Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Worden de vlamingen nog gediscrimineerd in Brussel?
Neen 22 29,73%
Ja 52 70,27%
Aantal stemmers: 74. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juni 2004, 01:47   #21
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
aan alle zeveraars ala tomb en anderen : kom eens naar Brussel shoppen in het nederlands en je zal het na twintig pogingen gesnapt hebben... 5 op 20 spreekt nederlands, 5 op 20 "ikke spreeke peetje neerlands" 10 op 20 "pardon, je ne comprends pas !"

is dat duidelijk genoeg
En jij weet evengoed als mij dat je in Brussel ook winkels hebt waar men wel Nederlands kan praten. Niets verbied u om enkel daar uw inkopen te doen. Er zijn dus overduidelijk oplossingen voor uw probleem, u kan in eigen taal bediend worden.

Het feit dat er weinig winkels zijn die van hun laaggeschoolde winkelbedienden eisen dat ze ook Nederlands kunnen, duidt enkel maar aan dat de Nederlandstaligen een zeer kleine minderheid zijn. Er is trouwens geen enkele verplichting t.a.v. de privesfeer om een bepaalde taal te gebruiken. Het zou er nog aan mankeren dat ge u met de commerce gaat moeien, straks mogen vreemde investeerders geen zaak meer opstarten in Belgie zonder dat ze Nederlands spreken.

Een beter voorbeeld zou zijn hoe je als Nederlandstalige kan bediend worden in het Nederlands in de gemeentehuizen, of hoe de agenten de moeite zullen doen om u in het Nederlands te bedienen.
Oud 30 juni 2004, 08:06   #22
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Iemand had het over oude koeien uit de gracht halen, dus vraag ik het maar eens aan alle leden van deze forum.

Vorig weekend nog meegemaakt iemand die mij enkel in 't frans kon antwoorden in de Carefour bv, ...

Als ge in Brussel in ne winkel wilt gaan staan, moete nie alleen Frans kunnen maar moete daar ook nog minimum Nederlands bij kunnen en liefst nog Engels ook.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2004, 08:44   #23
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iemand had het over oude koeien uit de gracht halen, dus vraag ik het maar eens aan alle leden van deze forum.

Vorig weekend nog meegemaakt iemand die mij enkel in 't frans kon antwoorden in de Carefour bv, ...

Als ge in Brussel in ne winkel wilt gaan staan, moete nie alleen Frans kunnen maar moete daar ook nog minimum Nederlands bij kunnen en liefst nog Engels ook.
Oud 30 juni 2004, 08:50   #24
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Ik ben in Brussel geboren en getogen, heb me nooit gediscrimineerd gevoeld door Franstaligen.

Ik heb me echter wel als Brusselaar, die af en toe een franstalig vriendinnetje had, zwaar gediscrimineerd gevoeld in de Brusselse rand, waar al decennia lang een regelrechte hetze tegen Franstalige migratie wordt gehouden.

Verder moet ik u nog even opmerken dat de Vlamingen een zeer beperkte minderheid zijn in Brussel, waarvan een nog veel beperkter deel samenhokt met als enig doel de flamingant uit te hangen. Of hoe moet ik anders cafe "'t ezelsbrugske" omschrijven?

Peace's bewering alsof ik geen Brusselaar zou zijn, en bovendien een verrader, raakt kant noch wal. Mijn kennis van Brussel zou alom bekend moeten zijn bij de mensen die mijn posts op dit forum al gelezen hebben. Of het nu over de Blaasstraat in de Marollen gaat, of de Toison D'or, maakt niets uit: Ik ken Brussel, want ik leefde er 20 jaar.

Ik leef nu sinds een paar jaar in de Brusselse rand, eigenlijk net er buiten, maar in de buurgemeenten is de invasie ook bezig.

