Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juli 2004, 08:15   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muishond
BV Het woord "faktuur" begint hier onbekend te geraken en is vervangen
door "invoice".

Ik ben eens hartelijk uitgelachten toen ik beweerde dat een "bill of lading"
eigenlijk in het Afrikaans een "konossement" is. Ik heb het bewezen met
hun eigen woordenboek de HAT.
En?

Ik merk wel dat Afrikaner wel veel andere purismen gebruiken daar waar wij Engelse woorden gebruiken.

Even googlen en ik merk dat faktuur nog volop staat in Afrikaanse teksten. "Invoice" tref ik evenwel in geen enkele Afrikaanse tekst aan.

Ach, hier lachen we bepaalden soms ook als men goede Nederlandse woorden bovenhaalt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 08:19   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar u helemaal fout zit is dat Afrikaanse formulieren overal verkrijgbaar zijn. Als ge Zuid-Afrika bezoekt moet ge dat maar eventjes uittoetsen.
Minder en minder officiele formulieren zijn meertalig en in het algemeen
net Engels.

Vroeger waren alle luchthavens strict tweetalig. Kijk maar eventjes rond.
In Johannesburg, Kaapstad, Bloemfontein zult ge geen woord Afrikaans meer zien

In Pretoria zoek ik vergeefs naar een winkel die tweetalige opschriften heeft.
Dat gaf ik al aan. U gooit duidelijk die twee zaken door elkaar: de pro-Engelse politiek die de ANC-regering voert voor haar algemene communicatie en de officiële verplichting dat documenten in alle officiële talen voorhanden zijn.

Laatst werd zelfs nog het Afrikaans opschrift aan Kaap de Goede Hoop verwijderd en door Engels vervangen.

De vroegere tweetaligheid was er omdat Engels en Afrikaans de enige twee officiële landstalen waren. Dat is nu eventjes anders.
Oud 2 juli 2004, 08:20   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor hoe lang nog? Ik voorspel 1 generatie.

Een overgrote meerderheid van de bruine bevolking stuurt zijn kinderen
naar de Engelse school en de Afrikaanse scholen zijn practisch onbestaande zelfs op het platteland.
Afrikaans zal zo'n vlugge dood heus niet sterven.
Oud 2 juli 2004, 08:24   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Al eens nagekeken wanneer Brussel eigenlijk verfranst is en waarom>

In 1944 was Brussel (en zeker Anderlecht, Molenbeek, Ganshoren , Bosvoorde en zo meer) een stad met meerderheid Nederlandssprekenden

Op een generatie is Brussel verfranst via de scholen. Ik heb dat meegemaakt en ik kan ook daar boeken over schrijven.

Afrikaans maakt nu hetzelfde mee maar hier is het geen lokaal fenomeen
maar over het hele grondgebied.

Maar sterker in de Kaap en vooral Kaapstad waar de jeugd van de bruine
bevolking nu reeds geen Afrikaans meer spreekt onder elkaar.
Brussel is niet uitsluitend verfranst door de scholen, maar in de eerste plaats door de sociale druk die bestond en na WO II enorm sterk was.

