Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juli 2004, 07:07   #21
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nie werken omdat ge vind dat het loonverschil te groot is, niet werken omdat ge gewoon geen goesting hebt...

Hoe komde er gewoon bij, ... maar ondertussen wel zeiken op die die goe hunen boterham verdienen of met een dikke slee rondrijden, ...

ja da zijn vuile smerige kapitalisten niewaar, !

Ongelofelijk en dan nog een vette uitkering willen ook, ...

Zeg da nu eens tegen ne normale mens : "Ja, ik werk niet omdat mijn bazen schandalig veel meer verdienen, ... of ja ik werk nie omdat ik nie tegen de stress kan, of gewoon geen goesting heb. "

Er bestaat nog zoiets als fierheid over hetgeen ge bereikt hebt hé ?

Ambitie, ... als ge geen ambitie hebt, kunde net zo goe in uwe put kruipen...

Okay, ik kan misschien begrijpen, da ge een verwend nest zijt en absoluut geen kloten wilt doen, wel ga dan ergens op een tropisch afrikaans strand gaan liggen, dan moete alleen maar een cocosnoot kunnen openkappen en af en toe wat manjok stampen, ... (alhoewel dat natuurlijk ook wel werken is) maar dan moete inderdaad nie in de stress zitten, en kunde het op uw gemakske doen, maar OCMW, RVA en Dop kennen ze daar nie hé.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2004, 07:10   #22
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doggy
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB

Ik word hier nogal vaak omschreven als iemand van de 'neoliberale' strekking.

Nochthans heb ik er geen enkel probleem mee dat iemand:
1) Een baan weigert omdat hij het loon te laag vindt.
2) Een baan weigert omdat hij lui is.
3) Een baan weigert omdat hij het niet aankan te zien dat anderen meer verdienen
4) Werk weigert te zoeken

I don't give a flying shit, dat ze allemaal doen wat ze willen, de totale vrijheid.

Hetzelfde gaat natuurlijk ook in de andere richting.

Ik eis consequent het recht op om niet bij te dragen aan de sociale zekerheid opdat:
1) Ik vind dat mijn loon daardaar te laag gaat worden.
2) Ik te lui ben om mijn portefeuille open te doen.
3) Ik het niet aankan te zien dat mensen die niet werken toch eten
4) Ik weiger dat te doen

Of die sociale zekerheid nu uit een basisinkomen bestaat of niet, is niet terzake voor de discussie.
Wel, ik heb het een beetje mogen meemaken zoals jij het stelt: ik heb een half jaar geprobeerd te overleven zonder een vervangingsinkomen.
Ik vond vlak na mijn afstuderen geen werk. Aangezien ik ouder was dan 25 mocht ik één jaar lang wachten op mijn werklooshaidsuitkering. ondertussen kon ik langs geen enkele weg genieten van bijstand, aangezien ik nog bij mijn ouders stond ingeschreven. Dus geen OCMW of niets. Ondertussen stond ik wél ingeschreven in een vijftal interimbureaus, die mij welgeteld zés dagen werk hebben kunnen bieden op zes maanden.
Dan is het beter beginnen gaan; ik vond (free-lace) werk, kreeg regelmatig opdrachten, en ik was vertrokken. Ik ben die werkeloze maanden rondgekomen door steun van mijn ouders, die ik weldra kan terugbetalen.
De VDAB heeft me onlangs gebeld. Wegens mijn free-lance bestaan, heb ik nog steeds het statuut van werkzoekende. Er werd mij een baantje aangeboden in de telemarketing; mijlenver van mijn opleiding.
Mijn besluit? We mogen dankbaar zijn dat we zo'n vangnet hebben. Ik heb er ondertussen geweten die onder dezelfde omstandigheden hun plan niét hebben kunnen trekken. Ik betaal dus gr�*�*g mijn belastingen, liever dan werkloos te zijn, als ik bedenk hoe snel het bergafwaarts met je kan gaan als je géén inkomen geniet.

Ik betaal gerust mee voor dat vangnet, om mensen als u op te vangen die dan uiteindelijk wel willen werken, en dat ook doen. (als ge tot uw 25 gestudeerd hebt, moete toch wel een goeie opleiding gehad hebben ofwel hier en daar blijven hangen, ? )

Maar nie voor pipo's die niet willen werken omdat ze lui zijn, of omdat ze vinden dat hun bazen te veel verdienen... jezus jongens toch...
Oud 9 juli 2004, 07:12   #23
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Eigen schuld, dikke bult.
Had je gedaan zoals Mohammed en Ahmed, Rachid en Mustapha. Die schrijven zich in bij een oom, tonen een huurcontract van een 'studio' bij oom en hop... klaar is kees!
Eigen schuld?
full-time werk zoeken, en er geen vinden is NIET mijn eigen schuld.

