Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juni 2012, 13:44   #21
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Je baseert je zelf op onze macro situatie en extrapoleert dat naar atomen.
Ik wil dat je ten gronde uitlegt waarom de wetten en mechanismen op macroniveau dezelfde zouden zijn als op microniveau.
nergens heb ik dat gezegd: integendeel beweer ik dat ze in de microkosmos hoger zijn.
Citaat:

En dan begin je met een beschrijving zou ik denken van de situatie op macro niveau;

Inclusief redenen voor onstaan van leven.
wat de wetenschap denkt: de omstandigheden.
Citaat:
Op die manier hoop ik je te doen realiseren dat wat werkt op macroniveau niet noodzakelijk werkt op micro niveau.
Maar het zou wel kunnen, dat is wat ik beweer.
Vooral als het daar hoger ontwikkeld is zou er hoger leven kunnen zijn.
Citaat:

Ja, maar daar stond niks in over microwezentjes. En je micro-microwezentjes verleggen alleen het probleem maar.
Die ontwikkelen mijn veronderstelling verder.
Citaat:

Ik verwijs naar Bovenbuur, want ik heb z'n geduld niet.
Bovenbuur begrijpt er niks van.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2012, 10:00   #22
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard Houston, we have a problem

Higgs-deeltjes met 2 gezichten ...
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2012, 10:41   #23
zeddie
Banneling

Standaard

As above, so below ?
zeddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2012, 11:11   #24
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Zoals er op onze aarde leven is en op andere planeten bij andere sterren ook leven zou kunnen zijn, zo zou er ook best leven kunnen zijn op een elektron van een atoom, die immers veel weg heeft van een zonnestelsel in het klein.

Ik ben in principe akkoord, zoals ik ook denk dat er buiten ons misschien een onmetelijk grote ruimte is waar de aarde slechts de grootte van een electron inneemt en waar ook intelligent leven is.

Dit gezegd zijnde, wat is het punt? De kans dat we dit ooit zouden kunnen waarnemen is zo goed als onbestaande en bepaalde conclusies daaruit trekken is dus niet aan de orde.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2012, 11:20   #25
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ik ben in principe akkoord, zoals ik ook denk dat er buiten ons misschien een onmetelijk grote ruimte is waar de aarde slechts de grootte van een electron inneemt en waar ook intelligent leven is.
Van het tera- naar het nano-infinum. Blaise Pascal schreef er al boeken over.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2012, 17:57   #26
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Zoals er op onze aarde leven is en op andere planeten bij andere sterren ook leven zou kunnen zijn, zo zou er ook best leven kunnen zijn op een elektron van een atoom, die immers veel weg heeft van een zonnestelsel in het klein.

Er is absoluut geen analogie tussen een atomair stelsel en een planetair stelsel. Elementaire deeljes zoals elektronen hebben een dubbel karakter, ze kunnen zich voordoen als deelje maar ook als golf. En de stroom die uw computer verbruikt Harrie is een elektronenstroom los van zijn 'atomair stelsel'. En van waar zou het licht komen van uw gloeilamp Harry? Als atomen genoeg verhit worden, of op een andere manier in een aangeslagen toestand terechtkomen, kunnen de buitenste elektronen op een hoger ofwel geëxciteerd energieniveau komen. Wanneer een elektron terugkeert naar een lager energieniveau, wordt de vrijgekomen energie in de vorm van een foton uitgezonden. Ik zie hier geen enkel analogie op macro niveau met een zonnestelsel of wat ook.
Oud 16 december 2012, 13:37   #27
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Er is absoluut geen analogie tussen een atomair stelsel en een planetair stelsel. Elementaire deeljes zoals elektronen hebben een dubbel karakter, ze kunnen zich voordoen als deelje maar ook als golf. En de stroom die uw computer verbruikt Harrie is een elektronenstroom los van zijn 'atomair stelsel'. En van waar zou het licht komen van uw gloeilamp Harry? Als atomen genoeg verhit worden, of op een andere manier in een aangeslagen toestand terechtkomen, kunnen de buitenste elektronen op een hoger ofwel geëxciteerd energieniveau komen. Wanneer een elektron terugkeert naar een lager energieniveau, wordt de vrijgekomen energie in de vorm van een foton uitgezonden. Ik zie hier geen enkel analogie op macro niveau met een zonnestelsel of wat ook.
Hetgeen je stelt is absoluut correct, alhoewel ik heb menen te begrijpen dat elke materie of golf dit 'dubbel' karakter heeft. Een lichtgolf kan immers ook als een deeltje aanzien worden met een massa en al.

Dus de aarde in zijn geheel voldoet in principe ook aan deze wet.

Dit terzijde, mogen we de mogelijkheid zoals gesteld niet uitsluiten. Ik ga er persoonlijk vanuit dat er buitens ons een intelligent wezen aanwezig is, maar hoe groot en hoe ver, onder welke vorm laat ik volledig open.

Wel denk ik dat het gestelde intelligent leven, voorlopig althans, totaal geen impact heeft op ons leven en alsdusdanig kan genegeerd worden. Het zou zot zijn te beginnen stellen dat een electron leven kan bevatten en dat we dus geen electriciteit meer mogen gebruiken omdat dit het leven op de electron zou kunnen beschadigen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2012, 14:48   #28
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Er is wel degelijk overeenkomst tussen een zonnestelsel en een atoom, want beiden hebben een kern met daar omheen draaiende delen, alleen een atoom is hoger ontwikkeld dan een zonnestelsel.

En daarom is het ook een ruimtevaartcultuur.
Oud 17 december 2012, 14:50   #29
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

HET ATOOM IS INGEWIKKELDER

1 - je kunt zo zien dat bijvoorbeeld een uranium-atoom ingewikkelder is dan een zonnestelsel met zijn vele kerndeeltjes: positieve protonen en neutrale neutronen en negatieve elektronen die om de kern heen draaien. Verder zijn de protonen en neutronen weer opgebouwd uit quarks in 6 soorten.
2 - Daar komen ook nog de hogere natuurwetten bij van het elektro-magnetisme, de kwantummechanica en de snarentheorie.
3 - Denk verder ook aan de grotere krachten van de kern-energie en anderen.
(De microkosmos heeft 3 extra krachten, namelijk het elektromagnetisme en de sterke en zwakke kernkracht en ook de zwaartekracht berust naar alle waarschijnlijkheid op deeltjes in de microkosmos, zoals met name de nog hypothetische gravitonen of als nieuwste: de Higgsbosonen die de zwaartekracht zouden verzorgen..)
4 - Voor het atoom heb je dan ook nog het systeem van Mendeljeff voor ongeveer 113 verschillende soorten atomen.

De microkosmos is ingewikkelder dan de macrokosmos en het is mijns inziens ook een hogere wereld.
Het is een wereld die verder ontwikkeld is en een verder ontwikkelde wereld is mijns inziens een
ruimtevaartcultuur.
Hoger niet alleen omwille van hogere natuurkundige eigenschappen, maar dus ook hoger in die zin dat de microkosmos het product is van levende wezens.
Oud 18 december 2012, 21:41   #30
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pensioen of je leven Bekijk bericht
je bedoelt een pensioen zo groot als een elektron )
Ik bedoel zo klein als een microwezentje, die heeft het eeuwige leven en werkt met plezier.

Wie daar toch met pensioen wil, krijgt een pil om het in het volgende leven nog eens te proberen....
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be