![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Worden de vlamingen nog gediscrimineerd in Brussel? | |||
Neen |
![]() ![]() ![]() |
22 | 29,73% |
Ja |
![]() ![]() ![]() |
52 | 70,27% |
Aantal stemmers: 74. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het feit dat er weinig winkels zijn die van hun laaggeschoolde winkelbedienden eisen dat ze ook Nederlands kunnen, duidt enkel maar aan dat de Nederlandstaligen een zeer kleine minderheid zijn. Er is trouwens geen enkele verplichting t.a.v. de privesfeer om een bepaalde taal te gebruiken. Het zou er nog aan mankeren dat ge u met de commerce gaat moeien, straks mogen vreemde investeerders geen zaak meer opstarten in Belgie zonder dat ze Nederlands spreken. Een beter voorbeeld zou zijn hoe je als Nederlandstalige kan bediend worden in het Nederlands in de gemeentehuizen, of hoe de agenten de moeite zullen doen om u in het Nederlands te bedienen.
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vorig weekend nog meegemaakt iemand die mij enkel in 't frans kon antwoorden in de Carefour bv, ... Als ge in Brussel in ne winkel wilt gaan staan, moete nie alleen Frans kunnen maar moete daar ook nog minimum Nederlands bij kunnen en liefst nog Engels ook. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vorig weekend nog meegemaakt iemand die mij enkel in 't frans kon antwoorden in de Carefour bv, ... Als ge in Brussel in ne winkel wilt gaan staan, moete nie alleen Frans kunnen maar moete daar ook nog minimum Nederlands bij kunnen en liefst nog Engels ook. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik leef nu sinds een paar jaar in de Brusselse rand, eigenlijk net er buiten, maar in de buurgemeenten is de invasie ook bezig. Franstaligen moeten maar eens begrijpen dat als ze in Vlaanderen willen komen wonen, om welke reden dan ook, ze nederlands moeten spreken, of het op zijn minst proberen. Een franstalige die tegen mij nederlands probeerd te spreken, ook al mist hij de helft van de woorden, (mijn frans is ook nie perfect) heeft bij mij direct een pak meer respect en credit dan iemand die dat gewoon nog nie eens wil proberen. Ik zit hier me eenen uit de rand zie, leeraar nederlands / engels, maar nog nooit een woord vlaams gesproken hé, vriend, Da ze dan in vlaamse winkels of op de markt met een scheef oog bekeken worden dat ze geen vlaams klappen, da snappen ze dan nog nie eens. Vlaams is geen taal van de boeren hé, ! en zelf moest het dan nog zo zijn, in de broese in Afrika moete ook swahili spreken om met die mensen te kunnen klappen hé. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
voilla, nu hij deed zijn best nog, ... maar da kan toch nie, ! ge moet gij als vlaming maar eens solliciteren in Brussel... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij de betere zaken is er meestal wel een nederlandstallige ook in de grotere winkels, maar de rest laat serieus te wensen over |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tom ik dacht dat iedereen in belgie vanaf het 5 ' leerjaar in de tweede landstaal onderwezen wordt, ... iedereen wordt dus inderdaad geacht tweetalig te zijn of minimaal zijn plan te kunnen trekken. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Wanneer kan deze discussie nu eens gevoerd worden zonder de beperkte, en onvermijdelijk niet-representatieve nivo van de individuele ervaringen te overstijgen. Wat telt is immers niet zozeer of IK, of GIJ, of wie dan ook, discriminatie ondervindt, maar wel of die 150. �* 200.000 Vlamingen in brussel, en de 300.000 Vlaamse forenzen (of hoeveel het er ook zijn). En, met alle respect voor de goede of slechts ervaringen van elk, lijkt de realiteit van de volledige bevolkingsgroep me véél belangrijker. of willen sommigen dat niet horen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() De beste controlegroep vormen de Nederlandse Erasmusstudenten: ze verblijven lang genoeg in in Brussel om zich een degelijk beeld van de situatie te vormen en kunnen niet naar het Frans overschakelen indien nodig.
Deze mensen kunnen in Brussel helemaal niet in hun taal terecht (ze zijn niet beter af dan pakweg de Finse studenten) en vinden de Franstaligen zeer arrogant en onbeleefd.
![]() |
#31 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#35 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
![]() Citaat:
Dat dat geen garantie is voor tweetaligheid weet iedereen, ga in Limburg maar eens Frans praten en zie hoeveel mensen een conversatie met u kunnen aangaan.
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
Waar ik wel problemen mee heb is als je verder gaat en mensen een bepaald taalgebruik wil gaan opleggen.
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#40 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
If there is going to be any peace on earth, it is going to come in the consequence of our people uniting to defeat US imperialism once and for all!!! http://www.faithfreedom.org http://dutch.faithfreedom.org/forum Forumnar Hans1 over de Vlaamse transfers naar Wallonië: "Bovendien komt er niet voldoende economische steun uit het noorden zoals van West- naar Oost-Duitsland." |
||
![]() |
![]() |