Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Welke taal als Europese eenheidstaal?
Engels 72 37,70%
Frans 3 1,57%
Duits 18 9,42%
Esperanto 98 51,31%
Aantal stemmers: 191. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juli 2002, 12:00   #21
Kotsmos
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Dat zal ik u eens uitleggen:
De taal is de ziel van het volk. Wanneer men de taal verwaarloosd brengt men dus de volksziel in het gevaar. De taal vermoorden is hetzelfde als de gehele vlaamse cultuur en het hele Vlaamse volk vermoorden. Als u zich daar niks van aantrekt maakt het niet veel uit wie hier de baas speelt. Fransen, Duitsen, AAmerikanen, Russen, fundamentalisten, allemaal een 'technisch detail', nietwaar?
helemaal geen detail
iets volledig anders.
gij trekt voorbarige en verkeerde conclusies.
BTW ik ben in feite helemaal niet veeleisend. Zolang ik mijn leven kan leiden is het allemaal goed. Dus laat die Fransen, Duitsers, Russen of Amerikanen maar komen.
Kotsmos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2002, 12:00   #22
Pieterjan
Parlementslid

Pieterjan's schermafbeelding

Standaard

Het zijn ronduit verwerpelijke gedachten die zijn hersenen teisteren! Zo'n ideeën kunnen absoluut niet rekenen op mijn respect en appreciatie.
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2002, 12:11   #23
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Over wie bent u nu eigenlijk bezig, Pieterjan?

Waar zijn nu plots al die vlaamse nationalisten naartoe? Eigenaardig dat nu net een linkse, bloedrooie rakker als ik hier de Vlaamse zaak moet komen verdedigen.

Wees nationalist, kies voor Vlaanderen. Wees internationalist (of anti-imperialist, hoe je het ook noemt), kies voor Esperanto.
Oud 12 juli 2002, 12:12   #24
Pieterjan
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik had het over uw fatalistische houding, Meneer Pelgrim, al moet ik zeggen het was voor uw verdere verklaring.
Oud 12 juli 2002, 12:15   #25
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik was dan ook ironisch bezig. Ik klaagde enkel het fatalisme van anderen hier aan.
Oud 12 juli 2002, 12:32   #26
Kotsmos
Minister-President

Standaard

Citaat:

Waar zijn nu plots al die vlaamse nationalisten naartoe? Eigenaardig dat nu net een linkse, bloedrooie rakker als ik hier de Vlaamse zaak moet komen verdedigen.

Wees nationalist, kies voor Vlaanderen. Wees internationalist (of anti-imperialist, hoe je het ook noemt), kies voor Esperanto.
ik ben nooit nationalist of internationalist geweest

maar ik zit wel in de chiro 8)
Oud 12 juli 2002, 12:38   #27
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zal ik u eens uitleggen:
De taal is de ziel van het volk. Wanneer men de taal verwaarloosd brengt men dus de volksziel in het gevaar. De taal vermoorden is hetzelfde als de gehele vlaamse cultuur en het hele Vlaamse volk vermoorden. Als u zich daar niks van aantrekt maakt het niet veel uit wie hier de baas speelt. Fransen, Duitsen, AAmerikanen, Russen, fundamentalisten, allemaal een 'technisch detail', nietwaar?
Ziel???
Volks-ziel?????????

Kan ik daar iets meer uitleg over krijgen, of is dit enkel een gevoelsmatige eruptie i.v.m. uw moedertaal als nawee van 11 juli?
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2002, 12:45   #28
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Gewoon de waarheid mijn beste. En daarbij, mag ik niet trots zijn op mijn taal en volk? Amerikanen mogen dat ook.
Oud 12 juli 2002, 13:16   #29
Kotsmos
Minister-President

Standaard

ja, maar ik vind het toch maar iets vies 8)
Oud 12 juli 2002, 14:09   #30
Pieterjan
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kotsmos
ja, maar ik vind het toch maar iets vies 8)

Dat is nu eens een antwoord!!!
Oud 12 juli 2002, 14:47   #31
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Eu beste mensekes,

laat iedereen gewoon klappen en klappen me den taal waar hij mee wilt klappen, ga nog dichter worden

