![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat er zoveel Vlaams-nationalisten hebben afgehaakt om naar de ijzerbedevaart te gaan is geen toeval. De behoefte aan een échte ijzerbedevaart bestaat echter meer dan ooit, dat is intussen wel bewezen.
FEIT is dat het vroegere ijzerbedevaartcomité niet eens democratisch verkozen werd maar 'geïnstalleerd'. Intussen zitten 'Vlaams-nationalisten' van het heilige vuur zoals Bert Anciaux en Lionel Vandenberghe, bij de S-PA samen met Pukkelpopse Chokri Mahasine. Dat er intussen een andere voorzitter in het, nog altijd ondemocratisch tot stand gekomen ijzerbedevaartcomité de leiding van de zaak heeft genomen, is wat crysanten na Allerheiligen zijn: Hopeloos telaat.
![]() |
#23 |
Banneling
|
![]() Godsvrede zo werd me vroeger geleerd was het opbergen van onze geschillen en het samenwerken voor een Vlaanderen waar nooit nog oorlog zou zijn. Een Vlaanderen dat fier en vrij zou zijn. Ondertussen ben ik wat ouder geworden, wat cynischer. De godsvrede lijkt me opgeblazen. Er is geen samenwerking, er zijn geschillen. Is dit omdat bereikt is waar de frontsoldaten naar gesnakt hebben ? Ik denk het niet, we hebben een materiele welvaart die ongezien is. Maar ik heb niet het gevoel een nationaliteit te bezitten, laat staan een om fier over te zijn. Spijtig, wou dat het anders was want het is toch een gemis eigenlijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Gouverneur
|
![]() Héél simpel : iedereen die een forse eis uitspreekt voor een onafhankelijk Vlaanderen wordt door een groot deel van de media en zijn "linkse" aanhangers gelijkgesteld met een onverdraagzame, een racist , een verzuurde of een nazi.
In die optiek wordt een keuze voor de Yzerwake (terug naar de roots - gedaan met dat flauwe afkooksel dat de Yzerbedevaart nog is) door onze linkse vrienden op dezelfde lijn geplaatst. En ja, het zal wel zo zijn dat de wake - alhoewel politiek totaal anafhankelijk- straks door de media ale een Vlaams Blok manifestatie zal bestempled worden. En ja, DE Vlaamse eis van de Yzerwake vind je inderdaad het best weergegeven bij het programma van het Blok. En ja, je weet welke "eretitels" Vlaams Blok kiezers in het verleden en nog ontvangen vanuit de andere "hoek" Met deze heb ik het antwoord op mijn vraag gegeven, dacht ik? Hoop duidelijk geweest te zijn voor Mr van de Berghe. en a propos, Piano, flauw repliekje, als je't mij vraagt
![]() |
#25 |
Lokaal Raadslid
|
![]() De IJzerbedevaart is nog steeds wat ze altijd is geweest :
1- herdenking van de frontsoldaten 2- Opmaken van de balans omtrent de Vlaamse eisen van het afgelopen jaar, en oproep aan de politiekers voor meer Vlaamse zelfstandigheid. 3- Oproep tot vrede waar ook ter wereld. 4- Samenkomst van alle Vlaamsgezinden over de partijgrenzen heen.
![]() |
#26 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Knuppel
Geen enkele van de mij gekende nationaal gestructureerde Vlaamse verenigingen heeft een voorzitter, die rechtstreeks verkozen word door zijn leden. Trouwens, de meeste partijvoorzitters zijn door de leden verkozen maar is dit daarom nu zoveel beter ?