Wie zich neerlegt bij dergelijke onrechtvaardigheden, kan inderdaad maar beter de taal van de machtigen gaan spreken. Blijkbaar bent u in dat geval. Wilskracht en veerkracht heeft u blijkbaar niet. U buigt onmiddellijk het hoofd. Mocht men in de 19e eeuw zo gedacht hebben, dan spraken we inderdaad nu met z'n allen Frans. Heel Vlaanderen was Franstalig geworden. Gelukkig waren er wel mensen die daar tegen in gingen. En ja, het was uiteindelijk ook maar een minderheid die taalbewust was, maar er voor zorgde dat er een grote dynamiek langzaam op gang kwam. In de 19e eeuw en begin 20e eeuw was de opgang van het Frans ook onmiskenbaar en was de suprematie van die aard met strijden voor Nederlandse taalrechten eigenlijk op gekkenwerk leek. Toch deed men het, ingaand zelfs tegen de mentaliteit die toen algemeen onder de Vlamingen de ronde deed.
Oud 2 juli 2004, 08:28   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ken DAN ROODT persoonlijk. Hij is een zeer beschaafd en en een erudiete persoon. Zijn beweging PRAAG betekent echter niets en is onbekend zelfs bij "vooraanstaande" Afrikaners.
In iedere taalheropleving was het altijd een kleine groep vooraanstaanden die de kar trok en een dynamiek op gang wist te brengen. Geen enkele taalbeweging kreeg in het begin de grote massa mee. Dat was in het Vlaanderen van de 19e eeuw niet anders, maar kijk nu waar we staan. Wat een geluk dat we toen dat groepje "taalminnaars" of "vooraanstaande Vlamingen" hadden! Dat is trouwens ook zo geweest voor de Ieren die zonder die paar dominees (want door hen kwam er weer belangstelling voor het oude Iers, en niet door de katholieke geestelijkheid) hun taal nu volledig verloren zou hebben. Ook de heropstanding van het Catalaans is te danken aan een paar schrijver die in het begin een titanengevecht hebben geleverd tegen een mentaliteit van onverschilligheid onder het eigen volk.
Oud 2 juli 2004, 08:29   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van zodra de Afrikaner een klein licht accentje hoort gaat hij over naar Engels.

Ik heb eht al honderden keren aan Afrikaners gezegd dat alhoewel ze zeggen dat ze Afrikaans liefhebben, dit inderwaarheid niet zo.

Als ze een toespraak houden of op de radio en televisie spreken moet er
ALTIJD een Engels gezegde of kwotatie aan te pas komen bv SOOS HULLE
IN ENGELS SE blablabla.
Ook de Vlaming is met de eerste kwaal behelpt. De Nederlander met de tweede.

Is ons Nederlands dan ook bedreigd?
Oud 2 juli 2004, 08:31   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het interesseert de Afrikaner helemaal niet om Afrikaans zuiver te spreken en de gesproken taal onder elkaar is nu reeds een koeterwaals van Engels en Nederlands.
Alweer een grote veralgemening die geen enkele waarde heeft. Meent u dat het de doorsnee Fransman interesseert om Frans zuiver te spreken? Die doet ook maar op, hoor. In de meeste gevallen interesseert het de mensen helemaal niet. Dat is iets wat ik dagelijks in mijn onderricht merk en gaat samen met een steeds groter wordende slordigheid die ik overal vaststel. Geen exclusieve eigenschap van de Afrikaner.
Oud 2 juli 2004, 08:33   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het interesseert de Afrikaner helemaal niet om Afrikaans zuiver te spreken en de gesproken taal onder elkaar is nu reeds een koeterwaals van Engels en Nederlands. Als ze tellen dan doen ze dit in Engels.

De Vlamingen tellen in hun dialect en een geleerde professor heeft eens
gezegd dat men telt in de taal die u het dichste aan het hart ligt. Ik geloof
dit en neem de proef even op de som in uw omgeving.

Ik tel nog in het Westvlaams, alhoewel ik in Brussel opgegroeid ben en in Brussel naar de Vlaamse school ben gegaan. Mijn vrouw is een echte Brusselares en we spreken AN in het huisgezin.Ik zeg altijd dat Nederlands mijn passie is maar toch tel ik in het Westvlaams.

