Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juni 2004, 06:55   #21
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door james
tja hoever mag je daar in gaan. er zijn uiteraard wel voorschriften voor fabrieken en dergelijke. alleen vraag ik me af in welke mate die hoofddoek die vrouw zou storen bij het werken. zolang ze hem nie vastnaait aan tgeen da ze bezig is zal da allemaal wel meevallen zeker?
ik vind het bovendien nogal zwak dat de werknemer de proef niet laten doen heeft en gekeken heeft in hoeverre die hoofddoek de vrouw stoort.

Het is en blijft een veiligheidsrisico,

Dragen van loshangende kleding, (dus ook een sjaal, das, een hemd met te lange mouwen zelf, enz.. ) en juwelen in de buurt van machines met bewegende delen is gewoon levensgevaarlijk.

Je loopt altijd de kans dat je door je kleding of juwelen gegrepen wordt door die machine, of da nu een stikmachine is of ne volautomatischen hakselaar da maakt niks uit.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 08:46   #22
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Het vervelende is nu wel dat nergens in de koran expliciet vermeld staat dat moslims HOOFDdoeken moeten dragen. (wel dat ze hun sluiers of hun BOEZEM moeten laten hangen en hun sieraden niet mogen tonen...)-

Kledingvoorschriften voor de vrouw volgens de Koran

Er staat wel in vermeld dat ze niet verder dat drie dagreizen (per kameel) alleen mogen reizen. Dat zou omgerekend zo'n 75km zijn.
Bijgevolg zullen moslima's evenzeer werk mogen weigeren als dat verder dan 75 km van huis te begeven valt.

Maar bovendien is het zo dat ze in feite thuis binnen moeten blijven, misschien enkel nog telewerken voor devote moslima's?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 09:39   #23
tigerpants
Burgemeester

Stuur een bericht via MSN naar tigerpants
Standaard

Euhm... Even verder denken... Waarom werd die vrouw verplicht haar hoofddoek af te doen op dat werk?? Was daar een reden voor? Misschien, misschien ook niet...

Dus ik vind dat wij daar nogal moeilijk over kunnen oordelen...

En seg, is het nu zo erg dat er vrouwen rondlopen met een doek over hun kop? Stoort u dat? Dat is toch hun zaak...
En zolang er geen wetten over zijn vind ik dat ze niemand daarvoor mogen straffen...
tigerpants is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 09:41   #24
Dinosaurus
Provinciaal Statenlid

Dinosaurus's schermafbeelding

Standaard

Eigenlijk vind ik dit weer typisch, hé...

Ik vraag me af of een belgische vrouw in een islamitisch land in mini-rok en doorkijkbloes zou kunnen gaan werken?
Waarschijnlijk niet.
Ok dan! Al of niet terecht...
Maar betekent dat dan dat zij daarom RECHT moet hebben om stempelgeld te krijgen? Tenslotte is België tot nader order (nog?) geen islamstaat, hé...

Natuurlijk mag zij in het openbaar een hoofddoek dragen, maar een naaiatelier is een werkplaats. En als zij weigert daar haar hoofddoek te verwijderen, o.k. dan, maar dat ze er dan ook de gevolgen van draagt, hé...
Dinosaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 09:46   #25
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

de vlaming heeft binnenkort geen enkel excuus meer om niet te werken of hij moet al halfdood zijn.
chronische pijn? zware depressie? CVS? kanker? spierverlamming?
je kunt het maar beter niet hebben want allemaal excuses om te kunnen profiteren natuurlijk.

maar kopvodden, dat is van hun religie hé, daar moeten we groot respect voor hebben.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 09:47   #26
Dosz
Vreemdeling

Dosz's schermafbeelding

Standaard

Mijn moeder werd na 38 jaren dienst onslagen weges stopzetting van het bedrijf. ze heeft op op 2 jaar tijd meer opleidingen moeten volgen dan ik op mijn heel leven (bewijs van spreken hé ). Begin vorig jaar werd haar vader (mijn bompa) omver gereden met een wagen en moest dringend opgenomen worden in Leuven voor een hersenbloeding. Mijn grootmoeder kan niet met de wagen rijden en vroeg of mijn moeder met haar de volgende dagen niet mee naar Leuven kon rijden.

Toeval wil dat ze in deze periode een opleiding aan het volgen was en moest daar aanwezig zijn (geen boe of ba, ge zult er zijn.... ). Ze kon dus kiezen tussen den dop of met haar moeder naar Leuven rijden waar mijn grootvader ligt te vechten tegen de dood.
Dit was geen geldige reden om afwezig te zijn van een opleiding maar een belachelijke doek is da wel als het om werk gaat

T'zal wel aan ons liggen zeker
Dosz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 10:46   #27
Spolpoel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elmacioglu
Correcte beslissing toch. GELOOFSVRIJHEID bestaat nog altijd in België.
Wat valt er niet te begrijpen?
1) Geloofsvrijheid wordt gevrijwaard ook als het dragen van een hoofddoek verboden wordt. Verliest men door het afnemen van de hoofddoek plots de vrijheid op geloof? Geloofsbelijdenis speelt zich af in het hoofd, niet OP het hoofd.
2) Moet er geloofsvrijheid zijn op de werkvloer? De werkvloer is er om te werken, niet om z'n geloofsvrijheid te benutten of z'n geloof te belijden.
Spolpoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 10:55   #28
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Moslims mogen ook geen geld aannemen dat gebaseerd is op rente. Nu meen ik toch dat ongeveer alle uitkeringen beheerd worden in een systeem gebaseerd op rente.

