Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 februari 2012, 20:50   #21
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Sleutel, dan kan een vrijdag-imaam ermee naast zijn master in islamitische jurisprudentie, islamitische theologie & wijsbegeerte, islamitische wetenschappen, Arabische literatuur minor islamitische wetenschappen, islamitische geschiedenis minor islamitische wetenschappen ..... de updates in maatschappelijke en sociale vormingen en discussies beter opvolgen en duidelijker uitleggen ..
De dogma's rationeel uitleggen bedoel je.?
Oud 5 februari 2012, 21:27   #22
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
De dogma's rationeel uitleggen bedoel je.?
Indien het jou iets goeds doet, waardoor je je beter voelt bijvoorbeeld, dan mag je het op die manier lezen.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2012, 21:36   #23
Klarekijk
Banneling

Standaard

Sprookskes ? die hadden ze al .

Het is dankzij de zotgestudeerde dat de schaamteloosheid is ontstaan en dat men zich ook fier is mogen gaan voelen als men niet werkt.

Het is dankzij de schaamteloze sprookjesgeleerden dat iedereen en alles met wat kwaliteiten nu verloren gaat , dank zij de hooggeleerde sprookjes wordt de werkende mens verder uitgezogen en belast dat hij enkel een boterham over houd .

Ja ik ben kwaad , waarom grvrn ze geen masterdiploma"s om met eieren , kippebloed en bloem in je haar rond te lopen .

In de technische school stonden we met een ijzervijl in ons pollen om een vlak recht te krijgen , dat was andere koek .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2012, 21:39   #24
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
zolang het maar een katholieke universiteit is zeker? Hebben ze een afdeling theologie aan de VUB misschien? of een opleiding tot brahmaan?
K&IUL. Zo goed?
Oud 5 februari 2012, 21:49   #25
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indien het jou iets goeds doet, waardoor je je beter voelt bijvoorbeeld, dan mag je het op die manier lezen.
Zeg dan gewoon dat ik gelijk heb.
Oud 5 februari 2012, 22:17   #26
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Zeg dan gewoon dat ik gelijk heb.
Ik heb u al gelijk gegeven op 1 voorwaarde maar en dat is als het jou iets goeds doet. Gelijk hebben en waar zijn trouwens kan niet zonder voorwaarden.
Oud 5 februari 2012, 22:20   #27
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
waarom grvrn ze geen masterdiploma"s om met eieren , kippebloed en bloem in je haar rond te lopen .
Je kan daar een aanvraag voor indienen he, maar niet anoniem via een anonieme mail a.u.b!
Oud 5 februari 2012, 22:20   #28
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Lijkt me niet iets voor de KUL.

Er bestaat al een protestantse universitaire faculteit, een evangelische universiteit, een faculteit van vergelijkende godsdienstwetenschappen...

Misschien toch beter een aparte instantie oprichten.
Oud 5 februari 2012, 22:29   #29
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Lijkt me niet iets voor de KUL.

Er bestaat al een protestantse universitaire faculteit, een evangelische universiteit, een faculteit van vergelijkende godsdienstwetenschappen...

Misschien toch beter een aparte instantie oprichten.
Bestaat al!
De Islamitische faculteit van Europa-Gent
http://www.islam-univ-gent.be/
Oud 5 februari 2012, 22:32   #30
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bestaat al!
De Islamitische faculteit van Europa-Gent
http://www.islam-univ-gent.be/
Is die officieel erkend door de Vlaamse overheid?

In dat geval: mooi.
Oud 5 februari 2012, 22:36   #31
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Is die officieel erkend door de Vlaamse overheid?

