Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 20 augustus 2012, 15:43   #21
smiley
Perm. Vertegenwoordiger VN

smiley's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Er is niet zozeer een probleem met Islam, wel met bepaalde politiek-religieuze uitingen ervan. Hetzelfde met Christendom en Jodendom, en ook anderen godsdiensten.

Neem nu Soefisme, de enigen die er problemen mee hebben zijn fundamentalisten en kemalisten.

Citaat:
Het is interessant om te kijken naar wat de soefi’s, de mystici onder de moslims, over de djihad te zeggen hebben.... Van hem zou je een totaal andere houding tegenover de djihad verwachten. Die verwachting is ongegrond...

„Men moet minstens eens per jaar aan djihad meedoen. [] Men kan een katapult tegen ze (de niet-moslims) gebruiken wanneer ze in een fort zitten, zelfs als er vrouwen en kinderen onder hen zijn. [] Men kan hen proberen in brand te steken. Wanneer een van de christenen of de Joden tot slaaf is gemaakt, wordt zijn huwelijk automatisch ontbonden. Een vrouw en haar kind die meegenomen worden en tot slaven worden gemaakt, mag men niet uit elkaar halen. [...] Men mag hun bomen afhakken, men moet hun nutteloze boeken vernietigen. De djihadisten mogen als buit meenemen wat ze maar believen. [] Ze mogen zoveel voedsel stelen als ze nodig hebben.”

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/nieuw...randeren.dhtml
Oud 20 augustus 2012, 15:46   #22
Восход-1
Banneling

Standaard

Mijn punt was dat je die problemen niet kunt afscheiden van het ding zelf. Het is niet zo dat je een fenomeen hebt, dat in haar zuivere vorm bestaat, en dat er dan problemen in ontstaan die even goed niet kunnen ontstaan of die kunnen verdwijnen.

Het is de aard van het ding dat deze bijwerkingen heeft. Zoals dat je geen pure voorgevel hebt, maar het huis komt er ook altijd mee.
Geen ding kan bestaan zonder al haar bijwerkingen.

In deze ontstaan deze bijwerkingen doordat bepaalde mensen de neiging hebben om interpretaties te maken die fundamentalistisch, of hoe je het ook wil noemen, zijn.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2012, 15:46   #23
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smiley Bekijk bericht
.
Je laat stukken weg.

"De bekendste theoloog die het soefisme met de orthodoxie heeft verzoend, is Al-Ghazali, gestorven in het jaar 1111. Volgens sommigen is hij de belangrijkste moslimtheoloog aller tijden. Van hem zou je een totaal andere houding tegenover de djihad verwachten."
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2012, 15:48   #24
Aligator
Minister

Aligator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Voor wie een probleem heeft met de islam, heb ik een eenvoudige remedie: word geen moslim en bemoei je er verder niet mee.
Spijtig genoeg kunnen we niet anders als er ons mee bemoeien, vermits die mensen tussen ons komen wonen, in ons land, en ons lessen willen geven in hoe wij daar moeten leven, wat goed en slecht is enzoverder.
Moesten zij braaf in hun zandbakske blijven, zou er geen haar op mijn hoofd aan denken om zich met hun privézaken, hun cultuur, gewoontes en religie te gaan bemoeien. Maar nu lopen ze in mijn weg, en veroorzaken niets als last.
Aligator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2012, 15:48   #25
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Mijn punt was dat je die problemen niet kunt afscheiden van het ding zelf. Het is niet zo dat je een fenomeen hebt, dat in haar zuivere vorm bestaat, en dat er dan problemen in ontstaan die even goed niet kunnen ontstaan of die kunnen verdwijnen.

Het is de aard van het ding dat deze bijwerkingen heeft. Zoals dat je geen pure voorgevel hebt, maar het huis komt er ook altijd mee.
Geen ding kan bestaan zonder al haar bijwerkingen.

In deze ontstaan deze bijwerkingen doordat bepaalde mensen de neiging hebben om interpretaties te maken die fundamentalistisch, of hoe je het ook wil noemen, zijn.
Maar dat is in mijn ogen dan nog geen reden, om alle niet-fundamentalisten te vergeten. En de islam als een groot probleem te gaan zien.

Ik ken veel moslims/moslima,s waar ik liever mee omga, dan vele atheïsten.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2012, 15:49   #26
smiley

Standaard

Citaat:
Je laat stukken weg.

