Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 april 2012, 11:59   #21
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Het is indd een ruwe en fysieke sport.

Veel hangt af van de arbiter in het eerste halfuur die met zijn fluitje de mate van 'strengheid' aangeeft of net niet aangeeft.

Heb je een arbiter die stelselmatig het één na het ander over het hoofd ziet, dan kan je een escalatie hebben waarbij de lijf-aan-lijf schermutselingen harder gaan worden en er indd breuken vallen, of kop-tegen-kop conflicten.

Overigens chapeau voor arbiters in het algemeen. Geen gemakkelijke job.
Ik heb het altijd meer gehad voor de Engelse tolerantere stijl "A fair tackle is a fair tackle" dan voor een opeenstapeling van stilstaande fases.

Waar ik me ook mateloos in stoor is dat nodeloos gemekker van spelers altijd.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 5 april 2012 om 12:01.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 12:03   #22
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zenit Bekijk bericht
Ik hoorde het gisteren op de radio, terwijl ik toevallig voorbij radio Vl-Brabant zapte.
Bleek dat het agressief gedrag nogal ver gaat: tot gebroken voeten toe.
Je zou ze voor minder wandelen sturen.
Hoe kunnen volwassenen zo dom zijn om een jongen van 16 jaar oud zo'n match te laten arbitreren? Je weet toch vooral al dat dat niet kan?

Misschien moeten ze allemaal eens 'The Lord of the flies' lezen. Misschien wel vergezocht maar op een bepaalde manier dan ook weer niet.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 12:39   #23
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bf62 Bekijk bericht
Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...loeg_Huizingen

Beluister: http://www.deredactie.be/cm/1.1264803?view=popupPlayer

Heeft iemand een idee waarom Brusselse ploegen zo agressief zijn?
Het communautaire heeft zeker een invloed op hoe ploegen tegenover elkaar staan.

Niet alle Brusselse ploegen zijn agressief. Neem derde klasse Woluwe-Zaventem (mijn zoon speelt erin). Die zijn naar mijn zin vrij braaf. Die ploeg heeft ook geen supporters, ook niet als ze thuis spelen.

Ik kan me indenken dat als ouders van spelertjes 'actief' staan te roepen, en er supporters zijn, dat de zaken dan een andere dimensie krijgen, en indd de spelers het hard gaan spelen onder invloed van. Onderschat dus de invloed van het publiek niet.

Panem et circenses, en bepaalde frustraties vinden een 'habtat'.
Oud 5 april 2012, 21:52   #24
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het communautaire heeft zeker een invloed op hoe ploegen tegenover elkaar staan.

Niet alle Brusselse ploegen zijn agressief. Neem derde klasse Woluwe-Zaventem (mijn zoon speelt erin). .
Ik ben naar die laatste match op St-Niklaas die over promotie besliste gaan kijken.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 22:12   #25
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En alwéér wordt de Vlaming weggezet als een angstige onsolidaire racist.

Bedankt.

Poepindebroek , en hard weglopen.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 22:37   #26
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht

Bedankt.

Je agressief schorriemorrie daarentegen scoort natuurlijk.

In feite zijn zij de grote winnaars in het leven, neen?
Kawadude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 22:39   #27
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Fair play en een zuiders kleurtje, het blijft een moeilijke combinatie.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 22:41   #28
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude Bekijk bericht
Je agressief schorriemorrie daarentegen scoort natuurlijk.

In feite zijn zij de grote winnaars in het leven, neen?
Dat zou ik nu niet durven zeggen.
Of uw definitie van leven moet niet verder reiken dan 2 doelen.
Oud 5 april 2012, 22:46   #29
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
O nee, wat erg.
Oud 6 april 2012, 08:15   #30
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dat onze Bjarnes, Jarnes en Jornen wat meer voor mekaar moeten opkomen en met meer lef en zelfvertrouwen op het veld mogen spelen.

Voetbal is een ruwe en fysieke sport.
Vergeet niet 'rassiesme' te roepen wanneer ze effectief lef en zelfvertrouwen tonen tegen Achmed, Farid en Bokito.
Oud 6 april 2012, 08:45   #31
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb jij ooit een ploegsport beoefend?
Ja. En voetbal is zeker fysiek, maar allesbehalve ruw.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2012, 20:01   #32
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ja. En voetbal is zeker fysiek, maar allesbehalve ruw.
Zoals een eeuwenoud (toch minstens 1) gezegde gaat: football is a game of gentlemen played by thugs, rugby is a game of thugs played by gentlemen

Natuurlijk, als de thugs het spel van de thugs gaan spelen, is het hek helemaal van de dam (maar daar kunnen die thugs natuurlijk niet aan doen hé, Eberhard)...
Oud 6 april 2012, 20:31   #33
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Dat zou ik nu niet durven zeggen.
Of uw definitie van leven moet niet verder reiken dan 2 doelen.
Ik stelde dezelfde vraag hoor, ik beweerde helemaal niets...