In dat geval: mooi.
Of het erkend is, weet ik niet en heb ik ook nooit opgezocht. Het was in ieder geval ontstaan als een fac behorend tot de islamitische uni van Rotterdam en wat het nu is, weet ik niet.
Oud 5 februari 2012, 22:43   #32
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Je kan daar een aanvraag voor indienen he, maar niet anoniem via een anonieme mail a.u.b!
en niet verlegen om onzin als realiteit te aanzien binnen een unief
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2012, 23:55   #33
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
en niet verlegen om onzin als realiteit te aanzien binnen een unief
Nee niet verlegen anders ben je zelf onzin en blijf je onwetend. In feite is alles onzin en daar komt religie, in het algemeen, en islam in het bijzonder want islam is naast overtuiging, verrichtingen, ervaringen en waarden ook zingeving. Waarom zingeving? Omdat alles in en rond ons bestaan, in principe en in wezen, onzin is. Dus de islamreligie bestaat en het is een feit. Een feit kan je waarnemen en daarom kan je het ook onderzoeken en bestuderen. Het organiseren van een master in Fysica is niet logischer of realistischer dan religie, maar de religie is noodzakelijker dan fysica en een bewijs hiervoor is de geschiedenis en realiteit want religie spreekt jouw zijn (tijdsloos) aan terwijl natuurkunde slechts een betrekking heeft op jouw (wereldse tijdelijke) comfort in de zin dat je bijvoorbeeld wilt weten wat je allemaal met een steen kan doen (bijvoorbeeld een onderdak bouwen) en dat houdt ook in wat die steen is.. enz.

Ik weet niet of je dat kan/wil begrijpen maar jouw (om met eieren , kippebloed en bloem in je haar rond te lopen) kan ook onderzocht en bestudeerd worden indien het een realiteit wordt en dan een master in "kunst van eiren-kipppenbloed-bloem haar" organiseren. Indien het een verrichting van een nieuwe religie wordt, dan kan dat ook want uiteindelijk zal dat altijd iets gemeenschappelijks hebben met religie. Het secularisme is ook religie, zowel in de islamitische zin als in de algemene religieuze zin, omdat orde en 'systeem' eigenschappen van dé religie zijn. Echt seculier zijn zou "zich verlossen van enige vorm van het nastreven van orde en organisatie" moeten betekenen en daarom moet een bepaalde ideologie die bijvoorbeeld het sociaaldarwinisme wilt toepassen altijd seculierder zijn. De liberale kapitalistische ideologieën zijn ook seculierder dan het communisme omdat communitaristische opvattingen en praktijken in de religie dominanter zijn dan de rol van het individualisme erin.

Nu, heb je het verstaan of wil jij het niet begrijpen?
Oud 6 februari 2012, 02:52   #34
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee niet verlegen anders ben je zelf onzin en blijf je onwetend. In feite is alles onzin en daar komt religie, in het algemeen, en islam in het bijzonder want islam is naast overtuiging, verrichtingen, ervaringen en waarden ook zingeving. Waarom zingeving? Omdat alles in en rond ons bestaan, in principe en in wezen, onzin is. Dus de islamreligie bestaat en het is een feit. Een feit kan je waarnemen en daarom kan je het ook onderzoeken en bestuderen. Het organiseren van een master in Fysica is niet logischer of realistischer dan religie, maar de religie is noodzakelijker dan fysica en een bewijs hiervoor is de geschiedenis en realiteit want religie spreekt jouw zijn (tijdsloos) aan terwijl natuurkunde slechts een betrekking heeft op jouw (wereldse tijdelijke) comfort in de zin dat je bijvoorbeeld wilt weten wat je allemaal met een steen kan doen (bijvoorbeeld een onderdak bouwen) en dat houdt ook in wat die steen is.. enz.

Ik weet niet of je dat kan/wil begrijpen maar jouw (om met eieren , kippebloed en bloem in je haar rond te lopen) kan ook onderzocht en bestudeerd worden indien het een realiteit wordt en dan een master in "kunst van eiren-kipppenbloed-bloem haar" organiseren. Indien het een verrichting van een nieuwe religie wordt, dan kan dat ook want uiteindelijk zal dat altijd iets gemeenschappelijks hebben met religie. Het secularisme is ook religie, zowel in de islamitische zin als in de algemene religieuze zin, omdat orde en 'systeem' eigenschappen van dé religie zijn. Echt seculier zijn zou "zich verlossen van enige vorm van het nastreven van orde en organisatie" moeten betekenen en daarom moet een bepaalde ideologie die bijvoorbeeld het sociaaldarwinisme wilt toepassen altijd seculierder zijn. De liberale kapitalistische ideologieën zijn ook seculierder dan het communisme omdat communitaristische opvattingen en praktijken in de religie dominanter zijn dan de rol van het individualisme erin.