Aan de andere kant zou je mij een leegloper en uitzuiger noemen, moest ik werkloosheidsuitkering genieten, of truukjes gebruiken die jij hier voorstelt.

ik probeer gewoon aan te tonen dat het leefloon wel degelijk nodig en nuttig is, en jij moet er zonodig weer Mustapha bijsleuren. Sterk.

Hij geeft alleen maar een voorbeeld van hoe makkelijk het is om het systeem op te lichten, en het feit dat het systeem opgelicht wordt...
Oud 9 juli 2004, 07:13   #24
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus

Jongeman, je klaagt dat je geen leefloon kreeg. Wel ik geef je de weg om dat wél te versieren. Meer niet.

Wat jij daarvan maakt, kan ik ook niet helpen.
herlees mijn post dan nog maar eens.
ik klaag niet dat ik geen leefloon kreeg, ik ben door de moeilijke periode doorgeworsteld.
Ik kan me wel voorstellen dat het anderen nóg moeilijker vergaat, en dat het leefloon dus een noodzaak is.
ik maak er dus ook een erezaak van om nooit die uitkering te hoeven ontvangen, omdat ik weet dat er mensen zijn die het geld beter kunnen gebruiken. ik ben dus ook niet akkoord typisch belgische trukjes die jij voorstelt.
Als ge later in een dikke slee rondrijd, kijkte met fierheid terug op die periode, da ge ervoor gewerkt hebt, en dat dus niemand kan zeggen da ge ne foefelaar zijt... (ik heb da gevoel toch... )
Oud 9 juli 2004, 08:12   #25
doggy
Parlementsvoorzitter

doggy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Als ge later in een dikke slee rondrijd, kijkte met fierheid terug op die periode, da ge ervoor gewerkt hebt, en dat dus niemand kan zeggen da ge ne foefelaar zijt... (ik heb da gevoel toch... )
Ik hoef geen dikke slee, maar "thanks"
't Is nu al 't geval dat da'k fier ben op mijn 'prestatie'... ik heb namelijk voor de moeilijke weg gekozen, en nu brengt het op (financieel nog niet, maar wel wrééd interessante jobs)
Maar spijtig genoeg zijn er nog velen in gelijkaardige situaties.

Werkloosheid is een negatieve spiraal,
dus nogmaals pleit ik voor het leefloon.
Ik wens het niemand niet toe.
Maar er zou inderdaad een iets groter verschil mogen zijn tss leefloon en minimumloon, zodat DAT een motivatie is om te werken, ipv dat de VDAB/RVA u eender welke job oplegt.
Oud 9 juli 2004, 08:39   #26
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
@TomB: in de interimkantoren heb ik me opgegeven voor eender welk werk: vuil/nacht/weekend... 4 maand, 5interimkantoren, resultaat: 2 recepties opdienen, 4 dagen afwassen.
Oh ,als ik me nu aanbied bij zoveel interimkantoren,dan kan ik me waarschijnlijk binnen de dag bij 3 potentiele werkgevers gaan aanbieden.

Ik heb dan ook een CV als een waslijst verzameld in de 11 jaar die ik nu werk. Veel uitzendbaantjes. En de weken stempelen,of niksen, kan ik op 2 handen tellen.
Welgeteld 33 dagen na mijn afstuderen was ik aan de slag.En da's omdat ik 25 dagen geprobeerd heb om een baan in de grote omvaart vast te krijgen.

Na mijn vorig ontslag-wegens gewoon geen werk meer- Was het een half uur, en 3 gebouwen verder terug aan de slag.Ik ben er weggegaan, daar het niet echt mijn meug was.Seriesamenstellen van pompgroepen.
Heb ik ongelofelijk veel geluk met mijn diploma? Zijn mijn eisen realistisch?Of heb ik een charisma dat me aan werk helpt?

