![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() Apple.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is een ideale ontwerpleeftijd voor elk product, die functie is van de technologische evolutie van dat product. Op een zeker ogenblik is het immers een slechtere investering om een duurder, maar duurzaam product te kopen en dus met "ouwen brol" moeten voort te doen, eerder dan met een product van beperkte kost en ook beperkte levensduur die je na zijn levensduur kan vervangen door een meer geavanceerd product. Voor computers is het nogal voor de hand liggend, maar elk product evolueert. Zelfs een keukenmes van 100 jaar geleden is minder goed dan een van nu. Citaat:
Als daar een vraag naar zou zijn, dan drijft die ene met zijn duurzame producten alle anderen uit de markt. Dat is best de moeite waard, ook al is het maar "eenmalig" (voor DAT product). Met de winst die hij maakt op die "eenmalige maar wereldwijde" verkoop kan hij investeren in een nieuw duurzaam product in een andere markt waar hij weer de ganse wereldmarkt aan zijn voeten krijgt, en zo voort, tot hij ongeveer de ganse wereldmarkt voor alle producten in zijn handen heeft, en zich nu kan toespitsen op het bedenken van totaal nieuwe duurzame producten. Goe zot om die kans te laten liggen. Nee, het antwoord is dat ik liever een TV koop voor 800 Euro die 10 jaar meegaat, eerder dan een TV voor 5 000 Euro die 80 jaar meegaat. Want binnen 10 jaar heb ik zin om een nieuwe TV te kopen. Stel dat ik nu met mijn TV van 40 jaar geleden, zwartwit, 625 lijnen, nog zou zitten, en weten dat ik daar nog eens 40 jaar zal moeten naar kijken... Citaat:
![]() Het is bijzonder moeilijk om heel duurzame producten te maken. In tegenstelling tot wat je beweert, nemen de kosten meer dan proportioneel toe als je de gegarandeerde levensduur wil verhogen. Dat is omdat er hoe langer hoe meer verouderingsverschijnselen optreden naarmate de levensduur langer moet zijn. Vooral als je er ook nog eens de veiligheid en zo moet van garanderen. En nog eens, geen kat is daarin geinteresseerd. Ik wil geen rommel die na 3 jaar in panne valt, maar voor de meeste apparaten vind ik dat 10 jaar meer dan genoeg is. Ik zal ze toch vervangen na die tijd, omdat er op dat ogenblik "nieuw" spul zal zijn dat beter aangepast is aan mijn wensen. Citaat:
Geen kat die daar naar vraagt. DAT is de reden waarom prive initiatief dat niet maakt. Omdat er geen vraag naar is. Omdat het de mensen niet interesseert en ze hebben gelijk ook. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Peer.
Wat bedoel je ? Apple zou express snel verouderende producten maken ? Apple werkt in een markt waar je technologische obsolescence hebt na enkele jaren. En Apple is nu precies NIET de firma die "goeiekope rommel" maakt, in tegendeel. Een van de redenen waarom Apple problemen heeft gehad in het verleden is dat hun machines van te hoge kwaliteit waren en dat de markt dat niet vroeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Europees Commissaris
|
![]() Patrickve,
Die minder duurzame tegenover duurzame producten, dat zit zo ineen: er wordt gevraagd om extra aan een product te werken om de duurzaamheid te verminderen. Een bekend voorbeeld zijn printers waarin een systeempje is ingebouwd om 'kapot te gaan' na x aantal opdrachten. Gelukkig is in dat geval bekend dat het te omzeilen valt met een relatief simpel trucje, in tegenstelling tot andere zelfvernietigingssystemen. Dat heeft dus niets te maken met productiekost, maar wel met ervoor zorgen dat de consument nieuwe producten moet kopen. De investering in het product wordt immers niet terugverdiend als er maar eenmaal verkocht kan worden. (Hoewel ik me kan inbeelden dat het in sommige gevallen wel om productiekost draait, maar dat is dus niet de kwestie die ik hier aan het bekritiseren ben. Gelieve de kritiek niet te ontwijken door over iets anders te beginnen dat op het onderwerp lijkt.) En het idee dat je voorstelt om na het eenmalig verkopen van een duurzaam product te investeren in een nieuw duurzaam product om toch nog te kunnen blijven verkopen is absurd. De investering werd bij het eerste product niet terugverdiend, en bij het tweede duurzame product gaat het ook weer zo zijn. Door meermaals te investeren in iets met een negatief rendement ga je niet opeens winst gemaakt hebben. Wat een ongelooflijke idioot (of altruïst) gaat investeren in iets waarvan die weet dat het voor de investeerder verlieslatend is? Bovendien heb ik de indruk dat je het principe van vraag en aanbod niet juist begrepen hebt. Aan de vraagzijde vraag je niet naar een product. Je vraagt naar een product OF een betere versie van dat product (als het voor dezelfde prijs te krijgen is), bijvoorbeeld eenzelfde product met een hoger rendement. Wat ik stel, is dat wanneer men op korte termijn een product nodig heeft, dat eenzelfde product