Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 november 2012, 20:57   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
... mee te zwaaien op binnenlandse en buitenlandse sportmanifestaties zoals die enge Vlaams-nationalisten dit doen. Gewoon belachelijk is dit. Gedoe van gefrustreerden.
Dat u er zich ook nu weer, net als die vele malen in het verleden, zo over zit op te winden, wijst erop dat de frustratie ergens anders zit. Niet bij de Vlaamsgezinden alvast.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2012, 21:51   #22
Roderik
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
Dat is juist mijn punt, maar ik ben daar beslist niet jaloers op, integendeel heb ik met ze te doen.nationale trots had misschien nut in het verleden, toen staten nog macht hadden...tegenwoordig kunnen die staten het volk niet meer beschermen als het mis gaat. Kijk naar de grieken of spanjaarden...wat doet de staat in zo een geval, ze spuwen op het volk en dienen hun broodheréén. Nationalisme geeft de illusie van veiligheid, vandaar dat het steeds weer zijn piek kent in onzekere tijden.
Wat geeft u Belgie meer aan veiligheid en welvaart, dat Vlaanderen u niet kan geven?

Laatst gewijzigd door Roderik : 16 november 2012 om 21:52.
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2012, 21:57   #23
Roderik
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Identiteit gaat niet over de staat, maar over het volk. Heel uw betoog is dan ook een slag in het water.
Staten komen en staten gaan ,maar volken blijven bestaan.
Oud 16 november 2012, 23:16   #24
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Herleidt u dan de wereld tot wat slechts "nut" heeft?
Geheel integendeel zelfs. Evenwel heb ik, om Vlaming te zijn en om in de wereld er te staan als Vlaming, geen unieke mentaliteit, trots of vaderlandsliefde nodig. Ik ben gewoon Vlaming, zoals een goudvis gewoon een goudvis is.

Dat van die unieke mentaliteit lijkt me anders wel een tof onderwerp om eens over door te gaan.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2012, 00:12   #25
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Identiteit gaat niet over de staat, maar over het volk. Heel uw betoog is dan ook een slag in het water.
Dat geldt uiteraard voor de volksnationalist, voor de staatsnationalist (zoals Loki zich ontpopt) echter.....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 november 2012 om 00:12.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2012, 00:18   #26
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Belgen hebben altijd al een gebrek gehad aan vaderlandsliefde en dat is een goede zaak. Meer en meer wordt de vlaamse identiteit naar voren geschoven om die leemte op te v vullen
Wat is dan wel een Vlaamse identiteit?
Wie schuift die naar voren?
En sedert wanneer?
Oud 17 november 2012, 00:22   #27
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
waarom staan we als klein land zo sterk in europa, omdat we onszelf enorm kunnen relativeren en ons nationalisme niet in de weg staat om voor een groep te spreken.
Waaruit blijkt dat wij sterk staan in Europa?
Waaruit blijkt reden die U daarvoor opgeeft, stel dat dat zo is. ?
Oud 17 november 2012, 00:24   #28
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Bovendien kon men toen moeilijk voorspellen waar die eisen ons zouden brengen en was men zich er niet van bewust dat de kosten buitensporig zouden zijn.
Bij buitensporige kosten denk ik vooral aan de wafelijzerpolitiek uit het verleden.
Oud 17 november 2012, 00:27   #29
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Bovendien is de kostprijs heel hoog en zouden we het beter zonder die gemeenschappen doen.
Drie gemeenschappen zijn er nu eenmaal.
Ge wilt dus terug naar de tijd toen de ene gemeenschap de andere domineerde?
Oud 17 november 2012, 00:51   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Geheel integendeel zelfs. Evenwel heb ik, om Vlaming te zijn en om in de wereld er te staan als Vlaming, geen unieke mentaliteit, trots of vaderlandsliefde nodig. Ik ben gewoon Vlaming, zoals een goudvis gewoon een goudvis is.