Raar dat ze dan ineens hun geloofsregels niet tot op de letter moeten volgen! Niemand zou er een probleem mee hebben denk ik.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 24 juni 2004, 10:59   #29
prutske
Burgemeester

prutske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Girlke
Zouden ze beter wat minder aan handicapten geven, zoveel die krijgen
van sosiale zekerheid
Dat is heel lief van U en erg sociaal,vergeet niet dat voor de beide partijen geld zowel allochtonen als autochtonen.

En hoopt maar dat je nooit gehandikapt word.

Dit is nu eens zuivere discriminatie,ge moest verlegen zijn.
prutske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 11:23   #30
Weisse Wolf
Minister

Weisse Wolf's schermafbeelding

Standaard

Een duidelijk signaal voor alle Vlaamse werkweigeraars, zet een mijter op je kop!
Achterlijk doen staat garant voor het krijgen van een werkloosheidsuitkering.
Oud 24 juni 2004, 11:30   #31
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Wel stom dat al die nonnekes die niet in het onderwijs stonden maar gewoon in hun keuken werkten of het klooster kuisten, niet naar den dop zijn gestapt om een werkloosheidsuitkering te krijgen. Daar hebben die waarschijnlijk nooit aan gedacht!

Oud 24 juni 2004, 11:35   #32
Spolpoel
Banneling

Standaard

Het komt er dus op neer dat religieuse wetten, in het bijzonder de islamitische, BOVEN de burgelijke wetten staan in onze maatschappij waar scheiding tussen kerk en staat nochtans een belangrijk pricipe is.
Oud 24 juni 2004, 11:39   #33
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tigerpants
Euhm... Even verder denken... Waarom werd die vrouw verplicht haar hoofddoek af te doen op dat werk?? Was daar een reden voor? Misschien, misschien ook niet...

Dus ik vind dat wij daar nogal moeilijk over kunnen oordelen...

En seg, is het nu zo erg dat er vrouwen rondlopen met een doek over hun kop? Stoort u dat? Dat is toch hun zaak...
En zolang er geen wetten over zijn vind ik dat ze niemand daarvoor mogen straffen...

Het is een veiligheidsrisico, als dien hoofddoek meegenomen wordt in een aandrijfriem van een industrieel stikmachien, dan kunnen ze die madam afvoeren, ...

en krijgt de werkgever daarvoor wel een straf, omdat hij niet voldoende op de veiligheid van zijn werknemers gelet heeft.
Oud 24 juni 2004, 11:43   #34
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spolpoel
Het komt er dus op neer dat religieuse wetten, in het bijzonder de islamitische, BOVEN de burgelijke wetten staan in onze maatschappij waar scheiding tussen kerk en staat nochtans een belangrijk pricipe is.

Weer een uitspraak van ne "krommer"

uit het ambt ontzetten, ...
Oud 24 juni 2004, 11:46   #35
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Alle katholieke (gedoopte) werklozen kunnen dan wel vanaf nu ook werk weigeren waarbij ze op zondag zouden moeten werken.

Volgens de katholieke kerk is zondag een verplichte rustdag. Gedaan met verpleegster te verplichten om werk aan te nemen waarbij ze ook zondagdienst moeten uitvoeren! Gedaan om katholieken te verplichten om in shiftsystemen te werken.

Godsdienstvrijheid weetjewel?

Oud 24 juni 2004, 11:48   #36
Spolpoel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Alle katholieke (gedoopte) werklozen kunnen dan wel vanaf nu ook werk weigeren waarbij ze op zondag zouden moeten werken.

Volgens de katholieke kerk is zondag een verplichte rustdag. Gedaan met verpleegster te verplichten om werk aan te nemen waarbij ze ook zondagdienst moeten uitvoeren! Gedaan om katholieken te verplichten om in shiftsystemen te werken.

