Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juni 2004, 18:21   #21
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

ze zijn gematigder dan de islam en dat is goed, maar het zijn nog steeds gelovigen hé... nu ja, zolang ze niemand kwaad doen, k�*n ik niets hebben tegen gelovigen van gelijk welke religie
Oud 30 juni 2004, 21:38   #22
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EL_TURCO_87(hhelmaci)
Ik zit met gemengde gevoelens.

Gelieve welvaart van Turkse moslims niet te vergelijken met die van Taliban enzo....

Ik denk dat term moslim zelf door de Alevieten is toegekend aan hun eigen. Misschien om hun eigen te beschermen tegen de andere moslims ofzo. Maar ik zoek nog wel..

Citaat:
ik hheb al tal van keren gehoord dat in de Koran staat dat man en vrouw gelijk zijn...
dus vind ik het standpunt van de alevieten omtrent vrouwen ook logischer dan sluiers en taliban-nonnetjes.
Ik heb niet tegen allerlei rechten dat vrouwen hebben gekregen en al. Pas op maar ik zie geen verband tussen Islam? Waarom worden ze moslims genoemd dat versta ik ook (nog) niet.
Dat zou een zeer aanneembare verklaring kunnen zijn. Ik heb immers iets dergelijks gelezen over een of andere godsdienstige of filosofische beweging in dezelfde regio. Waren het nu een soort van christenen of iets anders in Syrië of in het tegenwoordige Irak of in Perzië? Die noemden zichzelf ook "moslim" terwijl ze voor de rest zoveel moslim waren als een doorsnee Blokkiezer.

Net zoals ik tegen vrienden zeg dat ik niet op het Blok stem.

Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2004, 00:51   #23
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Suetonius
dan zijn jullie mss de enige moslims die hun godsdienst wel juist doorhebben. Dat valt mij algemeen op bij de meeste godsdiensten: Allemaal zijn ze gemaakt om mensen gelukkiger te maken,maar allemaal worden ze op hun beurt zodanig verkeerd begrepen en in praktijk gebracht door de beperktheid en de stomheid van de aanhangers zodat er meer miserie mee wordt voortgebracht dan goeds.
Door wie worden de godsdiensten "misvormd" ?
Door de machthebbers binnen die godsdiensten ! Meer niet ! Ga maar na !
Naarmate er in religies een religieuze hiërarchie tot stand kwam heb je ook de "machtsmisbruiken".
Oud 3 juli 2004, 07:52   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ugur
Ik ben persoonlijk een Aleviet.
Bij mijn weten is de leidende klasse in Syrië alewietisch. Tevens beschouwen andere moslims het alewitisme niet als een vorm van de islam omdat er geloofd wordt in reïncarnatie bijvoorbeeld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2004, 16:13   #25
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Bij mijn weten is de leidende klasse in Syrië alewietisch. Tevens beschouwen andere moslims het alewitisme niet als een vorm van de islam omdat er geloofd wordt in reïncarnatie bijvoorbeeld.
Diegenen die in reïncarnatie geloven zijn de Druzen dacht ik.
Verder heb je gelijk dat in Syrië een houding wordt aangenomen die aanleunt bij de Alewieten, maar ik durf niet beweren dat het merendeel van de leidende klasse Alewiet is.
Oud 27 augustus 2004, 14:51   #26
Ugur
Vreemdeling

Ugur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Door wie worden de godsdiensten "misvormd" ?
Door de machthebbers binnen die godsdiensten ! Meer niet ! Ga maar na !
Naarmate er in religies een religieuze hiërarchie tot stand kwam heb je ook de "machtsmisbruiken".
waar!

Mohammed heeft geen duivelsteksten, wat hij zei wordt nageleefd door de Alevieten, de huidige soenitten hebben het wat overdreven ...
Ugur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2004, 16:00   #27
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Korte samenvatting:

We worden al tientallen deccenia door het Grijze Wolf een MHP in Turkije opgezocht en vermoord door onze "te westerse leefwijze".

