Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moeten Vlamingen meer calvinistischer leven??
Natuurlijk, sparen en een goede arbeidsethos voorkomt schuldsanering. 8 53,33%
Onzin, materiële welvaart is het belangrijkste in het menselijk bestaan. 7 46,67%
Aantal stemmers: 15. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 31 januari 2012, 23:45   #21
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
We lachen niet met het broodje ham, maar met de (karne)melk die ze er bij willen serveren.

Waar haal je dat nu weer.
Rijkdom verplicht tot niks.
Als iemand in vrije overeenkomst met andere mensen een product of dienst levert aan een afgesproken prijs, dan moet een ander zich daar niet mee bemoeien, en zijn tengels van het geld houden.
Prijzen voor goederen zouden door de overheid bepaald moeten worden. Al die vrije markt-zever, dat veroorzaakt rijkdom voor enkelen, en armoede voor velen. Niet goed bezig dus.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2012, 23:46   #22
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina Bekijk bericht
Als ik vroeger al eens door het Vlaamse landschap reed viel het me echt op hoeveel mensen hier met grote diesels, benzineslurpers en SUV,s rondrijden. En ja zelfs gewone arbeiders die met zulke auto,s rondsnorde. Zulke dingen zie je dus bijna nooit in landen als Zwitserland of Nederland. Sommigen leven inderdaad echt boven hun stand en maken zich 100% afhankelijk van hun baas omdat ze op "grote voet" willen leven. Waarom moet men elke week gaan uiteten??? Waarom moeten zakenlunchen in België steeds bestaan uit uitgebreid gaan eten en nadien liefst nog een bezoekje aan een stripclub?Waarom moet huizen in Vlaanderen potsierlijk groot en kolosaal zijn?? De duizenden fermette en pastorijwoningen met vaak een grote SUV zijn echt typisch. Als je kijkt naar Nederland daar rijd de middenklasse en zelf de rijken gewoon met Opeltjes en Peugeotje. BMW,s, Mercedes en andere luxebakken zijn veelal firmawagens die dan nog eens 2 x zo duur zijn als in Vlaanderen. Mss. moeten de Vlamingen maar eens het Nederlandse voorbeeld gaan volgen. Kleine huisjes, iedereen hetzelfde, een goede kleine maar degelijke auto, pindakaas, kroket en een glas melk als zakenlunch ipv al dat peperdure haut-cuisine. Nog steeds de beste manier dat je jezelf niet in de schulden werkt is effectief een calvinistische manier van het leven.
Ik leef zoals ik dat wil en ik laat anderen leven zoals zij dat willen. Is dat OK volgens Calvijn?
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2012, 00:08   #23
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Prijzen voor goederen zouden door de overheid bepaald moeten worden. Al die vrije markt-zever, dat veroorzaakt rijkdom voor enkelen, en armoede voor velen. Niet goed bezig dus.
Oud 1 februari 2012, 00:19   #24
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Gij zijt één van die enkele rijken zeker ? Of eerder, één van hun knechten ? Zo éne dat al eens mag meegrabbelen in de vetpot, of de vetpot mag properlikken nadat de Meester zijn buik volgevreten heeft ?
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2012, 03:53   #25
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Het is een goed idee om een sober leven na te streven, en met hetgeen je opzij kan zetten dingen te doen die op de korte of lange termijn ook het leven van anderen aangenamer of gemakkelijker maken. Het is de levensstijl voor mensen die het welzijn van de medemens belangrijk vinden. Een dure auto voor mezelf als er mensen zijn die niet eens voldoende te eten hebben? Niets voor mij, en hopelijk denken er nog anderen hetzelfde.

Dat gaat over een levensstijl, over een ethisch hoogwaardige manier van leven. Ik zie niet in wat het met politiek te maken heeft? Welk POLITIEK voorstel wil jij doen om de in jouw ogen slechte situatie te veranderen?