Da zit in deze forum vol me vlaams gezinde ( niet pieter-jan )
Gaan jullie dat enneens opgeven in een groot Europa? Ik niet zene, ik wil dat vlaanderen een gemeenschap blijft. Ik bedoel dus wel enkel de departementen van de gemeenschappen, dat is ook logisch, ik wil niet in het engels, frans of wat dan ook les krijgen !!!

thomas
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2002, 14:50   #32
Pieterjan
Parlementslid

Standaard

Voor alle duidelijk, Thomas, het Waaslands is nog steeds geen officiële taal! *hint*
Oud 12 juli 2002, 14:57   #33
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

looolz, weet ik ook wel,

mor, ik zeg gewoon ( en ik doe da natuurlijk ook een beteke expres)

mor neen, sereuis: ik vind dat iedereen de taal praat dat hij wilt praten en pieter-jan gij zijt toch absoluut vlaams gezind, awel ik ook gedeeltelijk, en ik zeg dat nederlands een officieele taal moet blijven in Europa, anders wordt ik pas nen echten vlaams gezinden die niemeer bestaan

thomas
Oud 14 juli 2002, 15:14   #34
Jeroen De Munter
Vreemdeling

Stuur een bericht via ICQ naar Jeroen De Munter Stuur een bericht via MSN naar Jeroen De Munter
Standaard

Mijn eerste reactie hier op het forum...

Een wereldtaal, dan wel een Europese taal is een curiosum dat nooit bewerkstelligd kan worden. En dit om zowel practische redenen als culturele redenen.

In het Europa van vandaag (en blijkbaar ook dat van morgen) is er al zo weinig plaats voor persoonlijkheid, eigenheid, traditie en gewoonte. Niet alleen is het nu zo ver gekomen dat we Zuid- en Oost-Europese landen subisiëren in hun landbouw, die, als deze dan eindelijk fatsoendelijk van grond komt, onze eigen, betere maar duurdere landbouwproducten genadeloos concurreert met familiale en economische problemen tot gevolg. Indien we naar een eenheidstaal overgaan verliezen we al hetgeen we nog bezitten: onze eigenheid en diversiteit. En is dat net niet het mooiste wat er is? Is spreek vlot en feilloos 4 talen en beschik over de basiskennis van 2 andere. Als de burgers van andere Europese landen dat ook zouden willen leren, zou er zelfs geen probleem zijn.
Het Engels als voertaal zou voor alle Franstalige en Duitstalige landen, die hun taal als de universele taal bezien, onmogelijk kunnen en vice cersa.

Maar ook voor ons Vlamingen mag dat niet het geval zijn: ook al zijn we sterk in de midnerheid, we mogen nooit toelaten dat anderen over onze eigenheid beslissen. Wij, Vlamingen, hebben tegen alle vreemde overheersers in het verleden succesvol gewonnen (Fransen, Duisters, Oostenrijkers, Spanjaarden, Nederlanders,...) Ons nu door hen laten doen is een soort van capitulatie aan ons groots verleden.

Het Esperanto zou een mooi alternatief kunnen zijn, ware het niet dat vele zaken, vooral begrippen, niet uitgebeeld kunnen worden. Om nog maar te zwijgen over spreekwoorden, zegwijzes of andere taalspelingen. Het zou met andere woorden een enorme verschraling van de taal betekenen, en dat mag niet gebeuren.

Kortom: laat alles zoals het is;het Frans aan de Fransen, het Engels aan de Engelsen en het Vlaamse aan de Vlamingen!

Jeroen
Als voorzitter van de Duffelse CD&Vjongeren ben ik blij dat er (eindelijk) een dergelijk uitgebreid discussieforum is. Ik zal er dan ook graag gebruik van maken en met plezier kennis maken met gelijkgestemden en ... andrsdenkenden!
Jeroen
Jeroen De Munter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2002, 21:19   #35
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Beste Jeroen, wat bedoelt u precies met

"ware het niet dat vele zaken, vooral begrippen, niet uitgebeeld kunnen worden. Om nog maar te zwijgen over spreekwoorden, zegwijzes of andere taalspelingen. Het zou met andere woorden een enorme verschraling van de taal betekenen, en dat mag niet gebeuren."

