Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 oktober 2012, 16:27   #21
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
Je woont wettelijk samen op één adres als je gebruik maakt van gemeenschappelijke ruimtes en nutsvoorzieningen. Uitgezonderd inkom, hal, gang, trappen, liften, gemeenschappelijke tuin en kelderruimte indien de kelderruimte opgedeeld is in afzonderlijke afsluitbare compartimenten.
neen, je woont enkel WETTELIJK samen als je dit hebt laten registreren.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2012, 16:29   #22
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Circe. De topicstarter stelt zich vragen over de mogelijke verschillen tussen samenwonen en trouwen (huwen).

Meer zelfs. De topicstarter suggereert naar de quasi voordelen van het samenwonen. Dus, de nadelen van het huwen.

De vraag van Eno de Tweede is terecht, hoewel zijn vraag beter kon worden geformuleerd.

Samenwonen kan wijzen op een of ander samenlevingscontract, menselijk. Mensen kunnen ook samenleven - samenhokken - zoals konijnen of kippen, meestal zonder overeenkomst op schrift.

Opletten dus welke conclusies je trekt.
er zijn dus DRIE vormen van samenwonen:

- gewoon niet-geregistreerd een woning delen met gelijk wie (familie, kinderen, vrienden, vriendinnen, relaties (door U genoemd: samenhokken zoals konijnen en kippen).
- wettelijk (dus geregistreerd) samenwonen
- huwen

er is een groot verschil tussen de drie mogelijkheden.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 17 oktober 2012, 11:07   #23
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
neen, je woont enkel WETTELIJK samen als je dit hebt laten registreren.
Dat is juist. Maar in geval van domicilie met gezamenlijk gebruik van nutsvoorzieningen wordt alle roerend goed, zelfs mèt eigendomsbewijzen juridisch aanzien als gemeenschappelijk bezit, ook uw autootje dat voor de deur of op de oprit staat en de caravan op de camping. Ik kan het weten, want ik heb twee keer zo'n geval meegemaakt door een vriendin en later een familielid tijdelijk bij ons te laten intrekken.
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2012, 11:12   #24
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is juist. Maar in geval van domicilie met gezamenlijk gebruik van nutsvoorzieningen wordt alle roerend goed, zelfs mèt eigendomsbewijzen juridisch aanzien als gemeenschappelijk bezit, ook uw autootje dat voor de deur of op de oprit staat en de caravan op de camping. Ik kan het weten, want ik heb twee keer zo'n geval meegemaakt door een vriendin en later een familielid tijdelijk bij ons te laten intrekken.
klopt volkomen, heb ik ook nooit ontkend. Maar dat het autootje voor de deur dat op MIJN naam staat en de caravan die op mijn naam staat als "gezamenlijk bezit" te worden gerekend lijkt me toch niet helemaal juist. Of wil je ook beweren dat de bankrekeningen die op mijn naam staan ook als "gezamenlijk" bezit gelden als iemand anders zijn adres mee op mijn domicilie zou zetten? Zou wel al erg zijn.
Ga maar eens overwinteren in Spanje en geef de sleutel aan een "vriend"... die zich dan in je woning laat domicilieren en je bankrekeningne kan plunderen?

Maar een niet-wettelijk samenwonende krijgt NIET automatisch het vruchtgebruik bij overlijden. Een niet-wettelijk samenwonende kan je verplichten om op eenvoudig verzoek om het af te bollen, van een niet-wettelijk samenwonende kan je eisen dat hij/zij huur betaalt etc...

Laatst gewijzigd door circe : 17 oktober 2012 om 11:15.
Oud 17 oktober 2012, 20:49   #25
Kore
Vreemdeling

Standaard

Ah, iets wat ik me al even afvraag: hoe zit dat met de naamgeving van de kinderen als je wettelijk samenwoont?
Binnen een huwelijk krijgen baby's in België nog steeds automatisch de achternaam van de vader, juist?
Hoe zit dat binnen samenwonen? Aangezien je wettelijk kunt gaan samenwonen met mensen die niet je partner zijn, lijkt het me sterk dat dit ook zou gebeuren...?
Kore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2012, 23:55   #26
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

ik geloof niet dat de naam van de vader automatisch wordt toegekend ondertussen.

Je kunt niét WETTELIJK samenwonen met mensen die niet je partner zijn, je kan wel gewoon samen"hokken" met mensen die niet je partner zijn.

je kan gewoon samenwonen met moeder, vriend, kennis, roommate, kind of kinderen
Wettelijk kan je enkel samenwonen met m/v (één) naar keuze.