Diploma.... met moeite een gelijkgestelde A2-oftewel een A3 met 7de jaar erbij....
Charisma.... ook een goeie vraag.1.8m, 100 kg, een Antwerps accent van hier tot ginder, toch ook niet je van het.
Realistische eisen? Bof, brutto een kleine 2500 moet te halen zijn...Want dat heb ik nu bijna. Nog 2 categorieen stijgen....

Citaat:
Maar er zou inderdaad een iets groter verschil mogen zijn tss leefloon en minimumloon, zodat DAT een motivatie is om te werken, ipv dat de VDAB/RVA u eender welke job oplegt.
Daar ben ik gedeeltelijk mee akkoord, maar de VDAB of RVA als arbeidszoekend orgaan.. dat zijn bureaucraten. Die hebben nog nooit iets goeds gedaan,althans niet in Babs of mijn situatie....
Voorbeeld- in mijn dossier stond dat ik fotolasser was, dus kennis had van fotoretouchering en bijhorende technieken.Fotolasser wil wel zeggen dat ik lassen kon leggen die aan hoogste normen voldeden([size=2]de certificaten hiervoor zijn maar 6 maand geldig[/size]).Dat die gecontroleerd konden worden met rönttgenstralen en die dus foutloos moesten zijn. Mijn basiskennis CNC machines zouden me in staat moeten stellen om zo in te vallen in een firma die seriewerk houten meubelonderdelen maakten....Terwijl mijn diploma vermeld dat ik onderhoudstechnieker ben, oftewel in staat de onderdelen van zulke machines te vervangen ,herstellen of hermaken.
In alle geval, mijn paar gesprekken met de VDAB was een openbaring voor dat ambtenaartje achter dat bureau...
Oud 9 juli 2004, 09:01   #27
doggy
Parlementsvoorzitter

doggy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Oh ,als ik me nu aanbied bij zoveel interimkantoren,dan kan ik me waarschijnlijk binnen de dag bij 3 potentiele werkgevers gaan aanbieden.

Ik heb dan ook een CV als een waslijst verzameld in de 11 jaar die ik nu werk. Veel uitzendbaantjes. En de weken stempelen,of niksen, kan ik op 2 handen tellen.
Welgeteld 33 dagen na mijn afstuderen was ik aan de slag.En da's omdat ik 25 dagen geprobeerd heb om een baan in de grote omvaart vast te krijgen.
tja, zo'n CV heb je nu eenmaal niet als je pas afgestudeerd bent...
Als ik op een receptie stond op te dienen, was dat met pas afgestudeerden in psychologie, rechten en vertaler.
Misschien een foute tijd om op de arbeidsmarkt terecht te komen?

Citaat:
Na mijn vorig ontslag-wegens gewoon geen werk meer- Was het een half uur, en 3 gebouwen verder terug aan de slag.Ik ben er weggegaan, daar het niet echt mijn meug was.Seriesamenstellen van pompgroepen.
Heb ik ongelofelijk veel geluk met mijn diploma? Zijn mijn eisen realistisch?Of heb ik een charisma dat me aan werk helpt?
Je hebt (massa's) ervaring, wat meestal gevraagd wordt.