Franstaligen moeten maar eens begrijpen dat als ze in Vlaanderen willen komen wonen, om welke reden dan ook, ze nederlands moeten spreken, of het op zijn minst proberen. Een franstalige die tegen mij nederlands probeerd te spreken, ook al mist hij de helft van de woorden, (mijn frans is ook nie perfect) heeft bij mij direct een pak meer respect en credit dan iemand die dat gewoon nog nie eens wil proberen. Ik zit hier me eenen uit de rand zie, leeraar nederlands / engels, maar nog nooit een woord vlaams gesproken hé, vriend, Da ze dan in vlaamse winkels of op de markt met een scheef oog bekeken worden dat ze geen vlaams klappen, da snappen ze dan nog nie eens.

Vlaams is geen taal van de boeren hé, ! en zelf moest het dan nog zo zijn, in de broese in Afrika moete ook swahili spreken om met die mensen te kunnen klappen hé.
Oud 30 juni 2004, 08:56   #25
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens

Moest ikzelf franskiljon zijn ik had ook geen problemen gehad in Brussel enfin toch niet met de franstaligen. Ikzelf ook geboren en getogen Brusselaar (groot gezien dan van Sint Agatha Berchem) heb nog het geluk gehad in één van de meest Vlaamse gemeenten te leven van Brussel. Spijtig genoeg is dit ondertussen ook al veranderd en zijn bepaalde wijken 's avonds te vermijden. De Vlamingen die het kunnen verhuizen naar de rand of zelfs verder! Nu geef ik toe dat dit niet zozeer een probleem van discriminatie is maar eerder van allochtonisering.
Maar als Vlaming moest ik toch meerdere keren meemaken dat men weigerde uit onwil om nederlands te spreken en meermaals kregen wij haatproza te lezen van het racistische fdf! Dit is er niet op verbeterd! Vlamingen laat men creperen in franstalige ziekenhuizen en kunnen soms zelfs bij de politie niet meer terecht in hun taal (agenten die meestal wel arabisch of turks kennen)!
Als je in Brussel rijdt en je bent boven je theewater, dan spreek je maar beter nederlands, dan bekijken ze het meestal door hun vingers en laten ze je gaan.
Ja omdat ze geen vlaams kennen, ... een paar weken geleden ook nog meegemaakt, getuige van ongeval, Wiel regel met collega iek spreek nie goe neederlands, ...

voilla, nu hij deed zijn best nog, ... maar da kan toch nie, ! ge moet gij als vlaming maar eens solliciteren in Brussel...
Oud 30 juni 2004, 08:58   #26
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Citaat:
aan alle zeveraars ala tomb en anderen : kom eens naar Brussel shoppen in het nederlands en je zal het na twintig pogingen gesnapt hebben... 5 op 20 spreekt nederlands, 5 op 20 "ikke spreeke peetje neerlands" 10 op 20 "pardon, je ne comprends pas !"

is dat duidelijk genoeg
Niemand verplicht je om in Brussel te gaan shoppen
Nee maar het is daar wel tweetallig gebied meen ik me te herinneren, ...

Bij de betere zaken is er meestal wel een nederlandstallige ook in de grotere winkels, maar de rest laat serieus te wensen over
Oud 30 juni 2004, 09:01   #27
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudi Dierick

Deze respectabele mening van een Brusselaar die ons blijkbaar met gote inspanningen probeert te overtuigen dat er echt niets aan de hand is, wordt ondertussen wel tegengesproken door de konsensuele vaststellingen van Brusselse Vlamingen mandatarissen van ALLE niet-extremistisch Vlaamse partijen in brussel. Ze wordt ook tegengesproken door de expliciete erkenning door de PS-er Demotte van de GROOTSCHALIGE discriminatie van Vlamingen in de medische urgentiediensten.

Maar ja, overtuiging en geloof zijn voor sommigen absoluut prioritair bovn objectieve feiten. Dat zegt genoeg over de auteurs van dat soort overtuigingen.
Ga eens in het AZ van Jette aan de spoedgevallen in het Frans uitleggen wat er mis is met u en kijk hoe ge bediend wordt.

Wensen dat alle personeel in een ziekenhuis tweetalig is, is een utopie. Verwacht gewoon 1 tweetalig persoon in permanentie.

De huidige situatie in Brussel is dat de Vlamingen ondanks dat ze een kleine minderheid zijn, toch een eigen ziekenhuis hebben.

