Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juli 2004, 00:13   #21
Archibald van Ooteghem
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Jordi schreef:
Nu zie ik hier enkel discussies over Vlaanderen en Wallonië maar wat met het Duitstalig gedeelte?

Geef dat toch terug aan Duitsland waar het door België ook na WO I onrechtmatig uit gestolen werd.
U pleit dus voor een aanhechting van volgende gebieden bij Duitsland:
-Oost-Pruisen
-delen van West-Pruisen
-Danzig
-Memel
-delen van Denemarken
-Duits Oost-Afrika
-Zuid-west-Afrika
-Ruanda-Urundi
Archibald van Ooteghem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2004, 00:13   #22
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radicaal
Eupen-Malmedy is Duits grondgebied en moet weerom aan het Duitse volk worden overgedragen.
8) Wie zegt, dat zij wederom Duitser willen worden ?? 8)
het is trouwens algemeen bekend dat die mensen het meest belgisch-gezind zijn van alle 3 de gemeenschappen
Oud 10 juli 2004, 07:52   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
het is trouwens algemeen bekend dat die mensen het meest belgisch-gezind zijn van alle 3 de gemeenschappen
Daar zou ik toch niet teveel op rekenen. Verbazend in dat verband is ook dat een belgicistische club als de BUB niets doet in de Duitstalige gemeenten. Juist daar zouden ze - als uw bewering juist is - een groot kiezerspotentieel hebben.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2004, 07:53   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
De Belgische Unie is een jonge partij met nog te weinig Duitstaligen om er een website aan ter wijden. Maar dat kan snel veranderen.
Dit is wel een "goeie". "Er zijn nu te weinig Duitstaligen." En wat is uw streefcijfer dan wel opdat er een Duitstalige versie van uw webstek komt? Een eerste Duitstalige die lid wordt?

Maar er klopt toch alweer iets niet: eerder lazen we hier dat er aan een Duitstalige versie werd gewerkt. Een zekere "KevinLux" zou hard met de vertaling bezig zijn. Maanden nadien, niets evenwel. Daarna kondigden jullie al even triomfalistisch aan dat de vertaling bijna rond was. Toen beweerden jullie dat er iemand van "de Oostkantons" (sic) eraan mee bezig was. Ook nu, maanden later, nog steeds niet. En nu komt de grote voorzitter melden dat er niet genoeg Duitstalige leden zijn...
Oud 10 juli 2004, 08:18   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Citizen
-Oost-Pruisen
-delen van West-Pruisen
-Danzig
-Memel
In al deze gebieden woont er sedert de nasleep van WO II geen enkele Duitser meer. Dat is dus wel een groot verschil met de Duitstalige gemeenten in België.
Oud 10 juli 2004, 09:44   #26
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Och mensen toch, laat die Duitstaligen zelf over hun toekomst een mening bepalen...
ik ken er heel veel mensen, omdat tijdens mijn studieperiode in de jaren '50 er heel van die mensen samen op studies waren te Liège...
en er zijn nogal wat contacten in Eurregio verband... of bij Kiwanis...
die mensen zijn Europeanen en al dat Belgisch communautair gezeik kan hen gestolen worden... het dialect dat zij bij voorkeur gebruiken is trouwens hetzelfde als dat van de ganse uitgebreidde regio errond....
op een sprongetje zijn ze in Aachen of Maastricht of Liège en door de band kennen ze vrij goed alle talen van de Eurregio... zelfs het NL...
maar ja...
omdat er een merendeel van miljoen ontevredenen waren die toevallig voor het VB stemden zonder daarbij Vlaanderen als prioriteit te hebben, willen sommigen hier zich ook al opwerpen als verdedigers van iets anders dan het huidige, voor die mensen...
Oud 10 juli 2004, 09:47   #27
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Daar zou ik toch niet teveel op rekenen. Verbazend in dat verband is ook dat een belgicistische club als de BUB niets doet in de Duitstalige gemeenten. Juist daar zouden ze - als uw bewering juist is - een groot kiezerspotentieel hebben.
dat moet je aan hen vragen, ik weet enkel wat ik weet
zoek het op als je me niet gelooft
Oud 10 juli 2004, 13:03   #28
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Zo'n toestand is slechts ontstaan doordat nationalisten van allerlei slag de kleinere segmenten van de goed werkende unitaire samenleving tegen elkaar wist op te zetten... Hetgeen absoluut niet nodig was.
goed werkende unitaire samenleving? Geef mij eens één voorbeeld?

[size=2]nazi-duitsland? De USSR? [/size]
Oud 10 juli 2004, 13:23   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
Och mensen toch, laat die Duitstaligen zelf over hun toekomst een mening bepalen...
Natuurlijk, maar dat werd al meermalen gezegd. In ieder geval is men niet echt tevreden over de huidige gewestregeling, anders zou de Duitse Gemeenschapsregering immers niet aandringen op een samenvallen van gewest en gemeenschap in hun gebied.
Oud 10 juli 2004, 13:25   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... of bij Kiwanis...
Rekening houdend met de mensen die ik ken die lid zijn van andere serviceclubs tellen bij hen gewoon de centen.
Oud 10 juli 2004, 17:51   #31
Vanderlinden d'Hoogvorst
Burger

Vanderlinden d'Hoogvorst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Jordi schreef:
Nu zie ik hier enkel discussies over Vlaanderen en Wallonië maar wat met het Duitstalig gedeelte?

