Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 april 2012, 19:10   #21
Nar
Burgemeester

Nar's schermafbeelding

Standaard

We hebben indexsprongen nodig om onze concurrentiepositie te behouden. Na die van de jaren 70/80 moesten de vrouwen mee aan het werk om onze welvaart te behouden. Het is best dat we nu onmiddellijk onze kinderen van school halen en ze vanaf hun 10de tot hun 18de voor ons laten werken. Daarna kunnen ze voor zichzelf gaan werken, misschien.
Nar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 08:46   #22
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

Di Rupo en Co hebben op de gedrukte versie van het Nieuwsblad al reeds een antwoord klaar liggen: NON!!!

Laatst gewijzigd door matthias999 : 5 april 2012 om 08:46.
matthias999 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 09:47   #23
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nar Bekijk bericht
We hebben indexsprongen nodig om onze concurrentiepositie te behouden. Na die van de jaren 70/80 moesten de vrouwen mee aan het werk om onze welvaart te behouden. Het is best dat we nu onmiddellijk onze kinderen van school halen en ze vanaf hun 10de tot hun 18de voor ons laten werken. Daarna kunnen ze voor zichzelf gaan werken, misschien.
Alle gekheid op een stokje: onze concurrentiepositie is alleen zwak t.o.v. Duitsland. Een groot aantal Duitsers (en immigranten) werkt aan een hongerloon. (In de gelukschaal van The Earth Institute staat Duitsland 30ste...).
Als wij inleveren, zullen onze concurrenten óók inleveren. Dan kunnen wij opnieuw...in een spiraal terecht komen.
Onze lonen te hoog ? In Spanje zijn de lonen duidelijk l�*ger dan in Belgie. Nochtans is de werkloosheid daar 25 % !!! Hier is de werkloosheid 6,5 %...
Dat is DUIDELIJK onder het gemiddelde in de EU: 10,4 %.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 10:03   #24
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Alle gekheid op een stokje: onze concurrentiepositie is alleen zwak t.o.v. Duitsland. Een groot aantal Duitsers (en immigranten) werkt aan een hongerloon. (In de gelukschaal van The Earth Institute staat Duitsland 30ste...).
Als wij inleveren, zullen onze concurrenten óók inleveren. Dan kunnen wij opnieuw...in een spiraal terecht komen.
Onze lonen te hoog ? In Spanje zijn de lonen duidelijk l�*ger dan in Belgie. Nochtans is de werkloosheid daar 25 % !!! Hier is de werkloosheid 6,5 %...

Leuker nog, veel Nederlandse bedrijven komen hier mensen aanwerven via BELGISCHE interimkantoren en houden die mensen dan vaak de rest van hun carrière als interimmer aan de slag.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 10:31   #25
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Is het gemeend?
Is het een visje dat wordt uitgegooid?
Is het een zoveelste kwakkel?

http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20120404_011
Ach enerzijds komt Vanackere vertellen dat ons land de crisis overleeft heeft dank zij de indexkoppeling en anderzijds staat de volgende dag Bogaert klaar om te zeggen dat de index moet afgeschaft worden, in overeenstemming met de essentie van het Torfsianisme.
Zo gaat dat in een stuurloze zwalpende partij.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 10:36   #26
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nar Bekijk bericht
Gezien de werkloosheidscijfers en de buitenlandse investeringen heb ik niet de indruk dat we die indexsprongen nu perse nodig hebben om onze concurrentiepositie te behouden, toch zeker niet voor wat Vlaanderen betreft. Het grootste probleem dat we hebben is dat we door die hoge loonkost de laaggeschoolden uitsluiten van de arbeidsmarkt, en dat zijn voor de helft allochtonen in de grote steden.
Gewoon een indexsprong gaat dat specifieke probleem niet verhelpen. Het lijkt mij beter om wat selectiever te zijn in de maatregelen die moeten genomen worden zodat we de industriële basis kunnen behouden.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 11:44   #27
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
Di Rupo en Co hebben op de gedrukte versie van het Nieuwsblad al reeds een antwoord klaar liggen: NON!!!
Dat NON is er absoluut nodig om onze koopkracht toch een beetje te behouden.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 11:52   #28
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Kunnen de critici van de index mij eens uitleggen hoe ik als simpele consument de inflatie het hoofd moet bieden zonder te gaan lenen?
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 13:03   #29
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Bane de schaduwregering van de vakbonden is het nog niet akkoord. Alhoewel hun truuk om de index te manipuleren door de energieprijzen te blokkeren niet gelukt is. Zouden ze inderdaad beter eens prutsen aan dat systeem , zeg maar een indexsprong oveslaan zou hier op zijn plaats zijn. We moeten onze welstand niet koppelen aan een exogene factor die we niet in handen hebben. En we moeten inderdaad een deflatoir beleid voeren. Dat houdt dus in, als je niet devalueert dat je de wedden moet stilzetten
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 13:05   #30
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Kunnen de critici van de index mij eens uitleggen hoe ik als simpele consument de inflatie het hoofd moet bieden zonder te gaan lenen?