Tom ik dacht dat iedereen in belgie vanaf het 5 ' leerjaar in de tweede landstaal onderwezen wordt, ... iedereen wordt dus inderdaad geacht tweetalig te zijn of minimaal zijn plan te kunnen trekken.
Oud 30 juni 2004, 09:05   #28
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

is dat duidelijk genoeg
En jij weet evengoed als mij dat je in Brussel ook winkels hebt waar men wel Nederlands kan praten. Niets verbied u om enkel daar uw inkopen te doen. Er zijn dus overduidelijk oplossingen voor uw probleem, u kan in eigen taal bediend worden.

Het feit dat er weinig winkels zijn die van hun laaggeschoolde winkelbedienden eisen dat ze ook Nederlands kunnen, duidt enkel maar aan dat de Nederlandstaligen een zeer kleine minderheid zijn. Er is trouwens geen enkele verplichting t.a.v. de privesfeer om een bepaalde taal te gebruiken. Het zou er nog aan mankeren dat ge u met de commerce gaat moeien, straks mogen vreemde investeerders geen zaak meer opstarten in Belgie zonder dat ze Nederlands spreken.

Een beter voorbeeld zou zijn hoe je als Nederlandstalige kan bediend worden in het Nederlands in de gemeentehuizen, of hoe de agenten de moeite zullen doen om u in het Nederlands te bedienen.
Beste tomB, we zijn hier bezig over Brussel. Als ik een zaak binnen stap en ze kunnen geen nederlands dan trap ik het af en zijn ze weer een klant minder. Ik vind dat elke rechtgeaarde vlaming dat zou moeten doen.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2004, 09:22   #29
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Mijn ervaring met Brussel is dat discriminatie en moedwillige eentaligheid nu eerder jammere uitzonderingen zijn. Maar incivieken heb je overal. De tijden van Nols zijn gedaan.
Och kom: wedden voor een héél stevig pak geld dat we op één dag wandelen véél te veel gevallen van discriminatie van, en onbeleefdheid tegen Vlamingen kunnen vinden? Het volstaat een ronde te doen langs die openbare diensten die maar al te goed gekend zijn uit de rapporten en klachten terzake van Brussels-Vlaamse mandatarissen van ALLE niet-extrmistische Vlaamse partijen, én uit de bekentenis van de PS-minister R. Demotte. Of zijn dat allemaal onbenullen die niet weten waarover het gaat?

Wanneer kan deze discussie nu eens gevoerd worden zonder de beperkte, en onvermijdelijk niet-representatieve nivo van de individuele ervaringen te overstijgen. Wat telt is immers niet zozeer of IK, of GIJ, of wie dan ook, discriminatie ondervindt, maar wel of die 150. �* 200.000 Vlamingen in brussel, en de 300.000 Vlaamse forenzen (of hoeveel het er ook zijn).
En, met alle respect voor de goede of slechts ervaringen van elk, lijkt de realiteit van de volledige bevolkingsgroep me véél belangrijker. of willen sommigen dat niet horen?
Rudi Dierick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2004, 09:42   #30
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

De beste controlegroep vormen de Nederlandse Erasmusstudenten: ze verblijven lang genoeg in in Brussel om zich een degelijk beeld van de situatie te vormen en kunnen niet naar het Frans overschakelen indien nodig.

Deze mensen kunnen in Brussel helemaal niet in hun taal terecht (ze zijn niet beter af dan pakweg de Finse studenten) en vinden de Franstaligen zeer arrogant en onbeleefd.
Oud 30 juni 2004, 10:57   #31
Cyperken
Provinciaal Gedeputeerde