Dat van die unieke mentaliteit lijkt me anders wel een tof onderwerp om eens over door te gaan.
Wie sprak er over "de noodzaak tot"? Moet een identiteit trouwens "uniek" zijn? Mag men zich niet verbonden weten met de zovele generaties voor zich? Is een bijzondere aanhankelijkheid bij het volk waarvan men deel uitmaakt, dan zo problematisch in uw ogen?
Oud 17 november 2012, 00:53   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roderik Bekijk bericht
Ook volkeren kunnen vergaan. De Franken zijn niet meer. De Romeinen ook niet. Enzovoort.
Oud 17 november 2012, 01:25   #32
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Drie gemeenschappen zijn er nu eenmaal.
Ge wilt dus terug naar de tijd toen de ene gemeenschap de andere domineerde?
Voor alle duidelijkheid ben ik volbloed anarchist en heb ik dus ook en hekel aan mensen die mij en bepaalde identiteit zouden opleggen. De wereld zoals u en ik die zien is slecht een flauw afkooksel, ik ben me daar bewust van en wantrouw dan ook iedereen die een bepaalde waarheid zou willen verkondigen van hoe het zou moeten zijn. Er zijn geen volkeren enkel mensen die aan het zelfde zeel trekken, cultuur en identiteit zijn slechts verzinsels van geesten om te verbinden maar verdringen in bepaaldegevallen de rede. In mijn ogen hoeft enkel redelijkheid mensen te verbinden. Je kan met elke mens zaken verzinnen dat verbind, taal, geloof, afkomst...dat is nu eenmaal onze manier van overleven...het is ons instinct groepen te vormen..
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2012, 02:21   #33
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door Roderik :
Citaat:
Citaat:
Ook volkeren kunnen vergaan. De Franken zijn niet meer. De Romeinen ook niet. Enzovoort.
Ach, moet gij nu per se een mooie romantische visie komen vergallen met uw bar naturalisme.

Hoor:
De tijd verslindt de steden,
geen tronen blijven staan.
De legerbenden sneven,
een volk zal nooit vergaan.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 november 2012 om 02:26.
Oud 17 november 2012, 02:27   #34
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wie sprak er over "de noodzaak tot"? Moet een identiteit trouwens "uniek" zijn? Mag men zich niet verbonden weten met de zovele generaties voor zich? Is een bijzondere aanhankelijkheid bij het volk waarvan men deel uitmaakt, dan zo problematisch in uw ogen?
Erst gehörst du deinem Gotte,
Ihm zunächst der Heimaterde.
Sachsenkind, mit jeder Faser
Bist du deinem Volke pflichtig!

Friedrich Wilhelm Weber

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 november 2012 om 02:32.
Oud 17 november 2012, 10:59   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor alle duidelijkheid ben ik volbloed anarchist en heb ik dus ook en hekel aan mensen die mij en bepaalde identiteit zouden opleggen.
Opleggen? Wie heeft het eigenlijk over "opleggen"? Niemand toch?! Alleen bestaat er nu eenmaal zoiets als een nationale, culturele identiteit. Dat is nu eenmaal een cultureel gegeven.
Oud 17 november 2012, 11:02   #36
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Moet je eigenlijk aan Loki vragen. Mijn reactie was er gekomen op zijn post.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2012, 11:35   #37
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
'Vlaanderen' als pars-pro-toto is eeuwenoud en wisselde van betekenis.
Het had in de Spaanse tijd geografisch betrekking op de ganse Nederlanden, later op de ganse Zuidelijke Nederlanden.

Ik zag onlangs een historische kaart vd. Zuidelijke Nederlanden uit 1713 met als titel 'The Spanish Netherlands, so called Flanders'....

De kunstenaars uit de Nederlanden die ten tijde vd. Renaissence in Italië werkten noemden zich allemaal Fiamminghi, of ze nu uit de Vlaanders, Holland of Henegouwen kwamen...

Een schilderij uit de Z.-NL van voor pakweg voor de Belgische onafhankelijkheid wordt in de katalogi van antiekveilingen steevast opgenomen met vermelding van 'Vlaamse School'. (Het begrip 'Waalse School' bestaat blijkbaar niet in de kunstwereld !)
Wat u daar schrijft is zeker waar.

Maar, we kunnen er niet omheen, het antagonisme tussen de Francofonie en de Vlamingen is zienderogen gegroeid. En het ziet er niet naar uit dat dit in de toekomst zou kunnen verminderen. Tussen die twee is er doodeenvoudig een onverenigbaarheid naar buiten getreden.

Er is een soort existentiële vraag ontstaan: moet België blijven voortbestaan?