De Afrikaner telt in het Engels en als ze op kantoor cijfers moeten aflezen
voor elkaar kunnen ze dat doodgewoon niet in het Afrikaans. En ze stellen
er ook geen belang in.
Daar geloof ik gewoon geen snars van. Maar dan nog betekent dat niet dat het Afrikaans ten dode is opgeschreven. In de Vlaamse dialecten krioelt het van de Franse leenwoorden, maar dat heeft er evenwel niet voor gezorgd dat het Nederlands hier te landen is verdwenen. Niet de aanwezigheid van een paar leenwoorden is beslissend over de toekomst van een taal, maar wel andere factoren.
Oud 2 juli 2004, 12:54   #29
Raging Bile Duct
Burger

Raging Bile Duct's schermafbeelding

Standaard

Guderian,

Je rassenhaat maakt je inconsequent. Uit je posts die ik hier al geezen heb blijkt duidelijk dat je een voorstander bent van :

Europa aan de Europeanen
Palestina aan de Palestijnen
Noord Afrika aan de Noord Afrikanen...

Als je consequent wil zij dan moet je toch vinden dat Zuid Afrika aan de Zuid Afrikanen behoord en dat blanken daar niks te zoeken hebben ? Maar wanneer het om een mede fascisitische White supremacy nutcase gaat tellen die principes ineens niet meer ?
Raging Bile Duct is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 15:19   #30
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Al eens nagekeken wanneer Brussel eigenlijk verfranst is en waarom>

In 1944 was Brussel (en zeker Anderlecht, Molenbeek, Ganshoren , Bosvoorde en zo meer) een stad met meerderheid Nederlandssprekenden

Op een generatie is Brussel verfranst via de scholen. Ik heb dat meegemaakt en ik kan ook daar boeken over schrijven.
Alle bronnen wijzen er toch echt op dat Brussel al vanaf 1830 geleidelijk aan verfranst is. Johan Winkler meldt in 1874 al dat in de bovenstad het Frans de omgangstaal is. Bij de talentelling in 1947, drie jaar na 1944, was amper 33% van de bevolking van het Brussels gewest Nederlandstalig. In Brussel-stad was dat zelfs maar 24%. Misschien is die telling niet helemaal eerlijk verlopen, maar dan zou ik toch graag de cijfers van de talentelling van de jaren dertig willen zien. Ik kan die helaas nergens vinden, maar ik kan me ook niet voorstellen dat het percentage Nederlandstaligen toen nog boven de 50% lag.

Overigens is volgens onderzoek van de VUB uit 2001 momenteel 18,7% van de bevolking van het Brussels gewest Nederlandstalig. In Sint-Agatha-Berchem is dat nog 34%. Volledig verfranst is Brussel dus zeker niet.
Citaat:
Maar sterker in de Kaap en vooral Kaapstad waar de jeugd van de bruine bevolking nu reeds geen Afrikaans meer spreekt onder elkaar.
Laatst sprak ik een medestudent die een half jaar in Stellenbosch had gezeten. Hij vertelde juist dat de omgangstaal van de jongeren op straat in Kaapstad een plat Afrikaans dialect is, dat hij amper kon verstaan.

Op de universiteit waren er overigens veel docenten die amper Engels konden spreken (hij zat in een internationale klas). Bij een docente was hij nota bene degene geweest die moest tolken van Afrikaans naar Engels!
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 17:22   #31
muishond
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Ik ben voor de eerste keer naar Duinkerken geweest (per fiets) in 1952.
Daar heb ik alleen Westvlaams gesproken want practisch iedereen sprak het.
Wie denkt u te kunnen bedriegen?

Geen de jaren zestig werd er al geen Vlaams meer gesproken in Duinkerke. In 1926 deed Jacobs een grootschaling onderzoek om de taalgrens in Frans-Vlaanderen te bepalen. Toen al merkt hij op dat het Vlaams in Duinkerke is verdwenen. In 1928 deed taalkundige Pée diens onderzoek nog eens over en komt tot dezelfde conclusie.

