Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juli 2012, 19:00   #21
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

sorry zah... typisch ouwbollige praat voor een ouwe bollen partij
Oud 14 juli 2012, 00:02   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Is dat zo? Ik denk niet dat 11 juli in Frans- en Zeeuws-Vlaanderen gevierd werd.
En wordt uw uitgevonden Brabants feest soms in Noord-Brabant gevierd?

11 juli hangt nu eenmaal samen met de emancipatiestrijd die de Vlamingen hebben gevoerd binnen de Belgische context.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2012, 00:06   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Wat niet is kan nog komen. Bij de 11-juli vieringen tot WO I wapperde alleen de Belgische vlag.
Waarop baseert u zich om tot zo'n conclusie te komen?
Oud 14 juli 2012, 14:29   #24
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Jan, ik versta echt niet dat jij de moeite doet om met die ignoranten in dialoog te gaan.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2012, 14:36   #25
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De provincies Luik en Limburg waren pas in 1795 tot België gaan behoren.
En ik maar denken dat Belgique pas in 1830 werd gesticht....

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2012, 16:37   #26
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

De BUB blokkeert gewoon elke redelijke discussie op dezelfde manier. De begrippen Vlaanderen en Vlamingen vullen zij in alsof de laatste eeuwen niet hebben plaatsgevonden.

Het Nederlandstalige gedeelte van België wordt nu eenmaal Vlaanderen genoemd. Waar staat dat die naam iets te maken moet hebben met het Graafschap Vlaanderen van eeuwen geleden?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
En ik maar denken dat Belgique pas in 1830 werd gesticht....
Zij gaan uit van een embryonaal België. De geschiedenis achterstevoren schrijven, dus.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 14 juli 2012 om 16:38.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2012, 17:16   #27
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nello Bekijk bericht
Wat men mag denken of niet denken over sommige mensen: hij heeft zijn titel, en die krijg je niet gratis.

Wie van zijn zogenaamde critici (mensen die hem niet op inhoud maar op politieke overtuiging willen pakken) kunnen hem dat nadoen?
Als u bedoelt "een doctorstitel verkrijgen zonder deze te verdienen" ken ik nog wel een paar mensen in dat geval, zij het niet op dit forum.

Als u gewoon bedoelt "een doctorstitel verkrijgen" zijn er hier op dit forum diverse zijner "zogenaamde critici" die het hem niet na- maar voorgedaan hebben. Méér dan u kunt vermoeden, ongetwijfeld.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2012, 11:43   #28
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
sorry zah... typisch ouwbollige praat voor een ouwe bollen partij
Het is waar dat de slag bij Woeringen veel vroeger plaats vond dan de Guldensporenslag. Maar liefst 14 jaar vroeger !!!
Oud 15 juli 2012, 19:35   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Brabander, misschien leest u alleen het laaste bericht van een aan de gang zijnde draad, maar er staan nog steeds een paar vraagjes aan gericht open:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En wordt uw uitgevonden Brabants feest soms in Noord-Brabant gevierd?

11 juli hangt nu eenmaal samen met de emancipatiestrijd die de Vlamingen hebben gevoerd binnen de Belgische context.

Citaat:
Waarop baseert u zich om tot zo'n conclusie te komen?
Oud 15 juli 2012, 21:48   #30
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Zeg Bruno, krijg je door het citeren van Pirenne nog wel een doctoraat?
Oud 15 juli 2012, 22:25   #31
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Zij gaan uit van een embryonaal België. De geschiedenis achterstevoren schrijven, dus.
Juist, maar zit dit forum ook niet vol Vlaams-nationalisten die beweren dat Vlaanderen of Vlaanderen in wording al voor de jaren zestig bestond?

Misschien eerst bij de eigen partij kijken of alles wel in orde is vooraleer een andere partij te willen afrekenen op iets dat de eigen partijleden net zo goed doen.

Geen enkele historie van tientallen of honderden jaren geleden is relevant voor de politiek van vandaag, noch Belgische noch Vlaamse histories.

Edit: we kunnen dingen leren uit de geschiedenis, maar besluiten over samenhorigheid e.d. kan je niet maken op basis van documenten over lang vervlogen tijden. Het zijn typisch de zaken die nationalisten van verschillende strekking als 'argument' uit het verleden halen die waardeloos zijn.

Laatst gewijzigd door Robinus V : 15 juli 2012 om 22:31.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2012, 23:37   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Juist, maar zit dit forum ook niet vol Vlaams-nationalisten die beweren dat Vlaanderen of Vlaanderen in wording al voor de jaren zestig bestond?
En? Bij mijn weten zijn de natievormende krachten onder de Nederlandstaligen in België al langer dan vandaag bezig.
Oud 15 juli 2012, 23:39   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Edit: we kunnen dingen leren uit de geschiedenis, maar besluiten over samenhorigheid e.d. kan je niet maken op basis van documenten over lang vervlogen tijden. Het zijn typisch de zaken die nationalisten van verschillende strekking als 'argument' uit het verleden halen die waardeloos zijn.
Kunt u mij dan eens aanduiden welke Vlaamsgezinde partij, groep, vereniging of gewoon persoon 1302 heeft ingeroepen om hun actuele zienswijze te duiden? Wanneer sprak BartdW laatst over 1302 om zijn visie op de staatshervorming te duiden? Wie van het Vlaams Belang haalde de Guldensporenslag boven om hun eis voor Vlaamse onafhankelijkheid in onze tijd te duiden?