Wie daarop volmondig ja antwoordt beseft wel (behalve verwoede Belgicisten) dat dit niet kan in het huidig format. Oók niet na de zesde staatshervorming. Die gaat gewoon niet ver genoeg. Wij moeten gaan naar de zevende (en laten we hopen laatste) staatshervorming die van deze staat iets maakt dat nog leefbaar is: een vorm van confederatie/ver doorgedreven federalisme. Met slechts enkele restbevoegdheden voor een federaal niveau.

Indien de Belgische Francofonie dit poogt te saboteren met behulp van de grendelgrondwet, dan scharen zij zich de facto aan de zijde van de Vlamingen die de voorkeur geven aan onmiddellijke onafhankelijkheid. Ik vraag mij af of de Franstaligen dit wel goed beseffen. Of hopen zij er stilletjes op dat wij voor hun sabotage door de knieën zullen gaan, dat we de moed niet zullen hebben om die grendelgrondwet af te wijzen? Dat we gelaten het hoofd zullen buigen en "dan maar niet"-prevelend, hen hun zin zullen geven en alles zullen laten bij de huidige toestand?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2012, 12:25   #38
Roderik
Gouverneur

Standaard

Citaat:
"De Romeinen" was geen volk maar een rijk,het Romeinse rijk.

De Germaanse stammen Friezen, Franken en Saksen bestaan nog steeds.
Ze hebben zich vermengd en we noemen ze nu Nederlanders en (in Belgie Vlamingen).
Oud 17 november 2012, 12:32   #39
Roderik
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat u daar schrijft is zeker waar.

Maar, we kunnen er niet omheen, het antagonisme tussen de Francofonie en de Vlamingen is zienderogen gegroeid. En het ziet er niet naar uit dat dit in de toekomst zou kunnen verminderen. Tussen die twee is er doodeenvoudig een onverenigbaarheid naar buiten getreden.

Er is een soort existentiële vraag ontstaan: moet België blijven voortbestaan?

Wie daarop volmondig ja antwoordt beseft wel (behalve verwoede Belgicisten) dat dit niet kan in het huidig format. Oók niet na de zesde staatshervorming. Die gaat gewoon niet ver genoeg. Wij moeten gaan naar de zevende (en laten we hopen laatste) staatshervorming die van deze staat iets maakt dat nog leefbaar is: een vorm van confederatie/ver doorgedreven federalisme. Met slechts enkele restbevoegdheden voor een federaal niveau.

Indien de Belgische Francofonie dit poogt te saboteren met behulp van de grendelgrondwet, dan scharen zij zich de facto aan de zijde van de Vlamingen die de voorkeur geven aan onmiddellijke onafhankelijkheid. Ik vraag mij af of de Franstaligen dit wel goed beseffen. Of hopen zij er stilletjes op dat wij voor hun sabotage door de knieën zullen gaan, dat we de moed niet zullen hebben om die grendelgrondwet af te wijzen? Dat we gelaten het hoofd zullen buigen en "dan maar niet"-prevelend, hen hun zin zullen geven en alles zullen laten bij de huidige toestand?
Belgie is een rest-staat, na Napoleon in het leve geroepen, om de Franse macht te consolideren.
Vroeg of laat ,komt hier een einde aan ,dat zien we in alle landen in Europa ,waar staatsgrenzen volken in verdrukking hebben gebracht.
Vroeger was de macht aan de keizer en de koning.
Zij bepaalde de staatsgrenzen.
Nu is de macht aan het volk, de mensen bepalen zelf hun staatsgrenzen.
Zie Catalanen,.Schotten, Basken ,Ieren ,Hongaren enz enz.
Oud 17 november 2012, 13:51   #40
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roderik Bekijk bericht
"De Romeinen" was geen volk maar een rijk,het Romeinse rijk.

De Germaanse stammen Friezen, Franken en Saksen bestaan nog steeds.
Ze hebben zich vermengd en we noemen ze nu Nederlanders en (in Belgie Vlamingen).
Jan haalt dus de verkeerde voorbeelden aan. Verdwenen volkeren zijn bijvb. de Kimbren en de Teutonen. En de volksstammen die Caesar hier aantrof met dan vooral de Euburonen die na een grondige genocide van de kaart geveegd werden.

Franken? In zekere zin zijn we idd. Franken, we spreken zelfs nog Nederfrankisch.
(Afgezien van de Nedersaksers ten oosten van het Ijsselmeer)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be