Mooiste ontkenning van uw stelling. Daarnaast is er trouwens de getuigenis van de Nederlander Johan Winkler die in 1874 een boek uitgeeft waarin hij de parabel van de verloren zoon in de verschillende Nederlandse dialecten heeft laten optekenen. Jarenlang heeft die man eraan gewerkt en met enorm veel mensen uit Frans-, Belgisch-Vlaanderen en Nederland gecorrespondeerd. In diens boek staat er ook een parabel in het Duinkerks. Maar hij merkt op dat het niet meer in de stad zelf wordt gesproken, slechts nog in enkele buitenwijken en door de vissers. En dat klopt met wat De Bo, die ook de taalgrens in Frans-Vlaanderen heeft bestudeerd, daarover schrijft.
Het spijt me maar toen ik er in 1952 ben geweest heb ik inderdaad Westvlaams gesproken o.a met een hele paar vissers in de haven,

Duinkerken was toen hoofdzakelijk een vissershaven en een stadje van slechts ongeveer 20 000 inwoners.

En voor zover ik het weet strekte de historische taalgrens tot aan de rivier
AA diedoor Grevelingen vloeit.

Het is slechts na WO2 dat Frans Vlaanderen helemaal verfranst is ook met het toedoen van een genadeloze repressie na de oorlog.

Vierhonderd jaar na het verdrag van Lotharingen waren zeer veel dorpen
in Frans Vlaanderen nog steeds homogeen Vlaamssprekend.

Dit is mij trouwens bevestigd in 1982 door oudere inwoners van Kassel waar het Vlaams nu ook op sterven ligt. Ik ben daar op cafe geweest
waar alleen Vlaams gesproken werd maar spijtig genoeg waren de klanten
allemaal boven de vijftig.

Hadden de Vlamingen zich meer ingezet voor de Frans Vlamingen en waren ze bereid geweest om er geld in te steken dan was er een grote kans dat het Vlaams zou overleefd hebben.

De Vlaamse nationalisten vonden het echter beter om veel tijd en geld te
besteden aan de Afrikanerstrijd in Zuid Afrika en aan een regime wat
duidelijk de weg naar de ondergang van Afrikaans voorbereid heeft.

Bv door de Kleurlingen niet als volwaardige vennoten te erkennen in de
strijd voor de overleving van Afrikaans. Het blanke vel kwam eerst en
dan pas op een lagere rangorde het Afrikaans. De Kleurling was een tweede klas burger want hij was bruin. Hiermee hebben zich honderdduizenden Kleurlingen afgekeerd van Afrikaans, de taal van de onderdrukker, en daar zien wij nu reeds de resultaten van bij de jongere
generatie die geen Afriaans meer wil spreken.

Ik ga op zijn minst twee keer naar Kaapstad per jaar en telkens zie ik hoe Afrikaans achteruit boert vooral bij de Kleurlingen.

Zelfs bij het feest van de Kaapse Klopsen op 2 januari (dit jaar in Groenpunt) gebeuren de meeste verrichtingen nu in het Engels.
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.

Willem Elsschot (In Bormsgedicht)
muishond is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2004, 17:34   #32
muishond
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Citaat:
BV Het woord "faktuur" begint hier onbekend te geraken en is vervangen
door "invoice".

Ik ben eens hartelijk uitgelachten toen ik beweerde dat een "bill of lading"
eigenlijk in het Afrikaans een "konossement" is. Ik heb het bewezen met
hun eigen woordenboek de HAT.
En?

Ik merk wel dat Afrikaner wel veel andere purismen gebruiken daar waar wij Engelse woorden gebruiken.

Even googlen en ik merk dat faktuur nog volop staat in Afrikaanse teksten. "Invoice" tref ik evenwel in geen enkele Afrikaanse tekst aan.

Ach, hier lachen we bepaalden soms ook als men goede Nederlandse woorden bovenhaalt.

In de volksmond is het "invoice" geworden. Ik gebruik altijd het woord faktuur en ik word dikwijls als een "rara avis" aangekeken.

Als ge ooit nog eens naar Z-A komt toets het dan even uit.

Of wijs deze discussie in zijn geheel aan een eerlijke Afrikaner en dan zult ge wel zien wie gelijk heeft.

