![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Wie mag meefeesten? | |||
De separatistische Vlamingen |
![]() ![]() ![]() |
12 | 23,53% |
Iedereen. |
![]() ![]() ![]() |
39 | 76,47% |
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Van alle eerijds machtige Franse lenen (Bretagne, Bourgondië, Gascogne...) is ALLEEN Vlaanderen vandaag de dag geen deel van Frankrijk. De Fransen hebben zich nooit meer aan een open oorlog met de Vlamingen gewaagd. De vredesvoorwaarden waren slecht voor Vlaanderen, maar niettemin heeft het tot op vandaag zijn eigenheid en 'zelfstandigheid' weten te bewaren. Dat zegt genoeg over de historische betekenis van de Guldensporenslag!
![]() |
![]() |
#23 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() ![]() 'Schild en vriend' dat was tenminste een integratieproef. En er moesten niet veel zonnebloemen als beloning worden uitgedeeld! ![]()
![]() |
![]() |
#24 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ach, een jaar geleden hebben de BUBbels al hun hartje opgehaald aan het virtueel opblazen van de ijzertoren.
Desalniettemin verwondert het die club dat wij hen als een Vlaamshatende bende ervaren.
![]() |
#26 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
2.hebben wij die 2 sukkelaars iets misdaan soms? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
btw: de Franstaligen die in het Graafschap woonden (ten zuiden dus van Arras) die deden mee met de Fransen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
2. In de ochtend waren ze met 3... als ge de beelden op RTBF bekijkt, kunt ge goed zien dat de behandeling die ze kregen niet meteen de vriendelijkste was...
![]() |
![]() |
#29 |
Staatssecretaris
|
![]() Dat mensen hoegenaamd een historisch feit nodig hebben om te feesten gaat aan mij voorbij. Ik feest als ik er zin in heb, onafhankelijkheid, einde of begin van een oorlog, geboorte van een religieus icoon, feest van de arbeid en traditionele feesten al dan niet regionaal zijn voor mij op zich geen reden om te feesten. Het organiseren van evenementen en de verhoogde tolerantie t.o.v. de feestvarkens maken het natuurlijk wel makkelijker op die dagen om te feesten. De reden waarop we op diverse dagen mogen feesten staat er los van.
De vlaamse feestdag? Iedereen mag feesten en als sommigen hun feestvreugde laten bederven omdat ook anderen zich amuseren dan is dat pech voor hen. Van verzuring gesproken ![]()
![]() |
#30 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Dat dachten wij ook, daarom dat wij meevierden, maar sommige van uw collega flaminganten dachten daar anders over (takkers en voorposters bijvoorbeeld). We hebben geprobeerd het ze duidelijk te maken, (vrijheid van meningsuiting zie je) maar ze schenen niet goed Nederlands te verstaan of riepen luid "mo joeng mo joeng" terwijl wij het probeerden uit te leggen, zodat ze het niet zouden horen...
![]() |
![]() |
#33 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
De Slag van Oostrozebeke heeft dit wel gedaan. De Guldensporenslag is gewoon een treffen van de Tempeliers met de Franse legers, In een periode dat de Tempeliers door Philips de Schone werden vervolgt. Hij was uit op hun geld. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
In zekere zin was Vlaanderen bezet door de Franse Kroon en de Brugse Metten was een begin, samen met de Guldensporenslag en de er aan verbonden andere veldslagen en zo is die 'bezetting' ongedaan gemaakt. De Fransen zijn later nog wel eens komen binnenvallen, maar Vlaanderen werd geen Kroondomein en ook relatief autonoom als eigen Graafschap. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Mijn quote van een vroegere topic
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() En ik die dacht dat tempeliers straffe drinkers waren ? Of zijn dat pinterliers ?
Ne mens leert hier nog wat bij se..
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Het is toch niet omdat er Tempeliers gevochten hebben, aan ene of gene zijde, in de Guldensporenslag dat Vlaanderen niet 'bezet' was door de Franse Kroon?
Of hebben de Brugse metten niet plaats gevonden? De aanleiding tot de Guldensporenslag is de 'bezetting' van Vlaanderen, de gevangennemening van de graaf, de spanning tussen burgerijg die de Franse kant koos en de ambachten en gilden die meer invloed wou, de graaf die zijn macht wou behouden... De Tempeliers kunnen natuurlijk wel een rol gespeeld hebben in het economisch verband of alliantie die er tussen Vlaanderen en Engeland kon zijn. Er zijn genoeg periodes geweest waarin de heerser over de Lage Landen het niet leuk vond dat de vorstendommen zelf de Engelse kant kozen omwile van hun handel. En ook dat Engeland dan achteraf de Lage Landen lieten 'vallen'... Dat maakt de zaak echter niet onbelangrijk om Vlaanderen als graafschap vrij autonoom te laten. De vrede achteraf was smadelijk en wel smadelijk in die zin dat de ondertekende vrede niet degene is die eerst werd overeengekomen. Maar er is geen 'bezetting' meer gekomen, toch niet kort er na. Trouwens, rond die Tempeliers hangt zo veel legende, mist en mythe, ze zouden verborgen schatten hebben, kunstwerken zouden er naar verwijzen... Veel of weinig is van die zaken bewezen... Ik trek hun belang niet in twijfel, maar of het hier om louter en alleen een zaak van tempeliers was is wel kortzichtig. Vlaanderen heeft er z'n onafhankelijkheid niet mee gewonnen, maar een 'bezetting' door de Kroon toch mee afgewend en de gilden en ambachten kregen wat meer invloed. Trouwens militair is die strijd ook van belang geweest. |
![]() |
![]() |