![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Een elite is in de eerste plaats een kwestie van ideeën en gedrevenheid.
![]() |
![]() |
#22 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#23 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Laat maar zitten, liever een onafhankelijk Vlaanderen of een confederaal België dan uw Dietsland...
![]() |
![]() |
#26 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#27 |
|
![]() Geen dictatuur, vrijheid, democratie, sociale gelijkwaardigheid,...
![]() |
#28 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
mij verwondert het niks, ik vind vlamingen zuid-europeanen kwa attitude, en nederlanders zijn duidelijk noord-europeanen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Minister-President
|
![]() Meer gemeen met de Walen? De Vlamingen hebben een minderwaardigheidscomplex opgelopen door de franstalige en Waalse arrogantie.
Tijd om dat eens van ons af te chudden.
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... » (Friedrich Nietzsche) |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Het gaat om het verschil tussen katholiek en protestant. En voor wie het niet weet: Nederland telt 40% katholieken. Valt die scheiding soms (héél toevallig) samen met de staatsgrens? NEEN! Zijn de Walen katholieker dan de (Zuid-)Nederlanders? NEEN!
![]() |
![]() |
#32 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#33 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Heb er een aantal jaren gewoond en gewerkt en sindsdien zeg ik altijd dat de grens ts Noord en Zuid Europa NIET bij Frankrijk ligt maar idd ts België en Nederland. Ga er eens wonen, al die Dietsers... ondervind de dagdagelijkse verschillen eens aan den lijve... en kom me dan nog maar eens proberen te overtuigen.
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#35 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#36 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Heb mijn job zelfs opgegeven omdat ik absoluut terug in België wilde wonen - de idee van mij permanent te moeten vestigen deed me bijna letterlijk hyperventileren. Blij dat ik terug ben ![]()
![]() |
![]() |
#37 |
|
![]() Ja, Holland en Utrecht
![]() Ik kan begrijpen dat je een degout hebt, zelf heb ik het ook niet zo begrepen op Hollanders (sorry Dimitri, maar is een generale tendens, geen specifieke) Met Noord-Brabanders en Gelderlanders kan ik het over het algemeen wel hebben... Die hebben ook een meer zuiderse mentaliteit, net als de Limburgers...
![]() |
#38 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Nu beschouwen vlamingen Wallonië als het kleine broertje, moesten wij terug samengaan, dan mag u er gif op eten dat Vlaanderen het stiefmoederlijke zusje zal zijn. Nederlanders zijn heersers, bekijk hun koloniale geschiedenis. Zij vinden ons de domme Belg, geloof maar niet dat dat gaat veranderen. Wij worden het Limburg van De Nederlanden. En mits wij door de eeuwen heen altijd overheerst zijn, gaan wij dat op onze beurt weer niet slikken. Ik voorzie dan pas echte grote problemen. Oja, een favoriete mopje dat ik tot in den treure toe heb mogen horen : waarvoor staat Belg ? .... Ben Eerst Limburger Geweest. Nooit van ze leven De Nederlanden - ik verhuis wel naar Wallonië of Brussel dan ![]()
![]() |
![]() |
#39 |
Burgemeester
|
![]() Wel... Beroepshalve leef ik meer dan een maand per jaar in Nederland... Vermits daar ook een goeie vriend van me woont pendel ik regelmatig op en af...
Oh mensen, er zijn VEEL verschillen tussen Vlamingen en Nederlanders!! Het enige wat we gemeen hebben is da taal!!! Ik zeg niet dat Nederlanders slechte mensen zijn he, zeker niet! Fransen zijn ook geen slechte mensen, toch? Nederlanders hebben bijvoorbeeld zéér droge humor... Nederlanders zijn 'verkopers', de helden in het 'verkopen van lucht'. DAt is uiteraard niet altijd negatief he... Vb. Belgen hebben goed bier, maar kunnen het niet verkopen. Nederlanders hebben geen goed bier, maar toch kan je overal in de wereld Heineken krijgen... Nederlanders zijn over het algemeen (sterk veralgemeend) voorstander van hun koningshuis... Ik dacht dat dat in België minder was. Er heerst daar in elk geval een heel andere sfeer over de koningskwestie... Als Belgen al klagen over het gedoogbeleid van de regering, ga dan AUB niet naar Nederland!!!! Een beetje drugs meer of minder maakt daar niet veel indruk... Nederlanders zijn recht voor de raap... Op zich een goede eigenschap, maar dat komt vaak kwetsend over... Belgen zijn daarin heel wat subtieler... En zo zijn er nog heel wat!! Dus PLEASE, zet het idee om samen te gaan met Nederland uit uw hoofd... Nederlanders hebben een hele andere cultuur! Deze cultuur is zeker niet slecht, of minderwaardig, maar gewoon ANDERS! Wat zijn de verschillen tussen Vlamingen en Walen? De taal, en het feit dat de Walen over het algemeen meer misbruik maken van de RSZ omdat dat in Wallonië minder streng wordt gecontroleerd... Wat nog? Dat het daar minder goed gaat met de economie dan in Vlaanderen, idd... Maar daar kunnen ze zelf niet veel aan doen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
het is natuurlijk pijnlijk voor sommigen, wat ik persoonlijk toejuich ![]() de gedachte van een vlaams-nederlandse confederatie lijkt me dan ook eerder ridicuul |
||
![]() |
![]() |