Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 april 2012, 19:20   #21
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Een speciale vorm van Esperanto wordt door de vertaalmachines van de EU (voor ambtelijke documenten) gebruikt als tussenvorm voor van/naar vertalingen.

De enige taal die nagenoeg wereldwijd begrepen wordt komt uit de loop van het geweer.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 20:23   #22
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Een speciale vorm van Esperanto wordt door de vertaalmachines van de EU (voor ambtelijke documenten) gebruikt als tussenvorm voor van/naar vertalingen.
Heb je daar een link / meer informatie over? Het staat een beetje los van "mijn" idee, maar het lijkt me wel een interessante casus die ook wel raakt aan de implementatie van een geconstrueerde wereldtaal.

Citaat:
De enige taal die nagenoeg wereldwijd begrepen wordt komt uit de loop van het geweer.
Behalve daar waar ze geen geweren kennen. Maar goed, dat gebied is voor elke wereldtaal misschien een beetje ver gegrepen.
Oud 9 april 2012, 22:04   #23
Hugh Mannity
Burger

Hugh Mannity's schermafbeelding

Standaard

Engels, een logische keuze owv het aantal stijgende internetgebruikers en het belang van de taal in de wetenschap en technologie. Een nieuwe taal is gedoemd te mislukken. Een wereldtaal, die aan belang wint, zal zich zelf wel opdringen aanvankelijk.
Zie ook dit artikel: English 'world language' forecast

Laatst gewijzigd door Hugh Mannity : 9 april 2012 om 22:04.
Hugh Mannity is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2012, 22:25   #24
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Het kantoorjargon van de yuppen, de zgn ' beter opgeleiden ' bestaat al voor de helft uit verbasterde Engelse termen overdekt met een Amerikaanse saus van lalbrallerij.
Ik denk dat er uiteindelijk drie talen zullen overblijven 1) het Engels, 2) het Spaans en 3) het Arabisch in een leesbare vorm.

Andere talen zullen op den duur verdwijnen ook al kan zoiets nog wel een eeuw of zo duren.
Ik denk dat het Nederlands als een van de eerste talen zal plaatsmaken voor het Engels, zeker gezien de snelle achteruitgang van taalkennis en schrijfvaardigheid. Over stijl maar niet te spreken.
Oud 10 april 2012, 06:11   #25
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Het kantoorjargon van de yuppen, de zgn ' beter opgeleiden ' bestaat al voor de helft uit verbasterde Engelse termen overdekt met een Amerikaanse saus van lalbrallerij.
Ik denk dat er uiteindelijk drie talen zullen overblijven 1) het Engels, 2) het Spaans en 3) het Arabisch in een leesbare vorm.

Andere talen zullen op den duur verdwijnen ook al kan zoiets nog wel een eeuw of zo duren.
Ik denk dat het Nederlands als een van de eerste talen zal plaatsmaken voor het Engels, zeker gezien de snelle achteruitgang van taalkennis en schrijfvaardigheid. Over stijl maar niet te spreken.
Ik betwijfel of Nederlands zo snel verdwijnt. Ondanka onze gezamelijke obsessie met Engels en ons goede Engelse onderwijs vindt het Nederlands toch nog altijd plaats op de markt. Zo is 1,1% van alle internetpagina's geschreven in het Nederlands. Geen enorm getal, maar het is ongeveer hetzelfde als voor Arabisch en Turks, toch beduidend grotere talen in aantallen sprekers. Er verschijnen boeken en zelfs films in het Nederlands, er zijn opleidingen in het Nederlands en ook de weg vragen en je wekelijkse boodschappen doen gaan hier nog altijd makkelijker in het Nederlands.

Het uitsterven van een taal is slechts gedeeltelijk verbonden aan de beschikbaarheid van een alternatief, belangrijker is het nut van de taal zelf, en Nederlands is zijn nut nog niet verloren. Bovendien is het juist hier onze troef dat Nederlands zo op Engels lijkt. In Indonesië voeden rijke ouders hun kinderen tegenwoordig eentalig Engels op, zodat ze in ieder geval die taal uiteindelijk goed zullen spreken. Bij ons is die maatregel vrij overbodig, ze pikken het wel op met wat schoollessen en een filmavondje hier en daar. Wij Nederlandstaligen draaien mee in de grote Angelsaksische cultuur, maar we hebben ook onze eigen wereldje. Zolang dat blijft bestaan zullen mensen Nederlands blijven leren.

