Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juni 2004, 13:08   #21
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Wij staan voor het simpele feit dat ons sociaal vangnet onbetaalbaar wordt. Men zoekt allerlei redenen, maar de échte reden kent iedereen: er wordt op grote schaal misbruik van gemaakt.
Als ik nu moet kiezen tussen de totale ineenstorting van het systeem en een kliklijn dan kies ik voor een kliklijn.
interessante discussie.

dorus, dit is geen kwestie van "of... of..."
Een grondig herdenken van ons sociaal zekerheidsstelsel, rekening houdend met bestaand misbruik en de draagkracht van onze economie, lijkt me een betere en realistischere oplossing.
Als daar een vlotte aangifte-mogelijkheid voor derden bijhoort, zijn er geen kliklijnen nodig. Ik deel hierin de Vexville's eerder sombere kijk op de medemens: wel van goede wil, maar oh zo jaloers.

En nogmaals:
illegalen hebben geen enkele impact op uw of mijn belastingen of ons pensioen/dopgeld/loon/etc.
Een illegaal kan geen aanspraak maken op om het even welk vervangingsinkomen, zij zitten permanent in de 'zwarte economie'

De hele "zwarte economie" aanpakken (Belgen incluis) het zou schoon zijn, maar dat is voer voor een compleet andere discussie...
Oud 28 juni 2004, 13:52   #22
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Beste Joe,

lees mijn andere postings in deze topic.
Wat die illegalen betreft, zit je er naast. Maar dat is niet het onderwerp.

Het gaat over misbruiken. Illegalen zijn maar één aspect.
Eén voorbeeldje: bij het activeren van de kruispuntbank bleek in één SC in Antwerpen-Noord 11 of 15 leefloontrekkers te werken. Allemaal allochtonen.
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2004, 14:13   #23
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste Joe,

lees mijn andere postings in deze topic.
Wat die illegalen betreft, zit je er naast. Maar dat is niet het onderwerp.

Het gaat over misbruiken. Illegalen zijn maar één aspect.
Eén voorbeeldje: bij het activeren van de kruispuntbank bleek in één SC in Antwerpen-Noord 11 of 15 leefloontrekkers te werken. Allemaal allochtonen.
Voil�*... en d�*t zijn de methoden die dus wel werken. Precies, duidelijk, ondubbelzinnig en eerlijk. Als we al eens zouden beginnen om de data die er bestaat bij tientallen verschillende administraties in een een kruispuntbank te verwerken, dan zouden we al heel wat verder staan.

Op heel veel vlakken trouwens: fiscale en sociale fraude, illegaal verblijf in ons land, depistage van criminaliteit, ...

Maar laat de burger er vantussen... Ik wil me niet "bekeken" of "bespied" voelen telkens ik m'n voor- of achterdeur buitenstap. (en ik heb nooit iets te verbergen gehad hoor... gewoon gesteld op m'n privacy)
Oud 28 juni 2004, 14:28   #24
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

mispost!
Oud 28 juni 2004, 14:30   #25
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Beste, Vexille,
er zijn nog al wat problemen met het systeem van de kruispuntbank.

1. de gegevens worden slechts 3-maandelijks bijgewerkt (zoals de SZ)
2. heel wat allochtonen hebben niet alleen een dubbele nationaliteit maar ook een meervoudige persoonlijkheid. Een beetje zoals sommige posters hier. Begrijp je?
3. er is (was) duidelijke onwil van bepaalde politieke kringen om het systeem volledig te activeren. Niet alle gemeenten werken mee en ook niet alle officiële diensten. Daar is wel sedert 13/06 enige verbetering in gekomen.

In één woord, de genen die nu betrapt zijn, zijn morgen weer bezig onder een andere naam. De registratie van allochtonen is zéér gebrekkig.