Geef dat toch terug aan Duitsland waar het door België ook na WO I onrechtmatig uit gestolen werd.
-Oost-Pruisen
-delen van West-Pruisen
-Danzig
-Memel
-delen van Denemarken
-Duits Oost-Afrika
-Zuid-west-Afrika
-Ruanda-Urundi
Hier wonen geen Duitsers. Alle Duitsers in o.a. Oost-Pruisen werden verdreven.
Oud 10 juli 2004, 18:05   #32
Rock Against Communism
Gouverneur

Rock Against Communism's schermafbeelding

Standaard

Och, België zal op termijn uiteenvallen in kleinere territoria, waaronder Duits-België. Duitsland mag het hebben, de inwoners moeten het zelf weten maar ik denk wel dat ze niet onafhankelijk willen verder gaan. Wallonië denk ik ook niet dat ze gaan verkiezen.
Oud 10 juli 2004, 18:15   #33
Vossie
Vreemdeling

Standaard

Duitstalige deel bij Duitsland.
Je moet natuurlijk niet helemaal terugrekenen tot het jaar 0. Daar schiet je niks mee op. Maar de dingen die in de afgelopen eeuw zijn veranderd, zijn momenteel nog goed zichtbaar/merkbaar. Die zijn dus ook nog makkelijk terug te draaien.
Vossie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2004, 13:41   #34
§tijn
Burgemeester

§tijn's schermafbeelding

Standaard

In een enquête die bij onze Duitstalige landgenoten werd gehouden werd die vraag gesteld; 'wat bij onafhankelijkheid': de exacte percentages weet ik niet meer maar op 1 stond 'aansluitng bij Luxemburg, op 2 stond 'onafhankelijke ministaat a la Lichtenstein', op 3 stond aansluitng bij Wallonië en op 4 pas stond aansluiting bij Duitseland.
Dit laatste is vooral omdat vele burgers schrik hebben dat bij zo'n dergelijke aansluiting ze hun inspraak en bevoegdheden zullen verliezen en dat ze in de vergetenheid zullen verdwijnen...
§tijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2004, 13:42   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door §tijn
In een enquête die bij onze Duitstalige landgenoten werd gehouden werd die vraag gesteld; 'wat bij onafhankelijkheid': de exacte percentages weet ik niet meer maar op 1 stond 'aansluitng bij Luxemburg, op 2 stond 'onafhankelijke ministaat a la Lichtenstein', op 3 stond aansluitng bij Wallonië en op 4 pas stond aansluiting bij Duitseland.
Dit laatste is vooral omdat vele burgers schrik hebben dat bij zo'n dergelijke aansluiting ze hun inspraak en bevoegdheden zullen verliezen en dat ze in de vergetenheid zullen verdwijnen...
Welke enquête? Waar en wanneer gepubliceerd?
Oud 11 juli 2004, 14:01   #36
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Interessant. Stemt overeen met de indrukken die ik daar opgedaan heb.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2004, 14:06   #37
§tijn
Burgemeester

§tijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Welke enquête? Waar en wanneer gepubliceerd?
Al van enkele jaren geleden in 'Le Soir' dacht ik...
§tijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2004, 14:51   #38
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

och zowel Vlanderen als Wallonië als Duitstalige Oost-Kantons zijn uit de tijd...
de toekomst ligt in Europa, met of zonder regio's, en talen zullen nog wel hun beperkt belang hebben bij degenen voor wie het balangrijk is...
maar de grootste hoop van de mensen heeft andere prioriteiten...
ook het grootste gedeelte van de een miljoen misleidde kiezers van het VB...
het kan mij geen barst schelen in welke taal ik mij moet uitdrukken, ik ken er 4 heel goed (F-NL-D-E) en een vijfde genoeg (ESP) om mijn leven heel goed te leiden....
en voor de moment voel ik mij heel goed in de Eurregio Maas-Rijn met regelmatig mij ophouden in Maastricht, Aken, Luik en Centraal en Zuid-Limburg...
Broekzele (Bruxelles- Antwerpen- Gent -etc... kunnen mij gestolen worden...
en dat is zo bij heel veel mensen die ik hier ken en mee omga...
en als ik mooi gebied wil zien rijd ik naar Monschau, Schleiden, Eupen en andere Ardenne-Nordeiffel, als ik niet door de mooie Limburgse en Haspengouwse streken trek...
al dat communautair gedoe is slechts een bezigheid van gefrustreerden, al dan niet Vlaams of Waals....
Oud 12 juli 2004, 17:59   #39
Rock Against Communism
Gouverneur

Rock Against Communism's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het kan mij geen barst schelen in welke taal ik mij moet uitdrukken, ik ken er 4 heel goed (F-NL-D-E) en een vijfde genoeg (ESP) om mijn leven heel goed te leiden........
Wel, dat is heel ijverig van jou, maar niet iedereen is zo "begaafd". Ik kan enkel (normaal) praten in het nederlands en het engels. Is dat zo speciaal? Ik vermoed dat er nog mensen zijn in dit geval, en mijn moedertaal is wel degelijk belangrijk voor mij.
Oud 12 juli 2004, 18:14   #40
Archibald van Ooteghem
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Citaat:
-Oost-Pruisen
-delen van West-Pruisen
-Danzig
-Memel
In al deze gebieden woont er sedert de nasleep van WO II geen enkele Duitser meer. Dat is dus wel een groot verschil met de Duitstalige gemeenten in België.
U vergist zich:
http://www.dfk-danzig.com/
http://www.ostpreussenblatt.de/
http://www.ostpreussen-info.de/bjo.htm
Archibald van Ooteghem is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be