Natuurlijk is faktuur het Afrikaanse woord maar ik denk dat er nog weinig firmas in Zuid-Afrika zijn die Afrikaanse fakturen uitschrijven.

Ook weinig firmas die nog Afrikaanse boekhouding hebben.

SANLAM, ABSA (vroeger Volkskas en Trust Bank), REMBRANDT en vele anderen zijn allemaal overgezwaaid naar de zogezegde internationale taal.

Ik heb eens naar meer dan 20 filiales van SANLAM en REMBRANDT geschreven om uit te vinden of ze nog steeds hun boekhouding in het
Afrikaans bijhielden. Ik heb 1 antwoord gekregen en dan heb ik het per
telefonische navraag gedaan. Allemaal overgezwaaid naar Engels.

Van overleven gesproken.

Als uw Afrikaanse vrienden industrielen of handelaars zijn vraag ze dan eventjes in welke taal hun boekhouding is en hun belastingsopgaven.

Oud 2 juli 2004, 18:31   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hadden de Vlamingen zich meer ingezet voor de Frans Vlamingen en waren ze bereid geweest om er geld in te steken dan was er een grote kans dat het Vlaams zou overleefd hebben.

Maar jongen toch, u doet net alsof we hier in Vlaanderen met man en macht de Afrikaners steunden en alleen daar me bezig waren. Dat is natuurlijk de grootste flauwekul.

De verfransing van Frans-Vlaanderen is in de eerste plaats te wijten aan de Frans-Vlamingen zelf (kijk maar eens naar Elzas waar de meerderheid nog altijd Duits thuis spreekt): uit misplaatste maar door de Franse staat opgedrongen schaamte hebben vele ouders het Vlaams niet meer doorgegeven. Komt daar nog eens bij dat er onder de Frans-Vlamingen elemente actief waren (en nog steeds zijn) die menen dat hun Vlaams geen Nederlands is maar een aparte taal die afwijkt wat aan de andere kant van de grens wordt gesproken. Ook dit particularisme heeft geen goed gedaan.

Voor de EG was grensoverschrijdend cultureel werk niet zo vanzelfsprekend. Ik herinner me nog hoe Luk Vranckx, een van de actiefste leden in EUVO, me vertelde hij in het begin meermalen door de Franse staatsveiligheid was benaderd en zelfs geïntimideerd. Cultureel werk was heel moeilijk. Dat heeft ook het KFV van wijlen André Demets meeermaals ondervonden.
Oud 2 juli 2004, 19:51   #34
muishond
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Citaat:

Maar jongen toch, u doet net alsof we hier in Vlaanderen met man en macht de Afrikaners steunden en alleen daar me bezig waren. Dat is natuurlijk de grootste flauwekul.

De verfransing van Frans-Vlaanderen is in de eerste plaats te wijten aan de Frans-Vlamingen zelf (kijk maar eens naar Elzas waar de meerderheid nog altijd Duits thuis spreekt): uit misplaatste maar door de Franse staat opgedrongen schaamte hebben vele ouders het Vlaams niet meer doorgegeven. Komt daar nog eens bij dat er onder de Frans-Vlamingen elemente actief waren (en nog steeds zijn) die menen dat hun Vlaams geen Nederlands is maar een aparte taal die afwijkt wat aan de andere kant van de grens wordt gesproken. Ook dit particularisme heeft geen goed gedaan.

Voor de EG was grensoverschrijdend cultureel werk niet zo vanzelfsprekend. Ik herinner me nog hoe Luk Vranckx, een van de actiefste leden in EUVO, me vertelde hij in het begin meermalen door de Franse staatsveiligheid was benaderd en zelfs geïntimideerd. Cultureel werk was heel moeilijk. Dat heeft ook het KFV van wijlen André Demets meeermaals ondervonden.
In dit antwoord steekt veel waarheid. Maar het is ook waar dat in de nationalistische kringen veel tijd, ik heb nooit gezegd alle tijd, besteed werd aan een onmogelijke rechtvaardiging van de nationalistische regering in Zuid-Afrika en hun apartheidsbeleid zoals het uitgevoerd werd. Afrikaner-nationalisten dan.