Ik vrees nochtans dat we over verschillende zaken spreken. U hebt het over een 'verklikkerslijn', ik over een 'aangiftenummer'.
Wie het misbruik aangeeft bewijst zijn gemeenschap een dienst en vrijwaart het systeem voor zijn kinderen.
Oud 28 juni 2004, 20:50   #26
Judge
Burgemeester

Standaard

Eén ding is zeker. Degelijke klik- of aangiftelijnen moeten niet georganiseerd worden door particulieren, laat staan door politieke partijen.

Alleen de overheid is neutraal genoeg om zo'n systeem (al blijft dit relatief) op te zetten. En ervoor te zorgen dat er genoeg controle is. (bv. via een parlementaire commissie, genre comité P).
Oud 29 juni 2004, 19:14   #27
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judge
Eén ding is zeker. Degelijke klik- of aangiftelijnen moeten niet georganiseerd worden door particulieren, laat staan door politieke partijen.

Alleen de overheid is neutraal genoeg om zo'n systeem (al blijft dit relatief) op te zetten. En ervoor te zorgen dat er genoeg controle is. (bv. via een parlementaire commissie, genre comité P).
Spijtig dat die overheid haar eigen systemen ondermijnt. De kruispuntbank, hierboven al geciteerd, blijft maar gebrekkig werken, door bijna openlijke boycot van bepaalde ambtenaren. De politie mag niet actief optreden tegen illegalen etc.....
Neen daar waar de overheid in gebreke blijft, en dat doet ze, mag en moet de burger zelf het initiatief nemen.
Oud 29 juni 2004, 20:39   #28
tigerpants
Burgemeester

Stuur een bericht via MSN naar tigerpants
Standaard

Een kliklijn blijft altijd gebaseerd op vermoedens!

Het is niet leuk om de politie aan je deur te krijgen met 'vermoedens'...

Trouwens, voor de duidelijkheid: het Vlaams Blok uitte zich TEGEN een kliklijn voor openbare racistische uitingen... Raar toch!
tigerpants is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2004, 21:34   #29
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tigerpants
Een kliklijn blijft altijd gebaseerd op vermoedens!

Het is niet leuk om de politie aan je deur te krijgen met 'vermoedens'...

Trouwens, voor de duidelijkheid: het Vlaams Blok uitte zich TEGEN een kliklijn voor openbare racistische uitingen... Raar toch!

Jamaar, dan is het "vrije meningsuiting" eh
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2004, 00:17   #30
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Er is een verschil tussen een anonieme kliklijn (het wapen van de lafaard) en het opnemen van je verantwoordelijkheid als burger. Ben je getuige van een misdrijf, dan stap je naar de politie en doet aangifte. Desnoods kijk je de dader recht in de ogen wanneer je je getuigenis aflegt.

Kliklijnen hebben niks met verantwoordelijkheidszin te maken. Alles met laffe heimelijkheid, bespieden, achterklap... enfin, de "schone dingen des mensen" zoals JoeQpublic dat zo mooi verwoordt.

Weg ermee dus.

By the way... in onze buurt bestaat er een soort "neighbourhood watch"; mensen kijken uit voor elkaar. Werkt prima en ik zal de eerste zijn om een kijkje te gaan nemen wanneer ik iets verdachts opmerk bij één van m'n buren (tenminste wanneer ik wéét dat die bvb. niet thuis zijn). Ook dat is verantwoordelijkheid nemen. Maar heeft niks met "kliklijnen" te maken.

Ik vind het belangrijk om hier een scherpe distinctie in te maken.
Er zijn zeer veel gevallen denkbaar, ja zelfs de meeste, waarin de aangever van een misdrijf zich blootstelt aan represailles. Het waarborgen van anonimiteit is dan ook zeer zinvol.
Uw analyse is niet erg realistisch.
Anonimiteit in de melding van misdaden is een element van bescherming. Het is in feite de eerste daad van respect voor de moed en de burgerzin van de aangever.