Je moet gewoon bezuinigen ?? Rook niet meer, drink niet meer, wat minder op restaurant zitten, uw vliegvakantie ruil je in voor de caravan, leeft wat meer op water/brood/rijst, en anders kun je gewoon nog een jobke bijdoen ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 13:05   #31
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou zeggen: leen erop los
Oud 5 april 2012, 13:37   #32
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht

Duitsland is toch home van de uitspraak 'arbeit macht frei' niet ?
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 13:38   #33
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Je moet gewoon bezuinigen ?? Rook niet meer, drink niet meer, wat minder op restaurant zitten, uw vliegvakantie ruil je in voor de caravan, leeft wat meer op water/brood/rijst, en anders kun je gewoon nog een jobke bijdoen ?
Ge kunt ook zelfmoord plegen.
Oud 5 april 2012, 13:38   #34
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Heel juist ja, maar een lening moet wel nog altijd terugbetaald worden nietwaar ?
Oud 5 april 2012, 15:00   #35
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In plaats van een trui in een poepsjieke winkel te kopen, koopt ge ergens een bolleke wol, en ge breit hem zelf.

Overigens vind ik de vraag van den boer hier wat verder veel moeilijker:
hoe moet ik als simpele boer het hoofd bieden als de oogst dit jaar 30 procent beneden het gemiddelde van de laatste tien jaar is ?

Mijn buurman heeft net een nagelnieuwe auto gekocht. Ja, zijn vorige was 8 jaar oud. Ik heb hem eens gevraagd welke nieuwe snufjes op deze nieuwe meer zijn dan op zijn oud model.

enz.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 5 april 2012 om 15:01.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 15:25   #36
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Laten we vooral naast de kwestie zeveren ja, dat lost de crisis op.
Oud 5 april 2012, 15:25   #37
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Hebben we dat niet al eerder geprobeerd?
Oud 5 april 2012, 15:28   #38
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeg dat eens tegen die paljassen met hun bonussen, cumuls en andere hoogvliegerij.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 15:45   #39
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Bane de schaduwregering van de vakbonden is het nog niet akkoord. Alhoewel hun truuk om de index te manipuleren door de energieprijzen te blokkeren niet gelukt is. Zouden ze inderdaad beter eens prutsen aan dat systeem , zeg maar een indexsprong oveslaan zou hier op zijn plaats zijn. We moeten onze welstand niet koppelen aan een exogene factor die we niet in handen hebben. En we moeten inderdaad een deflatoir beleid voeren. Dat houdt dus in, als je niet devalueert dat je de wedden moet stilzetten
Dat laatste lijkt me een zeer controversiële stelling te zijn waar bv een Ivan De Cloot van Itinera nog een interessant artikel over geschreven heeft. http://blogs.tijd.be/bbb/2010/08/hay...s-keynes-.html
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 15:53   #40
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Mijn mening is dat de index een goed systeem is. En zou gehandhaafd moeten worden, ook voor grotere en middelgrote inkomens.
(en voor wie reeds begint te schuimbekken: de bonussen van gasten gelijk die van Bekaert enz. zijn niet gekoppeld aan de index ...)

Mijn mening is dat zo'n koppeling geen probleem vormt voor de allerlaagste inkomens, die procentueel schijnbaar minder krijgen.
Want de aanpassing van de lonen en uitkeringen aan de index is geen alleenstaand element om de grootte van lonen en uitkeringen te bepalen.

De aanpassing aan de index, is slechts de basis. Het minimum.
Bovenop de index, moet er nog onderhandeld worden. Of zonder onderhandelen, gewoon beslissen: over de grootte van het levensminimum, de minimum van werkloosheid enz.

Is er dan geen probleem in mijn ogen ? Natuurlijk wel.

Als de economische situatie het niet aan kan, dan moet er wel iets gebeuren.

Daarom kan ik aanvaarden dat in zulke situaties de indexaanpassing gefnuikt wordt. Zoals indertijd de drie volledige indexsprongen, wat eigenlijk nogal straffe kost was.

Bijvoorbeeld voor de periode van een jaar, de indexsprong van 2 procent beperken tot slechts 1 procent. (voor de andere paritaire comité's, iets gelijkaardigs en evenwaardigs ..... en zou het geen tijd worden om dat een beetje te stroomlijnen, al die verschillende momenten en systemen van indexaanpassing ?)

Liefst zou dit gepaard moeten gaan met de beslissing dat eens de economie herleeft, dat één procentje per sprong, ook bijgepast zal worden met de techniek van de indexsprong !!
Interessante piste. En ze heeft als voordeel dat je het hele sociale overlegmodel niet op de helling zet. Ik denk dat niemand zin heeft in het echte harde syndicalisme van frankrijk en duitsland waar veel meer harde afgedwongen loonsverhogingen zijn dan bij ons.

Het is een keuze : een relatief stabiel sociaal klimaat, met index of een veel harder sociaal klimaat met bonden en sterke sectoren die zware all-in akkoorden afdwingen.

Maar in tijden van austeriteit moet een indexsprong (desnoods partieel) bespreekbaar zijn, zeker als er daarna in hoogconjunctuur een inhaaloperatie is.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be