met een tienmaal hoger rendement dan nauwelijks een hogere prijs gaat hebben. Dat heeft niets te maken met stellen dat een grote vraag naar lage prijzen leidt of een dergelijk absurd idee. En inderdaad, zelfs wanneer je op de lange termijn denkt over je bestedingen, zaken die je altijd nodig hebt ga je meestal toch op korte termijn consumeren. Om nog te kunnen bewegen in je huis, ga je niet reeds de producten kopen die je over enkele jaren gaat nodig hebben. Ik wil niet verbieden dat mensen graag hun oude producten vervangen door nieuwere. Ik wil ze net die keuze geven. Als ze na tien jaar nog tevreden zijn met een printer van het oude model, dan moet je hen via sluwe productiemethoden niet opleggen om een nieuwe te kopen (doordat de producent die vroeger kapot laat gaan). En uiteraard, wie vaker nieuwere producten wilt, moet ook bereid zijn om de milieu-impact aan de samenleving te vergoeden. Vrije keuze, maar ook verantwoordelijkheid moeten een basis vormen. Hopelijk heb ik me hiermee verduidelijkt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mooie uitleg Robinus. In Bolivia hervult men in winkels de inktpatronen van bv. inkjetprinters. Men dient daarvoor eerst de chip te herprogrammeren (zullen ze in België wel niet [mogen] doen zeker ?) die dat verhinderd en in het inktpatroon is ingebouwd. Daarna kan je het patroon vele malen herbruiken. Hervullen kost je minder dan een derde van een nieuw patroon. Dat milieuactivisten daar eens iets aan proberen te doen. Milieumaatregelen hoeven niet steeds te kosten aan de consument. Integendeel.
Buiten Cannon, HP en Epson zijn er geen printermerken te vinden hier. Alle drie passen ze gelijkaardige geprogrammeerde overbodigheid toe. Ik vermoed dat daar afspraken gemaakt zijn. Kapitalisme in de praktijk. Schijnkeuzes. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 2 juni 2012 om 22:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er kan echter voor printers een andere reden zijn. Bedrijven houden van hun reputatie, en als zij bijvoorbeeld een laserprinter toner cassette hebben ontworpen waarvan zij weten dat de printkwaliteit na, zeg maar, 10 000 pagina's achteruit gaat, hebben zij misschien geen zin dat Janssens-printers belabberde kwaliteit afleveren omdat hun laserprinter tonercassette versleten is. Dat geeft een slecht imago voor gans het merk. Je zou als gebruiker SPONTAAN je tonercassette moeten weggooien, maar als gierigaard ga je die misschien hervullen, en dan gaan jammeren dat de kwaliteit te slecht is. Vandaar dat het misschien geblokkeerd wordt. Trouwens, hier is ook een computerwinkeltje waar je je cartouches kan hervullen voor laserprinters. Ik doe het nooit. Ik gooi altijd mijn cartouches weg, en koop er enkel van het merk, gewoon omdat mij dat de beste kwaliteit levert. Dat kost mij meer geld, maar ik heb dan ook altijd prima gedrukt kladpapier ![]() Citaat:
Je kan even goed uw klanten eens goed uitschelden als ze uw winkel binnenkomen. Dan krijgen ze misschien schrik en kopen ze meer ![]() Het is natuurlijk niet verboden om als bedrijf er een idiote strategie op na te houden, he. De klant zal wel apprecieren... Citaat:
Denk je dat Apple nog in het verlies zat met zijn eerste en tweede generatie i-phones, en pas begon winst te maken toen de 4S op de markt kwam ? Citaat:
![]() Ik zal U trouwens iets zeggen: ik heb een peugeotke-106 dat ondertussen 16 jaar oud is en nog altijd goed rijdt. Ok, de sloten van de deuren beginnen wat kapot te gaan en de achterruitewisser werkt ook niet meer zo goed. Dus zo een slechte kwaliteit was dat niet. Maar nu ben ik DOOR DE STAD verplicht om die auto van de hand te doen, want "een te oude diesel" en ik moet OM ECOLOGISCHE REDENEN een nieuwe auto kopen. In september mag ik met mijn peugeooke de stad niet meer binnen. Maw, de STAD doet hier hetzelfde, via de wet, als wat die printermaatschappij in haar printers deed, he. Stel nu voor dat men geinvesteerd had (met publieke fondsen) in peugeokes die 40 jaar meegingen, dan vernietigt de staat hierbij zijn eigen investering. Een beetje deja vu met kerncentrales trouwens ![]() Citaat:
Citaat:
Maar externalities goed schatten is een principieel onmogelijke zaak. Dus gooien we er maar naar, maar we kunnen niet anders. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Want in Bolivie kan je geen "generieken" op internet bestellen aan 1 derde van de prijs ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Iedereen zijn definities, voor mijn part, maar daarmee kun je wel een punt bereiken waarop je gewoon geen gemeenschappelijke taal meer hebt en niet meer kunt discussiëren.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 3 juni 2012 om 07:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Printers die bewust gemaakt worden om kapot te gaan lijken me nog altijd een kleine prijs ten aanzien van alternatieve systemen.
