![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Iets anders. Misschien heb je gisteren ook de reactie gelezen van de voorzitster van het VOK op de besparingsmaatregelen van de overheid. Zij vindt dat de nieuwe besparingsmaatregelen vooral de vrouwen treffen: in het bijzonder wat de maatregelen betreft op het vlak van tijdskrediet, pensioenen, overlevingspensioen, afstand woon-werk als argument tot werkweigering ... Feit is dat hiermee actueel inderdaad meer vrouwen worden benadeeld. Maar zou jij dat als argument durven gebruiken ? Laatst gewijzigd door Rudy : 9 maart 2012 om 11:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het ene is het resultaat van het andere. Dat er al iets meer mannen het opnemen voor de zorg van het gezin is te wijten aan het feit dat er ook al iets meer vrouwen hoger op de loonlijst staan. Mijn vaststelling is dat inlevering van loon ten voordele van het gezin nog steeds zeer dikwijls gebeurt door wie financieel het minst verliest.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad. En juist op die internationale vrouwendag kondigde de Afghaanse president aan de vrouwenrechten in te perken als toegeving aan de Taliban.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Minister-President
|
![]() Zoiets interesseert sjokkie geen bal...
![]() |
#25 |
Parlementslid
|
![]() In mijn ogen vergroot dit de kloof alleen maar, positieve discriminatie is ook discriminatie. Ik behandel mannen en vrouwen op professioneel vlak helemaal hetzelfde. Op gebied van sport moet die kloof er misschien zijn aangezien er over het algemeen wel degelijk een fysisch verschil is tussen de geslachten. Wat dan weer niet moet weerspiegeld worden op andere aspecten vind ik.
Overigens is biologisch gezien een moeder die de eerste weken en misschien zelfs maanden niet voor haar kind zorgt een slechte moeder, de rol van vader komt pas later in het leven van het kind mijn inziens. Maar dat is een andere discussie.
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als er één gebied is waar gelijkberechtiging van de vrouw, desnoods door middel van positieve discriminatie, wel zin heeft is het het politieke domein. Er zijn 50 % vrouwen in de wereld. Geef ze 50 % van de macht.
Latijns America geeft het goede voorbeeld op dat gebied. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar je beseft toch wel dat je nu impliciet stelt dat vrouwen nog dikwijls minder verdienen dan hun partner. Ik vrees dat het rollenpatroon ook nog altijd meespeelt. Een vrouw die thuisblijft voor de kinderen is een toegewijde moeder; een man die hetzelfde doet is een leegganger die leeft op kosten van zijn vrouw. Dat is althans de reactie die mijn man dikwijls kreeg (in de jaren 90) toen hij thuis bleef bij de kinderen tot ze 5 en 7 waren. Daarna werkten we beide 4/5. Voor mij als vrouw was dat algemeen aanvaard, voor mijn man werd dat weer aanzien als abnormaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Saoudi Arabië : verbod voor de vrouw om met de auto te rijden, verplichte inpakking, verbod om zonder voogd op straat te komen andere moslimlanden : verplichting voor de vrouw om zoontjesfabriek te spelen, inpakking opgedrongen door de mannen Afganistan : compleet de hel om er als vrouw geboren te worden |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar ik hoop dat jij je niet enkel op de vrouwenrechten in islamlanden fixeert. Elders is er ook nog veel werk. Niet voor niets is "Bevorderen van gelijke kansen voor mannen en vrouwen en empowerment van vrouwen" één van de millenniumdoelstellingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Banneling
|
![]() Meer vrouwen in de politiek...
Ben maar een kind van één van onze vrouwelijke ministers... Dus van iemand die vindt dat haar eigen ego het hoogste goed is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Natuurlijk moet je dit als koppel zelf beslissen, maar indien een man liever thuis blijft en voor haard en kroost zorgt terwijl de vrouw werkt, waarom niet? De voorwaarden voor tijdskrediet zijn voor alle werknemers dezelfde, persioene passen voor mannen en vrouwen het meest voordelige systeem automatisch toe, het zijn voor mij geen essentiele zaken op een vrouwendag te organiseren. Ik vraag me af hoe die internationale vrouwendag eruit ziet in Marokko, Turkije, Afghanistan, Iran, Irak, Egypte en Indie, waar vrouwen vaak amper recht hebben op onderwijs, werk, zelfbeschikking of soms zelf voedsel, of sneller dan jongens als baby worden gedood. Daar is werk aan de winkel, hier niet in die mate dat wij een vrouwendag zouden nodig hebben, tenminste; zo zie ik dat. Laatst gewijzigd door alice : 9 maart 2012 om 14:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat betekent niet dat de identiteit van vrouwen nog gelijk is aan huwelijk en moederschap, gelukkig is die identiteit nu veel breder. Laatst gewijzigd door alice : 9 maart 2012 om 14:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Banneling
|
![]() En de vrouw... zij emancipeerde voort...
En wat zijn de resultaten tot hier toe? Zijn de huwelijken/relaties er op vooruitgegaan? Zijn er minder (v)echtscheidingen dan vroeger? Vinden onze kinderen meer nestwarmte? Kortom is onze gemeenschap er op vooruitgegaan en zo ja op welk gebied? |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit is wel het resultaat van: 1. oftewel: minder gepresteerde werktijd. 2. oftewel: keuze voor minderbetaalde jobs. Zolang niemand mij kan aantonen dat een vrouw voor dezelfde prestatie minder betaald wordt dan haar mannelijke collega, vind ik deze discussie naast de kwestie. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Banneling
|
![]() heeft U het nu over het verplichten van borstvoeding omdat het anders een "slechte" moeder is? Of vind je dat het verversen van kakbroeken een vrouwelijke hand nodig heeft?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Slik je dat nu zo moeilijk door, of wil je het niet toegeven? |
||
![]() |