Ja, ook ik vind het belangrijk om hier een scherpe distinctie te maken!
Dus als er morgen een kliklijn voor discriminatie bestaat dan bel ik even of ze bij dorus ( jammer dat ik zijn adres niet ken ) komen kijken en een praatje maken met je.
Op minder dan twee minuten tijd heb je in al je ogenschijnlijke wijsheid al op gauw wat flaters laten vallen die ( onder de huidige wetgeving ) toch wel erg discriminerend overkomen voor een doorsnee agent ( op voorwaarde dat dat natuurlijk geen blokkertje is )
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2004, 01:04   #31
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha
Citaat:

Er zijn zeer veel gevallen denkbaar, ja zelfs de meeste, waarin de aangever van een misdrijf zich blootstelt aan represailles. Het waarborgen van anonimiteit is dan ook zeer zinvol.
Uw analyse is niet erg realistisch.
Anonimiteit in de melding van misdaden is een element van bescherming. Het is in feite de eerste daad van respect voor de moed en de burgerzin van de aangever.

Ja, ook ik vind het belangrijk om hier een scherpe distinctie te maken!
Dus als er morgen een kliklijn voor discriminatie bestaat dan bel ik even of ze bij dorus ( jammer dat ik zijn adres niet ken ) komen kijken en een praatje maken met je.
Op minder dan twee minuten tijd heb je in al je ogenschijnlijke wijsheid al op gauw wat flaters laten vallen die ( onder de huidige wetgeving ) toch wel erg discriminerend overkomen voor een doorsnee agent ( op voorwaarde dat dat natuurlijk geen blokkertje is )
Als je werkelijk niets interessanters te vertellen hebt, ga je dan eerst een verse pamper laten aandoen.
Oud 4 juli 2004, 01:12   #32
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha

Als je werkelijk niets interessanters te vertellen hebt, ga je dan eerst een verse pamper leten aandoen.
Btw, de jouwe is ook aan vervanging toe !!!
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2004, 08:27   #33
james
Provinciaal Gedeputeerde

james's schermafbeelding

Standaard

1. waarom zouden illegalen bij een politieke partij moeten gemeld worden? zij heeft daar geen zaken mee. de overheden zijn het enige correcte aanmeldpunt. zoals eerder al gezegd, is het je burgerplicht om misdaden aan te geven.

2. hoe weet men wie illegaal is? onlangs woonde naast familie van me een pool die iedere nacht vertrok, gans het dorp sprak van ne mensenhandelaar die hier illegaal was. uiteindelijk bleek die man gewoon ergens in een nachtploeg te staan. denk dat er op dergelijke anonieme manier op achterbakse wijze zal geprobeerd worden om ook eerlijke mensen te treffen.

3. ergers kwam een burgerwacht ter sprake. mag ik nog even wijze op het geval van sint-martens latem. waar na jaren van car-&homejackings en diefstallen&inbraak, beroep gedaan is op een bewakingsfirma en waar op het moment car-&homejackings herleid zijn tot NUL en diefstal&inbraak bijna nihil zijn.

You're only as old as the boys you feel
james is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2004, 19:35   #34
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door james
3. ergers kwam een burgerwacht ter sprake.

mag ik nog even wijze op het geval van sint-martens latem. waar na jaren van car-&homejackings en diefstallen&inbraak, beroep gedaan is op een bewakingsfirma en waar op het moment car-&homejackings herleid zijn tot NUL en diefstal&inbraak bijna nihil zijn.
holy Jebus, van de waanzin van de burgerwachten, bescherm ons Heer!

Een stel burgers met tijd en vooral nieuwsgierigheid teveel. Geen beter experiment om te zien hoe een gewone mens dictator wordt: geef 'em een walkie-talkie en laat 'em patrouilleren.

Stads- en andere wachten vind ik nog kunnen mits door de overheid geregeld (langdurig werklozen hun uitkering laten aanvullen) en vooral een duidelijk omschreven takenpakket.

dorus: zeg mij aub waarom illegalen ons geld zouden kosten? Een reden is voldoende, dan pas ik m'n posts aan.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be