Het alevitisme is een subcategorie onder de moslims (zoals de protestanten in de katholiek), de reden waarom de algeneme moslims ons zo haten is omdat voor ons de vrouwen een even belangrijke figuur spelen als de mannen (ze moeten geen hoefddoek dragen, hebben meestal evenveel al dan niet meer inbreng in het gezin dan de mannen).

Alevieten moeten dan ook niet naar een moskee gaan of de Ramadan doen. We hebben dan wel de 12-Imam wanneer we wel moeten vasten.

Het alevitisme is ontstaan door Hz. Ali (de schoonzoon en neef van de profeet Mohammed). Na Mohammed's dood wouden bepaalde moslims dat de volgende leider uit de familiekring zou komen (en Mohammed zelf had opgedraged dan Ali zijn opvolger zou zijn) maar dat is dus niet gebeurt, en toen is Ali gesplitst van de moslims en eigen "cultuur" begonnen.

De Alevieten zijn zeer verdraagzaam, ze hebben geen moskees maar wel in de plaats van de moslim Hoca's hebben wij Pir's.

2/3 van de Alevi's zijn Turken
1/3 zijn Koerden.

In Turkije durven de meerderheid van de Turkse Alevi's er niet voor uitkomen in de schrik uitgemoord te worden door de MHP en Grijze Wolven.

Voor meer informatie:
http://www.alevieten.nl/htm/3.htm
http://www.alevieten.nl
Zou een Aleviet zich kunnen verzoenen met het idee dat de God van de Christenen en de God van de Islamieten wel eens dezelfde zou kunnen zijn? Dat er dan geen enkele reden meer zou zijn voor Islamieten en Christenen om elkaar niet als een broeder te zien en samen te streven naar vrede.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2004, 16:28   #28
Ugur
Vreemdeling

Ugur's schermafbeelding

Standaard

^ Alevieten zijn al heel nauw verbonden met de Christenen en zien hun al als broeders lees maar wat meer over ons
Oud 27 augustus 2004, 16:28   #29
Ugur
Vreemdeling

Ugur's schermafbeelding

Standaard

wij weten al dat er een mogelijkheid bestaat dat het dezelfde god is

Laatst gewijzigd door Ugur : 27 augustus 2004 om 16:28.
Oud 27 augustus 2004, 16:44   #30
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
wij weten al dat er een mogelijkheid bestaat dat het dezelfde god is
Daar ben ik heel blij om voor iedereen.. Ik heb alles met aandacht gelezen en kan mij in heel veel wat daar geschreven staat herkennen. Het Godsgevoel ( het vreedzame dan ) lijkt wel universeel, om het even waar het ontstaat.
Naast Boeddhist lijk ik nu ook gewonnen voor het (vreedzame) Alevitisme.

Toch merkwaardig dat zoveel mensen die voor vrede zijn ofwel vervolgd worden of vermoord. Schaden ze dan zoveel belangen met vrede te wensen ?

Laatst gewijzigd door labyrinth : 27 augustus 2004 om 21:28.
Oud 29 augustus 2004, 13:28   #31
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion
ze zijn gematigder dan de islam en dat is goed, maar het zijn nog steeds gelovigen hé... nu ja, zolang ze niemand kwaad doen, k�*n ik niets hebben tegen gelovigen van gelijk welke religie
En ze geloven ook in het leven hier op aarde, dat is toch een pluspunt.
Oud 29 augustus 2004, 14:19   #32
Phrea|K
Parlementslid

Phrea|K's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Alevitisme ziet er idd heel wat beter uit dan de klassieke Islam of de kommaneukerij vd Christelijke, creationist-extremisten.

Citaat:
Alevieten zien de scheiding tussen kerk en staat die door Ataturk is ingevoerd, als een groot goed, respecteren de verschillende geloven en staan voor tolerantie en humanisme.