"De bekendste theoloog die het soefisme met de orthodoxie heeft verzoend, is Al-Ghazali, gestorven in het jaar 1111. Volgens sommigen is hij de belangrijkste moslimtheoloog aller tijden. Van hem zou je een totaal andere houding tegenover de djihad verwachten."
En ? Moet ik de hele tekst hier plaatsen. Valt je soefisme in duigen ? Dacht je dat soefisten geen moslims zijn ? Denk je dat politiek en geloof van elkaar losstaan in de islam ? Denk je dat het wereldwijd streven naar islamstaat met sharia (zoals momenteel de Arabische lente of in de rest van Afrika en omstreken) geen islam is ?

Laatst gewijzigd door smiley : 20 augustus 2012 om 15:51.
smiley is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2012, 15:51   #27
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
En ? Moet ik de hele tekst hier plaatsen. Valt je soefisme in duigen ? Dacht je dat soefisten geen moslims zijn ? Denk je dat politiek en geloof van elkaar losstaan in de islam ? Denk je dat het wereldwijd streven naar islamstaat met sharia (zoals momenteel de Arabische lente) geen islam is ?
Niemand heeft je iets gevraagd en niemand leest je brol. Stop met spammen.
Oud 20 augustus 2012, 15:52   #28
smiley

Standaard

Citaat:
Niemand heeft je iets gevraagd en niemand leest je brol. Stop met spammen.
Oei, heb ik iets verkeerds gezegd ? Iets wat je nbiet graag hoort ? Moet ik zwijgen ?
Oud 20 augustus 2012, 15:52   #29
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je zin slaat op niets.

Fundamentalisme staat voor een radicaal strenge en zuivere leer, met een vaak correcte negatieve associatie met geweld en onderdrukking. Fundamentalisme impliceert echter ook het bestaan van niet-fundamentalisten, anders zou er geen nood zijn aan de term fundamentalisme.
dat is het verhaal van de kip en het ei.
er is slechts één koran.

men heeft mensen die de koran tot op de letter volgen: dat is blijkbaar foei
men heeft mensen die de koran enkel voor de lol volgen : dat is blijkbaar respectafdwingend?
men heeft mensen die enkel wat fabeltjes aanhalen en verder niks doen: die tellen niet mee.

maar we hebben wel de islam (koran) als officieel erkende godsdienst ingeschreven hoor!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2012, 15:52   #30
F.B.
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
De Islam brengt zeker problemen met zich mee, maar ik denk dat je ook niet overdreven angstig moet zijn.
Verwar angst niet met het hebben van een grondige bloedhekel aan die pest cultuur.
F.B. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2012, 15:53   #31
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En ? Moet ik de hele tekst hier plaatsen.
Met die zin erbij verandert de gehele betekenis.
Citaat:
Valt je soefisme in duigen?
Wat bazel je nu?
Oud 20 augustus 2012, 15:54   #32
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar dat is in mijn ogen dan nog geen reden, om alle niet-fundamentalisten te vergeten. En de islam als een groot probleem te gaan zien.

Ik ken veel moslims/moslima,s waar ik liever mee omga, dan vele atheïsten.
Waar zeg ik iets over individuele moslims?

Wat ik bedoel is dat ik geen enkel voordeel zie in de verspreiding van een overlevingsleer uit een heel specifieke tijd en cultuurgebied. Ik beweer bij deze niet dat er heel interessante elementen en mensen binnen de islam zijn.

Maar verder zie ik niet in wat ik mis, buiten een hoop eisen, opmerkingen, en geinstitutionaliseerde preutsheid.
Oud 20 augustus 2012, 15:54   #33
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hier kan je echt verder in doorgaan, hoor. In casu is er de Sharia, de politieke ideologie die onlosmakelijk met de Islam verbonden is. Die is echter nooit gecodificeerd, en da's waarschijnlijk de oorzaak van het probleem (of net de redding) in de Islam.

Het kind met het badwater wegsmijten is geen goed idee, anders herhaalt men gewoonweg weeral de fouten die Atatürk maakte.
Oud 20 augustus 2012, 15:56   #34
smiley

Standaard

Citaat:
Met die zin erbij verandert de gehele betekenis.
Wat bazel je nu?
Oh ja ? Wat verandert er met die tekst erbij ?

Zoals Nahed Selim schreef:

"Van hem zou je een totaal andere houding tegenover de djihad verwachten. Die verwachting is ongegrond..."
Oud 20 augustus 2012, 15:58   #35
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Hier kan je echt verder in doorgaan, hoor. In casu is er de Sharia, de politieke ideologie die onlosmakelijk met de Islam verbonden is. Die is echter nooit gecodificeerd, en da's waarschijnlijk de oorzaak van het probleem (of net de redding) in de Islam.

Het kind met het badwater wegsmijten is geen goed idee, anders herhaalt men gewoonweg weeral de fouten die Atatürk maakte.
Atatürk maakte heel snelle veranderingen, het is begrijpelijk dat zoiets inerts als een volksmassa niet onmiddellijk meevolgt met deze veranderingen.