Eigenlijk sprak je Eberhard tegen, maar dat vergeef ik je

Laatst gewijzigd door Kawadude : 6 april 2012 om 20:33.
Oud 8 april 2012, 00:57   #34
bf62
Gouverneur

bf62's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Niet alle Brusselse ploegen zijn agressief. Neem derde klasse Woluwe-Zaventem (mijn zoon speelt erin). Die zijn naar mijn zin vrij braaf. Die ploeg heeft ook geen supporters, ook niet als ze thuis spelen.

Ik kan me indenken dat als ouders van spelertjes 'actief' staan te roepen, en er supporters zijn, dat de zaken dan een andere dimensie krijgen, en indd de spelers het hard gaan spelen onder invloed van. Onderschat dus de invloed van het publiek niet.

Panem et circenses, en bepaalde frustraties vinden een 'habtat'.

Blijkbaar zijn sommige Brusselse ploegen ervan overtuigd dat alle Vlaamse ploegen bestaan uit racisten. Ze gaan blijkbaar zo mee in het verhaal dat hun ‘woede’ zo groot is dat ze moeite hebben om op de bal te stampen. Blijkbaar is de verleiding om dat racistje eens stevig te stampen zeer groot.

Het gaat zelfs zo ver dat in het gezicht spuwen een normaliteit is. En als het moet dat is er een stevige vechtpartij achter de match.

Zouden de Brusselse ploegen 30 jaar geleden ook zo agressief geweest zijn?

Hier nog een mooi verhaaltje:

Citaat:
Voetbal = oorlog, in Brussel
February 12th, 2005 · Post your comment (No Comments)
Email This Post Print This Post

Het lijkt erop alsof steeds meer Noord-Afrikaanse jongeren de oorlog in het Midden-Oosten op het voetbalveld willen uitvechten, zoals bleek tijdens een voetbalwedstrijd tussen de scholierenploeg van Maccabi Brussel en een team uit Haren.
De scholieren van voetbalploeg Maccabi Brussel werden een tijdje terug onthaald op Hitler-gezang en racistisch gescheld tijdens en na een wedstrijd tegen Haren. De voetbalbond buigt zich vandaag over de wel heel grove opmerkingen die de joodse spelers te horen kregen. Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding krijgt steeds meer klachten binnen over racisme tegenover joden.

“Mijn grootouders zijn in een concentratiekamp gestorven. Het deed echt pijn om dat Hitler-gedoe te moeten aanhoren”, zegt Gary Pitcho (15), kapitein van de ploeg. “Het wordt elke week erger. Vooral jongeren van Noord-Afrikaanse oorsprong schelden ons uit voor vuile jood. Maar het hangt af van ploeg tot ploeg. Sommigen halen spelers die beginnen schreeuwen van het veld. Dan houdt het probleem op. Maar die van Haren reageerden niet en lieten hun jongeren gewoon hun gang gaan. Het was echt beangstigend.”

“Waar gaat dat eindigen”, vraagt zijn vader en ploegafgevaardigde Olivier Picho zich af. “Vorige zondag kreeg een van de jeugdspelers te horen: ‘ ik geef geen hand aan een vuile jood’. De haat spat uit hun ogen. Dan volgt een vuistslag, een gebroken been. Het lijkt erop alsof steeds meer jongeren de oorlog in het Midden-Oosten op het voetbalveld willen uitvechten.”

Het bestuur van Haren beraadde zich daags na het gebeurde. “Ach, dat is maar wat geroep onder jongeren. Dat is toch allemaal niet erg”, relativeerde secretaris Hendrik Somer van Haren vooraf.”We hebben een brief met verontschuldigingen naar Maccabi gestuurd maar door de poststaking is die nog niet aangekomen.”

Het verslag van scheidsrechter Michel Dvorak liegt er echter niet om. In de loop van de wedstrijd kreeg hij van steeds meer spelers te horen dat ze uitgescholden werden terwijl hij aan de andere kant van het plein was. In de zestigste minuut werd het te gortig en schorste hij de match. Hij riep de trainers bij zich en zei dat hij de wedstrijd zou staken als het niet ophield. Vijf minuten later begonnen ook de ouders te schelden. Opnieuw wou Dvorak de match stopzetten maar iedereen beloofde zich te gedragen. Na afloop van de wedstrijd begonnen de spelers van Haren opnieuw. Ze zongen liederen waarin ze de scheidsrechter belachelijk maakten en Hitler ophemelden. De scheidsrechter vond het zo grof dat hij alles in zijn wedstrijdverslag noteerde. “Dat is een geluk voor ons”, zegt ondervoorzitter Eddy Grynszpan van Maccabi. “De laatste tijd klagen onze spelers steeds vaker over racisme. Maar niemand reageert erop, bij gebrek aan bewijs. Nu is dat bewijs er wel. Ik heb een klacht ingediend bij het gerecht. Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding heeft beloofd ons te ondersteunen.” Eerst wil hij horen wat de voetbalbond vandaag doet. “Die treedt veel te laks op. Hopelijk doen ze niet weer alsof hun neus bloedt.”