Ik ben opgegroeid in een zeer Vlaams nationalistisch midden en daarbij dan ook nog in Brussel. Ik beschouw mezelf nog steeds als een trouwe
maar niet onkritische Vlaamse nationalist.

Wij woonden in het toen zeer Franstalige Elsene (l'oasis Francophone)
en mijn vader en ikzelf hebben NOOIT in het Frans onze inkopen gedaan.
Dit heeft dikwijls tot grsppige situaties geleid waar ik een boek kan over
schrijven. Mijn vader was op en zeker ogenblik de enigste Vlaming die weigerde een gemeentelijke belasting voor het ophalen van de vuilnis
te betalen omdat de formulieren alleen in het Frans waren. De politie is er bij te pas gekomen en het resultaat was dat er Nederlandstalige formulieren gedrukt werden. De grote Vlaamse nationalist (?) woonde toen al in Elsene maar hij vond die taalstrijd belachelijk en minderwaardig.

Toen ik in 1960 in Ganshoren trouwde weigerde ik te tekenen omdat alle
stempels in het Frans waren. Ganshoren was toen nog een in de meerderheid Vlaamse gemeente. Het heeft meer als een half uur geduurd
alvorens Beauthier, de Burgemeester, ingaf en alles liet veranderen.
Hij dreigde om ons niet te trouwen maar wij bleven op ons standpunt.

Dat is mijn antwoord op uw beledigende kommentaar da ik een van die
Vlamingen ben die in Brussel ingegeven had door overal Frans te wauwelen.

Moest ge mij kennen en ik laat u wel eens weten wie ik ben dan zult ge zowaar met beschaamde kaken staan. Ik heb nog veel vrienden in Vlaanderen bij de nationalisten en sta ook wel in een paar boeken vermeld.

Dit is mijn antwoord op uw onnozele opmerking dat ik wel een van die Vlamingen ben. Het is ronduit beledigend en lasterlijk. De laatste poging van iemand die zich in een hoek gedreven weet?

Maar wij durven kritiek uitbrengen. Frank Van Hecke gelooft vast dat ik reeds lang het VB verlaten zou hebben moest il in Belgie gebleven zijn.
En dat is een van de weinige punten waarover wij maar niet overeen kunnen komen.

Mijn vader en ik zijn ook vaak uitgekreten omdat wij van mening waren -en ik ben nog altijd die mening toegedaan-dat de Marsen op Brussel een
zeer grote tactische fout geweest zijn die tot de stichting van het FDF geleid hebben. Grote monden hadden ze wel al die betogers. Maar op het einde was het wel :Enze dronken een glas, en ze pisten een plas en alle bleef maar zoals het vroeger was. Ondertussen zaten wij in Brussel met de gebakken peren. En de marsen hebben politiek niets positiefs opgebracht.

Maar ik moet wel biechten dat wij in Elsene wel sociaal verkeer hadden met de Franstaligen en dan ook vlot Frans gesproken hebben. Ik las ook elke dag LE SOIR waarvoor ik dikwijls door "flaminganten" als verrader
uitgescholden werd. Hoe belachelijk en ik zie dat er nog weinig veranderd is.

De vergelijking van het mengeltaaltje dat nu in Zuid-Afrika schering en inslag is kan moeilijk vergeleken worden met het mengeltaaltje dat in Vlaanderen door sommigen gesproken wordt. Alhoewel ik op dit forum
dikwijls geschrokken ben door het onnodige gebruik van vloekwoorden
zoals "fuck" wat door beschaafde mensen in de Angelsaksische wereld ook niet gebruikt wordt. We gaan er op elk gebied op achteruit en kijk eventjes naar de spelfouten (niet tikfouten maar spelfouten!). Beschamend voor het onderwijs in Vlaanderen. Elke discipline is weg
en wij zijn de verkeerde kant aan het opgaan.