Citaat:
‘Bidden’ is voor de Alevieten ook ‘goed leven’, dat wil zeggen respect hebben voor de medemens en rustig en beheerst in het leven staan. Dit betekent ook dat de Koran voor de Alevieten een andere betekenis heeft dan in de dominante islamitische stromingen. In plaats van een boek dat letterlijk moet worden nageleefd, bevat de Koran richtlijnen om goed te leven. Die richtlijnen worden afgestemd op de praktijk, op de samenleving waarin men leeft, en op inzichten die de wetenschap heeft ontdekt.

Citaat:
De grootste aandacht van de Alevieten gaat uit naar het ‘goed leven op aarde’ in plaats van ‘goed leven volgens de regels’ (van wie dan ook). De mens dient zijn verstand te gebruiken! Het is niet verwonderlijk dat een volk dat deze principes belangrijk vindt, door de machtigen van het rijk en de staat als ‘gevaarlijk’ werd en wordt beschouwd.
Zie ik daar een gezonde libertarische reflex?

Citaat:
Een opvallend kenmerk van het Alevitisme is de gelijke positie van vrouwen en mannen. Voor de Alevieten zijn man en vrouw gelijkwaardig.

Citaat:
Volgens deze gedachte kan ook een ongelovige evenwel als een gelovige een goed mens zijn. Het gaat erom of hij een goed mens is, niet of hij gelooft of niet. Ook kan het goed of slecht zijn van een mens dus niet verklaart worden vanuit het feit of hij moslim of christen is. Het goed of slecht zijn van een mens is verbonden met zijn gedrag en zijn verdiensten in de samenleving.

Citaat:
...
Phrea|K is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2004, 10:54   #33
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Klinkt bijna te mooi om waar te zijn, als ze nu nog de vrije liefde propageren en rozeblaadjes eten ben ik deze week nog bekeerd.

Maar wat El Turco zegt is ook waar, het feit dat ze de "XII werken van de profeet" (zelf gevonden ) niet naleven zoals naar de moskee gaan, 5 keer bidden, naar Mekka gaan, beesten slachten, enz... doet mij ook twijfelen of de term "moslim" wel opgaat.

De eigenlijk vraag is: wat maakt iemand moslim? Maar ja, wat maakt iemand christen, of zelfs een atheist?
Oud 30 augustus 2004, 11:20   #34
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg
Klinkt bijna te mooi om waar te zijn, als ze nu nog de vrije liefde propageren en rozeblaadjes eten ben ik deze week nog bekeerd.

Maar wat El Turco zegt is ook waar, het feit dat ze de "XII werken van de profeet" (zelf gevonden ) niet naleven zoals naar de moskee gaan, 5 keer bidden, naar Mekka gaan, beesten slachten, enz... doet mij ook twijfelen of de term "moslim" wel opgaat.

De eigenlijk vraag is: wat maakt iemand moslim? Maar ja, wat maakt iemand christen, of zelfs een atheist?
Volgens mij is Ali ook wat in de leer gegaan bij Boeddha
En vermits Boeddha 1200 jaar eerder onderwees dan Mohammed is het nog mogelijk ook dat ondertussen het Boeddhisme wat afgezakt was naar het Midden-Oosten en daar zijn stempel heeft gedrukt op deze tak van de Islam. Bij de Alevieten was er een "dede" of dorpswijze die de bijeenkomsten leidde. Dat lijkt allemaal een beetje op de manier waarop Boeddha zijn leerlingen onderwees ...... Verdraagzaamheid, goed leven ook in het nu, open voor iedereen, respect voor de andere ......
Oud 30 augustus 2004, 19:36   #35
Ugur
Vreemdeling

Ugur's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad,

eigenlijk hebben wij ook een "moskee" maar bij ons heet dat dan " Cemevi " waar de dede dan bidt zoals in de moskee (andere gebeden DENK ik)

maar wij zijn helemaal niet verplicht te gaan
Je kunt ook gewoon gaan vragen stellen over Alevitisme echt fijn
Oud 1 september 2004, 06:30   #36
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als uw beschrijving van uw geloof correct is, heb ik daar geen probleem mee.