Oud 18 oktober 2012, 05:19   #27
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kunt niét WETTELIJK samenwonen met mensen die niet je partner zijn, je kan wel gewoon samen"hokken" met mensen die niet je partner zijn.

je kan gewoon samenwonen met moeder, vriend, kennis, roommate, kind of kinderen
Wettelijk kan je enkel samenwonen met m/v (één) naar keuze.
Fout. Twee personen die in België een woning delen kunnen wettelijk samenwonen. Dat geldt niet alleen voor heteroseksuele of homoseksuele partners. U kunt ook wettelijk gaan samenwonen met een familielid of met iemand anders waarmee u geen seksuele relatie heeft.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2012, 08:48   #28
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Fout. Twee personen die in België een woning delen kunnen wettelijk samenwonen. Dat geldt niet alleen voor heteroseksuele of homoseksuele partners. U kunt ook wettelijk gaan samenwonen met een familielid of met iemand anders waarmee u geen seksuele relatie heeft.
dit wist ik niet.

Maar ik neem aan dat je dan wel monogaam moet zijn als je met je moeder wettelijk samenwoont? Want je kan niet huwen én wettelijk samenwonen met iemand anders, of met twee personen wettelijk samenwonen. Anders wordt het leuk natuurlijk : dit zou geen kiertje naar polygamie zijn, maar een wijdopen hekken.

en wat ieder in bed doet is zijn eigen zaak: je kan ook huwen met iemand waarmee je geen seksuele relatie hebt, dat doet dus niks ter zake.

Laatst gewijzigd door circe : 18 oktober 2012 om 08:48.
Oud 18 oktober 2012, 08:50   #29
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
klopt volkomen, heb ik ook nooit ontkend. Maar dat het autootje voor de deur dat op MIJN naam staat en de caravan die op mijn naam staat als "gezamenlijk bezit" te worden gerekend lijkt me toch niet helemaal juist. Of wil je ook beweren dat de bankrekeningen die op mijn naam staan ook als "gezamenlijk" bezit gelden als iemand anders zijn adres mee op mijn domicilie zou zetten? Zou wel al erg zijn.
Ga maar eens overwinteren in Spanje en geef de sleutel aan een "vriend"... die zich dan in je woning laat domicilieren en je bankrekeningne kan plunderen?

Maar een niet-wettelijk samenwonende krijgt NIET automatisch het vruchtgebruik bij overlijden. Een niet-wettelijk samenwonende kan je verplichten om op eenvoudig verzoek om het af te bollen, van een niet-wettelijk samenwonende kan je eisen dat hij/zij huur betaalt etc...
Het is uiteraard zo dat indien men facturen kan voorleggen die op je eigen naam staat, deze goederen niet kunnen worden aangeslagen als je samenhokker schulden heeft.

En zelfs als je gehuwd bent met scheiding van goederen, moeten ze dus wel van je bankrekening blijven, dat lijkt me evident.

Oud 18 oktober 2012, 10:35   #30
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
er zijn dus DRIE vormen van samenwonen:

- gewoon niet-geregistreerd een woning delen met gelijk wie (familie, kinderen, vrienden, vriendinnen, relaties (door U genoemd: samenhokken zoals konijnen en kippen).
- wettelijk (dus geregistreerd) samenwonen
- huwen

er is een groot verschil tussen de drie mogelijkheden.
Circe. Je hoeft zo niet uit de lucht te vallen; je weet toch ook wat wettelijk betekent. Bij wettelijk samenwonen wordt daar akte van genomen, op vraag van de partners.

Feit is dat bepaalde diensten zoals de "kinderbijslagfondsen" rekening houden met "het onder hetzelfde dak leven", of de bewoners nu wettelijk samenwonen of niet.

Als je wat tijd hebt, surf dan eens naar de site van de RKW. Je zal er lezen dat bijvoorbeeld het feit dat een kind-student dat meestal op kot leeft geen afbreuk doet aan het duurzaam samenleven.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2012, 10:36   #31
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Raf. Wie onder éénzelfde dak leeft is niet per definitie wettelijk samenwonend.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2012, 10:47   #32
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Circe. Je hoeft zo niet uit de lucht te vallen; je weet toch ook wat wettelijk betekent. Bij wettelijk samenwonen wordt daar akte van genomen, op vraag van de partners.

Feit is dat bepaalde diensten zoals de "kinderbijslagfondsen" rekening houden met "het onder hetzelfde dak leven", of de bewoners nu wettelijk samenwonen of niet.

Als je wat tijd hebt, surf dan eens naar de site van de RKW. Je zal er lezen dat bijvoorbeeld het feit dat een kind-student dat meestal op kot leeft geen afbreuk doet aan het duurzaam samenleven.
dat heb ik hierboven al lang geschreven.
WETTELIJK samenwonen wordt geregistreerd op de gemeente en heeft nog extra rechten/plichten voor de wettelijke samenwoners als de samenhokkers.