But that's just me.
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bedankt!
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zou alles democratisch zijn? Een gezin of ene vriendengroep zijn ook niet democratisch, en de vrijwilligheid daar valt ook te betwisten. Ben jij tegen een gezin of een vriendengroep?
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat snap je toch, he?
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En misschien hoeft dat ook niet; iets maken dat 100 jaar meegaat zal sowieso net iets meer kosten dan iets dat minder lang meegaat. Enfin; je zou stalen klompen kunnen maken ofzo. Maar misschien is het niet per se slecht dat sommige zaken van een iets betere kwaliteit gemaakt worden maar een minder lange potentiële levensduur hebben? Citaat:
Citaat:
Overigens; ga je nu beweren dat de overheid een goed trackrecord heeft in duurzame producten te maken die 'duidelijke voordelen heeft voor de samenleving'?
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zie je hoe mooi dat kapitalisme op't tweede zicht kan zijn?
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
"De openbare omroep moet in de eerste plaats een essentiële, geloofwaardige en betrouwbare pijler van informatie en duiding zijn en een baken van objectiviteit." - Luc Van den Brande (voorzitter RvB VRT) ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Er zijn ook meer dan 3 printermerken te verkrijgen in België: HP Canon Samsung Epson Xerox Brother Lexmark Dell Polaroid Als je nog wat verder zoekt vind je vast nog wel wat meer dingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Johan Bollen leeft dan ook La Paz, Bolivia. Ik vermoed dat die "hier" daar op slaat, en niet op Belgie
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin “Climate change will manifest as a series of disasters viewed through phones with footage that gets closer and closer to where you live until you're the one filming it.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Natuurlijk gebruik ik geen TV's meer uit de jaren '90. Te slechte beeld kwaliteit, te klein scherm, te grote bak. Natuurlijk gebruik ik geen PC's meer uit de jaren '90. Te traag. Heb nog een Tandy1000 en 486 pc staan, werken nog allebei perfect. Maar zijn enkel nog nuttig om Tetris op te spelen. Natuurlijk gebruik ik geen printers en scanners uit de jaren '90. Heb liever een All-in-one, wifi printer met ingebouwde card-reader enzo. Mijn huidige pc heeft trouwens geen seriële poort meer, dus ik zou hem ook niet meer zo makkelijk kunnen aansluiten. Natuurlijk gebruik ik geen gsm meer uit de jaren '90 (die was mss wel eerder van begin 2000). Een oude Nokia dual band met klein zwart wit scherm. Al jaren niet meer gebruikt natuurlijk. Maar die werkte ook nog perfect. Nu heb ik liever een wifi smartphone met touchscreen. Natuurlijk gebruik ik geen semafoon uit de jaren '90 meer (de B. Beep van belgacom). Totaal nutteloos geworden met de opkomst van de GSM. Ik heb totaal niet de indruk dat apparaten niet lang genoeg leven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Bijvoorbeeld dat printer fabrikanten hun printers met verlies verkopen, en de winst proberen te halen uit de verkoop van de inkt. In dat geval kan ik mij niet inbeeld op welke manier een printer die zichzelf na verloop van tijd kapot laat gaan in het voordeel van de fabrikant is. (Het "goedkope printer, dure inkt" model is overigens zeer in het voordeel van consumenten als ik die maar een 10tal prints per jaar maken...) Citaat:
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan krijgen we moppen zoals overheden die eerst publieke fondsen stoppen in het bouwen van kerncentrales die heel robuust gebouwd worden en 60 jaar of langer kunnen meegaan, dan wetten uitvaardigen dat die maar 40 jaar mee mogen, en die dan aan een buitenlands bedrijf verkopen voor een prikje.
|
![]() |
![]() |