Citaat:
Citaat:
Daar ben ik gedeeltelijk mee akkoord, maar de VDAB of RVA als arbeidszoekend orgaan.. dat zijn bureaucraten. Die hebben nog nooit iets goeds gedaan,althans niet in Babs of mijn situatie....
Voorbeeld- in mijn dossier stond dat ik fotolasser was, dus kennis had van fotoretouchering en bijhorende technieken.Fotolasser wil wel zeggen dat ik lassen kon leggen die aan hoogste normen voldeden([size=2]de certificaten hiervoor zijn maar 6 maand geldig[/size]).Dat die gecontroleerd konden worden met rönttgenstralen en die dus foutloos moesten zijn. Mijn basiskennis CNC machines zouden me in staat moeten stellen om zo in te vallen in een firma die seriewerk houten meubelonderdelen maakten....Terwijl mijn diploma vermeld dat ik onderhoudstechnieker ben, oftewel in staat de onderdelen van zulke machines te vervangen ,herstellen of hermaken.
In alle geval, mijn paar gesprekken met de VDAB was een openbaring voor dat ambtenaartje achter dat bureau...
Tja... Ik heb zelf de man aan het VDAB-loket moeten uitleggen hoe mijn situatie was/is: daar hadden ze nog maar vaag gehoord van het Payroll-systeem en zijn enige antwoord was "da's iets voor kunstenaars, zeker? ik ken da niet." Moest ik de man uitleggen dat dat gewoon een ander soort interimcontract is, met dat verschil dat die vzw geen werk voor je zoekt. Je werkt dus ahw als zelfstandige, maar praktisch in loondienst. En dat kan dus voor élk soort arbeid...
Oud 9 juli 2004, 09:07   #28
Michroscoop
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
De jacht op werklozen: een zoveelste knieval van de regering voor de bedrijfswereld.
Jij vindt misschien met Steve Stevaert dat Vlaanderen geen bedrijven nodig heeft? Wat dan wel?
Michroscoop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2004, 09:11   #29
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja... Ik heb zelf de man aan het VDAB-loket moeten uitleggen hoe mijn situatie was/is: daar hadden ze nog maar vaag gehoord van het Payroll-systeem en zijn enige antwoord was "da's iets voor kunstenaars, zeker? ik ken da niet." Moest ik de man uitleggen dat dat gewoon een ander soort interimcontract is, met dat verschil dat die vzw geen werk voor je zoekt. Je werkt dus ahw als zelfstandige, maar praktisch in loondienst. En dat kan dus voor élk soort arbeid...
U voldoet toch niet aan een aantal criteria van Onkelinckx' "schijnzelfstandigen" lijstje hoop ik... ? Want anders kan u misschien nog in de problemen raken met zo'n statuut.
Oud 9 juli 2004, 09:22   #30
doggy
Parlementsvoorzitter

doggy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje

U voldoet toch niet aan een aantal criteria van Onkelinckx' "schijnzelfstandigen" lijstje hoop ik... ? Want anders kan u misschien nog in de problemen raken met zo'n statuut.
Ik krijg voor elke opdracht een contract, een loonbrief en een C4, en daarop is mijn statuut "bediende" én "intermitterend".

het probleem is dat ik me (samen met duizenden anderen) in een soort grijze zone bevind... Volgens de vdab ben ik nog steeds werkzoekende!
Maar ik denk niet dat dit onder de noemer "schijnzelfstandige" valt.
Oud 9 juli 2004, 09:26   #31
doggy
Parlementsvoorzitter

doggy's schermafbeelding

Standaard

@ Turkje:

http://www.rsvz-inasti.fgov.be/nl/to...femployed.htm:

"Een schijnzelfstandige is een persoon die ten onrechte bij de socialezekerheidsadministratie aangemeld is als zelfstandige (op eigen initiatief, of op initiatief van de opdrachtgever) terwijl die - vanuit de invalshoek van de sociale zekerheid - eerder in het werknemersstelsel thuishoort."

Oef!
Oud 9 juli 2004, 12:20   #32
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Het gaat hier over laaggeschoolden, zonder uitkering kunnen degenen die slim genoeg zijn niet verder studeren. Met een baan aan het minimumloon kunnen ze dat ook nauwelijks. Dan heb je natuurlijk ook de mensen die niet zo slim zijn. Die geraken er helemaal niet uit. Die blijven sowieso aan een minimumloon werken. Waarom ligt dit loon zo laag? Voor een stuk de belastingsdruk maar vooral door de minachting voor dat werk. Het is geen belangrijk werk, enkel een noodzakelijk kwaad en elke euro die een bedrijf eraan spendeert is er 1 teveel want 1 minder op hun rekening. Voor productie verhuizen ze dan maar naar de lage loonlanden en verdienen ze nog meer maar sommige zaken kunnen ze niet verhuizen, tenzij ze zelf mee vertrekken. Het moet inderdaad hemeltergend zijn dat een of andere idioot die hier je zwembad komt schoonmaken voor het loon waarmee jij in je bedrijf een ganse auto in elkaar steekt.

Het is gewoon minachting voor handenarbeid. Van zodra er meer bij komt kijken dan een laptop openklappen en een stekker in het stopcontact steken gaan de lonen pijlsnel omlaag.
Maarja, het is normaal hoger opgeleiden meer verdienen. Ze moeten het dan ook wel waarmaken in het bedrijf. Helaas stel ik al te vaak vast dat dit niet zo is. Meestal zijn ze enkel goed om hun verantwoordelijkheid af te wimpelen. Mooie praatjes en meer niet. Ook het voetvolk ziet dat en raakt misnoegd.