En daarbij, ook al heb ik zo mijn visie over consumptie, het is niet aan mij om te beslissen hoe 'nodig' de uitgaven van anderen zijn. Ik kan hooguit de ingesteldheid van anderen wat proberen te beïnvloeden, maar verboden wil ik tot een minimum beperken. (In de huidige omstandigheden denk ik eerder dat er te veel i.p.v. te weinig verboden zijn.)
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2012, 07:05   #26
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Noorderlijke landen eet men in elk geval geen bourgondische kost en drinkt men in elk geval niet zoveel wijn. Jullie mogen dan wel een andere taal spreken en harder werken als de Waal. De bourgondische "Joie de Vivre" vindt je noch in Nederland, noch in Duitsland, noch in de Scandinavische landen
Dat klopt.
Vandaar dat ik zo graag terug thuis kom.
Ge kunt zuinig leven en toch bourgondisch.
Oud 1 februari 2012, 07:07   #27
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat u vooral niet tegenhouden om uw zin te doen.
Houd u wel een beetje in om anderen belerend uw krenterige levensvisie op te dringen.
Oud 1 februari 2012, 07:40   #28
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik vroeger al eens door het Vlaamse landschap reed viel het me echt op hoeveel mensen hier met grote diesels, benzineslurpers en SUV,s rondrijden. En ja zelfs gewone arbeiders die met zulke auto,s rondsnorde. Zulke dingen zie je dus bijna nooit in landen als Zwitserland of Nederland. Sommigen leven inderdaad echt boven hun stand en maken zich 100% afhankelijk van hun baas omdat ze op "grote voet" willen leven. Waarom moet men elke week gaan uiteten??? Waarom moeten zakenlunchen in België steeds bestaan uit uitgebreid gaan eten en nadien liefst nog een bezoekje aan een stripclub?Waarom moet huizen in Vlaanderen potsierlijk groot en kolosaal zijn?? De duizenden fermette en pastorijwoningen met vaak een grote SUV zijn echt typisch. Als je kijkt naar Nederland daar rijd de middenklasse en zelf de rijken gewoon met Opeltjes en Peugeotje. BMW,s, Mercedes en andere luxebakken zijn veelal firmawagens die dan nog eens 2 x zo duur zijn als in Vlaanderen. Mss. moeten de Vlamingen maar eens het Nederlandse voorbeeld gaan volgen. Kleine huisjes, iedereen hetzelfde, een goede kleine maar degelijke auto, pindakaas, kroket en een glas melk als zakenlunch ipv al dat peperdure haut-cuisine. Nog steeds de beste manier dat je jezelf niet in de schulden werkt is effectief een calvinistische manier van het leven.
Te gek voor woorden.
Oud 1 februari 2012, 08:45   #29
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Mss. moeten de Vlamingen maar eens het Nederlandse voorbeeld gaan volgen. Kleine huisjes, iedereen hetzelfde, een goede kleine maar degelijke auto, pindakaas, kroket en een glas melk als zakenlunch ipv al dat peperdure haut-cuisine.
Een boterham met pindakaas gaat er bij mij af en toe wel in. Maar die kroket en een glas melk? Nee, bedankt. Veel liever de Vlaamse keuken - en nee, peperdure haut-cuisine is ook niet aan mij besteed.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2012, 08:52   #30
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In Noorderlijke landen eet men in elk geval geen bourgondische kost en drinkt men in elk geval niet zoveel wijn. Jullie mogen dan wel een andere taal spreken en harder werken als de Waal. De bourgondische "Joie de Vivre" vindt je noch in Nederland, noch in Duitsland, noch in de Scandinavische landen. En goed, zeg het maar: "wat is jouw probleem met Calvijn....???????
Wat is jouw probleem met de bourgondische "Joie de Vivre"? In Vlaanderen bewijzen we dat een beetje bourgondisch leven niet hoeft te betekenen dat je schulden opstapelt. Als we 20 jaar geleden onafhankelijk waren geworden, waren we nu een van de rijkste landen ter wereld, en schuldenvrij.
Overigens, hoeveel procent van die calvinistische Nederlanders heeft momenteel een hypotheekschuld groter dan de waarde van hun huis?
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2012, 14:08   #31
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Ik zie niet in waar u zich nog 'zorgen' om maakt. Met de nieuwe taxatieregels op bedrijfswagens kan ik u garanderen dat dit verhaal in België nu ook gedaan is.