Godsdienstvrijheid weetjewel?
Dit argument kunnen al diegenen die weigerden als bijzitter op te treden tijdens de laatste verkiezingen ook gebruiken !
Oud 24 juni 2004, 12:37   #37
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
tja hoever mag je daar in gaan. er zijn uiteraard wel voorschriften voor fabrieken en dergelijke. alleen vraag ik me af in welke mate die hoofddoek die vrouw zou storen bij het werken. zolang ze hem nie vastnaait aan tgeen da ze bezig is zal da allemaal wel meevallen zeker?
ik vind het bovendien nogal zwak dat de werknemer de proef niet laten doen heeft en gekeken heeft in hoeverre die hoofddoek de vrouw stoort.
De vraag is vooral: stoort die hoofddoek de vrouw in haar werk, of stoort die hoofddoek die werkgever
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 12:41   #38
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik zet seffens mijne pispot op mijne kop en ga mij terstond aanbieden bij den RVa omdat ik van mijne werkgever mijn geloof niet meer in alle vrijheid mag uitoefen.

Ik aanbid namelijk mijne pispot. Na elke vulling moet ik die omgekeerd op mijne kop zetten. Want zeik komt recht van God volgens mijn geloofbezeikenis.
En mijne lul is zijne profeet. Als die spreekt dan moet ik luisteren.

Verdomme voor de rest van mijn leven nie meer moeten werken omdat ik wegens mijn geloof altijd naar de zeik moet stinken en met ne psipot op mijne kop moet rondlopen......
Waarom zou ik dat niet mogen ?
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2004, 12:57   #39
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:
De vraag is vooral: stoort die hoofddoek de vrouw in haar werk, of stoort die hoofddoek die werkgever
Een werkgever heeft het recht om bepaalde eisen aan zijn personeel te stellen. Van kantoorpersoneel wordt ook verwacht dat ze niet in bikini komen werken. Als iemand met een KKK puntmuts op een vergadering komt zal dat ook niet in dank worden afgenomen.
Bovendien zijn er op de meeste arbeidsplaatsen waar met machines moet worden gewerkt zeer strikte veiligheidsnormen voorzien. En in zo'n naaiatelier zal het zeker niet aangewezen zijn om met zo'n flapperding rond je hoofd te zitten!

Maar zelfs als de werkgever niet graag ziet dat zijn personeel met hoofddoeken e.d. komt werken dan nog kan hij dat als zijn volste recht beschouwen!

Of mogen de muzelmaanse verpleegsters volgens jou ook met een niet steriele sjaal de operatiekamer in?

Ga je protesteren als arbeiders niet met korte mouwen in de fabriek mogen?

nog een leuke: havenarbeiders dragen een ORANJE overall! Moslims mogen geen oranje kledingstukken dragen! Havenarbeid mag dus volkomen geweigerd worden!

Oud 24 juni 2004, 13:10   #40
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Girlke
Arbeidshof doet opmerkelijke uitspraak over hoofddoek

BRUSSEL - Een werkloze moslimvrouw die een job weigert omdat ze haar hoofddoek moet afdoen, [size=6]is geen werkweigeraar[/size]. Dat heeft het arbeidshof in Antwerpen begin juni gesteld. De moslimvrouw was naar de rechter gestapt omdat de RVA haar werkloosheidsvergoeding had ingetrokken. Het bericht staat in de Juristenkrant.

De vrouw bood zich op vraag van de RVA aan bij een sociale werkplaats voor een job in het naaiatelier. Tijdens het sollicitatiegesprek zei ze dat ze om religieuze redenen de hoofddoek niet kon afdoen tijdens het werk. Daarop liet de werkgever aan de RVA weten dat de vrouw niet werd toegelaten tot de proef.

Gevolg: de RVA sloot haar 18 weken uit van het recht op uitkeringen als sanctie omdat zij een baan had geweigerd. Hiertegen tekende de moslimvrouw beroep aan. Het arbeidshof stelde in zijn arrest van 3 juni vast dat de werkgever recht in zijn schoenen staat: omwille van veiligheidsredenen laat hij terecht niet toe dat zijn werknemers -waaronder zeven allochtone vrouwen- een hoofddoek dragen.

Maar over de werkweigering van de vrouw aanvaardde het hof dat religieuze motieven mogelijke redenen zijn om een baan als niet passend te beschouwen. Het hof verwees daarvoor naar de godsdienstvrijheid die onder meer in de Belgische grondwet en het Europees Mensenrechtenverdrag wordt beschermd. Volgens het hof moet elk geval afzonderlijk worden bekeken. De moslimvrouw in kwestie kon aantonen dat haar godsdienstbezwaar reëel is en dat ze het gebod om de hoofddoek te dragen, strikt naleeft.
23/06/2004 - belga - cdm
AHAAA! Dat is goed nieuws voor mij. Ik werk namelijk graag in mijne bloten (ik werk in een slagerij), maar mijn werkgever is daar niet bepaald voorstander van. Hij dreigde mij te ontslaan, indien ik het nog eens probeerde. Nogtans heb ik een godsdienstbezwaar, namelijk mijn voorouders en helden uit de Bijbel (Adam en Eva) liepen ook naakt rond op deze aardkloot. Wat nu? Mag ik nu gezellig naakt thuis blijven en krijg ik daarvoor een werkloosheidsvergoeding?
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be