Cyperken's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

is dat duidelijk genoeg
ik kan hier vanuit mijn raampje het atomium zien dus ik woon hier op enkele stappen van Brussel, ik ben ook vaak in Brussel en ik sluit er mij bij aan dat Vlamingen nog steeds worden gediscrimineerd in Brussel, mss kan het zijn dat ik steeds de foute mensen daar tegenkom maar het zou toeval blijven natuurlijk. Een plaats waar men goed tweetalig is kinepolis en de wijk daar rond de heysel. De metro (mivb) vind je zeldzaam nederlands-sprekend personeel - voor een vervoersmaatschappij hé aub!! - buiten enkele busbestuurders. Ik wordt zelfs vaak genegeerd als ik in het nederlands iemand aanspreek om bvb de weg te vragen en één man zei me eens dat ik maar beter frans sprak of uit brussel wegbleef! De enige mensen die me altijd vriendelijk helpen zijn allochtonen, zo zie je maar.
Cyperken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2004, 14:41   #32
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Et alors? Is bijv. Carrefour soms een overheidsinstelling?! Of gelden er sinds kort ook taalvoorschriften voor particulier gebruik?

Citaat:
Waarom? Dat zou klantvriendelijk zijn en misschien de verkoopcijfers ook wel enigszins ten goede komen, maar waarom zou dat moeten? Mag ik in mijn eigen winkel misschien nog kiezen in welke taal ik (potentiële) klanten al dan niet te woord wil staan?

Citaat:
Franstaligen moeten maar eens begrijpen dat als ze in Vlaanderen willen komen wonen, om welke reden dan ook, ze nederlands moeten spreken, of het op zijn minst proberen.
Sommige Vlamingen moeten maar eens begrijpen dat Brussel geen deel van Vlaanderen is en dat Brussel voor 90% bewoond wordt door Franstaligen! Die bepaalde Vlamingen die eisen of verlangen dat die overgrote meerderheid zich aanpast, moeten maar eens wakker worden, zichzelf confronteren met de huidig bestaande sociale werkelijkheid.

Citaat:
Juist ja, en voor wie geldt die tweetaligheid ook alweer? Voor overheidsinstellingen of voor privé perssonen?!

Citaat:
Beste tomB, we zijn hier bezig over Brussel. Als ik een zaak binnen stap en ze kunnen geen nederlands dan trap ik het af en zijn ze weer een klant minder. Ik vind dat elke rechtgeaarde vlaming dat zou moeten doen.
Het is uw goed recht om het in zo een 'zaak' af te trappen, niemand zal u dat beletten. Van oordeel zijn dat alle Vlamingen zoals u zouden doen dat kan u dromen, maar meer ook niet. Ik vind het overigens veel logischer dat ik in een stad waar de overgrote meerderheid Franstalig is Frans spreek.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2004, 17:11   #33
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Het is uw goed recht om het in zo een 'zaak' af te trappen, niemand zal u dat beletten. Van oordeel zijn dat alle Vlamingen zoals u zouden doen dat kan u dromen, maar meer ook niet. Ik vind het overigens veel logischer dat ik in een stad waar de overgrote meerderheid Franstalig is Frans spreek.
Nog maar goed ook dat niet iedereen denkt zoals u, of we zaten hier nu te tikken in het frans. Vertel dit maar eens aan de Bretoenen, Basken, enz. die de grootste moeite doen of gedaan hebben voor hun taal, in hun eigen streken waar er meer frans of spaans gesproken word/werd.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2004, 17:26   #34
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

En als we nu eens gewoon de winkels zelf lieten bepalen? De markt zal er wel voor zorgen dat grote taalgroepen bediend kunnen worden in hun eigen taal.
Oud 30 juni 2004, 17:28   #35
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Da ze dan in vlaamse winkels of op de markt met een scheef oog bekeken worden dat ze geen vlaams klappen, da snappen ze dan nog nie eens.
Probeer je uit te leggen dat marktkramers in de Brusselse rand franstaligen niet alleen niet bedienen, maar ook nog eens scheef bekijken omwille van de taal die ze spreken? Wie wordt er weeral gediscrimineerd zeg je?
Oud 30 juni 2004, 17:31   #36
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje

Niemand verplicht je om in Brussel te gaan shoppen

Bij de betere zaken is er meestal wel een nederlandstallige ook in de grotere winkels, maar de rest laat serieus te wensen over
Taalgebruik is een individuele keuze. De tweetaligheid waarover je het hebt slaat op het gebruik door de overheid. Het wordt misschien tijd om Brussel eentalig Frans te maken, de minderheid aan vlamingen is zodanig klein dat het economisch niet verantwoord is. Getuige daarvan zijn de vele zaken waar ze enkel Frans praten.
Oud 30 juni 2004, 17:32   #37
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ga eens in het AZ van Jette aan de spoedgevallen in het Frans uitleggen wat er mis is met u en kijk hoe ge bediend wordt.