In Zuid-Afrika is het echter nog veel erger ook in de Afrikaanse scholen en
weinig Afrikaners kunnen correct spellen alhoewel het zo gemakkelijk is.

En wat de toekomst betreft wil ik er u op wijzen dat de vergelijking tussen
Vlaming en Afrikaner niet opgaan.

Vlaanderen = Homogeen taalgebied.
Zuid-Afrika = Drie miljoen Afrikaners tussen een zee van anderstaligen.
Twee miljoen Kleurlingen met als moedertaal Afrikaans
sociaal verworpen door hun 3 miljoen taalgenoten.
In geen enkele streek zijn de Afrikaners de meerderheid.

Ik beweer dat er slechts een volk is dat standgehouden heeft als minderheid tussen een massale meerderheid. Dit is het Joodse volk
maar nergens anders in de wereldgeschiedenis heeft een ander volk
stand gehouden indien ze op hetzelfde grondgebied wonen samen met
een massale meerderheid anderstaligen. Ook de Afrikaner kan dit niet!

Oud 2 juli 2004, 20:02   #35
muishond
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes
Het ANC haalt een absolute meerderheid van in de 60 % in Zuid-Afrika.
Daar gaan de Afrikaners niet veel aan kunnen doen. Tenzij ze iets actiever worden in de slaapkamer.
Verkeerd!
Het ANC haalt 70% van de stemmen waarvan heel wat van de Afrikaanssprekenden, o.a. Bruine Zuid-Afrikaners maar ook van verbazend veel witte Zuid-Afrikaners.

Ik steun het ANC niet maar ik erken wel dat ze een goed economisch beleid voeren, geinspireerd door het IMF en de Wereldbank.

Oud 2 juli 2004, 22:07   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlaanderen = Homogeen taalgebied.
Zuid-Afrika = Drie miljoen Afrikaners tussen een zee van anderstaligen.
Twee miljoen Kleurlingen met als moedertaal Afrikaans
sociaal verworpen door hun 3 miljoen taalgenoten.
In geen enkele streek zijn de Afrikaners de meerderheid.
Volgens het officieel jaarboek van Zuid-Afrika, uitgave 1996, zijn de Afrikaanstaligen in de meerderheid in volgende gebieden: westelijke Kaapprovincie (met 62,6%), in de oostelijke Kaap (met 66,0%). In Gauteng zouden de sterkste groep zijn (met 20,5% terwijl alle andere taalgroepen kleiner zijn).

In geen enkele provincie is het Engels als moedertaal dominant. Geen enkele. In slechts twee gevallen (eveneens de Kaap) is het Engels er de tweede taal (respectievelijk 20% en 16%). Voor de rest domineren dat andere Afrikaanse talen.

Zoeloe is trouwens de meest gesproken en verbreide Afrikaanse taal (met 20,4%). Het Afrikaans maakt 15,8% uit, terwijl het Engels als moedertaal slechts goed is voor 9,1%.

Allemaal officiële cijfers!
Oud 2 juli 2004, 22:10   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De vergelijking van het mengeltaaltje dat nu in Zuid-Afrika schering en inslag is kan moeilijk vergeleken worden met het mengeltaaltje dat in Vlaanderen door sommigen gesproken wordt.
Blijkbaar bent u duidelijk vervreemd van wat hier in Vlaanderen gebeurt. Als eens het taaltje gehoord dat de Vlaamse jeugd onder elkaar spreekt? Kids, cool, date, track, f** you, sh**t, shoppen, hey man... Het krioelt van de Engelse woorden en meestal dan nog niet van het hoogste niveau.
Oud 2 juli 2004, 22:15   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik beweer dat er slechts een volk is dat standgehouden heeft als minderheid tussen een massale meerderheid. Dit is het Joodse volk
maar nergens anders in de wereldgeschiedenis heeft een ander volk
stand gehouden indien ze op hetzelfde grondgebied wonen samen met
een massale meerderheid anderstaligen. Ook de Afrikaner kan dit niet!
Afrikaanstaligen zijn geen minderheid.