En wat ik wil doen is iedereen die luxepositie gunnen, door een taal in te stellen die voor iedereen zo makkelijk te leren is.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 10 april 2012 om 06:12.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 10:46   #26
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Als je een vergelijking maakt het het Patois, eeuwenlang de gebruikstaal op het Franse platteland, nu die was binnen 60 jaar uitgestorven. Mijn tante Denise over wie ik af en toe wel eens schrijf, was nog een van de laatsten die het sprak, schreef en verstond.
Een oom schrijft nog immer gedichten. Maar dat terzijde.

Het Nederlands zal ook niet aanstonds verdwijnen. Ik geef het nog een 100 jaar.
Oud 10 april 2012, 13:06   #27
Effect
Minister-President

Standaard

Het zou al een mooie stap als alle overheden hun publicaties in het interlingua deden. Die taal is voor vrijwel iedereen verstaanbaar, zelfs voor mensen die geen interlingua kennen. Met 3 varianten: germaans, romaans en aziatisch zou men al een heel eind komen.

Men hoeft niet noodzakelijk dezelfde taal te spreken om te communiceren. Velen spreken zelden tot nooit engels maar kunnen volledige chatgesprekken voeren gebaseerd op afkortingen en termen uit videogames. Dat is meer dan niets. De "rode telefoon" tussen Moskou en Washington was omwille van deze reden tekstgebaseerd.

Chatrooms laten ook complexere gesprekken toe dan een klassiek stemgesprek, wat in grotere wetgevende halfronden een groot efficiëntievoordeel kan opleveren. In het geval van België maakt het in dat geval niet meer uit in welke taal iemand typet daar er altijd iemand van de andere partij is die kan antwoorden.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 13:48   #28
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Het zou al een mooie stap als alle overheden hun publicaties in het interlingua deden. Die taal is voor vrijwel iedereen verstaanbaar, zelfs voor mensen die geen interlingua kennen. Met 3 varianten: germaans, romaans en aziatisch zou men al een heel eind komen.

Men hoeft niet noodzakelijk dezelfde taal te spreken om te communiceren. Velen spreken zelden tot nooit engels maar kunnen volledige chatgesprekken voeren gebaseerd op afkortingen en termen uit videogames. Dat is meer dan niets. De "rode telefoon" tussen Moskou en Washington was omwille van deze reden tekstgebaseerd.

Chatrooms laten ook complexere gesprekken toe dan een klassiek stemgesprek, wat in grotere wetgevende halfronden een groot efficiëntievoordeel kan opleveren. In het geval van België maakt het in dat geval niet meer uit in welke taal iemand typet daar er altijd iemand van de andere partij is die kan antwoorden.
En een soort machinetaal? Een volledig rationele en systematisch opgebouwde taal met éénduidige betekenissen. Volledig onbruikbaar voor gewoon gebruik, maar wel bruikbaar via een software die teksten "vertaalt" en "opstelt".
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 14:17   #29
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Germaans en Romaans zijn qua bereik heel groot, maar zitten qua eigenschappen wel heel dicht bij elkaar. Het Romaanse interlingua is voor veel sprekers van Germaanse talen ook nog wel redelijk te leren. Het wordt al lastig bij Slavische talen. En vervolgens vat je de complete rest van het wereldwijde taallandschap samen als "Aziatisch". Dit demonstreert mooi het probleem met veel van de al bestaande kunsttalen, er zijn simpelweg veel meer verschillen tussen talen dan wij hier vanuit Europa kunnen zien. Dit plaatje demonstreert het misschien wel aardig. Als je Romaanse talen en Germaanse talen al wil splitsen dan kom je niet uit op 3 internationale lingua franca's, maar eerder een stuk of dertig. Als je al tevreden zou zijn met één taal voor alle Europeanen (inclusief Russen, exclusief Turken) kan je de rest van de wereld misschien in een groep of 6 vatten (Austranesisch, Oost-Aziatisch, India en omgeving, Turkse talen, Arabische wereld en Afrika bezuiden de Sahara, en dan laten we voor het gemak alle Amerikaanse talen al vallen).