Bondsvoorzitter Jan Peeters had wegens de interland nog niet de tijd gehad om de zaak te onderzoeken en kon dus enkel maar oppervlakkig reageren.”Ik weet echt niet of de voetbalbond meer kan doen. De scheidsrechters hebben instructies gekregen om op te treden en we houden sensibiliseringsacties. Het feit dat ons provinciaal comite zich erover beraadt, is toch ook een bewijs dat we optreden.”

Vicevoorzitter Eddy Grynszpan vindt dat het gescheld op joden veel te veel gerelativeerd wordt. “Mijn ouders zijn in Auschwitz gestorven. Het blijft pijn doen als mensen dat toejuichen. Waar moet dat eindigen?”

Maccabi is oorspronkelijk als joodse ploeg opgericht maar staat ook open voor andere spelers. “We hebben joden, protestanten, katholieken, Franstaligen en Vlamingen bij ons. Waarom niet?”, zegt Grynszpan.”Twee van onze trainers zijn zelfs van Noord-Afrikaanse afkomst.”

Borhene Chaouch is een van hen. “Train jij echt een joodse ploeg”, vragen ze mij soms. Ik heb daar allemaal geen last van. Ik kom hier om een voetbalploeg te trainen. Ik zeg die jongeren dat als ze oorlog willen voeren, ze maar het vliegtuig moeten nemen om het ginds uit te vechten.”

Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding neemt de zaak heel ernstig. “Het aantal klachten over racisme tegen joden neemt gestaag toe, zeker in het voetbal. Maar het is een uitzondering dat we het kunnen bewijzen zoals nu”, zegt Francois Santangelo.

“Wij ondersteunen de klacht bij het gerecht, maar kijken eerst hoe de voetbalbond dit afhandelt.” Ondertussen loopt nog een proces over een geval in Hasselt van begin januari. Bij een zaalvoetbalmatch tegen een Israelische ploeg riepen Marokkaanse jongeren ‘Hamas, Hamas, alle joden aan het gas.’

Het vervolg liet niet lang op zich wachten: Scholieren pikken nazi-beschuldigingen niet, kopt de Belgische krant Het Nieuwsblad op 22 november 2004.

Voetbalclub FC Haren zit met de handen in het haar. De voetbalbond heeft de hele scholierenploeg geschorst wegens antisemitisme tegenover de van oorsprong joodse ploeg Maccabi Brussel. Het Brusselse stadsbestuur heeft hen de toegang tot zijn velden ontzegd en hun subsidie van 7.500 euro ingetrokken. Voetbalclub FC Haren dient een klacht in tegen de van oorsprong joodse ploeg Maccabi Brussel. De voetbalbond heeft de hele scholierenploeg van Haren geschorst wegens antisemitische verwijten tegenover Macabi. Die club heeft de leden van de gestrafte ploeg op haar beurt nazi’s genoemd.

“Hiep hiep hoera voor Hitler” en “Heil Hitler” klonk het na de scholierenwedstrijd van Haren tegen Maccabi Brussel in de kleedkamer van de thuisploeg. De spelers van Maccabi konden het horen. De scheidsrechter ook. De match dateert al van 30 oktober maar zindert nog altijd na.

Donderdag besliste de voetbalbond dat de scholieren van Haren tot het einde van het seizoen geschorst blijven. Vrijdag verbood de stad Brussel alle ploegen van Haren voorlopig de toegang tot haar velden. “We konden niets anders doen dan dit weekend voor alle matchen forfait geven”, zegt Ronald Willems, jeugdverantwoordelijke van Haren.”

“Het was een incident, zoals er zovele zijn”, zegt Ronald Willems. “In onze eigen scholierenploeg zitten zeker zeven nationaliteiten. Marokkanen, Turken, Tunesiers, Ecuadoranen, Belgen Haast elke week krijgen die jongens te horen: de makakken van Haren zijn daar . Op het vlak van beledigingen zijn wij heel wat gewend.”

Het bestuur van Haren wil het geroep van de spelers zeker niet vergoelijken. “Om te bewijzen dat we zoiets niet pikken, hebben we de twee verantwoordelijke spelers buitengezet.”