Ik deed mijn werk graag maar dat is de laatste jaren veranderd. Ik lever graag goed en proper werk af en ik kan dat, zelfs zeer vlot maar dat kan niet meer. Teveel hogergeplaatste mensen hebben totaal geen gedacht van waar ze mee bezig zijn. Ze hebben geen gedacht van de tijd die werken in nemen. Zo heb ik het meegemaakt dat een project van 3 jaar 2.5 jaar voorbereiding nodig had. 2.5 jaar dat dikbetaalde ingenieurs, architecten deskundigen allerhande met de klant aan het palaveren waren over hoe en wat. Allemaal dik betaalden. Op 6 maanden moest men dan maar zien dat men de werken kon uitvoeren en tijdens die werken kwamen er nog een heleboel serieuze fouten naar boven en ging men nog vanalles wijzigen. Het is dan ook niet meer dan normaal dat handenarbeid niets mag kosten. Meer dan het ganse budget was immers al op aan de studie. Opmerkingen komende van de aannemers over de fouten konden ze ook niet aannemen natuurlijk, waar waren ze anders mee bezig geweest die 2.5 jaar. Het was dus eerst uitvoeren volgens hun plannen om daarna terug af te breken en het goed of toch beter te doen. Als jij dan als lager geplaatste verweten wordt dat je teveel geld kost, dat jij niks goed doet, dat je lui bent, dat het jouw schuld is dat de werken niet tijdig klaar zijn dan raak je inderdaad gedemotiveerd. Op het loon moet je immers ook niet rekenen als motivatie. Zelfs indien je een bijna onmogelijke taak goed en tijdig ten einde brengt krijg je geen enkele waardering. Die dikke verdieners gaan dan met de pluimen lopen, ondanks die bende onnozelaars waarmee we moesten werken hebben we dit toch tot een goed einde kunnen brengen. Den uitleg is alles hé. De mensen die zijn kastanjes uit het vuur halen komen niet in kontact met de klant en hij of zij kan dus zeggen wat hij of zij wil. De klant heeft er meestal toch geen gedacht van en het interesseert hem ook helemaal niet. Dat het werk maar tijdig klaar is en zo goedkoop mogelijk. Dit is de regel maar lang leve de uitzonderingen.

Nog een kort voorbeeldje. Ook zelf meegemaakt. Het verschil in categorie is niet zo groot maar toch.. Een grote Duitse chemische fabriek in de haven in Antwerpen zet een volledige nieuwe eenheid. Een grote Duitse holding haalt het contract binnen om alle elektriciteits, meet en regelwerken uit te voeren.. Ik als idiote onderaannemer heb de werfleiders de verklarende lijst met symbolen verschaft zodat ze hun plans konden lezen. Zo heb ik ook met de hulp van de veiligheidsadviseur van de hoofdaannemer verkregen dat materiaal met een takel naar de hogere verdiepingen werden gebracht. De werfleiders durfden niet eens aan de klant vragen ook al was het via de trap naar boven steken van metalen profielen van 6m lang niet echt veilig..Ze waren daar met 4 die werfleiders.

Zo kan ik nog blijven doorgaan. Ik vraag me dus af of veel van die hogere loontrekkende hun geld echt wel waard zijn en dan zeker in verhouding tot de arbeider, zeker degenen waar enige beroepskennis bij te pas komt. Elke job dus eigenlijk.

Maar nee zo werkt het niet. De vermeende verantwoordelijkheid over een paar euro’s of dollars meer op de rekening van de aandeelhouders is veeeel belangrijker dan de verantwoordelijkheid voor je eigen leven en dat van je collega’s of het welzijn van je nabestaande familie.

De lage lonen voor fysieke arbeid, het als minderwaardig beschouwen en vooral het voorstellen alsof die idioten nooit verder zouden kunnen komen heeft in het westen ook een ander belangrijk doel. Namelijk de verzekeringspremies laag houden. Uitkeringen bij overlijden of invaliditeit zijn immers redelijk hoog en het risico dat zelfs maar een vuilnisman een ernstig ongeluk heeft is veel groter dan zelfs de laagste bediende. Een hoger loon in combinatie met een verhoogd risico is niet erg interessant betreffende de verzekeringspremies.