(Btw indien uw beschrijving idd correct is, vergist u zich in vijand volgens mij... (uw avatar ))
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2004, 07:44   #37
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg

Ik denk dat Darwin het hier bij het juiste eind heeft:

Citaat:
Waren het nu een soort van christenen of iets anders in Syrië of in het tegenwoordige Irak of in Perzië? Die noemden zichzelf ook "moslim" terwijl ze voor de rest zoveel moslim waren als een doorsnee Blokkiezer.

Net zoals ik tegen vrienden zeg dat ik niet op het Blok stem.

Als de moslims het hier voor het zeggen krijgen, word ik ook "moslim" ! Ze denken toch niet dat ik extra belastingen ga betalen zeker? En ik wil ook op een kameel kunnen zitten ipv op een ezel, en bovendien mijn huis wat hoger bouwen! Dat sjalleke neem ik er dan maar bij (word ik tenminste niet lastiggevallen), en mijn wijn brouw ik in mijn kelder !

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 1 september 2004 om 07:45.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2004, 09:44   #38
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Die Alevieten lijken mij toffe gasten, meer XXI eeuw dan de rest van de moslims, maar wat dan....het grote deel van de moslims is niet zo. Ik heb ook niet begrepen hoe de scheiding tussen de sji´iten en de alevieten ontstaan is. Kan iemand mij dit uitleggen?

Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 1 september 2004 om 09:44.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 21:25   #39
JusticeLover
Banneling

JusticeLover's schermafbeelding

Standaard

Ugur,

vind jij dat Alevieten moslim moeten genoemd worden? Lezen Alevieten koran? Wat voor soort gebed doen ze in cemevi??? Of om moslim te zijn moet je geen koran en al lezen??? Het klikt ingewikkeld. Ik kan nog altijd geen verband maken tussen Alevieten en moslims maar soit...

Elke jaar gaan ze op bezoek naar Haci Bektas Veli maar wat ze daar doen is eerder plezier maken dan gebed... Daarom ook terecht het kritiek van Arabische sji'ieten die Alevieten protesteerden omdat ze Haci Bektas Veli alleen maar beledigden..

Ik denk persoonlijk dat ze niet-moslims zijn maar het niet durfden te zeggen tegen de ISLAMITISCHE (soennitisch,alevitisch) heersers. Ik zou uitleg willen..

PS Ik heb niets tegen alevitisme op zich maar leg geen verband tussen alevietisme en islam, want die is er niet. Totaal andere dingens. En jullie zeggen dat jullie afstammelingen van Profeet Ali zijn, hij was een martelaar en als er nu djihad zou zijn ben ik van overtuigd dat de alevieten niet aan zullen meedoen uit angst!!! Om aan djihad mee te doen moet je overtuigd zijn, om overtuigd te zijn moet je gelovig zijn, om gelovig te zijn moet je 'het boek' lezen en dan pas kan je strijden voor geloof. Maar het speelt geen rol eh.
JusticeLover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2004, 21:40   #40
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EL TURCO
Ugur,
PS Ik heb niets tegen alevitisme op zich maar leg geen verband tussen alevietisme en islam, want die is er niet. Totaal andere dingens. En jullie zeggen dat jullie afstammelingen van Profeet Ali zijn, hij was een martelaar en als er nu djihad zou zijn ben ik van overtuigd dat de alevieten niet aan zullen meedoen uit angst!!! Om aan djihad mee te doen moet je overtuigd zijn, om overtuigd te zijn moet je gelovig zijn, om gelovig te zijn moet je 'het boek' lezen en dan pas kan je strijden voor geloof. Maar het speelt geen rol eh.
Ik denk ook dat de Alevieten niet zouden meedoen, waarvoor mijn respect, en dit niet uit angst maar uit wijsheid......
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be