , papier mannekes is niet mijn sterkste overtuiging . maar er moeten er zijn natuurlijk . Ter zake , sommige beweren 50 a 60 € pe jaar voor een circulatiepomp , de nieuwe kleintjes voor sanitair water zijn heel zuinig .
Oud 30 januari 2012, 01:30   #34
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Er zijn steeds meer toepassingen mogelijk dat wel.

Maar ja het is en blijft een ambacht die door steeds minder mensen uitgeoefend word.
Heden ten dage worden alle goede ontwikkelingen in dergelijke teniet gedaan door steeds goedkopere oplossingen.
Veel dakwerkers kunnen steeds minder met zink werken en trachten hun klanten dan maar epdm als zijnde de oplossing aan te bieden, inclusief dakgoten in epdm.
Het blijft bergaf gaan.
Door onkunde.
hahahhahaha als ik sommige joekels zo'n dak boven een dak zie leggen dan keert mijn maag , weet je boven op de pannen of leien een nieuw dak leggen in die stalen dakpannen . tienduizenden € en in één a twee dagen zijn ze weg . Ik weet echt niet hoedom en naif mensen wel zijn om voor zo'n onkunde te betalen . maar ja , ik ben dan ook een vakman en geen dief hé .
Oud 30 januari 2012, 01:41   #35
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
hahahhahaha als ik sommige joekels zo'n dak boven een dak zie leggen dan keert mijn maag , weet je boven op de pannen of leien een nieuw dak leggen in die stalen dakpannen . tienduizenden € en in één a twee dagen zijn ze weg . Ik weet echt niet hoedom en naif mensen wel zijn om voor zo'n onkunde te betalen . maar ja , ik ben dan ook een vakman en geen dief hé .
Dat klopt. Wie enige ervaring of betere opleiding en/of scholing heeft gehad en je bekijkt zo eens in detail wat die daar van boven uitgevreten hebben is het echt huilen met de pet op.
t' zijn cowboys die heersen.
En ze geraken er nog mee weg ook.

Dubbel tarief voor minder dan de helft van het werk.

t' is het verhaal van vandaag.
Oud 30 januari 2012, 06:58   #36
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Uw huis verwarmen en sanitair warm water voor 50 € per jaar , het kan . alleen krijg je moeilijk een bouwvergunning en zwijg je beter hoe je het doet .
Huizen met een dergelijke lage verwarmingsrekening bestaan. Hoe je het doet is dus helemaal niet zo een geheim, en een bouwvergunning krijg je er dus wel voor.
Ik ken een architect die zulke huizen bouwt, en hij heeft een wisseltrofee die elk jaar gaat naar het huis met de laagste energierekening. Totale energierekeningen voor warmte + warm water van rond de 50 euro per jaar is zo ongeveer wat die
man zijn klanten halen.
Maar dat is dus niet met een kelder vol met water... Weet je hoe moeilijk het is om een kelder echt kompleet waterdicht te krijgen?
Dat niet meer mensen dergelijke huizen bouwen is omdat het wel zo'n 15% duurder is.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 07:06   #37
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Je mag een ding niet vergeten: Een zwart oppervlak is niet alleen goed in het opnemen van warmte, maar ook er goed in het afgeven van warmte. Daarom zijn kachels zwart. Een groot valk zwart materiaal op het dak zal in de winter vooral warmte uitstralen, en niet opnemen.

Wat werkt zijn zwarte metalen buizen in een vacuum onder glas. Daar verwarm je op zonnige dagen zelfs putje winter moeiteloos water mee.
http://www.zonstraal.be/wiki/Vacuum_buizen
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 08:15   #38
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Beton met toevoeging van aluminiumspanen en dolomiet-aggregaat bijvoorbeeld. Alpex spiralen erin voor de warmteoverdracht. En als warmte-overdracht medium pure antivries.

Hetgeen U verliest aan efficiente warmteoverdracht , bespaart U in onderhoudskost en basismateriaalprijs

Eneuh, minstens 400mm PUR schuimplaten als isolatie, aangelegd volgens de regels van de kunst.

Ik heb er naar gekeken voor Huize Chaos, en het gaat niet lukken. Niet genoeg dakoppervlak , noch voldoende stevige grond voor een klomp beton van 1000 ton.
Uw voorbeeld van 300m³ water weegt ook 300 ton trouwens. om dat in een "kelder" te steken, sterke muren hoor.
Er is een reden waarom grote tanks cylinder of bolvormig zijn. En die is niet estetisch.
Ik denk dat de opslag van het water het kleinste probleem is.
Veel varkenshouders hebben veel grotere opslagcapaciteit om de aal in op te slaan.
Oud 30 januari 2012, 08:27   #39
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een circulatiepomp verbruikt tussen de 35 en 75 watt / uur dat ze draait.

Laatst gewijzigd door guido 007 : 30 januari 2012 om 08:28.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 08:53   #40
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Ik denk dat de opslag van het water het kleinste probleem is.
Veel varkenshouders hebben veel grotere opslagcapaciteit om de aal in op te slaan.
Klopt, maar het is een veel zwaardere, en dus duurdere constructie dan een waterdichte kelder van een woning.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be