![]() |
#27 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Het meest opmerkelijke is de positie van de voorzitter. Johan Vanslambrouck is niet enkel districtsvoorzitter voor het Vlaams Blok in Schilde, hij is bovendien voorzitter van het extreem-rechtse Voorpost. Beweren dat IJzerwake een politiek totaal onafhankelijke vereniging is, id duidelijk gelogen. Het staat buiten kijf dat in de organisatie leden, kaderleden en mandarissen van het Blok een tweederde meerderheid hebben, en dus de eigenlijk de vereniging zijn. Raad van Beheer - Voorzitter: Johan Vanslambrouck (Districtsvoorzitter Vlaams Blok Schilde, Voorzitter Voorpost) - Secretaris: Lieve van Onckelen (Kaderlid Vlaams Blok, Hoofdredacteur VNJ Verbondsblad Storm, Redacteur Bormshuis-Broederband, Lid Voorpost) - Penningmeester: Luk Dieudonné (Districtsraadslid Vlaams Blok Antwerpen, coördinator Kosmos) - Beheerder: Wilfried Aers (Tot 13 juni jl. Vlaams volksvertegenwoordiger voor het Vlaams Blok) - Beheerder: Mia Brans-Dujardin (Fractievoorzitster Vlaams Blok district Berchem) - Beheerder: Luk Vermeulen (Vlaams Blok kaderlid, Voorpost) - Ere-voorzitter: Herman Wagemans (ANZ) De overige leden van de ALV - Hans Verreyt (Op 13 juni kandidaat op de Vlaams Blok-lijst voor het Vlaams Parlement in Antwerpen, Voorzitter NSV) - Lea de Jonghe-Meurrens (Provincieraadslid Vlaams Blok Antwerpen, Were Di) - Ledy Broeckx (Gemeenteraadslid Vlaams Blok Antwerpen) - Michael de Bronett (Kaderlid Vlaams Blok, Vlaams Bok Jongeren, NSV) - Frans Cauwenbergh (Zetelt voor het Vlaams Blok in de stedelijke cultuurraad Mechelen) - Gilbert de Corte (Kandidaat Vlaams Blok Brasschaat, gemeenteraadsverkiezingen 2000) - An Michiels (Sinds 13 juni Vlaams Parlementslid voor het Vlaams Blok, VNJ, NSV) - Luk Lemmens (N-VA Gemeenteraadslid Antwerpen) - Peter Fransoo - Toon Pauli (Sint-Maartensfonds) - Renaat van Beeck (VVB) - Mark van der Borgt (VNJ Verbondsleider) - Jurgen Van Hauwermeiren - Erik Verstraete (Stichting Wies Moens) - Walter Winkeler |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Stellen dat de ene wel en de andere niet democratisch is, is de waarheid geweld aandoen. Een vzw is geen open burgervereniging waar eenieder zijn zeg heeft. Een vzw werkt volgens statuten, volgens een opdrachtsverklaring. Het verschil met beiden is echter dat het IJzerbedevaartcomité een uitdrukkelijk pluralistische organisatie is die in haar rangen flaminganten van allerlei kleuren en strekkingen telt, terwijl IJzerwake vzw werd opgericht met medewerking van een politieke partij, die door een gegarandeerde tweederdemeerheid in de ALV de werking van de vzw draagt. Het IJzerbedevaartcomité werkt naast de ALV met thematische werkgroepen die open staan voor eenieder die zich kan vinden in de doelstellingen en de opdrachtsverklaring van de vzw. Er zijn zowel geografische (provinciale) als thematische (Ten Vrede, IJzerbedevaart, Museum, Educatieve werking,...) werkgroepen. Om actief te zijn in de werking van het IJzerbedevaartcomité moet je dus geen lid zijn van de ALV van de vzw, maar moet je wel de doelstellingen en idealen van de organisatie onderschrijven. Ik heb hier allerminst de bedoeling de belachelijke strijd tussen goeden en slechten aan te wakkeren. Ik heb respect voor wie de IJzerwake belangrijk vindt, net zoals ik respect vraag voor wie de IJzerbedevaart belangrijk vindt. Wel wil ik reageren op de leugenachtige verwijten die steeds opnieuw de kop opsteken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Het Comité heeft in het voorbije jaar hard gewerkt aan een nieuw inhoudelijk project: volgens haar idealen (Zelfbestuur, Nooit meer oorlog en Godsvrede) radikaal voor Vlaanderen, vrede en pluralisme. Het Comité heeft een nieuwe start genomen. http://www.ijzertoren.org/indexnew.p...amp;chapter=38 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook dit jaar wordt het voor me IJzerwake. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