De vraag is alleen nog waar de overheid de volgende hold-up gaat plegen want het is niet moeilijk om in te schatten dat de nieuwe regels de overheid een pak geld gaan kosten in de zin van minderopbrengsten door ofwel kleinere en goedkopere firmawagens ofwel simpelweg geen firmawagen meer.

Btw: ik vraag me ten gronde vooral af waarom u het zo'n probleem vind als veel mensen een mooie auto of woning hebben. Is het oprecht bezorgdheid om hun financiële welstand of is het simpelweg jaloezie? (Ikke niet dan niemand niet.) Sta me toe aan uw motivaties te twijfelen

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 1 februari 2012 om 14:10.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2012, 14:45   #32
knip
Gouverneur

knip's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe komt dat dan een groot deel van de Nederlanders wel in kleine huizen kan wonen en met gewone auto,s kan rijden en de Vlaming dat gruwelijk vindt? De discussie gaat hier over: "de Vlaming moet wat minder boven het maaiveld uitsteken".. Een goede zaak of niet en eigen keuze doet er niet toe. Mensen die kiezen voor kolossaal en groot zijn meestal mensen met het verstand van een pindanoot.
Moet je maar eens in Braschaat of kapellen door de villawijken rijden. Dat zullen om en bij de dikste villa's in Belgie zijn. Daar wonen vooral Nederlanders hoor. (en daar staan geen 2 pk tjes voor de deur hoor)

Het is gewoon een feit dat grote huizen en grote auto's duurder zijn in Nederland dan in Belgie. Je gaat me niet wijsmaken dat een Nederlander niet van welvaart en luxe houdt.
knip is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2012, 18:22   #33
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik ben Vlaming en ik kan alleen maar dròmen van een fermette in de verkaveling met een SUV op de oprit. Heerlijk toch, dat stereotypedenken.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2012, 18:30   #34
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Gij zijt één van die enkele rijken zeker ? Of eerder, één van hun knechten ? Zo éne dat al eens mag meegrabbelen in de vetpot, of de vetpot mag properlikken nadat de Meester zijn buik volgevreten heeft ?
Oud 1 februari 2012, 19:40   #35
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Noorderlijke landen eet men in elk geval geen bourgondische kost en drinkt men in elk geval niet zoveel wijn. Jullie mogen dan wel een andere taal spreken en harder werken als de Waal. De bourgondische "Joie de Vivre" vindt je noch in Nederland, noch in Duitsland, noch in de Scandinavische landen. En goed, zeg het maar: "wat is jouw probleem met Calvijn....???????
Al eens in Beieren geweest?
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2012, 20:07   #36
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Ik ben Vlaming en ik kan alleen maar dròmen van een fermette in de verkaveling met een SUV op de oprit. Heerlijk toch, dat stereotypedenken.
Een SUV kost dezer dagen ook niet zoveel hoor. Misschien wel een BMW X5 of eentje uit de M-klasse van Mercedes, maar een Kia Sportage kost niet zo gek veel en zeker -de hemel beware me- de Dacia Duster.
Wat dat met onze Bourgondische natuur te maken heeft???

Ieder leeft zoals hij wil. Wie zuinig wil leven, leeft zuinig. Wie luxueus wil leven, leeft luxueus. En niemand hoeft daar commentaar op te hebben.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2012, 21:29   #37
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik hou niet van de Hollandse manier van leven.

Enne, ik heb in mijn omgeving niemand gezien met een dikke vette bak. Misschien woon je gewoonweg in de verkeerde buurt.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2012, 23:02   #38
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Martine, waar ben je ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2012, 23:51   #39
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Btw: ik vraag me ten gronde vooral af waarom u het zo'n probleem vind als veel mensen een mooie auto of woning hebben. Is het oprecht bezorgdheid om hun financiële welstand of is het simpelweg jaloezie? (Ikke niet dan niemand niet.) Sta me toe aan uw motivaties te twijfelen
Omdat ik het een perverse vorm van materialisme vindt en dat heeft helemaal niets met jaloezie te maken. Ik heb een hekel aan mensen die steeds willen opscheppen met hun rijkdom. Wees rijk maar laat het niet te veel zien.
Dazi Martina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2012, 23:52   #40
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Ik hou niet van de Hollandse manier van leven.
.
Wat is er mis mee???
Dazi Martina is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be