Niet alleen de joden hebben vanuit een minderheidspositie kunnen leven. Dat hebben ook de Grieken in de diaspora gedaan (en doen nog steeds): getuigde de ononderbroken aanwezigheid van de Grieken in Alexandrië tot op de dag van vandaag waar ze een onooglijke minderheid vormen tussen een zee Arabieren. Getuige ook de Grieken in Istanboel (hun aantal is er alleen verminderd door het gepest van de Turken). Getuige de Griekse dorpen in de Krim. Ook de Armeniërs hebben die test met glans doorstaan: hun leven als minderheid op Cyprus, in Palestina, in Georgië.

Ook de Sorben hebben eeuwenlang in een zee van Duitsers geleefd: nog steeds zijn ze er.

Maar de Afrikaanstaligen vormen geen minderheid, maar wel een belangrijke taalgroep in Zuid-Afrika. Indien uw redenering juist zou zijn, dan zullen eerst de kleinste taalgroepen sneuvelen. De mensen die Venda, Ndebele, Swati, Tsonga... spreken. Met hun luttel aantal zullen ze eerst ten prooi vallen van de pletwals. Niet de Afrikaners. Niet de Afrikaanstaligen.
Oud 2 juli 2004, 22:18   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn vader en ik zijn ook vaak uitgekreten omdat wij van mening waren -en ik ben nog altijd die mening toegedaan-dat de Marsen op Brussel een
zeer grote tactische fout geweest zijn die tot de stichting van het FDF geleid hebben. Grote monden hadden ze wel al die betogers. Maar op het einde was het wel :Enze dronken een glas, en ze pisten een plas en alle bleef maar zoals het vroeger was. Ondertussen zaten wij in Brussel met de gebakken peren. En de marsen hebben politiek niets positiefs opgebracht.
Of hoe de beste stuurlui aan wal staan... Ongetwijfeld wist u toen heel goed welke strategie de Vlamingen hadden moeten bewandelen... Ja?

Niets positiefs? Na de marsen haastte de regering zich de taaltellingen definitief af te schaffen, tellingen waar in het verleden zoveel en zo herhaaldelijk mee gesjoemeld werd aan Franstalige kant.
Oud 3 juli 2004, 13:56   #40
muishond
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Of hoe de beste stuurlui aan wal staan... Ongetwijfeld wist u toen heel goed welke strategie de Vlamingen hadden moeten bewandelen... Ja?

Niets positiefs? Na de marsen haastte de regering zich de taaltellingen definitief af te schaffen, tellingen waar in het verleden zoveel en zo herhaaldelijk mee gesjoemeld werd aan Franstalige kant.
Volgens mij zijn de talentellingen afgeschaft nadat honderden Vlaamse burgemeesters weigerden om mee te werken en weigerden om de formulieren uit te delen.

Het gesjoemel waarvan sprake had als eindresultaat dat Evere, Ganshoren en St Agatha Berchem bij Brussel ingelijfd werden.

Hebben de Vlaamse verkozenen na de marsen het initiatief genomen om
dit ongedaan te maken?

Wij hebben altijd geloofd dat de democratische weg bewandeld moest worden en hadden alle marsjeerders onmiddellijk daarna dit gedaan dan
had Belgie er anders uitgezien. En een zonder faciliteiten!

De Franstaligen vroegen "KEER NAAR UW DORP" wat de marsjeerders inderdaad gedaan hebben en wij zaten in Brussel met de gebakken peren

Die marsen hebbem voor ons inderdaad niets opgebracht tenzij schade berokkend aan de Vlaamse Brusselaars (of Brusselse Vlamingen indien ge dat verkiest).

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be