"In 1992 klonk hier reeds op de weide: “Waalse vrienden laten we scheiden” Een zin uitgesproken in volle regeringscrisis, op een moment dat heel Wallonië iedere verdere stap naar meer autonomie weigerde. Ik herhaal vandaag deze woorden. Waarom het elkaar zo moeilijk maken? Uw problemen en onze problemen vragen een totaal andere aanpak. Waalse buren, zet mee de stap naar verdere autonomie. We worden er beide beter van". |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Jan van den Berghe
De IJzerbedevaart is er voor “ALLE” Vlamingen. En zo is dat geweest vanaf de eerste bedevaart. Dat u vele ervan nepfaminganten noemt is dan ook onterecht. Men gaat niet naar de IJzerbedevaart wanneer men niet Vlaamsvoelend is. Trouwens, willen we verdere stappen zetten in meer Vlaamse zelfstandigheid, zullen we die zogenaamde nepflaminganten ( uw woorden) meer dan nodig hebben. Zonder de steun van Sp.a-Spirit, VLD en CD&V zullen we NOOIT de kieskring BHV gesplitst krijgen. Trouwens aan alle vorige staatshervormingen die van de unitaire Belgische staat, een federale staat gemaakt hebben is er vanuit die partijen de medewerking verleend.
![]() |
#36 |
Partijlid
|
![]() Lionel Vandenberghe maakt, als ik me niet vergis, sinds januari 2003 geen deel meer uit van de Raad van Beheer van het IJzerbedevaartcomité en maakt sinds mei 2003 geen deel meer uit van de Algemene Vergadering.
Dat cafépraat-citaat (vrolijk opgepikt door de tricolore opper-reactionair hier op het forum) was pijnlijk. Ook ik heb toen eens goed gevloekt. De eerlijkheid gebied echter dat Lionel Vandenberghe nooit gezegd heeft dat de Vlaamse onafhankelijkheid café-praat is. Wat hij gezegd heeft is dat je op de IJzerbedevaart de Vlaamse onafhankelijkheid niet kan uitroepen. Dat moet in het parlement gebeuren. Hij voegde er aan toe: "Je kan net zo goed de Vlaamse onafhankelijkheid op café uitroepen". De journalist kopte: "Vlaamse onafhankelijkheid is cafépraat". En het was weeral gebeurd: de tricoloren content, de flaminganten malcontent. Zoals ik reeds schreef: het IJzerbedevaartcomité is een nieuwe weg ingeslaan. Dat was nodig, ik geef je daarin gelijk. De organisatie pleit radicaal voor vrede, Vlaanderen en pluralisme. Het manifest van het IJzerbedevaartcomité (Op weg naar Vlaanderen: http://www.ijzertoren.org/indexnew.p...amp;chapter=38) is duidelijker dan ooit. Onze staatkundige toekomst ligt in Vlaams lidmaatschap van de Europese Unie. Ik denk dat alle flaminganten daar kunnen achter staan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Jan van den Berghe
Wees tenminste eerlijk, en zeg erbij dat dit geen uitspraak van Walter Baeten is, en ook geen uitspraak namens het IJzerbedevaartcomité. Trouwens de periode van Lionel is definitief voorbij. Een Vlaams Front rond de IJzertoren van Diksmuide is meer dan nodig.
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geef mij maar de IJzerwake. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn veel belangrijkere dingen dan de splitsing van BHV: de splitsing van de gezondheidszorg, de tewerkstelling, de financiële zelfstandigheid van de gewesten... Eens kijken wat ze er deze keer van maken. |
|
![]() |
![]() |