We hebben ons per brief ook verontschuldigd en Maccabi uitgenodigd voor een vriendenmatch en een receptie. De enige reactie was een klacht bij het gerecht en een reeks interviews in de pers waarin wij als antisemieten en nazi’s omschreven worden.” Dat laatste pikt Haren niet. Daarom diende de club op haar beurt klacht in. “We laten ons niet zomaar racisten noemen.”

De 25-jarige Cala is helemaal van de kaart. Drie jaar al is hij trainer in Haren. “Ik werk hier met jongens die leven voor het voetbal. Als zij een heel seizoen geschorst worden, dan is dat voor hen een drama.”
Bron: http://vl.altermedia.info/maatschapp...ssel_3436.html

Laatst gewijzigd door bf62 : 8 april 2012 om 01:15.
bf62 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2012, 00:58   #35
bf62
Gouverneur

bf62's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bedankt.

Wie is er bedankt?
bf62 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2012, 01:27   #36
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blijkbaar zijn sommige Brusselse ploegen ervan overtuigd dat alle Vlaamse ploegen bestaan uit racisten. Ze gaan blijkbaar zo mee in het verhaal dat hun ‘woede’ zo groot is dat ze moeite hebben om op de bal te stampen. Blijkbaar is de verleiding om dat racistje eens stevig te stampen zeer groot.

Lesoir, de RTBF, de Franstalige politici en niet te vergeten 't Vlaamse klootjesvolk zelf doen er dan ook echt alles aan om zo 'de Vlaam' zo racistisch mogelijk af te schilderen.

De Franstaligen willen Brussel uitbreiden, en veel Vlamen willen vooral vrolijk hoofddoekhaten.

Eén strijd, één belang dus.
Oud 8 april 2012, 01:35   #37
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

citaat: Maccabi is oorspronkelijk als joodse ploeg opgericht maar staat ook open voor andere spelers. “We hebben joden, protestanten, katholieken, Franstaligen en Vlamingen bij ons. Waarom niet?”, zegt Grynszpan.”

Over respect gesproken. Iedereen in Brussel weet dat declub Maccabi schijt heeft aan Nederlandstaligen. Dat mag. Maar voor een club die zeurt over respect, is gek genoeg de website niet in het Nederlands. Of is dat tevéél respect? Is Brussel niet tweetalig voor Maccabi?

http://www.maccabibrussels.be/

De website van FC Haren (ook in Brussel) is wél netjes in het Nederlands

http://www.kspfcharen.eu/nl/

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 8 april 2012 om 01:45.
Oud 8 april 2012, 09:01   #38
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:

Het gaat zelfs zo ver dat in het gezicht spuwen een normaliteit is. En als het moet dat is er een stevige vechtpartij achter de match.

Zouden de Brusselse ploegen 30 jaar geleden ook zo agressief geweest zijn?

Hier nog een mooi verhaaltje:

Haren/Maccabi : gelezen. Dat is dus een complete wantoestand! In 2005. Dan nog! Dat kan niet.
Het bestuur van beide ploegen en de arbiter en de trainers hadden bij de eerste racistische scandering al de match moeten stilleggen en in overleg moeten gaan. Onmiddellijk.
1° om de match niet verder te zetten

2° via de micro afroepen dat wie nu nog scandeerde opgepakt zou worden en een verbod zou krijgen voor ...

Is Brussel een soort slagveld geworden waar onderhuidse zaken op de voetbaltribunes uitgevochten worden? Ik dacht van niet maar met dit voorbeeld Haren/Maccabi ...

Mij moeten ze betalen om naar Brussel te gaan. Ik woon er op 20km vandaan. Als het is om er de miserie gaan op te merken?

Het voetbalveld van Zaventem en de tribune gaat redelijk goed. Kijkenden van beide ploegen zitten onder elkaar, er is geen scheiding. Er is wel meer politiemacht aanwezig dan ik geweten heb toen OHL thuis speelde in de derde klasse. Dat valt op. Misschien is Zaventem nog niet echt Brussel. Dat kan.
Oud 11 april 2012, 15:41   #39
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Bron: [url]
kijk naar Brusselse topclub rsc Anderlecht en hun topspeler Wasyl.
klopt iemand met een hersenschudding het ziekenhuis in en ploeggenoten zijn verontwaardigd omdat ze de wasyl veroordelen terwijl de club bijna zeker in beroep zal gaan tegen de straf.

als voorbeeld naar al die Brusselse jonkies kan dit tellen hé.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2012, 16:17   #40
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Vergeet niet 'rassiesme' te roepen wanneer ze effectief lef en zelfvertrouwen tonen tegen Achmed, Farid en Bokito.
Hysterisch roepen laat ik graag aan mensen zoals jij over.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be