Dit is nu net waar hier in België als een van de leiders betreffende sociale zekerheid aan tegemoet word gekomen.. De grote renteniers willen natuurlijk ook niet mee betalen voor de minder bekwamen (lees ook anders bekwamen,en minder rad van tong zijnde mensen), amper voor de “arbeiders” laat staan voor de werkelozen. Door de wetgevingen hier hebben ze helaas geen keuze en dienen ze bij tewerkstelling meer op te hoesten voor de werknemer*. Dat die in de laagste categorie er eigenlijk niks aan overhoudt zal hen een zorg wezen.Ze hebben daardoor toch het voordeel dat ook niet actieven hun producten kopen en daar komt de reclame dan weer van pas .

* ook bedienden dus. Voor de bedrijfsleiding is dit totaal iets anders. Vaste kost, eveneens noodzakelijk en lage verzekering. De arbeider moet het loon van deze mensen natuurlijk ook waarborgen, ook al zijn er geen in een bepaalde firma.

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2004, 12:30   #33
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Oh ja, opleidingen van de vdab? laat me niet lachen. Heb al verschillende van die "herschoolde" tegengekomen. Das een grap waarmee je niet kan lachen als het erop aan komt.
Allez ja, ik kan steeds wel lachen maar voor de job zijn die mensen meestal geen hulp.

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2004, 12:31   #34
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Ik hoef geen dikke slee, maar "thanks"
't Is nu al 't geval dat da'k fier ben op mijn 'prestatie'... ik heb namelijk voor de moeilijke weg gekozen, en nu brengt het op (financieel nog niet, maar wel wrééd interessante jobs)
Maar spijtig genoeg zijn er nog velen in gelijkaardige situaties.

Werkloosheid is een negatieve spiraal,
dus nogmaals pleit ik voor het leefloon.
Ik wens het niemand niet toe.
Precies ! (zo'n dikke slee is wel plezant zulle, )
Oud 9 juli 2004, 12:41   #35
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

tja, zo'n CV heb je nu eenmaal niet als je pas afgestudeerd bent...
Als ik op een receptie stond op te dienen, was dat met pas afgestudeerden in psychologie, rechten en vertaler.
Misschien een foute tijd om op de arbeidsmarkt terecht te komen?

Misschien foute studiekeuze, ? Ik ben voor mij afstuderen beginnen soliciteren en op 1 juli was ik bezig ! (gelukkig ) 1 jaarenhalf nadien, hing het mijn botten uit en wou ik geld zien, 2 of 3 keer solliciteren en hop een ander job, met meer pré en voiture, ! (natuurlijk gouden tijd in den IT). Een paar maand geleden kreeg ik de kans om bij een klant te beginnen die net aan het opstarten was/is en hop, weer weg. Ik heb nochtans nen A1 iets in management, maar ik hem nog nooit iets gemanaged, ... ik geef daar nie om, geld en werkvreugde is 't enige wat belangrijk is.

Citaat:
Je hebt (massa's) ervaring, wat meestal gevraagd wordt.

Citaat:
D
Oud 9 juli 2004, 12:45   #36
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje

Ik krijg voor elke opdracht een contract, een loonbrief en een C4, en daarop is mijn statuut "bediende" én "intermitterend".

het probleem is dat ik me (samen met duizenden anderen) in een soort grijze zone bevind... Volgens de vdab ben ik nog steeds werkzoekende!
Maar ik denk niet dat dit onder de noemer "schijnzelfstandige" valt.
Als ge nie zelfstandig zijt, (BTW nr en HR nummer) kunde ook nie schijnzelfstandig zijn.

't kan alleen wel een probleem opleveren misschien als ge terug moet gaan stempelen of ooit uw pensioen aan moet vragen, (als dat dan nog bestaat). in elk geval goe uw C4's en contracten bijhouden om te bewijzen dat je wel degelijk gewerkt hebt.
Oud 9 juli 2004, 12:57   #37
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door George
Het gaat hier over laaggeschoolden, zonder uitkering kunnen degenen die slim genoeg zijn niet verder studeren. Met een baan aan het minimumloon kunnen ze dat ook nauwelijks. Dan heb je natuurlijk ook de mensen die niet zo slim zijn. Die geraken er helemaal niet uit. Die blijven sowieso aan een minimumloon werken. Waarom ligt dit loon zo laag? Voor een stuk de belastingsdruk maar vooral door de minachting voor dat werk. Het is geen belangrijk werk, enkel een noodzakelijk kwaad en elke euro die een bedrijf eraan spendeert is er 1 teveel want 1 minder op hun rekening. Voor productie verhuizen ze dan maar naar de lage loonlanden en verdienen ze nog meer maar sommige zaken kunnen ze niet verhuizen, tenzij ze zelf mee vertrekken. Het moet inderdaad hemeltergend zijn dat een of andere idioot die hier je zwembad komt schoonmaken voor het loon waarmee jij in je bedrijf een ganse auto in elkaar steekt.