En welk kind? Er is vooral badwater. Om nu maar iets te noemen: agressieve verdedigers van het oud huwelijk zijn momenteel niet nodig in een maatschappij wanneer voorzichtige pogingen worden gedaan om na veel duizenden jaren eindelijk eens een kijkje te nemen naar hoe de menselijke seksualiteit eruitziet.
Oud 20 augustus 2012, 15:58   #36
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar zeg ik iets over individuele moslims?

Wat ik bedoel is dat ik geen enkel voordeel zie in de verspreiding van een overlevingsleer uit een heel specifieke tijd en cultuurgebied. Ik beweer bij deze niet dat er heel interessante elementen en mensen binnen de islam zijn.

Maar verder zie ik niet in wat ik mis, buiten een hoop eisen, opmerkingen, en geinstitutionaliseerde preutsheid.
Daar kan ik in meekomen, maar waarom zou die verspreiding er komen? Ik denk dat dat niet heel realistisch is, hoor.

De meeste moslim-jongeren die ik ken, moeten daar helemaal niets van weten.

Maar weinig moslims zijn zoals die gasten van Sharia 4 belgium eh.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2012, 15:59   #37
smiley

Standaard

Citaat:

De oprichter van de eerste islamitische dictatuur waarin niet-msolims de pineut zijn, was 'profeet' mohammed himself. De islamitische jaartelling begint niet voor niets vanaf dan. De islam is staat, leger, rechtbank...

Ik vind dat Ataturk zeer goed bezig was.
Oud 20 augustus 2012, 16:02   #38
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar kan ik in meekomen, maar waarom zou die verspreiding er komen? Ik denk dat dat niet heel realistisch is, hoor.

De meeste moslim-jongeren die ik ken, moeten daar helemaal niets van weten.

Maar weinig moslims zijn zoals die gasten van Sharia 4 belgium eh.
Er is geen rook zonder vuur, eh. Dat er mensen hysterisch doen over alles wat islamitisch is, zoals pakweg een smiley, heeft niet enkel als oorzaak een teveel aan Fox News.

Kijk, moet ik echt elk haartje gaan splitsen?
Oud 20 augustus 2012, 16:10   #39
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Atatürk maakte heel snelle veranderingen, het is begrijpelijk dat zoiets inerts als een volksmassa niet onmiddellijk meevolgt met deze veranderingen.
En weigerde ook absoluut elke medewerking van progressieve elementen binnen de Islam, en heeft zo de gehele vooruitgang binnen de Turkse Islam teruggedraaid. Het Ottomaanse Rijk kende sinds 1830 een verhoging van het aantal rechten en voorrechten van niet-Moslims, vaak zonder reactie van Moslims. Nu is het omgekeerde waar, en van de kemalistische verwezenlijkingen blijft niet veel meer over.

Citaat:
En welk kind? Er is vooral badwater. Om nu maar iets te noemen: agressieve verdedigers van het oud huwelijk zijn momenteel niet nodig in een maatschappij wanneer voorzichtige pogingen worden gedaan om na veel duizenden jaren eindelijk eens een kijkje te nemen naar hoe de menselijke seksualiteit eruitziet.
En da's dan ook weer het badwater van de vrije meningsuiting.
Oud 20 augustus 2012, 16:10   #40
smiley

Standaard

Citaat:
Er is geen rook zonder vuur, eh. Dat er mensen hysterisch doen over alles wat islamitisch is, zoals pakweg een smiley, heeft niet enkel als oorzaak een teveel aan Fox News.
Kijk, moet ik echt elk haartje gaan splitsen?
Ik ben helemaal niet hysterisch. Ik heb de islam leren kennen en sindsdien wil ik andere mensen laten weten wat ik te weten ben gekomen omdat de islam nu eenmaal geen 'vrede' betekent in de westerse zin van het woord en omdat bertje anciauxs tot in de universiteit van vandaag in Gent toe (30 jaar geleden vertelden ze daar iets totaal anders) omwille van de integratiebevordering (integratie van wie is dan de vraag .. de autochtoon in de islam ?) leugens om best wil (of uit angst voor rellen ?) over de islam worden verspreid. En is de strijd tegen de zogenaamde "islamofobie" (een term te gek voor woorden) een streefdoel met dit als resultaat.

De fatwa tegen Urbain Vermeulen
http://koenraadelst.bharatvani.org/a...vermeulen.html

Citaat:
Bij ons heeft de islam zulke macht nog niet, maar hij beschikt wel over een huurlingenvoorhoede die alvast de repressie tegen islamkritiek organizeert
http://koenraadelst.bharatvani.org/a...oorongel1.html
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be