???
Oud 14 juli 2002, 21:44   #36
x-serve
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
De verengelsing van onze taal en veramerikanisering van onze Europese culturen kan enkel een halt toegeroepen worden door het Engels OVERAL te bannen waar mogelijk.
Laat het uit he de vervlaamsing die we dankzij VTM te slikken krijgen, mogen ze ook bannen hoor. Amerikaanse soaps en zo mogen crap zijn. De vlaamse zijn nog erger. Engelstalige muziek mag mischien ook niet meer je dat zijn, vlaamse muziek is het nooit geweest.

Ik heb nog liever dat alles engels wordt dan dat ik constant naar vlaamsen brol moet luisteren ze.

Waar gij naartoe wilt is da alle buitenlandse programma's gedubt worden zeker?! Laat het uit niks is ergerlijker dan gedubte programma's al is het in esperanto

http://www.apple.com/switch/
x-serve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2002, 09:22   #37
Feng-Huang
Vreemdeling

Feng-Huang's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Feng-Huang
Standaard

Als we het engels overal gaan bannen, is dat dan ook geen discriminatie van een taal, cultuur. Ik dacht dat jullie dit juist niet willen, dat jullie het Nederlands, niet Vlaams, wilden behouden en hierdoor strijden tegen enige vorm van discriminatie op gebied van taal, of is dit enkle waar wanneer het Nederlands wordt aangevallen? Ik blijf bij mijn eerder standpunt, elke taal is evenwaardig en mag niet verdrongen worden, maar in een globale samenleving is er nood aan een taal die door iedereen, of toch bijna iedereen begrepen wordt.
Op een meer persoonlijke noot, ik heb niets tegen het Nederlands, maar ik vind het Engels beter om zich al schrijvend, zowel proza als poëzie, uit te drukken
Oud 15 juli 2002, 10:14   #38
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

X serve, jij hebt me overtuigd: vanaf nu wordt ik een 100 procent overtuigd flamingant. Ik wist niet dat er zulke collaborateurs rondliepen.
Oud 15 juli 2002, 10:24   #39
Robrecht
Burger

Standaard

Citaat:
X serve, jij hebt me overtuigd: vanaf nu wordt ik een 100 procent overtuigd flamingant. Ik wist niet dat er zulke collaborateurs rondliepen.
Welkom Pelgrim.
Een verloren gewaand schaap, zorgt steeds voor vreugde, wanneer het de kudde terug vindt.
Kunnen we u een N-VA lidkaartje aansmeren?
Robrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2002, 10:24   #40
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door x-serve
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
De verengelsing van onze taal en veramerikanisering van onze Europese culturen kan enkel een halt toegeroepen worden door het Engels OVERAL te bannen waar mogelijk.
Laat het uit he de vervlaamsing die we dankzij VTM te slikken krijgen, mogen ze ook bannen hoor. Amerikaanse soaps en zo mogen crap zijn. De vlaamse zijn nog erger. Engelstalige muziek mag mischien ook niet meer je dat zijn, vlaamse muziek is het nooit geweest.

Ik heb nog liever dat alles engels wordt dan dat ik constant naar vlaamsen brol moet luisteren ze.

Waar gij naartoe wilt is da alle buitenlandse programma's gedubt worden zeker?! Laat het uit niks is ergerlijker dan gedubte programma's al is het in esperanto
Ik zal het nog maar is zeggen zekers, op dit forum zitten zoveel flamiganten, gaan jullie als flamigant eneens jullie taal opgeven? Ik denk dat we alle talen van Europa Duits, Nederlands, Italiaans, Frans, Spaans, Portugees, Fries... Dit zijn hoofdtalen in de europese landen. ik heb geen goesting om engels te klappen zene, Dat ze in het parlement met honderd tolken mor blijven zitten, daar is toch niks verkeerd mee? Als je een taal wegdoet dan doe je een cultuur weg. Maar het engels heeft geen aparte cultuur aangezien er ook engels word geklapt in madagscar, hebben die dezelfde cultuur als het Verenigd Koninkrijk en U.S.A?

thomas
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be