Het probleem hiermee? Deze nieuwe taal geeft me een slechter bereik dan Engels. Als ik echt de wereld over wil reizen moet ik alsnog meerdere vreemde talen leren, en er zal geen moeite gedaan zijn om die andere talen ook voor ons buitenstaanders begrijpelijk te houden. Het levert me dus veel meer werk op dan een enkele wereldtaal leren.

Citaat:

Interessant idee. Ik zie wel een aantal beren op de weg. Het idee van altijd iemand een schermpje moeten voorhouden met net getypte tekst in plaats van gewoon direct te praten lijkt me nog niet heel aantrekkelijk, maar het biedt wel een duidelijk verschil in complexiteit ja. Maar het hebben van een geschreven taal belet niet het bestaan van een bijbehorende gesproken taal, toch? Gaat dat niet prima hand in hand?
Oud 10 april 2012, 14:20   #30
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
En een soort machinetaal? Een volledig rationele en systematisch opgebouwde taal met éénduidige betekenissen. Volledig onbruikbaar voor gewoon gebruik, maar wel bruikbaar via een software die teksten "vertaalt" en "opstelt".
Dat is inderdaad ook een mooi idee, een taal zonder idioom, met enkel een vaste structuur / zinsbouw. Alle grammatica is structuurgebonden, en een computerwoordenboek kent de letterlijke vertalingen van alle kernwoorden uit verschillende talen. Op die manier hoeft niemand woordjes te stampen.

Niet zo idyllisch als een echte taal misschien, maar erg efficient.
Oud 10 april 2012, 14:39   #31
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Dat is inderdaad ook een mooi idee, een taal zonder idioom, met enkel een vaste structuur / zinsbouw. Alle grammatica is structuurgebonden, en een computerwoordenboek kent de letterlijke vertalingen van alle kernwoorden uit verschillende talen. Op die manier hoeft niemand woordjes te stampen.

Niet zo idyllisch als een echte taal misschien, maar erg efficient.
Mensen die conlangs schuwen omdat ze de eigen taal zouden bedreigen hoeven dan ook niet te vrezen.

Feitelijk zou dit een radicalisering zijn van het idee achter een taal zoals Lojban.

Één woord heeft één betekenis. Geen sarcasme, geen dubbelzinnigheid, geen synoniemen en dergelijke. Absoluut ongeschikt om boeken in te vertalen zoals men graag doet met conlangs. De gewone gebruiker hoeft zelfs niet eens te zien wat erachter zit, dus geen gezeur over de tekenset of oorsprong van het vocabularium.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 14:48   #32
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het probleem hiermee? Deze nieuwe taal geeft me een slechter bereik dan Engels. Als ik echt de wereld over wil reizen moet ik alsnog meerdere vreemde talen leren, en er zal geen moeite gedaan zijn om die andere talen ook voor ons buitenstaanders begrijpelijk te houden. Het levert me dus veel meer werk op dan een enkele wereldtaal leren.
Ik heb persoonlijk voor de makkelijke oplossing gekozen. Ik spreek vloeiend frans, duits en engels en kan een aardig mondje spaans brabbelen. Ik wil graag ook nog een mondje chinees en japans leren "just in case". De 1% van de wereldbevolking waarmee ik op dat moment niet kan spreken doet er waarschijnlijk niet eens meer toe.

De taal van de liefde is bovendien nog universeler dan de taal van het geweer... Ik heb koppeltjes elkaar weten vinden zonder dat ze 1 woord konden verstaan van elkaar.
Oud 10 april 2012, 15:42   #33
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Ik heb persoonlijk voor de makkelijke oplossing gekozen. Ik spreek vloeiend frans, duits en engels en kan een aardig mondje spaans brabbelen. Ik wil graag ook nog een mondje chinees en japans leren "just in case". De 1% van de wereldbevolking waarmee ik op dat moment niet kan spreken doet er waarschijnlijk niet eens meer toe.
Het is nog een beetje meer dan een procent, maar ik bewonder uw inzet. Persoonlijk kies ik liever voor de luie oplossing.