Samenhokkers (roommates, ouder+volwassen kinderen, partners, familieleden) zijn voor sociale uitkeringen weldegelijk gelijkgesteld aan samen-wonenden met één portemonnaie, zelfs al is dit niet het geval.
Het is echter niet gelijk aan WETTELIJK (geregistreerde) samenwoners.

Oud 18 oktober 2012, 10:49   #33
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat zegt Raf toch niet?
hij zegt dat men ook WETTELIJK kan samenwonen met een familielid.

Oud 18 oktober 2012, 11:38   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jawel beste Jan van den Berghe.
Xenophon heeft gelijk. Als je op het zelfde adres bent gedomicilieerd dan ben je wettelijk samenwonend.
Neen, hoor. Er is wettelijk een immens verschil. Als je domicilie op hetzelfde adres is, betekent dat nog niet dat je "wettelijk samenwoont". Je hebt slechts hetzelfde domicilie. 'n Broer en zus die als volwassenen onder hetzelfde dag wonen en er gedomicilieerd zijn, zijn niet "wettelijk samenwonend". Net zo min als een jongeman en een vriendin van hem (niet "zijn" vriendin) die om praktische redenen op hetzelfde adres gedomicilieerd zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2012, 11:40   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nogmaals, u vergist zich in grote mate. Hetzelfde domicilie hebben betekent niet dat je ook "wettelijk samenwoont". Je woont voor de wet dan "feitelijk samen". "Wettelijk samenwonen" heeft een specifieke rechtsinhoud, nl. waarbij twee mensen voor de bevoegde instanties (de gemeente) een samenlevingscontract hebben afgesloten en dat door die instanties ook geregistreerd werd.
Oud 18 oktober 2012, 11:44   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is niet correct. Als je als broer en zus in hetzelfde huis woont, er gedomicilieerd bent, houdt dit nog niet in dat het huis plotseling ook gemeenschappelijk eigendom wordt. Het kan immers goed zijn dat het huis eigendom is van je broer. Bij zo'n gemeenschappelijke domicilie blijft het huis wettelijk van je broer.

Als u in het verleden toch uw eigendom hebt gedeeld, dan hebt u zich gewoon laten doen. Wettelijk kan de andere partij geen aanspraak maken, tenzij er een speciaal contract is afgesloten dat de zogenaamde aanwas - bijgedragen door u beiden - regelt. Ook een wagen of een caravan of ander roerend goed blijft eigendom van de aankoper. Ook al rijdt uw vriendin er hele dagen mee rond. Bij een feitelijke scheiding kan zij niets van die auto of caravan opeisen. Het behoort haar niet toe.
Oud 18 oktober 2012, 11:46   #37
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nogmaals, u vergist zich in grote mate. Hetzelfde domicilie hebben betekent niet dat je ook "wettelijk samenwoont". Je woont voor de wet dan "feitelijk samen". "Wettelijk samenwonen" heeft een specifieke rechtsinhoud, nl. waarbij twee mensen voor de bevoegde instanties (de gemeente) een samenlevingscontract hebben afgesloten en dat door die instanties ook geregistreerd werd.
Jouw reactie hier ondersteunt nu precies dat Rudy zich niet vergist in het citaat dat je citeerde.
(Jij hebt zo de manie te verkondigen, dikwijls ten onrechte, dat iedereen zich vergist)

Laatst gewijzigd door eno2 : 18 oktober 2012 om 11:48.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2012, 11:48   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat zegt Raf toch niet?
hij zegt dat men ook WETTELIJK kan samenwonen met een familielid.
Ja, dat klopt. Dat betekent dan dat je een verklaring van samenwonen hebt afgelegd die door de bevoegde diensten werd geregistreerd. Kortom, als je alleen een gezamenlijk domicilie hebt, ben je voor de wet nog niet "wettelijk samenwonend". Er moet dus nog een bijkomende administratieve stap gezet worden.
Oud 18 oktober 2012, 11:49   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Jouw reactie hier ondersteunt nu precies dat Rudy zich niet vergist in het citaat dat je citeerde.
(Jij hebt zo de manie te verkondigen, dikwijls ten onrechte, dat iedereen zich vergist)
Eerst lezen, dan reageren. U bent weer eens overhaast bezig.

http://forum.politics.be/showthread....47#post6367747
Oud 18 oktober 2012, 11:50   #40
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eerst lezen, dan reageren. U bent weer eens overhaast bezig.

http://forum.politics.be/showthread....47#post6367747
Iets rechtzetten dat klopt, is ook nogal overhaast
Je hebt gewoon het verkeerde citaat van Rudy geciteerd

Ik had de eerdere blunder van Rudy ook wel opgemerkt, maar die heb je nu juist NIET geciteerd.

Laatst gewijzigd door eno2 : 18 oktober 2012 om 11:53.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be