Wensen dat alle personeel in een ziekenhuis tweetalig is, is een utopie. Verwacht gewoon 1 tweetalig persoon in permanentie.

De huidige situatie in Brussel is dat de Vlamingen ondanks dat ze een kleine minderheid zijn, toch een eigen ziekenhuis hebben.

Tom ik dacht dat iedereen in belgie vanaf het 5 ' leerjaar in de tweede landstaal onderwezen wordt, ... iedereen wordt dus inderdaad geacht tweetalig te zijn of minimaal zijn plan te kunnen trekken.
In Brussel word je al een pak vroeger in de tweede landstaal onderwezen. (3e studiejaar).

Dat dat geen garantie is voor tweetaligheid weet iedereen, ga in Limburg maar eens Frans praten en zie hoeveel mensen een conversatie met u kunnen aangaan.
Oud 30 juni 2004, 17:35   #38
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb daar geen problemen mee dat je dat doet, je mag van mij je geld uitgeven waar je dat wilt.

Waar ik wel problemen mee heb is als je verder gaat en mensen een bepaald taalgebruik wil gaan opleggen.
Oud 30 juni 2004, 17:37   #39
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudi Dierick
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Mijn ervaring met Brussel is dat discriminatie en moedwillige eentaligheid nu eerder jammere uitzonderingen zijn. Maar incivieken heb je overal. De tijden van Nols zijn gedaan.
Och kom: wedden voor een héél stevig pak geld dat we op één dag wandelen véél te veel gevallen van discriminatie van, en onbeleefdheid tegen Vlamingen kunnen vinden? Het volstaat een ronde te doen langs die openbare diensten die maar al te goed gekend zijn uit de rapporten en klachten terzake van Brussels-Vlaamse mandatarissen van ALLE niet-extrmistische Vlaamse partijen, én uit de bekentenis van de PS-minister R. Demotte. Of zijn dat allemaal onbenullen die niet weten waarover het gaat?

Wanneer kan deze discussie nu eens gevoerd worden zonder de beperkte, en onvermijdelijk niet-representatieve nivo van de individuele ervaringen te overstijgen. Wat telt is immers niet zozeer of IK, of GIJ, of wie dan ook, discriminatie ondervindt, maar wel of die 150. �* 200.000 Vlamingen in brussel, en de 300.000 Vlaamse forenzen (of hoeveel het er ook zijn).
En, met alle respect voor de goede of slechts ervaringen van elk, lijkt de realiteit van de volledige bevolkingsgroep me véél belangrijker. of willen sommigen dat niet horen?
Het staat u vrij om met objectieve informatie af te komen. Ik wijs er u echter op dat het hier om een poll gaat, een onderzoek op zich dus. De individuele ervaring is dus wel van belang. (Ik kon by the way wel niet stemmen op de poll)
Oud 30 juni 2004, 17:42   #40
Lesane
Provinciaal Statenlid

Lesane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

In Brussel word je al een pak vroeger in de tweede landstaal onderwezen. (3e studiejaar).

Dat dat geen garantie is voor tweetaligheid weet iedereen, ga in Limburg maar eens Frans praten en zie hoeveel mensen een conversatie met u kunnen aangaan.
Pfff. Wat is dat nu weer voor een domme opmerking? Juist alsof Limburgers achterlijke mensen zijn?

http://www.faithfreedom.org
http://dutch.faithfreedom.org/forum

Forumnar Hans1 over de Vlaamse transfers naar Wallonië: "Bovendien komt er niet voldoende economische steun uit het noorden zoals van West- naar Oost-Duitsland."
Lesane is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be