Ik wil het toch wel eens graag zien, hoor.
Oud 16 juli 2012, 08:49   #34
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Kunt u mij dan eens aanduiden welke Vlaamsgezinde partij, groep, vereniging of gewoon persoon 1302 heeft ingeroepen om hun actuele zienswijze te duiden? Wanneer sprak BartdW laatst over 1302 om zijn visie op de staatshervorming te duiden? Wie van het Vlaams Belang haalde de Guldensporenslag boven om hun eis voor Vlaamse onafhankelijkheid in onze tijd te duiden?

Het zijn juist meestal Belgicisten die met 1302 komen aandraven bij gebrek aan rationele argumenten.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2012, 11:18   #35
De Brabander
Minister-President

Standaard

Bij mijn weten is 11 juli de quasi-officiële "Vlaamse" feestdag. En die datum heeft betrekking op de Guldensporenslag van 11 juli 1302 of niet soms?
Oud 16 juli 2012, 13:17   #36
De Brabander
Minister-President

Standaard

Citaat:
Brabander, misschien leest u alleen het laaste bericht van een aan de gang zijnde draad, maar er staan nog steeds een paar vraagjes aan gericht open:
Wie sprak hier over een "feest"? Een herdenking, ok, maar feest vieren om een zelfs gewonnen veldslag is een beetje cynisch en barbaars, niet?

Voor de rest heb ik nooit beweerd dat 5 juni gevierd wordt in Noord-Brabant of zelfs niet in Brabant in het algemeen.
Oud 16 juli 2012, 13:17   #37
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2012, 13:18   #38
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

N-VA, Vlaams Belang, CD&V, ... gebruiken de taalverhoudingen zoals die tientallen jaren geleden waren als argument voor "het Vlaams Gewest moet eentalig Nederlands blijven".

Nu vind ik ook wel dat iemand die vandaag in het Nederlands bediend kan worden dat in de toekomst ook moet kunnen worden. Maar dat je in een tweede taal óók bediend kan worden, een taal die door 90+% gesproken wordt, daar zie ik het probleem niet van in. Op een bepaald moment is 0% daar Nederlandstalig. Het is absurd mensen tot het einde der tijden een taal te verplichten te spreken die niemand nog gebruikt, al moet die ene uitzondering wel in de eigen taal bediend kunnen worden.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2012, 14:24   #39
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten is dat geenszins correct. De grens van het oude hertogdom Limburg komt niet overeen met de grens België-Duitsland voor WO I.
Dat wordt dan ook niet beweert : de huidige belgische provincie is het oude graafschap Loon dat deel uitmaakte van het Prinsbisdom Luik & zo kan je weer verder : wat nu "Vlaanderen" heet was vroeger een amalgaam van diverse feodale structuren (Baarle Hertog en Nassau!) ; Mechelen behoorde ook toe aan de prinsbischop van Luik enz...

Gemakkelijkheidshave wordt er hier en bij Pirenne weggelaten dat het oorspronkelijk belangrijkste deel van het Boergondische Rijk (Hertogdom) nu in Frankrijk ligt en de ganse Lage Landen eigenlijk voor de Bourgondische Hertogen "wingewesten" waren : indien men de geschiedenis zou zien als een noodzakelijke ontwikkeling naar de beste der werelden zou "La Belgique" inderdaad een Région de France zijn... maw met "Geschiedenis" kan men eender welk (nationalistisch) verhaal bewijzen....

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2012, 14:29   #40
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
N-VA, Vlaams Belang, CD&V, ... gebruiken de taalverhoudingen zoals die tientallen jaren geleden waren als argument voor "het Vlaams Gewest moet eentalig Nederlands blijven".

Nu vind ik ook wel dat iemand die vandaag in het Nederlands bediend kan worden dat in de toekomst ook moet kunnen worden. Maar dat je in een tweede taal óók bediend kan worden, een taal die door 90+% gesproken wordt, daar zie ik het probleem niet van in. Op een bepaald moment is 0% daar Nederlandstalig. Het is absurd mensen tot het einde der tijden een taal te verplichten te spreken die niemand nog gebruikt, al moet die ene uitzondering wel in de eigen taal bediend kunnen worden.
Behalve in "openbare diensten" heb ik nog nooit iemand geweten die niet te woord gestaan werd omdat hij/zij franstalig is. Het omgekeerde : nl. als nederlandstalige in een winkel of zo in Brussel niet te woord gestaan worden
omdat men weigert zijn schoolnederlands boven te halen is een veelvuldig
gebruik. De taalbeleefdheid komt in Brussel steeds van één kant.

Ik hoop voor de brusselaars zelf dat door het feit dat ze hun kinderen blijkbaar massaal naar nederlandstalige scholen wensen te sturen dat ze stevig hun best doen om effectief een stad te worden met een meertalige culturele identiteit.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be