Het is gewoon minachting voor handenarbeid. Van zodra er meer bij komt kijken dan een laptop openklappen en een stekker in het stopcontact steken gaan de lonen pijlsnel omlaag.
Maarja, het is normaal hoger opgeleiden meer verdienen. Ze moeten het dan ook wel waarmaken in het bedrijf. Helaas stel ik al te vaak vast dat dit niet zo is. Meestal zijn ze enkel goed om hun verantwoordelijkheid af te wimpelen. Mooie praatjes en meer niet. Ook het voetvolk ziet dat en raakt misnoegd.

Ik deed mijn werk graag maar dat is de laatste jaren veranderd. Ik lever graag goed en proper werk af en ik kan dat, zelfs zeer vlot maar dat kan niet meer. Teveel hogergeplaatste mensen hebben totaal geen gedacht van waar ze mee bezig zijn. Ze hebben geen gedacht van de tijd die werken in nemen. Zo heb ik het meegemaakt dat een project van 3 jaar 2.5 jaar voorbereiding nodig had. 2.5 jaar dat dikbetaalde ingenieurs, architecten deskundigen allerhande met de klant aan het palaveren waren over hoe en wat. Allemaal dik betaalden. Op 6 maanden moest men dan maar zien dat men de werken kon uitvoeren en tijdens die werken kwamen er nog een heleboel serieuze fouten naar boven en ging men nog vanalles wijzigen. Het is dan ook niet meer dan normaal dat handenarbeid niets mag kosten. Meer dan het ganse budget was immers al op aan de studie. Opmerkingen komende van de aannemers over de fouten konden ze ook niet aannemen natuurlijk, waar waren ze anders mee bezig geweest die 2.5 jaar. Het was dus eerst uitvoeren volgens hun plannen om daarna terug af te breken en het goed of toch beter te doen. Als jij dan als lager geplaatste verweten wordt dat je teveel geld kost, dat jij niks goed doet, dat je lui bent, dat het jouw schuld is dat de werken niet tijdig klaar zijn dan raak je inderdaad gedemotiveerd. Op het loon moet je immers ook niet rekenen als motivatie. Zelfs indien je een bijna onmogelijke taak goed en tijdig ten einde brengt krijg je geen enkele waardering. Die dikke verdieners gaan dan met de pluimen lopen, ondanks die bende onnozelaars waarmee we moesten werken hebben we dit toch tot een goed einde kunnen brengen. Den uitleg is alles hé. De mensen die zijn kastanjes uit het vuur halen komen niet in kontact met de klant en hij of zij kan dus zeggen wat hij of zij wil. De klant heeft er meestal toch geen gedacht van en het interesseert hem ook helemaal niet. Dat het werk maar tijdig klaar is en zo goedkoop mogelijk. Dit is de regel maar lang leve de uitzonderingen.

Nog een kort voorbeeldje. Ook zelf meegemaakt. Het verschil in categorie is niet zo groot maar toch.. Een grote Duitse chemische fabriek in de haven in Antwerpen zet een volledige nieuwe eenheid. Een grote Duitse holding haalt het contract binnen om alle elektriciteits, meet en regelwerken uit te voeren.. Ik als idiote onderaannemer heb de werfleiders de verklarende lijst met symbolen verschaft zodat ze hun plans konden lezen. Zo heb ik ook met de hulp van de veiligheidsadviseur van de hoofdaannemer verkregen dat materiaal met een takel naar de hogere verdiepingen werden gebracht. De werfleiders durfden niet eens aan de klant vragen ook al was het via de trap naar boven steken van metalen profielen van 6m lang niet echt veilig..Ze waren daar met 4 die werfleiders.

Zo kan ik nog blijven doorgaan. Ik vraag me dus af of veel van die hogere loontrekkende hun geld echt wel waard zijn en dan zeker in verhouding tot de arbeider, zeker degenen waar enige beroepskennis bij te pas komt. Elke job dus eigenlijk.

Maar nee zo werkt het niet. De vermeende verantwoordelijkheid over een paar euro’s of dollars meer op de rekening van de aandeelhouders is veeeel belangrijker dan de verantwoordelijkheid voor je eigen leven en dat van je collega’s of het welzijn van je nabestaande familie.