Nu, heb je het verstaan of wil jij het niet begrijpen?
Godsleer niet verwarren met vergelijkende godsdienstwetenschappen aub.

Wanneer ik jouw pleidooien lees krijg ik soms de neiging om mijn scheikundeboeken weg te gooien en mij vol overgave op alchemie te storten.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 6 februari 2012 om 02:57.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2012, 02:58   #35
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Stoort de faculteit theologie u ook in die mate?
Theologie? Ja.

Vergelijkende godsdienstwetenschappen? Neen.
Oud 6 februari 2012, 03:29   #36
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Godsleer niet verwarren met vergelijkende godsdienstwetenschappen aub.

Wanneer ik jouw pleidooien lees krijg ik soms de neiging om mijn scheikundeboeken weg te gooien en mij vol overgave op alchemie te storten.
Ik denk dat die verwarring slechts in jouw hersenen plaats vindt!
Oud 6 februari 2012, 03:42   #37
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik denk dat die verwarring slechts in jouw hersenen plaats vindt!
Och, best mogelijk. Ik probeer dan ook voor mezelf te denken. Met de nadruk op probéren. Ik zeg niet dat het mij altijd lukt.

Lui die beschikken over een onzichtbaar vriendje vertonen doorgaans iets minder bescheidenheid.
Oud 6 februari 2012, 07:45   #38
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Nee, want daar geloven ze niet in sprookjes, daar bestuderen ze de enige echte superman die het blanke ras gesticht heeft en vervolgens een paar duizend jaar met midden-oosterse joden aan de slag gind alvorens ons tot zijn echte uitverkoren volk te benoemen. En van hem mogen we niks te maken hebben met de Islam, stelletje afgodenvereerders.
Er is weldeglijk een verschil tussen een studie theologie en een studie voor imam.
Je vergelijkt de opleiding tot pastoor ook niet met die van theologie (hoewel een pastoor daar ook een portie zal van opgelepeld krijgen)
Oud 6 februari 2012, 09:22   #39
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Er is weldeglijk een verschil tussen een studie theologie en een studie voor imam.
Je vergelijkt de opleiding tot pastoor ook niet met die van theologie (hoewel een pastoor daar ook een portie zal van opgelepeld krijgen)
Maar een opleiding tot pastoor is ook niet te vergelijken met een studie voor imam. Voor zover ik weet is de verwijzing 'imam' (althans binnen de soennitische stroming) eerder een erkening van iemands kennis/leiderschap en strict gezien geen titel voor een geestelijke/clericus. Imam lijkt me daarom eerder vergelijkbaar met een pastoraal werker in de RKK.

In Nederland is pastoraal werk een HBO (bachelor) opleiding, waarin onder andere geschiedenis, exegese, theologie en menswetenschappen aan bod komen. Ik vermoed dat de opleiding imam erg gelijkaardig is.
Oud 6 februari 2012, 13:42   #40
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Sprookjes bezitten een diepe innerlijke wijsheid en het zou goed zijn als de moderne mechanische mens zich daar eens in zou gaan verdiepen.

Ten eerste gaat het daarbij om de overwinning van de Liefde, net als in het christendom, maar terwijl Jezus alleen maar van zichzelf houdt, houdt de prins van de prinses.

Dat is al heel wat beter dus.

Noch Jodendom, noch christendom noch de Islam heeft het zover gebracht, ondanks de de sprookjes van 1001 nacht.

Sherazade
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be