Citaat:
De taal van de liefde is bovendien nog universeler dan de taal van het geweer... Ik heb koppeltjes elkaar weten vinden zonder dat ze 1 woord konden verstaan van elkaar.
Mwa, een mens kan ook een hoer bezoeken waar hij geen woord van verstaat, dus de taal van de prostitutie is net zo universeel.

Nee? De taal van glimmende gele steentjes dan? A toe? Het lijkt me zo lastig om 7 miljard vriendinnen voor elkaar verborgen te houden enkel omdat je met iedereen wil kunnen spreken.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 10 april 2012 om 15:42.
Oud 10 april 2012, 17:21   #34
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het is nog een beetje meer dan een procent, maar ik bewonder uw inzet. Persoonlijk kies ik liever voor de luie oplossing.
Gans Afrika kunt ge mee praten als ge Frans en Engels spreekt. Met spaans en engels komt ge al heel wijd in Amerika terwijl Duits de lingua franca is in het oostblok. In Azië komt ge al heel ver als ge engels kent daar vrijwel alle handel via Singapore of Hong Kong gebeurt. Blijft over Rusland, Chinees binnenland en een deel andere landen waarmee ik hoegenaamd nooit in contact zal en wil komen.

Dusja... 1% van de personen die er voor mij toe doen kan ik niet mee spreken. Goed genoeg voor mij.
Oud 10 april 2012, 19:19   #35
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Dusja... 1% van de personen die er voor mij toe doen kan ik niet mee spreken. Goed genoeg voor mij.
Kijk, dat had je niet gespecificeerd. Met 99% van de VVV medewerkers zal je wel kunnen spreken ja. Heel veel mensen in Afrika en Azië spreken echter geen Europese talen. Ja, Frans en Engels zijn een of de officiele taal in een erg groot deel van het continent, maar het verschilt per land hoeveel onderwijs er daadwerkelijk in die taal is.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 10 april 2012 om 19:22.
Oud 10 april 2012, 19:24   #36
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Mensen die conlangs schuwen omdat ze de eigen taal zouden bedreigen hoeven dan ook niet te vrezen.

Feitelijk zou dit een radicalisering zijn van het idee achter een taal zoals Lojban.

Één woord heeft één betekenis. Geen sarcasme, geen dubbelzinnigheid, geen synoniemen en dergelijke. Absoluut ongeschikt om boeken in te vertalen zoals men graag doet met conlangs. De gewone gebruiker hoeft zelfs niet eens te zien wat erachter zit, dus geen gezeur over de tekenset of oorsprong van het vocabularium.
Een nadeel is dat een gesprek toch wat onpersoonlijk wordt zo. Van de andere kant, stemherkenning en dergelijke zijn al vrij ver, dus je kan de "taal" zelfs al spreken (soort van), met de juiste software op je smartphone...

En het is natuurlijk praktisch per direct echt wereldwijd bruikbaar te maken, vergeleken met de tientallen jaren die ik voor een echte taal zou rekenen.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 10 april 2012 om 19:26.
Oud 10 april 2012, 19:36   #37
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Kijk, dat had je niet gespecificeerd. Met 99% van de VVV medewerkers zal je wel kunnen spreken ja. Heel veel mensen in Afrika en Azië spreken echter geen Europese talen. Ja, Frans en Engels zijn een of de officiele taal in een erg groot deel van het continent, maar het verschilt per land hoeveel onderwijs er daadwerkelijk in die taal is.
Herlees mijn post. Ik zeg wel degelijk dat ik enkel de personen tel die er voor mij toe doen. Ik kies die talen niet toevallig Hadden sanskriet en swahili een interessant bereik gehad dan leerde ik die ook.

Laatst gewijzigd door Effect : 10 april 2012 om 19:36.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be