De lage lonen voor fysieke arbeid, het als minderwaardig beschouwen en vooral het voorstellen alsof die idioten nooit verder zouden kunnen komen heeft in het westen ook een ander belangrijk doel. Namelijk de verzekeringspremies laag houden. Uitkeringen bij overlijden of invaliditeit zijn immers redelijk hoog en het risico dat zelfs maar een vuilnisman een ernstig ongeluk heeft is veel groter dan zelfs de laagste bediende. Een hoger loon in combinatie met een verhoogd risico is niet erg interessant betreffende de verzekeringspremies.

Dit is nu net waar hier in België als een van de leiders betreffende sociale zekerheid aan tegemoet word gekomen.. De grote renteniers willen natuurlijk ook niet mee betalen voor de minder bekwamen (lees ook anders bekwamen,en minder rad van tong zijnde mensen), amper voor de “arbeiders” laat staan voor de werkelozen. Door de wetgevingen hier hebben ze helaas geen keuze en dienen ze bij tewerkstelling meer op te hoesten voor de werknemer*. Dat die in de laagste categorie er eigenlijk niks aan overhoudt zal hen een zorg wezen.Ze hebben daardoor toch het voordeel dat ook niet actieven hun producten kopen en daar komt de reclame dan weer van pas .

* ook bedienden dus. Voor de bedrijfsleiding is dit totaal iets anders. Vaste kost, eveneens noodzakelijk en lage verzekering. De arbeider moet het loon van deze mensen natuurlijk ook waarborgen, ook al zijn er geen in een bepaalde firma.
Ik heb ook iets tegen dat projectleidersgedoe en meetings om de meetings van de meeting voor te bereiden...

Ge hebt iets nodig, wel ge hebt da nodig en we gaan da en da installeren, op dien dag, bij mij is da nie meer dan da, ik begrijp ook nie dat ge daar meer tralala dan da voor nodig hebt.

natuurlijk bij ons vrienden managers, moeten dan eerst nen hoop paraplukes opengetrokken worden, want stel dat het verkeerd loopt, dus een plan van aktie en dit en dat, ...

Wel ze doen maar hé.

Ik denk trouwens ook, da ge in den bouw als goeien technieker/arbeider (ik neem aan dat je in den bouw werkt. ? ) toch ook wel goe de schel kaas op uwen boterham verdient. De meeste goeie arbeiders, gaan met hetzelfde naar huis of soms zelfs meer als ne goeien bediende.

Ik heb mijn broer aan meer weten beginnen als ik , hij was arbeider, ik bediende, ne goeien arbeider is overigens zijn geld meer als waard, maar dan moet het ook ne goeien zijn en gene knotser...

ik heb onlangs ene zijn nieuw gebouwd huis ies goe bekeken, en ik kan zelf gene steen metsen, maar da muurken, stond echt wel grandioos scheef, ... hier hebben ze den elentriek gelegd, en vloerboxen gemonteerd, maar sorry hé, van mij vlogen die er van de eersten tot de laatsten terug uit, den elentriek is ondertussen al 3 keer uitgevallen.

Daarmee, ne goeien mag van mij gerust zijne prijs vragen.
Oud 15 juli 2004, 16:49   #38
eno2
Banneling

Standaard

paulus:
"Ik schrijf, dus ik pen".

Ik pen zoals ik ben.

Eno2
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2004, 16:59   #39
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Bof, brutto een kleine 2500 moet te halen zijn...Want dat heb ik nu bijna. Nog 2 categorieen stijgen...
Kom, zeg op, hoe doe je dat? *nieuwsgiering*
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2004, 17:01   #40
eno2
Banneling

Standaard

Re steven

de autoriteit van Vandenbroucke aanvaard ik niet meer sinds Augusta.
Bovendien beloven ze 200.000 jobs en als dat niet lukt, richten ze zich tegen de werklozen.

Grappig, als het niet zo cynisch was.

De langdurig werklozen moeten door de overheid aan werk geholpen worden, want de privé schrijft ze gewoon definitief af, selecteert enkel tussen de recente werklozen, als wervingsreserve. Als ze jobs beloven, moeten ze ze zelf geven, en niet beloven in naam van een ander.

Het discours van vele van die slimme gastjes klinkt meestal zeer overtuigend, laat je niet te makkelijk vangen.

Eno2
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be